Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko tämä olla totta? Espoolaisnainen jätti auton osamaksun maksamatta moneen kuukauteen kun ei ollut kuulemma saanut laskuja postissa

Vierailija
20.07.2023 |

Ymmärrän hyvin, että joskus lasku ei välttämättä tule postissa, on myöhässä tai sitä ei huomaa. Mutta kai sitä nyt kuka tahansa sen verran seuraa omaa talouttaan ettei voi vahingossa vain tuon takia unohtaa maksaa usean kuukauden auton osamaksuja. Kyllähän sitä nyt jossain vaiheessa havahtuu siihen että kuukausittaista maksua ei ole mennyt moneen kuukauteen. Ja että kaikki kirjeet eri tahoilta olisivat noin vain hukkuneet, uudestaan ja uudestaan?

"Toukokuussa 2021 Noora vietti lomamatkansa viimeistä päivää. Paluu arkeen alkoi jo pyöriä mielessä.

Häntä alkoi askarruttaa autonsa osamaksu. Hän muisteli, ettei ollut maksanut autolaskua hetkeen. Hän pohti ääneen miehelleen, että asia täytyy tarkistaa heti seuraavana päivänä, kun he palaavat kotiin.

Perintäyhtiö ehti ensin. Samana päivänä he soittivat Nooralle ilmoittaakseen, että auto tullaan hakemaan pois. Hän oli jättänyt osamaksun maksamatta usealta kuukaudelta, ja sopimus oli irtisanottu.

Noora järkyttyi ja vakuutti puhelimessa, ettei tiennyt, mistä oli kyse. Autosopimus oli irtisanottu vakuutuksineen hänen tietämättään.

Osamaksulaskut, perintäkirjeet ja sopimuksen irtisanomisilmoitus olivat jääneet tulematta postissa. Alkoi valjeta vyyhti, jonka seurauksena Noora ja hänen puolisonsa menettivät luottotietonsa useaan otteeseen.

Maksamattomat autolaskut eivät olleet peräkkäisiä, joten Noora ei ollut havahtunut ongelmaan. Välissä tulleet laskut hän oli maksanut. Perintäyhtiö ja pankki, jonka kanssa osamaksusopimus oli tehty, olivat olleet yhteydessä vain postitse, joka ei tullut perille."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009730307.html

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi on se syy nr 1 : kun lasku ei tullut postissa: eihän se mun vika ole???!

Terv asp

Vierailija
2/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotenkin jännästi sama juttu oli tapahtunut tälle naiselle myös vakuutusmaksujen kanssa. Maksut maksamatta monta kuukautta ja sitten ihan "yllätyksenä" vakuutukset irtisanottu.

Kyllähän nyt normaali ihminen tarkistaa jossain vaiheessa tilanteen jos jotain kuukausittaista maksuerää ei ole maksanut moneen kuukauteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että kun itelle ei oo koskaan näin käynyt, niin ei voi kenellekään muullekaan käydä näin?

Lähtökohtasesti postin tuloon (ja siihen ettei sitä varasteta laatikosta) ei voi nykyään luottaa. Meidän taloyhtiön postilaatikoista on naapurien posteja varastettu. Ja koska taloyhtiö "säästää" osakkaat ovat joutuneet ostamaan lukittuja postilaatioita itse. Ja ne ketkä eivät ole ostaneet, pelaavat riskipeliä postivarkaiden kanssa.

Melkoseksi on tää maa menny ku laskutkin pöllitään laatikoista. Näistä varmaan yritetään etsiä henkilöllisyystunnuksia yms joilla saa tilaltua kivasti itselle tavaraa. 

Vierailija
4/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenko ainoa outo jolle kaikki auton osamaksut on tullut samassa nivaskassa ja ne pitää joko a) muistaa itse kuukausittain maksaa b) tilata lasku nettipankkiin, jota varmaan valtaosa suosii c) pistää menemään jopa automaattina siellä nettipankissa, jos ei meinaa muistaa niitä laskuja verkkopankissa hyväksyä :) Itse käytän b:tä, tykkään tarkistaa ettei mua ihan turhasta veloiteta.

Vierailija
5/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän postin täytyy tulla perille riippumatta lähetyksen sisällöstä.

Vierailija
6/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olenko ainoa outo jolle kaikki auton osamaksut on tullut samassa nivaskassa ja ne pitää joko a) muistaa itse kuukausittain maksaa b) tilata lasku nettipankkiin, jota varmaan valtaosa suosii c) pistää menemään jopa automaattina siellä nettipankissa, jos ei meinaa muistaa niitä laskuja verkkopankissa hyväksyä :) Itse käytän b:tä, tykkään tarkistaa ettei mua ihan turhasta veloiteta.

Mulla oli jokin asia x männä vuosina, oli jotain 57 laskua yhdessä nipussa ja maksu pieneni kun kasa väheni, helppoa!

Vierailija
7/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hämärää tässä kyllä

Ei voi 200 laskua kadota samalta ihmiseltä. Peliongelma tms? Ei ole kertonut puolisolle, keksinyt tällaisen hätävalheen.

Vierailija
8/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, jos on ottanut Omapostin käyttöön. Minullekin tuli karhukirje laskusta, jota en ollut saanut mihinkään. E-laskutkin menivät yllättäen omapostiin eikä enää pankkiin. Omapostista ne näkyivät vain tunnuksilla kirjautumalla, mutta ei silloin, jos kirjautui verkkotunnuksilla.

Vierailija
9/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka jokaikinen vakuutuslaskukin karhukirjeineen kadonnut? Ja mitään ei ihmettele kun laskuja ei tule?

Vierailija
10/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole tullut vielä ainuttakaan laskua kuntosalilta, jossa olen kätnyt 6 kk. Muut laskut tulevat kyllä nirmaslisti.

Vierailija
11/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postia todellakin katoaa, mutta onhan tuo nyt umpisurkeaa tuuria, että yhdeltä ihmiseltä katoaa siis noin paljon. Ja luulisi samalla alueella olevan muitakin, jotka kärsivät samasta ongelmasta.

Vierailija
12/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintäyhtiö ja pankki, jonka kanssa osamaksusopimus oli tehty, olivat olleet yhteydessä vain postitse, joka ei tullut perille."

heh hee

Vierailija
13/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole ikivanha vale joka esitetään puolisolle? "Ei niitä laskuja ole tullut, kadonneet postissa".

Vierailija
14/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin ainakin kysynyt luottoyhtiöltä laskun perään. Jos on ostanut auton osamaksulla, tajuaa varmaan että joka kuukausi tulee maksaa tietty erä.

Täysin oma syy jos tuossa tilanteessa luottotiedot menee.

Vierailija
15/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään ihme suomen postilta. toiminta on ala-arvoista

Vierailija
16/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna uskon että laskuja ja kirjeitä myös katoaa Postissa, MUTTA jokaisen ihmisen olisi hyvä tietää MITÄ laskuja on odotettavissa/tulossa.

Lähtökohtaisesti laskut kuitenkin tulevat kerran kuussa (tai 3kk tai vuoden välein, miten ne onkin sopinut) jolloin ainakon itse alkaisin jo ns. kaivata laskua ellei sitä kuulu.

Tosin minulle ei edes tule juuri laskuja, muuta kun "pakolliset", eli säännöllisesti 2 laskua kerran/kk, sähkölasku 4 kertaa/vuosi, ja vakuutusmaksut 1 kerta/vuosi.

Tuon lisäksi on suoratoistoja/lehtitilauksia välillä (menevät kortilta) ja satunnaisia muita maksuja (harrastusmaksuja/hammaslääkäriä tmv.) mutta nuo nyt helppo muistaa.

En ymmärrä miten laskuja voi olla niin paljon, ettei huomaa niiden puuttumista, varsinkin jos kyseessä oletettavasti suht isot summat (osamaksuja/vakuutuksia)

Vierailija
17/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että kun itelle ei oo koskaan näin käynyt, niin ei voi kenellekään muullekaan käydä näin?

Lähtökohtasesti postin tuloon (ja siihen ettei sitä varasteta laatikosta) ei voi nykyään luottaa. Meidän taloyhtiön postilaatikoista on naapurien posteja varastettu. Ja koska taloyhtiö "säästää" osakkaat ovat joutuneet ostamaan lukittuja postilaatioita itse. Ja ne ketkä eivät ole ostaneet, pelaavat riskipeliä postivarkaiden kanssa.

Melkoseksi on tää maa menny ku laskutkin pöllitään laatikoista. Näistä varmaan yritetään etsiä henkilöllisyystunnuksia yms joilla saa tilaltua kivasti itselle tavaraa. 

Ja sä ihan tosissaan et ihmettelisi vaikka joku kuukausittainen lasku olisi sulta jäänyt 6 kuukautta maksamatta? Ei tulisi yhtään mieleen että hei, kannattaisiko tsekata asia eikä vain jättää maksamatta ikuisuuksien ajan.

Vierailija
18/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole mikään ihme suomen postilta. toiminta on ala-arvoista

No ei ne edes olleet kaikki postin toimittamia. Useita jakeluyhtiöitä nykyään.

Mutta että kaikki katoaa... Melkoinen postilaatikko heillä.

Vierailija
19/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tullut vielä ainuttakaan laskua kuntosalilta, jossa olen kätnyt 6 kk. Muut laskut tulevat kyllä nirmaslisti.

Ei ole sitten sulle tullut mieleen ihmetellä asiaa ja selvittää sitä? Vaan sitten yhtenä päivänä vain toteat ihmeissäsi kun luottotiedot menivät.

Vierailija
20/76 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postia todellakin katoaa, mutta onhan tuo nyt umpisurkeaa tuuria, että yhdeltä ihmiseltä katoaa siis noin paljon. Ja luulisi samalla alueella olevan muitakin, jotka kärsivät samasta ongelmasta.

Vaikka olisikin laskuja jäänyt tulematta postitse, niin kyllähän sitä nyt jokainen ryhtyy kyselemään viimeistään parin kuukauden kuluttua niiden perään kun itsekin tietää ettei ole maksanut kuukausittaisia laskuja moneen kuukauteen.