Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?

Vierailija
08.01.2023 |

Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.

Miten tähän kuuluisi vastata?

Kommentit (365)

Vierailija
301/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin:

" Yhtä hyvin minut voi palkata, kuin jonkun muunkin. "

Vierailija
302/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rekrytoinut paljon, enimmäkseen myyntihenkilöstä. En ole kysynyt juuri tuota kysymystä mutta olen kysynyt mitä tuot mukanasi työskentelytiimiisi.

Oikeaa vastausta ei ole mutta hyvä vastaus on jotain aitoa ja tiimityöskentelyyn liittyvää. Koska sitä kysyttiin. Ammattimyyjä myy haastattelussa itseään ja osaa usein sanoa ns oikeat asiat ja luoda itsestään tietyn laista kuvaa. Jos vastaus kysymykseen on jokin myyntistrategia tai myyntijargonia, se ei vakuuta. Se kertoo, ettei henkilö kuunnellut kunnolla eikä luultavasti kuuntele asiakastakaan.

Jos oikeaa vastausta ei ole niin kysymys on auttamatta vain tyhmä ja turha - ihan sama mitä siihen kukaan vastaa. Todellinen totuus selviäisi vasta kaikkien hakijoiden koeajan jälkeen.

Myyntihommissa nyt vaan pitäisi lässyttää refleksinä pieni myyntipuhe vaikka sitten omasta osaamisesta. Muissa hommissa tuollainen taas on turha ja joskus jopa typerä kun se saattaa tuoda liikaa esiin näitä tyhjänlässyttäjiä eikä todellisia osaajia joista olisi hommassa enemmän hyötyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sanoisin: koska eläkeikäni alkaa lähivuosina, niin pääsemme toisistamme joka tapauksessa eroon lähitulevaisuudessa. Silloin teillä on taas tilaisuus käyttää tätä vakanssia tarpeittenne mukaan.

Vierailija
304/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole käsotystä pitääkö minut palkata, lienen väärässä paikassa. Kiitos ja näkemiin.

Vierailija
305/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkäänä voin tehdä tässä kompromissin ja sanoa että se on molempien etu

Vierailija
306/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerintä tämä kysymys on kysyä loppuun, kun on jo pyydetty

* listaa 3 parasta ominaisuuttasi

* pidä itsestäsi 3 minuutin hissipuhe

* kerro mitkä luonteenpiirteesi ovat ratkaisevia työssä onnistumiseen

Kun loppuun vielä leiskaistaaan: "No nyt pääset kehumaan itseäsi eli miksi meidän pitäisi palkata sinut", tulee kyllä tunne, että onko aiempia vastauksia edes kuunneltu. Tårta på tårta, uudestaan ja uudestaan samoja asioita vain hieman eri kulmasta ja pyörä pitäisi ilmeisesti keksiä uudelleen. No en saanut paikkaa, joten ilmeisesti jompi kumpi kahdesta muusta loppumetreille päässeistä oli osannut kehua itseään paremmin.

Suorittava vuorotyö, Etelä-Suomi, bruttopalkka alle 3000 eur.

Vierailija
307/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus on, Jankon Betoni.

Ettekö te vttu edes tiedä miksi olette palkkaamassa ihmsiä töihin?! Nyt lopuksi, kuuntele tarkkaan: HAISTA PA8KA!

Vierailija
308/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin siksi koska mulla on punaset pikkarit. En olisi halunnut edes tuota työpaikkaa mutta tulin valituksi.

Vierailija
309/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, toi on kyllä ärsyttävä kysymys. Tekisi mieli sanoa että ihan sama, kun en tänne edes halua. Mutta eihän sellaista kehtaa sanoa. 

Vierailija
310/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän maksat niin sitä enemmän teen kaikkee paskaa.

Vierailija
311/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi vastata mitään. 

Vierailija
312/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen paras mahdollinen työntekijä tähän tehtävään.

Vierailija
313/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin: Sinun pitäisi palkata minut jotta voisin antaa sinulle potkut ja kaikille muille syrjiville rekrytoijille. 👍

Vierailija
314/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ kerran vastasin vastaavasti: "teillä on työ, josta saa rahaa. Mulla on rahasta pulaa ja tarvitsen työpaikan". Eivät palkanneet, eikä nauraneet. Kattovat vaan, että aha...

Miksei voi kysyä mitä haluavat tietää? tuommoisia arvoituksellisia lauseita päästävät ja sitten sanovat, että väärä vastaus.

Vierailija
315/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että olen kova tekemään töitä, minulla on korkea työmoraali ja hallitsen työni erittäin hyvin. 

Vierailija
316/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri ja päällikkö kirjoitti:

Haastattelijana ja nuoria (kesä)henkilöitä töihin hakeneiden valitsijana olen kysynyt tämän kysymyksen jokaiselta. Voin sanoa, että minulle vastauksen siällöllä ei ole niin väliä.

Kyse on/oli minulle enempi siitä, että häkeltyykö hakija vai ei, tästä perin "yllättävästä kysymyksestä". Tällöin se vastaa eteen tulevaa uutta työtehtävää ja sen ongelmanratkaisukykyä.

Parasta vastausta ei ole. Aiempaan (monipuoliseen) työkokemuksen, haluun työskennellä tai työmotivaatioon kannattaa yleisesti vedota. Tuleva (opiskelu)ura ja/tai suunnitelmallisuus kuvastaa pitkäjänteistä ajattelua. Ainakin minulle.

Kysymykseen vastaavat "minä olen hyvä työntekijä" -änkyttäjä ja saman/turhan tankkaajat jäävät valitetavasti pois valinnasta.

Olet täysin ammattitaidoton tehtävääsi.

Vierailija
317/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaastattelujen kysymyksistä puolet on naurettavia. Hakemus ja cv kertoo kaiken faktan ja lähes kaikki muu mitä haastattelussa kysytään on höpötystä mihin voi vastata kuten ajattelee työnantajan haluavan kuulla.

Haastattelussa työnantaja saa vaikutelmaa työntekijän ulkoisesta siisteydestä, käytöstavoista js sanallisesta eikä muuten pitäisi tulla mitään olennaista tietoa ilmi. Se olennainen tietohan on jo hakemuksessa.

Haastattelut voisivatkin olla ryhmähaastatteluja, joissa näkee miten työntekijä toimii ryhmässä ja ottaako muut huomioon.

Ryhmähaastattelut ovat surkea idea. Ne osoittavat täysin päinvastaista kuin mitä niiden tarkoitus on osoittaa eli ryhmätyöskentelytaitoja. Hakijan etu on tulla valituksi työhön, ja ryhmähaastattelussa etusi on täten alentaa muita hakijoita työnantajan silmissä ja nostaa omaa vaikutustasi, mielellään huomaamatta. Ryhmätyöskentelyllä sillä ei siis ole mitään tekemistä ellet ole narsisti tai psykopaatti. Se on oikeastaan ryhmätyöskentelyn vastakohta, ryhmätuho.

Vierailija
318/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanada.

Vierailija
319/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys voi tulla myös toisessa muodossa, mutta oli muoto mikä hyvänsä niin nyt on aika antaa se myyntipuhe, minkä olet etukäteen valmistellut.

Siinä vedät yhteen, mitä sinulla on tarjottavana sekä miten erotut muista hakijoista ja teet sen itsevarmasti, asiallisesti, ystävällisesti ja hymyillen. 

Vierailija
320/365 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin: Koska olen teitä esimiehiä tyhmempi. Olen kuullut, ettei kukaan halua palkata itseään älykkäämpää. Minä olen hyvä vaihtoehto, koska toista kaltaistani on kaikesta päätellen vaikea löytää.