Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (442)
Sanoisin mm, että olen parhaassa työiässä (44v), eli olen kokeneempi kuin vastavalmistuneet, mutta silti myös työvuosia on vielä yli 20 vuotta edessä päin. Lisäksi olen ollut samoissa työpaikoissa useita vuosia, eli olen hyvä rekrytointi myös sen puolesta, että en aktiivisesti vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä koko urani aikana (36 v.) saanut töitä työhakemuksella, haastattelusta puhumattakaan.
Kun kuuntelee näitä kysymyksiä sun muita jippoja, jotka tulis työnhaussa osata, niin luojan lykky että sain kaikki duunit henkilökohtaisilla kontakteilla, ennen kuin sitten jäin yrittäjäksi 10 v sitten.
Työnhausta jää mielikuva etä hakijaa on tarkoitus nöyryyttää ja hypyttää kaiken maailman HR konsulttien päähänpistojen mukaan. Ilmeisesti se on näiden konsulttien laskutusperuste. Omat työntekijäni olen haastatellut alle puolen tunnin, kysymällä viisi olennaista asiaa, jotka kaikki liittyvät tarjolla olevan työn tekemiseen. Ihan ilman mitään survival-piirileikkejä.
Kerrankin selväjärkinen työnantaja.Hr on yrityksen syöpä.
jos hakija ei osaa antaa uskottavaa, sopivaa syytä niin miksi palkata? Olisihan se outoa mutta todellakin hauskaa jos hakija sanoisi et en mää tiedä....
Vierailija kirjoitti:
jos hakija ei osaa antaa uskottavaa, sopivaa syytä niin miksi palkata? Olisihan se outoa mutta todellakin hauskaa jos hakija sanoisi et en mää tiedä....
Siksi että hakija on silloin rehellinen. Jos ei tiedä, niin tunnustaa sen.
Kävelen ovesta ulos samantien koska firman täytyy olla todella avuton työpaikkanakin jos kysymykset on tuota tasoa.
Saadaan tämäkin kujjuuniputka toimimaan !
Minä voin pitää ammattiyhdistyspunikkeja silmällä...
Katsot mitä työpaikkailmoituksessa haetaan, ja sitten kerrot esimerkein, kuinka olet aiemmissa työpaikoissasi saanut aikaan parannusta niihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Katsot mitä työpaikkailmoituksessa haetaan, ja sitten kerrot esimerkein, kuinka olet aiemmissa työpaikoissasi saanut aikaan parannusta niihin asioihin.
Työpaikkailmoitukset varsinkin it-alalla tuppaa olemaan kuin sairaala hakisi 10 eri erikoistumisalan erikoislääkäriä töihin. Ei niistä tahdo saada selvää että mitä se firma oikeasti hakee kun verkko on niin laaja. Ja pahimmillaan voi olla että ilmoitus ei edes mainitse sitä firmalle tärkeintä osaamista kun ilmoituksen laatinut hr tai konsulentti ei pitänyt sitä tärkeänä ilmoitukseen kirjoitettavaksi.
"Minulla on x, y ja z ja olen kiinnostunut a ja b"
X, y, z = työilmoituksessa haluttuja asioita, joista sinulla osaamista
A,b = asioita, joita työ oletettavasti tarjoaisi
Minä katson vaikkapa ovipieltä pään vieressä, ellei silmiin pysty katsomaan.
Kerrot mitä tarjottavaa sulla on sille työnantajalle.
Mä sanoin että kun en tiedä ketä muita haastattelette, en voi tietää onko joku muu parempi, mutta itse pidän itseäni kyllä hyvänä valintana. Sain paikan. Yksi oli haastateltu lisäkseni mutta ei kuulemma pärjännyt minulle.
Vastaisin, että koska en tunne muita hakijoita, jätän tällä kertaa päätöksen työnantajalle.
Uskoisin, että työkokemukseni ja koulutukseni hyödyttää teitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Toteaisin että justhan tässä on puolituntia tai tunti juteltu jotta selviäisi olenko sitä mitä te haluatte, eli päätelkää itse.
En hakenut myyntimiehen paikkaa joten miksi yrittäisin myydä itseäni kun osaaminen on ihan muualla ja keskityn työssäni siihen mitä osaan enkä tekemään kaikkien muidenkin työt.
Jos teidän tilanne on siinä jamassa että teidän pitää minut palkata, niin en ole ollenkaan varma että haluaisin teillä työskennellä.
Tässä muutama rehellinen vastaus haastatteluista, kiitän rehellisyydestä koska valehtelu olisi johtanut koeajan potkuihin. Tietty ao. vastaukset eivät johtaneet työsuhteeseen.
-Mitkä ovat yrityksenne arvot, ihmisoikeuksien osalta?
NEXT!
-Haluan työsuhdeautoksi teslan.
NEXT!
-Palkka pitää olla n. 8000
NEXT!
-Joskus minulla on huonoja päiviä, silloin en pääse töihin.
NEXT!
Ja näinhän siinä kävi, paikan sai hiukan vanhempi mies, joka ymmärsi että työ ei aina ole kivaa ja siinä joutuu pistämään itsensä likoon.
T. Toksinen lihaa syövä vvaökoinen mies, ei oletettu vaan todistettu. Ja kiitos, yritys voi hyvin ja kasvaa, ei ole tappiota tekevä chailatte startup Hgin keskustassa.
Lue: snowflaket, painukaa....
Mitä kysymys pelastaa??? Jos valehtelee kirjoittaessaa, niin valehtelee myös puhuessaan.