Työhaastattelu - "miksi juuri sinut pitäisi palkata" - mitä vastaat?
Tai sanotaanko niin päin, että minkä vastauksen työnantajat haluaa kuulla tähän kysymykseen? En ole työtön juuri nyt, mutta joskus olen käynyt haastatteluissa, joissa tätä kysytään. Tähän on jotenkin tosi vaikea vastata. Kerran vähän nuorempana vastasin, että etsitte työntekijää ja minä olen varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, koska kutsuitte haastatteluun. Rekryväki nauroi katketakseen, kunnes sitten vakavoitui ja sanoi, että tässä ei kysytä sitä.
Miten tähän kuuluisi vastata?
Kommentit (365)
Sanoisin mm, että olen parhaassa työiässä (44v), eli olen kokeneempi kuin vastavalmistuneet, mutta silti myös työvuosia on vielä yli 20 vuotta edessä päin. Lisäksi olen ollut samoissa työpaikoissa useita vuosia, eli olen hyvä rekrytointi myös sen puolesta, että en aktiivisesti vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä koko urani aikana (36 v.) saanut töitä työhakemuksella, haastattelusta puhumattakaan.
Kun kuuntelee näitä kysymyksiä sun muita jippoja, jotka tulis työnhaussa osata, niin luojan lykky että sain kaikki duunit henkilökohtaisilla kontakteilla, ennen kuin sitten jäin yrittäjäksi 10 v sitten.
Työnhausta jää mielikuva etä hakijaa on tarkoitus nöyryyttää ja hypyttää kaiken maailman HR konsulttien päähänpistojen mukaan. Ilmeisesti se on näiden konsulttien laskutusperuste. Omat työntekijäni olen haastatellut alle puolen tunnin, kysymällä viisi olennaista asiaa, jotka kaikki liittyvät tarjolla olevan työn tekemiseen. Ihan ilman mitään survival-piirileikkejä.
Kerrankin selväjärkinen työnantaja.Hr on yrityksen syöpä.
jos hakija ei osaa antaa uskottavaa, sopivaa syytä niin miksi palkata? Olisihan se outoa mutta todellakin hauskaa jos hakija sanoisi et en mää tiedä....
Vierailija kirjoitti:
jos hakija ei osaa antaa uskottavaa, sopivaa syytä niin miksi palkata? Olisihan se outoa mutta todellakin hauskaa jos hakija sanoisi et en mää tiedä....
Siksi että hakija on silloin rehellinen. Jos ei tiedä, niin tunnustaa sen.
Mitä kysymys pelastaa??? Jos valehtelee kirjoittaessaa, niin valehtelee myös puhuessaan.