Kuukautiskivut ja synnytys kipuasteikolla
Minkä numeron antaisit kuukautiskivulle ja synnytyskivulle tällä asteikolla 1-10?
0 Ei kipua
1 Hyvin vähän haittaa. Muutamia yksittäisiä vihlaisuja.
2 Vain hieman haittaa.
3 Häiritsevä kipu. Kipu häiritsee.
4 Kivun voi unohtaa, jos työskentelet keskittyneesti, mutta kipu saattaa haitata keskittymistä.
5 Kipua ei pysty olemaan huomioimatta 30 minuuttia kauempaa.
6 Kipua ei voi olla huomaamatta, mutta pystyt silti osallistumaan aktiviteetteihin ja tekemään töitä.
7 Kivun takia sinun on vaikea keskittyä. Kipu häiritsee untasi, mutta pystyt silti toimimaan.
8 Liikkuminen ja toimiminen on vaikeaa. Kun näet suurta vaivaa, pystyt lukemaan ja keskustelemaan. Saatat voida pahoin tai sinua saattaa pyörryttää.
9 Et pysty puhumaan, huudat kivusta. Saatat pyörtyä kivusta.
10 Tajuton. Olet kipushokissa.
Kommentit (68)
Olen aina vähätellyt kuukautiskipuja ja ajatellut, että kaikilla niitä on ja ne nyt vaan kuuluu asiaan. Vasta 30 paremmalla puolella ymmärtänyt, että kaikki ei taida vetää paketillista Buranaa per kuukausi. Endoa ei ole diagnosoitu, ei ole näkynyt ultrassa. Tarkempia tutkimuksia ei ole tehty. Synnytys ei poistanut mulla valitettavasti kipuja. Selittämätön lapsettomuus diagnoosina, kaksi lasta ivf-hoidoilla.
Kuukautiskivut 8 ja synnytys 8-9 viimeisen tunnin. Ilokaasu käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Menkat (ennen synnytystä) 9, synnytys 8 (en käyttänyt kivun lievitystä). Synnytyksissä auttaa se, että supistusten välissä on tauko, kipu ei ole päällä koko ajan.
Joo ei kaikilla ole mitään taukoa. Mulla tuli supistukset ihan peräjälkeen toisen loppuessa seuraava alkoi heti perään.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli kuulemma tosi helppo synnytys. Olisi hänen kuvailunsa perusteella -2.
Sanoo vaan, että saa lapsenlapsia ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa synnyttämättömät arvioivat kuukautiskipunsa korkeammalle kuin synnyttäneet. En vähättele kuukautiskipuja, minullakin on ollut aina tosi pahat. Mutta synnytys antaa sellaisen perspektiivin, että kuukautiskivut on pakko asettaa asteikolla alemmas. Muuten asteikko ei riitä.
Synnyttämättömät, älkää turhaan ottako tätä kilpailuna. Synnytyskipu on uskomattoman kova ja ihan omanlaistaan kipua, sitä on mahdotonta kuvitella etukäteen ja jopa vaikeaa täysin palauttaa mieleen jälkikäteen.
Minulla oli ensimmäisessä synnytyksessä kaikki mahdolliset kivunlievitykset, toisessa ei mitäään. Kumpikin oli hirveää. Mutta ei kannata pelätä sitä, koska kivusta selviää, jos kaikki menee muuten hyvin.
Minulla kuukautiskipu on tuollaista, mitä on mahdoton kuvitella mielessään, kun kipua ei ole enkä pysty palauttamaan sitä mieleeni. Pystyn muistamaan kuitenkin sen, miten kipu teki toimintakyvyttömäksi, sai oksentamaan, huutamaan jne. En yhtään epäile sitä, että synnytyskipu on vielä pahempaa. Olen vain hämilläni, että miten ihmiset voi pystyä synnyttämään, jos se on pitkän aikaa todella paljon pahempaa (moninkertaista, kuten sanotaan) kuin tällaiset kuukautiskivut, kun kuitenkin synnyttäminen vaatii aktiivista toimintaa. En pysty jotenkin näkemään, miten pystyisin toimimaan synnytyksessä aktiivisena henkilönä, jos kipu on moninkertaista kuukautiskipuihini verrattuna. Synnytys siis edessä kuukauden kuluessa ja ihmettelen miten siitä voi selvitä
AP
Voit sitten tulla tänne kertomaan, että nyt ymmärrät ja vähätellä toisten kuukautiskipuja itsekin. Laita ketju muistiin.
Joo en kyllä aio vähätellä kenenkään kovaa kipua, vaikka tulisi mitenkä infernaalinen kipu
Aika hassua olettaa, että synnytys olisi aina pahempi kuin menkat. Monethan pärjäävät synnytyksen ilman kivunlievitystä mutta ovat sitten kuukautisten ajan sairaalassa fentanyylitipassa tai puolikuollenina kotona joutuen käyttämään esim oksikodonia.
Mitä mieltä niin pitkälle jalostettujen elukoiden lisääntymisestä, etteivät ne enää selviä siitä ilman avustusta?
Kuukautiset 6. Pahoja kipuja ei siis ole, mutta vuoto on järkyttävän runsasta ja häiritsee pahasti normaalia elämää.
Synnytystä en ole kokenut enkä tule kokemaan, sillä en halua lapsia.