Kuukautiskivut ja synnytys kipuasteikolla
Minkä numeron antaisit kuukautiskivulle ja synnytyskivulle tällä asteikolla 1-10?
0 Ei kipua
1 Hyvin vähän haittaa. Muutamia yksittäisiä vihlaisuja.
2 Vain hieman haittaa.
3 Häiritsevä kipu. Kipu häiritsee.
4 Kivun voi unohtaa, jos työskentelet keskittyneesti, mutta kipu saattaa haitata keskittymistä.
5 Kipua ei pysty olemaan huomioimatta 30 minuuttia kauempaa.
6 Kipua ei voi olla huomaamatta, mutta pystyt silti osallistumaan aktiviteetteihin ja tekemään töitä.
7 Kivun takia sinun on vaikea keskittyä. Kipu häiritsee untasi, mutta pystyt silti toimimaan.
8 Liikkuminen ja toimiminen on vaikeaa. Kun näet suurta vaivaa, pystyt lukemaan ja keskustelemaan. Saatat voida pahoin tai sinua saattaa pyörryttää.
9 Et pysty puhumaan, huudat kivusta. Saatat pyörtyä kivusta.
10 Tajuton. Olet kipushokissa.
Kommentit (68)
Menkat 8, synnytys 9 viimeiset 15 min.
Kuukautiset 7
Synnytys 8
Kk-kivut lähes loppuivat synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuukautiskipu on 8-9 ja näissäkin tilanteissa olen ottanut särkylääkettä, joka sitten auttanut enemmän tai vähemmän enkä pahimpia kuukautiskipuja ole koskaan kokenut kokonaan ilman lääkettä. Olen miettinyt millainen se synnytys sitten on, jos kerran paljon pahempi. Mutta ehkä normaali kuukautiskipu ei ole 8 tai enemmän?
Ei ole tarkoitus mitenkään vähätellä, mutta vastaan. Minäkin olisin ennen synnytystä sanonut että kuukautiskivut on tosi tosi kovia. Mutta sitten kun synnytin... Se kipu oli niin järjettömän kova, ei sitä pysty kuvittelemaan enkä enää jälkeenpäin osaa edes palauttaa sitä tunnetta mieleen. Kaikki eivät ole niin epäonnisen kipeitä kuin minä. Mulle se koko kehon läpi iskevä kipuaalto oli jostain ihan toisesta maailmasta.
Synnytyksessä saa taukoa kivusta mutta menkoissa tuo kuvaamasi kipu voi olla päällä päiväkausia, niin ei pysty esim kävelemään ja hengittäminen on vaikeaa.
En muista mitään muita taukoja paitsi ne kaksi ensimmäistä epiduraalia. 5 annosta sain yhteensä. En tosiaan voinut edes liikkua. Pystyin hengittämään syvään vain ilokaasumaskiin. Eihän tuossa tilassa voinut synnyttää, joten minut leikattiin. Jälkeenpäin sain tietää että vauvan pää painoi jotain hermoja, oli virheasennossa.
Menkat 3
Käynnistetty synnytys ekat 2vrk 7-8, viimeinen vuorokausi 9-10. Taukoja ei juurikaan supistuksissa ollut viim.6 tuntiin. Ei kivunlievitystä puuduteallergian vuoksi.
Mulla on sekä Horton, kolmoisvermosärky, että aurallinen migreeni. Otan nuo kaikki kolme yhtäaikaa mieluummin, kuin synnytyskivun.
Kuukautiskipu 1, synnytyskipu 11, toivoin että olisin kuollut jotta pääsisin pois tilanteesta.
Menkat 3, synnytys avautumisvaihe ja supistukset (ilokaasu, ja epiduraali) 4, ponnistusvaihe 9.
Menkat nuorena pahimmillaan 8-9, nykyään pahimmillaan 6, synnyttänyt en ole.
Nuorena meni menkkojen pari ekaa päivää aina särkylääkkeiden voimin. Jos en milloin ehtinyt ottamaan ennen kipujen alkua, niin saatoin oksentaa kivun takia, enkä saanut missään asennossa helpotusta. Ei auttanut kuin kärsiä, ennen kuin särkylääke toi sitten lopulta armollisen helpotuksen ja nukahdin uupumuksesta. Nykyäänkin vielä aina yhtenä päivänä sitä polttavan raastavaa kouristelua jommalla kummalla puolen alavatsaa, mutta selviän ilman särkylääkkeitä ja pidän mahd. mukaan vähän leppoisamman päivän.
En huuda kivun takia, ellei se ole yhtäkkinen/pelästyttävä. Kuukautiskipujen takia olen pyörtynyt.
Kaksi synnytystä ja sanoisin että olen kokenut pahempaa kuukautiskipua kuin mitä kivut synnytyksissä olivat.
Kuukautiskipu pahimmillaan 6-7, synnytystä ei onneksi ole tarvinnut kokea.
Tavanomaiset kuukautiskivut siis vaikuttaa olevan suunnilleen luokkaa 3 ja synnytys 9. Vaikeat kuukautiskivut taas luokkaa 8-9. Tämä auttaa suhteuttamaan asioita! Kuulostaa vähän siltä, että jos synnytyskipu on erittäin paljon pahempaa kuin vaikeat kuukautiskivut niin synnyttäjä ei ole enää edes synnytyskykyinen vaan menee sektioksi
AP
Tässä keskustelussa synnyttämättömät arvioivat kuukautiskipunsa korkeammalle kuin synnyttäneet. En vähättele kuukautiskipuja, minullakin on ollut aina tosi pahat. Mutta synnytys antaa sellaisen perspektiivin, että kuukautiskivut on pakko asettaa asteikolla alemmas. Muuten asteikko ei riitä.
Synnyttämättömät, älkää turhaan ottako tätä kilpailuna. Synnytyskipu on uskomattoman kova ja ihan omanlaistaan kipua, sitä on mahdotonta kuvitella etukäteen ja jopa vaikeaa täysin palauttaa mieleen jälkikäteen.
Minulla oli ensimmäisessä synnytyksessä kaikki mahdolliset kivunlievitykset, toisessa ei mitäään. Kumpikin oli hirveää. Mutta ei kannata pelätä sitä, koska kivusta selviää, jos kaikki menee muuten hyvin.
Mulla on aika kovat kuukautiskivut mutta synnytyksen koin siedettäväksi. Ei sitä ap voi ennustaa ennalta. Pelkäsin itsekin julmetusti etukäteen.
Kuukautiset ennen 3, hormonikierukan jälkeen 0.
Synnytys 8-9. Verrattuna raskausaikaan synnytys oli kuitenkin helppo nakki ja nopeasti ohi, raskaana kärsin 5kk kovasta pahoinvoinnista ja sen jälkeen loppuajan supistetussa ja kovista liitoskivuista.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ennen 3, hormonikierukan jälkeen 0.
Synnytys 8-9. Verrattuna raskausaikaan synnytys oli kuitenkin helppo nakki ja nopeasti ohi, raskaana kärsin 5kk kovasta pahoinvoinnista ja sen jälkeen loppuajan supistetussa ja kovista liitoskivuista.
Puhumattakaan siitä että pitäisi ihminen kasvattaa vauvasta aikuiseksi 😁 Siinä synnytyskipu unohtuu nopeasti, jos ei ole traumaa saanut, en vähättele noita kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Menkat 8, synnytys 9
Sama
Kuukautiset 6, synnytys 9. Minulla on endometrioosi ja kuukautiskivut häiritsevät kyllä työntekoa paljon, keskittyminen on vaikeaa. Mutta synnytys oli ihan hirveä. Eikä siinä kivussa ollut mitään taukoja. En tuntenut ollenkaan supistuksia kivun alta ja kuulemma vauvan pää painoi jotain hermoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa synnyttämättömät arvioivat kuukautiskipunsa korkeammalle kuin synnyttäneet. En vähättele kuukautiskipuja, minullakin on ollut aina tosi pahat. Mutta synnytys antaa sellaisen perspektiivin, että kuukautiskivut on pakko asettaa asteikolla alemmas. Muuten asteikko ei riitä.
Synnyttämättömät, älkää turhaan ottako tätä kilpailuna. Synnytyskipu on uskomattoman kova ja ihan omanlaistaan kipua, sitä on mahdotonta kuvitella etukäteen ja jopa vaikeaa täysin palauttaa mieleen jälkikäteen.
Minulla oli ensimmäisessä synnytyksessä kaikki mahdolliset kivunlievitykset, toisessa ei mitäään. Kumpikin oli hirveää. Mutta ei kannata pelätä sitä, koska kivusta selviää, jos kaikki menee muuten hyvin.
Minä ainakin arvioin kuukautiskipuni vain tuon annetun asteikon (arvo+kuvaus) mukaisesti. Siihen peilattuna minun, synnyttämättömän naisen nuoruudenaikainen kuukautiskipuni pahimmillaan osui välille 8-9. Synnytyskipuni olisi voinut toki olla vielä paljon pahempaa. Eikä minulla käynyt edes mielessä, että tämä olisi jollekulle joku kilpailu.
Menkat 1-2. Yleensä ei kipuja mutta joskus tunnin jomotus ja vihlaisuja.
Synnytys no ensimmäinen ehkä 8 epiduraalilla. Toinen amme synnytys ilman muuta kivunlievitystä 6-7. Kolmas synnytys sitten 9 mutta kyseessä syöksysynnytys ilman mitään kivunlievitystä eli kipeää aikaa noin 35 minuuttia.
Jep olen päässyt helpolla. Raskausaikoinakaan ei ollut mitään pahoja kipuja.
Jatkan vielä. Takana yksi synnytys, toinen tulossa ja la kuukauden päästä. Menkat olleet aina hyvin kivuliaat enkä pärjäisi mitenkään ilman särkylääkettä mitä menee maksimimäärä ensimmäiset 3 päivää. Avautumiskivut tuntuivat alkuun kuukautiskivuilta mutta viimeiset sentit avautumisvaiheessa olivat jotain muuta. Tärisin vilusta, en voinut avata silmiä, en pystynyt puhumaan, supistuksia tuli lähes taukoamatta. Sen jälkeen helpotti kun tunsin valtavan ponnistamisen tarpeen. Synnytys oli nopea enkä ehtinyt saada kipulääkkeitä.