Usein sanotaan, että nykypäivän nuoret ovat tyhmempiä kuin aiemmin, mutta mikä on totuus?
Kommentit (89)
Älykkyyden määritelmä.mikä?
Se mitä tietotaitoja tarvittiin 90 luvulla. On roimasti muuttunut vuoteen 2023.
Lapsilleni olen sanonut, ettei nippelitietoa tarvitse oppia ulkoa. Täytyy oppia etsimään tietoa nopeasti eri paikoista osata raakata sieltä oikea.
Koulussa opitaan oppimaan ja vain osa sieltä saadusta nippelitiedosta on sitä mitä tarvitaan valitsemallaan työ tai koulupolulla matkassa.
Koulussa opiskeltava materiaali muuttuu joka vuosi.
Ei älykkyyttä 70 luvulla ja 2023 voi verrata toisiinsa. Yhteiskunta ja työssä käytettävä tieto oli erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin PISA tutkimuksien mukaan osaamattomia, siis tyhmempiä. ÄO ei ole tutkimusta eri ikäluokista.
Älylaite addikti turmelee kakarat ja tekevät heistä "zombeja" erakoita
Sinä et ole näköjään ainakaan fiksu. Pisa-tutkimus kertoo sen, että Suomessa ei kotouttaminen ole onnistunut ja osa koululaisista on taidoiltaan tosi heikkoja, jopa kielitaidottomia. Se tutkimus ei kerro lainkaan, että muilla suomalaisilla koululaisilla olisi osaaminen heikentynyt.
Miksi tuollaista porukkaa ylipäänsä haalitaan maahamme elätettäväksi?
Tunnen itse pari inkeriläistä, yhden venäläisen, pari englantilaista, yhden meksikolaisen, yhden ruotsalaisen, yhden thaimaalaisen ja yhden romanialaisen. He eivät ole milloinkaan tarvinneet "kotouttamista", vaan elättävät itsensä, noudattavat lakia ja käyvät selvänä ihan ihmisestä!
Kaikki 'kotouttaminen' on hukkaan heitettyä pienituloisilta veronmaksajilta riistettyä rahaa ja tulee lopettaa välittömästi! Ei villi-ihmisiä tartte yrittää meidän rahoikkamme sivistää, vaan ne tulee palauttaa viitakkoonsa!
Iida on urheilu"toimittaja" se kertonee kaiken.
Katsokaa nykypäivän "vanhempia"! Ei voi syyttää pelkästään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilleni olen sanonut, ettei nippelitietoa tarvitse oppia ulkoa. Täytyy oppia etsimään tietoa nopeasti eri paikoista osata raakata sieltä oikea.
Koulussa opitaan oppimaan ja vain osa sieltä saadusta nippelitiedosta on sitä mitä tarvitaan valitsemallaan työ tai koulupolulla matkassa.
Ei älykkyyttä 70 luvulla ja 2023 voi verrata toisiinsa. Yhteiskunta ja työssä käytettävä tieto oli erilaista.
Miten niin ei voi? Äly joko on, tai ei ole. Nuorison surkea lukutaito leimaisi heidät heikkolahjaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli tehty ihan tutkimuskin aiheesta. Älykyys kasvoi koko ajan noin vuoteen 1975-77 syntyneillä asti, sen jälkeen syntyneillä se alkoi laskea.
Se voi olla. Olisi mielenkiintoista tietaa onko syyna sokeri ja saasteet.
Itse olen 80l lapsi. Tiktokkaajia fiksumpi, mutta samaa tasoa kuin pm. Eli tyhma kuin saapas.
Alylaitteet tyhmentvat se on fakta ja some. Onneksi on viela nuoria ja lapsia, jotka lukevat oikeita kokonaisia kirjoja. Riittaa kuin 1% on fiksuja niin paastaan marssiin. Tyhmat kansalaiset ovat vai viihdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei älykkyyttä 70 luvulla ja 2023 voi verrata toisiinsa. Yhteiskunta ja työssä käytettävä tieto oli erilaista.Miten niin ei voi? Äly joko on, tai ei ole. Nuorison surkea lukutaito leimaisi heidät heikkolahjaisiksi.
50v enemman opittavaa. Tiede on mennyt eteenpain, historiasta tiedetaan enemman, maantereet pitaisi tuntea kuin omat taskut ja puhua kielia.
Ei voi verrata tiedonmaarassa. Mutta se on totta, etta joko on tyhma tai fiksu. Valitettavasti vaan moni sellaisesta jolla ois rahkeita olla fiksu tuhotaan vauvasta. Laitetaan sokerikippo edella ruudun aareen.
Kaikkea on liikaa.
Mutta tahan.. leikkipuistossa kaytiin tanaan keskustelu. Mummo n. 70 kysyi yhelta mammalta mista on kotoisin. Sanoi perusta. Mummo kysyi missa se on. Perulainen kertoi etta etela-qmerikassa. Veikkaan, etta jokainen alle 50v tietaa etela amerikan valtiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti älykkäämpiä
Yleissivistys puhdas nolla, vaikka kaikki tieto on koko ajan saatavilla. Älypuhelimet muuttivat kaiken. Mitään ei enää osata ilman sitä eikä edes sen kanssa.
Kysyin yhdeltä ja toiseltakin nuorelta, paljonko on 10% sadasta. Puhelinta etsi ja näpytteli ja sain väärän vastauksen. Näin pitkällä ollaan.
Et oo tosissas? Kyllä tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää itsestään selvä asia, että 10% ihan mistä tahansa on aina sama asia kuin ihanmikätahansa:10. Minkä ikäiseltä kysyit?
Juu olen tosissani ja minulla on toinen äiti todistajana tähän. Toinen oli 14 v. ja toinen 13 v. kun kysyimme.
Ihmiset ovat muutenkin aivan onnettomia prosenttilaskuissa. Osaisitko itse esimerkiksi laskea kuinka monta prosenttia luku 3 on lukua 2 suurempi? Kyseessä kuitenkin täsmälleen yhtä helppo lasku kuin tuo mainitsemasi. Voin kokemuksesta kertoa että aika moni vastaisi tähän kysymykseen väärin vaikka kaivaisi luurinkin esiin. Enkä puhu nyt nuorista.
Eihän tuota tarvitse edes laskea 'päissään', vaan vastauksen näkee suoraan! Se on 50% suurempi!
Trv. ÄO 162.
Mä keksin nuorena lennättimen ja rakennettiinkin sellainen naapurinpoikain kanssa talosta taloon! Ja sitten mä vähän petyin, kun luin että se Benjamin Franklin olikin keksinyt sen jo 1800-luvun puolivälissä!