Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usein sanotaan, että nykypäivän nuoret ovat tyhmempiä kuin aiemmin, mutta mikä on totuus?

Vierailija
07.01.2023 |

Harmillisesti jotkut tästäkin loukkaantuvat.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti älykkäämpiä

Yleissivistys puhdas nolla, vaikka kaikki tieto on koko ajan saatavilla. Älypuhelimet muuttivat kaiken. Mitään ei enää osata ilman sitä eikä edes sen kanssa.

Kysyin yhdeltä ja toiseltakin nuorelta, paljonko on 10% sadasta. Puhelinta etsi ja näpytteli ja sain väärän vastauksen. Näin pitkällä ollaan. 

Olihan meillä tuossa vähän aikaa sitten pääministerikin, kokoomuksen Stubb, joka ei olisi osannut tuollaiseen kysymykseen vastata. Olisi todennäköisesti vastannut 90. Että en olisi turhaan huolissaan nuorista.

Vierailija
62/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli harhaa, kun diginatiiveja pidettiin viisaana sukupolvena, kun osaavat käyttöä tietokoneita heti lapsesta saakka. Se olikin ihan täyttä puppua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos lukea osaavat.

Vierailija
64/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuoret osaa sujuvasti ja vikkelästi tökkiä, ihan joka tilanteessa. Saattaisivat parhaimmillaan pärjätä ratatype.comissakin.

Elämisen taidot jäävät vähemmälle. Osaavatko välttää häkämyrkytyksen? Ovatko luovia ja kekseliäitä? Osaavatko kerrospukeutumisen?

Liian yksipuolinen elämä ei opeta kaikkia tarvittavia taitoja, eikä lahjakkuus kehity.

Sen sijaan nuoret ovat fiksumpia, koska eivät polta tai juo hermomyrkkyjä. Harrastavat liikuntaa ja lihas treenejä. Syövät melko terveellisesti. Hyvinvoivat ovat kaveriporukoissa, vaikka osaa kyllä syrjäytyy. Englannin kielen taito on loistava.

En tiedä miten nopeasti ne oppisivat selviytymään pakon edessä, jos meille tulisi Uk rainan oltavat?

Huumeiden käyttö on lisääntynyt.

Sou? Alkoholin käyttö on vähentynyt. 

Ei ole. Ulkomailta tuodut ja tilatut viinakset eivät ole missään tilastoissa mukana. Varsinkin nettitilaukset ulkomailta ovat lisääntyneet, kyllä viinaa Suomessa juodaan entistäkin enemmän.

Vierailija
65/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti älykkäämpiä

Yleissivistys puhdas nolla, vaikka kaikki tieto on koko ajan saatavilla. Älypuhelimet muuttivat kaiken. Mitään ei enää osata ilman sitä eikä edes sen kanssa.

Kysyin yhdeltä ja toiseltakin nuorelta, paljonko on 10% sadasta. Puhelinta etsi ja näpytteli ja sain väärän vastauksen. Näin pitkällä ollaan. 

Et oo tosissas? Kyllä tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää itsestään selvä asia, että 10% ihan mistä tahansa on aina sama asia kuin ihanmikätahansa:10. Minkä ikäiseltä kysyit?

Juu olen tosissani ja minulla on toinen äiti todistajana tähän. Toinen oli 14 v. ja toinen 13 v. kun kysyimme.

Ihmiset ovat muutenkin aivan onnettomia prosenttilaskuissa. Osaisitko itse esimerkiksi laskea kuinka monta prosenttia luku 3 on lukua 2 suurempi? Kyseessä kuitenkin täsmälleen yhtä helppo lasku kuin tuo mainitsemasi. Voin kokemuksesta kertoa että aika moni vastaisi tähän kysymykseen väärin vaikka kaivaisi luurinkin esiin. Enkä puhu nyt nuorista.

Vierailija
66/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti älykkäämpiä

Et oo tosissas? Kyllä tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää itsestään selvä asia, että 10% ihan mistä tahansa on aina sama asia kuin ihanmikätahansa:10. Minkä ikäiseltä kysyit?

Juu olen tosissani ja minulla on toinen äiti todistajana tähän. Toinen oli 14 v. ja toinen 13 v. kun kysyimme.

Mikä vahinko. Jos olisi alle 10v joka vasta opettelee kertotaulua, silloin ihan ymmärrettävää (vaikka kyllä 10 kertotaulun pitäisi olla jo heti ensimmäisellä kerralla itsestäänselvyys), mutta yläasteikäinen ja eikä osaa noin yksinkertaista asiaa on todella huolestuttavaa.

Minun suosikki aine oli aikoinaan matikka, koska matikka oli helppoa. Vahinko vain, että ajan kanssa suurin osa unohtui, koska jokapäiväisessä elämässä tarvitse ainoastaan perusasiat eli

Summa-erotus-tulo-osamäärä=plus-miinus-kerto-jako pinta-alat, tilavuudet, prosentit +jotain muuta, jos nyt unohdin mainita jonkun.

Ja sitten on niitä erikoislaskuja joita harvemmin tarvitaan (jos ollenkaan)

Vierailija
67/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jo Sokrates kauhistellut nuoria?

Ehkä myös heidän älykkyyttään?

Vierailija
68/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistys on yleisellä tasolla laskenut. Oikeinkirjoitus on vielä huonommalla tolalla kuin esim. allekirjoittaneen nuoruudessa.

Samoin esim; koulun irvokas pelleily + älypuhelimet + yleinen adhd-touhu = ei osata enää edes perustasolla laskea päässä.

Ylen nuoriso-ohjelmassa, nähtävissä netissä, oli vieraana tämä Isaac Elliot pop-tähti (?). Leikkimielisessä visailussa piti vastata joihinkin ala-asteen tehtäviin. Tämä Elliot ei osannut perustason päässälaskua, vaan vitsikkäästi katsoi salaa tuloksen kännykästä.

Olen viimeisen sanotaan vuoden aikana huomannut useita kertoja sen, että kun köyhänä äijänä maksan käteisellä ja kolikoilla, niin useille nuorille kassatyöntekijöille tuottaa vaikeuksia laskea kolikoiden summa.

Mikä on minusta jo irvokasta. Kyse on kuitenkin vähintään 18-vuotiaista, koska alaikäiset eivät saa myydä kassalla alkoholia / tupakkaa, joten heitä ei päästetä / oteta kassatöihin.

Vierailija
69/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät minkä sotien kirjoitti:

Eli kyllä nykynuoret ovat ihan ..tusti älykkäämpiä kuin esivanhempansa.

Mikseivät keksi mitään nää nuoret, heidän esivanhempansa ovat keksineet ties mitä, kuten television, internetin ja sitä ennen puhelimen, auton ja ties mitä, lista on pitkä. Nykyään maataan ja eletään tuilla, ei viitsitä edes ajatella enää mitään ja luovaa tekemistä, mitähän se lienee. 

Nuorten keksintöjä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005525802.html

Osasta hyödyt jopa sinä vanhetessasi.

Vierailija
70/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuoret osaa sujuvasti ja vikkelästi tökkiä, ihan joka tilanteessa. Saattaisivat parhaimmillaan pärjätä ratatype.comissakin.

Elämisen taidot jäävät vähemmälle. Osaavatko välttää häkämyrkytyksen? Ovatko luovia ja kekseliäitä? Osaavatko kerrospukeutumisen?

Liian yksipuolinen elämä ei opeta kaikkia tarvittavia taitoja, eikä lahjakkuus kehity.

Sen sijaan nuoret ovat fiksumpia, koska eivät polta tai juo hermomyrkkyjä. Harrastavat liikuntaa ja lihas treenejä. Syövät melko terveellisesti. Hyvinvoivat ovat kaveriporukoissa, vaikka osaa kyllä syrjäytyy. Englannin kielen taito on loistava.

En tiedä miten nopeasti ne oppisivat selviytymään pakon edessä, jos meille tulisi Uk rainan oltavat?

Joo, aina hehkutetaan kuinka nuoret ei juo... Mutta huumeita menee senkin edestä!

Vierailija
71/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokratesta on kyllä suorastaan irvokasta verrata nykypäivän idioottinuoriin.

Vierailija
72/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sou? Alkoholin käyttö on vähentynyt. 

Ei ole. Ulkomailta tuodut ja tilatut viinakset eivät ole missään tilastoissa mukana. Varsinkin nettitilaukset ulkomailta ovat lisääntyneet, kyllä viinaa Suomessa juodaan entistäkin enemmän.

Me keski-ikäiset olemme niitä viinan tilaajia, eivät nuoret.

Vierailija
73/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokratesta on kyllä suorastaan irvokasta verrata nykypäivän idioottinuoriin.

Ei kai häntä nykynuoriin verrattukaan vaan nykykalkkiksiin.

Vierailija
74/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät keksi mitään nää nuoret, heidän esivanhempansa ovat keksineet ties mitä, kuten television, internetin ja sitä ennen puhelimen, auton ja ties mitä, lista on pitkä. Nykyään maataan ja eletään tuilla, ei viitsitä edes ajatella enää mitään ja luovaa tekemistä, mitähän se lienee. 

Nuorten keksintöjä:

Nuohan ovat hyödyttömiä pilipaleja.

Vierailija
75/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten keksintöjä:

Nuohan ovat hyödyttömiä pilipaleja.

Niin varmasti jos vertaa omiin nuorena tekemiisi keksintöihisi.

Vierailija
76/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma abipoikani on ainakin heittämällä paljon fiksumpi kuin itse olin hänen ikäisenään, vaikka olen korkeakoulutettu ( yäk mikä termi!). Kyseenalaistaa, ottaa selvää, on pohjattoman utelias monista asioista. Hyvä kuuntelija ja väittelijä, selviää kimuranteista tilanteista ällinsä avulla.

Tämä tietenkin täysin subjektiivinen näkemys, ja otoskin on pieni. :)

Vierailija
77/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti älykkäämpiä

Ja tähän vielä lisättynä loputon laiskuus, kun kaikki on aina tehty puolesta plus kyltymätön hedonismi, kun mitään ei ole ikinä kielletty. En ihmettele, jos nämä eivät pärjää työelämässä.

Vierailija
78/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on laskenut, hiljalleen, viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Huippu saavutettiin viime vuosituhannen lopussa. Matemaattinnen ongelmanratkaisukyky on heikentynyt. Tästä on ihan tutkimustulosta. Fiksuutta ei ole se, että osaa käyttää älypuhelinta (jota näpytellyt n. kolmevuotiaasta) paremmin kuin vanhemmat sukupolvet. Puolivitsillä on todettu, ettei ihmiset osaa kohta kotiinsakaan ilman navigaattoria. 

Aikaisemmin piti nähdä enemmän vaivaa asioiden eteen ja se edisti kognitiivisia taitoja. Ei voinut myöskään elää niin tiiviisti omassa kuplassaan kuin nykyään, vaan oli pakko olla kanssakäymisissä erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
79/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma abipoikani on ainakin heittämällä paljon fiksumpi kuin itse olin hänen ikäisenään, vaikka olen korkeakoulutettu ( yäk mikä termi!). Kyseenalaistaa, ottaa selvää, on pohjattoman utelias monista asioista. Hyvä kuuntelija ja väittelijä, selviää kimuranteista tilanteista ällinsä avulla.

Tämä tietenkin täysin subjektiivinen näkemys, ja otoskin on pieni. :)

Samoin oma tyttäreni. Olen itse kansainvälisestikin aika hyvin pärjäävä tutkija kohtuullisen haastavana pidetyllä tieteenalalla, mutta näen 10-v tyttäreni silti paljon lahjakkaampana mitä itse olin tuossa iässä. Toivottavasti osaan kasvattaa hänet siten että hän saa kaiken tuon lahjakkuuden myöskin käyttöönsä. Se on nimittäin meistä kasvattajista pitkälti kiinni millaiseksi nuoremme kasvavat.

Vierailija
80/89 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jo Sokrates kauhistellut nuoria?

Ehkä myös heidän älykkyyttään?

Sokrates tuomittiin kuolemaan "uskonrauhan loukkaamisesta" ja myös nuorison turmelemisesta. Kehui itsetyydytyksen etuja ja pahoitteli, ettei nälästäkin päässyt eroon vain vatsaansa hieromalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan