Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten iso perhe pärjää rahallisesti?

14.11.2006 |

olen tässä vähän mietiskellyt... olen tällä hetkellä kouluttamaton kahden lapsen kotiäiti ja mies on työttömänä kotona. tällä hetkellä pärjätään ihan ok, kun pidetään huoli mitä vähillä rahoillamme ostellaan. toiveissa on kuitenkin kolmaskin lapsi ja muutama siihen vielä päälle... miten sitä voisi pärjätä, jos lapsiluku kasvaisi vielä muutamalla? onko tälläisiä perheitä olemassa? olisi kiva tietää, miten teillä menee, miten/missä asutte, paljonko " tienaatte" jne.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ap:n viestin aikalailla heti, kun se oli tänne kirjoitettu. Yleensä en ehdi vastailla, mutta tämä kirjoitus jäi kaihertamaan mieltäni, joten palasin asiaan ja vastasin.

Näin jo untakin sinisilmäisestä nuoresta äidistä harmaassa kerrostalo kaksiossa Tampereella ja mies vain syljeskelee kattoon..

Viimeistään kolmannen lapsen kohdalla naiivikin ihminen huomaa, mikä ero on ahkeralla ja laiskalla miehellä. Ei ole kysymys rahasta tai rikkaudesta. Kun perhe on suuri, pitää olla ahkera. Molempien, sekä äidin, että isän. Suuri perhe tuo mukanaan suuren vastuun.

Ei riitä, että saa rahat riittämään kuukaudesta toiseen, ne pitää saada riittämään vuodesta toiseen. Lisäksi pitää osata elää niin, ettei kuluta itseään tai parisuhdettaan loppuun. Ja ne lapsetkin pitää kasvattaa, ei riitä, että ne pysyvät hengissä.

Toivon sulle ap, että voit toteuttaa haaveesi suuresta perheestä. Me ollaan se jo saatu, lapsia on kuusi, enkä ole katunut päivääkään valintojani.

Joudun nyt keskeyttämään, mutta palaan vielä kertomaan meidän perheen tavoista pärjätä.

Tuplanen

Vierailija
22/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattipatti:

" Ei sitä ennekään katsottu, onko rahaa vai ei ja lapsia saattoi olla jopa kymmenen tai enemmänkin." Niinpä. Oletko kuullut huutolaisista?

Olen ikävä kyllä samaa mieltä, että päävastuu perheen elättämisestä tulisi olla vanhemmilla työtä tehden, ei pääasiallisesti ja jatkuvasti yhteiskunnan tuella eläen. Tukia en sinänsä moiti, päinvastoin, mutta jatkuvan pääasiallisen toimeentulon lähde niiden en soisi terveille nuorille ihmisille olevan, välivaihe vain. Aikuisen ihmisen tulisi kuitenkin pääasiallisesti kyetä vastaamaan omasta elämästään - ja edeltävää kirjoittajaa mukaillen - samalla siirtämään kohtuulliseen omavastuisuuteen liittyviä arvoja lapsilleen.

Tsempittäisin sinua ap hankkimaan pikimmiten järkevän itsellesi sopivan koulutuksen. Kirjoitit, ettei opintotuella elä, mutta miten voisit sitten muutaman muun lapsen jälkeen opiskella, jos et nytkään? Realistina (pessimistinä?) olen sitä mieltä, että jokaisella naisella tulisi olla koulutus " hätävarana" .

Onnea miehellesi työnhakuun!

Terv. iloinen veronmaksaja ja hyvinvointivaltion ystävä Kattipatti

Toki yhteiskunnan tuet on tarkoitettu niitä tarvitseville, mutta ei niiden pidä mikään elämäntapa olla, tarkoitan tällä siis erityisesti sossua.

Me olemme myös lapsiperhe ja mies opiskelee. Tosin meillä " vain " yksi lapsi, alle vuoden ikäinen ja mies tekee opiskelun ohessa töitä. Sossusta emme saa, emmekä hae rahaa.:) Toki ei siinä pahaa jos sieltä saakin, kunha pyrkii itsekin aktiivisesti " parempaan " elämään.

Itse ajattelen niin, että on tyhmyyttä tehdä lapsia oman taloudellisen tilanteen yli. Me olemme ajatelleet, että seuraava lapsi saisi tulla n. viiden vuoden kuluttua, jos Luoja suo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elisamaria:

onko tälläisiä perheitä olemassa? olisi kiva tietää, miten teillä menee, miten/missä asutte, paljonko " tienaatte" jne.

Niin, tulin vielä jatkamaan, vaikka tän keskustelun alku lähtikin sivuraiteille.

Me ollaan ihan " tavallisia" , ainoastaan lapsia on enemmän kuin keskivertoperheessä.

Asumme omakotitalossa keskikokoisen kaupungin lähiössä, mies on töissä, minä kotona. Emme kuulu mihinkään uskonlahkoon. Emme osta ruokaa suoraan tuottajilta vaan ihan vaan S-marketista. (No, vaipat haetaan Lidlistä.) Omissa lapsuuden perheissä on ollut 2 lasta.

Miten ollaan saatu rahat riittämään?

Ollaan syöty kotiruokaa, ei ostella herkkuja joka viikko, iltasanomat ja -lehdet jätetään kauppaan.

Koti on rakennettu itse.

Autot on ostettu käytettyinä ja katsottu mitä ne kuluttavat /100 km.

Vakuutukset on kilpailutettu, sähköä ja vettä käytetään " asiallisesti" .

Siis me ollaan elelty ihan tavallisesti.

Tuplanen

Vierailija
24/30 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen miten perheet pärjää kuten vaikka tuttavat, mutta en paljon kehtaa udella. Meillä on mies normaalissa vakityössä ja minä kotona. Lapsia on yksi ja meillä hädin tuskin varaa elättää se ja itsemme. Asumme vuokralla eikä ole edes vanhaan ritsaan varaa. Toisin kuin muilla perheillä samat tulot ja pihassa koreilee uudempikin auto ja vähän parempi talokin on. En ymmärrä mistä rahat revitty, meillä mies saa ihan normaalia duunarin palkkaa ja silti meillä ei olisi millään varaa autoon vaikka syömme halpaa ruokaa ja olemme perus tarvikkeissaki niukkoja mitä ostamme. Olemme laskeneet, että ennen kuin minäkin töissä niin ei ostella huonekaluja saatika autoa tai matkustella. Mutta muilla tuntuu olevan kalliimpaankin autoon varaa vaikka bensoihin menisi 50-100 e/kk, vakuutukset ja osarit 200 e / kk. Käsittääkseni noiden maksujen lisäksi ei voi enää jäädä rahaa muuhun jos tulot sen, että mies saa 1500 e/kk ja nainen pienen kodinhoitotuen. Kun ottaa huomioon, että 3 henkisen perheen ruuat on jo 300-400 euroa ja vuokra 500-800 euroa. Ja jos siihen päälle laittaa auton, niin ei taida vaatteisinkaan enää riittää kun maksettu netti, puhelin, sähkö tms. pakolliset. Me saataisiin sossusta lorvimalla sama raha mitä mies saa tekemällä vakihommia. Ei paljon lohduta. Ainut tie ylös on, että lapsi hoitoon, minä töihin eikä tehdä enää muksuja ainakaan vuosiin.

Vierailija
25/30 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen itsekkin. Olen kolmen lapsen kouluttamaton kotiäiti. Pärjäsimme hyvin vaikka tulot eivät olleet isot ja mieheni oli opiskelija. Tuloina oli siis vain mieheni opintotuki ja mun kelan etuudet. Joulukuussa mies sai vaki työpaikan, ja nyt voi kutenkin säästöön laittaa ylimääräistä. Eli mieheni on insinööri. Mulla ei ole kiirettä alkaa opiskelemaan tai tekemään muuta, koska tykkään hoitaa lapsiani kotona. Ja vauva suunnitelmia on, ja uskon meille tulee lapsia jos jumala suo lisääkin. En näe siinä pahaa.. kaikilla on omat mielipiteensä, ja mielestäni ne ei kuulu mitenkään muille. Omat asiansa kun aina tietää paremmin olipa vähä tuloinen tai ei silti sitä aina kuitenkin pärjää. Tsemppiä sulle ;)

elisamaria:

olen tässä vähän mietiskellyt... olen tällä hetkellä kouluttamaton kahden lapsen kotiäiti ja mies on työttömänä kotona. tällä hetkellä pärjätään ihan ok, kun pidetään huoli mitä vähillä rahoillamme ostellaan. toiveissa on kuitenkin kolmaskin lapsi ja muutama siihen vielä päälle... miten sitä voisi pärjätä, jos lapsiluku kasvaisi vielä muutamalla? onko tälläisiä perheitä olemassa? olisi kiva tietää, miten teillä menee, miten/missä asutte, paljonko " tienaatte" jne.

Vierailija
26/30 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kertomasi perusteella ruokamenoista voitte ainakin tinkiä - meillä menee saman verran kuukaudessa ruokaan ja meillä on kolme lasta! Joista nuorin juo vielä kallista Tuttelia...

Niinkuin joku tässä pinossa jo aiemmin sanoi - ei ne tulot vaan ne menot!

(taustaa; minä kotona lasten kanssa ja mies töissä)

Vierailija
27/30 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamenoista olisi ihana tinkiä, mutta mitä muuta saa halvalla kuin esim kinkkukiusausta tai makaronilaatikkoa. Ostat mitä hyvänsä kanaa/lihaa, niin tuleehan siinä hintaa. Joudumme tekemään 2 lämmintä ateriaa per päivä ja makaroni-jauheliha linjassa ei ole mitään ravintoa. Salaatti, hedelmät, jugurtit tms sitä hintaa tuovat varsinkin. Kasviksista kun meillä ei tingitä kuitenkaan!

Kun lopetimme hedelmä -ja marjasoseet lapsella, niin ruokalasku myös nousi koska tuoreet hedelmät ja kasvikset ovat täällä prismassa paljon kalliimpia kilohinnaltaan kuin lasten soseet. Äidinmaidonkorvikkeessa nyt kyllä taas säästää paljon, aiemmin meni 50-60 e/ kk pelkkään maitoon! Ja nykyhinnoilla täällä onkin korvike kalliimpaa vielä.

Vierailija
28/30 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanko kysyä, mitä te syötte kun noin halvalla pärjäätte? Syöttekö yhtään hedelmiä ja kasviksia, makkaraa tms? Meillä kolme syöjää ja menee kyllä varmaan 400 euroa kuussa ruokaan, pesuaineisiin jne. Tosin nuista edellä mainituista voisi tinkiäkin mutta ei jaksa kun ei ole pakko. Entä syökö sinun mies aterioita muualla kuin kotona, oletko ne laskenut tuohon summaan?

Vierailija
29/30 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen syömiset ei tosiaan ole tuossa laskussa mukana, hän syö päivisin työpaikallaan (ellei sitten ota tekemääni ruokaa evääksi).

Meillä syödään aika paljon jauheliharuokia, esim. makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, jauhelihakastiketta ja kiusausta. Teen ruuat itse siis alusta lähtien. Peruna on edullista ja täyttävää, joten mahdollisimman paljon käytetään sitä. Noin muutenkin ihan tavallista ruokaa, nakkikastiketta ja -keittoa, broilerkiusausta (kinkku on muuten yllättävän kallista), broilerinkoipia, risottoja, kalapuikkoja (nämä ostan ihan pakkasesta) jne.

Kasvikset, hedelmät ym. - käytämme paljon porkkanaa ja lanttua, punajuurta, kaalia, appelsiinia ja pakastevihanneksia.

Tomaattia ja kurkkua ostetaan pääasiassa kesäisin, kun maksavat mansikoita näin talvisin. Ulkolaisia olen joskus ostanut, mutta harvemmin.

Meillä käytetään usein paljoustarjouksia ja kaupan etukorteilla ostetaan tarjoustuotteita (ei niinkään metsästetä niitä bonuksia). Eli ihan tavallisesti meilläkin syödään, ei mitään ihmeitä. Herkkujakin ostellaan, joten en oikein osaa sen paremmin kertoa miten noin halvalla selvitään. Ehkä siksi kun ei tehdä ylimääräisiä ostoksia, vaan mietitään lista kotona ja mennään sen mukaan... Vaikea sanoa.

Vierailija
30/30 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että mulla palaa pinna kun yli kolmasosakin tuloista menee pelkkään ruokaan. Minä teen listat kotona ja suunnittelen noin 5 päivän ruuat etukäteen.. enempää ei voi koska ei mahdu jääkaappiin. Ja silti vielä maitoa, leipää saa täydennellä viikon varrella.

Laskin, että kun syödään ihan perus makaronilaatikkoja, broiler ruokia tms.. kotiruokaa 3 henkisellä perheellä, niin menee noin 400 euroa ja tähän ei sisälly edes pesuaineet tms. Se on kauppaan satanen viikossa. Syömme kasviksia melkein niin kuin kuuluukin ja mies ei syö päivällä edes kotona. Lapsen kanssa kahden menee pari ateriaa siis per päivä ja mies syö illalla eli 5 annosta per päivä. Se tekee kuussa aika lailla kyllä! Myöskään laskussa ei ole mukana tupakoita, juomia tms. Mutta mausteet ja kahvi sekä tee ottaa kyllä ison osan. Niihin menee jo parikymppiä kuussa ja niistäkin tingitty tosi paljon jo. Esim. erikoisemmat mausteet, soijakastikkeet, fondit tms kaikki jätetty pois. Tietysti jos ei joisi kahvia tai käyttäisi mausteita, niin tuollakin parilla kympillä söisi monta päivää ruokia.

Jos olisi isompi perhe niin saisi täyttää jääkaapin 2-3 kertaa viikossa kun meilläkin mahtuu vain tuonne max 5 päivän ruuat ja kaupasta tulee silloin 2-3 kassillista. Silloin kun ostimme soseita ja äidinmaidonkorvikkeita, niin lasku oli vielä isompi! Nyt on ne sentään poissa.

Mä en itse tuohon peruna-makaroni linjalla kokonaan kyllä ole lähtenyt, koska ne ei itsestään hirveästi ravitse varsinkaan makaroni vaan lapset ainakin tarvitsee vihanneksia, kasviksia, marjoja ja hedelmiä lisäksi.