Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alle 3-vuotiaan kuljettaminen autossa kasvot menosuuntaan

Vierailija
06.01.2023 |

Meillä on kaksi autoa, toisessa asianmukainen ja laadukas istuin, jossa selkä menosuuntaan. Meillä on myös toinen pienempi sähköauto, jolla lasta ei ole ennen kuskattu. Nyt mies hankki myös tähän pikku purkkiin istuimen, joka täyttää toki paino jne vaatimukset ja muutenkin aivan jees, mutta auto on pieni ja istuin kasvot menosuuntaan.

Minusta istuin on aivan Ok, mutta lähinnä lyhyille kauppa-, hoito yms. matkoille, jos toinen kuskaa eikä isompi auto ole käytettävissä tai on toisella vanhemmalla ajossa. Mies on kuitenkin innostunut säästämään diesel-kuluja ja on ottanut tämän auton pääasialliseen käyttöön. Ei toki ajele muita kuin kaupungin sisäisiä ajoja ja pienillä nopeuksilla. Näin talvikeleillä kuitenkin huolettaa jatkuva ajelu näin. Olen pyytänyt, että lapsen turvallisuus edellä mentäisiin ja ensisijaisesti 2-vuotiaan kanssa ajettaisiin mikäli mahdollista tällä isommalla perheautolla jossa turvallisempi istuin tai jos pitää säästää niin menee itse sähköllä ja jättää lapsen kotiin minun kanssa.

Mies suuttunut nyt joka kerta, kun olen nätisti pyytänyt näin. Ei ymmärrä yhtään ja pitää tyhjän nipottajana. Minä nyt vain en ymmärrä, miksi lasta pitää väkipakolla kuskata pienellä autolla ja turvattomammalla istuimella kun parempikin on käytössä? En jaksa enää taistella ja miehen mökötyskin ärsyttää. Ymmärrän, että on kallista tankkaaminen, mutta lapsen turvallisuuteen suhteutettuna on minusta naurettava säästökohde.

Tyhmä asia, mutta häiritsee. Olenko vain turhan pelokas hössöttäjä, kuten mies ajattelee? 🤔

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka turvaistuimessa lukisi tuollainen ikä ja painosuositus, niin se voi silti poiketa Suomen omista suosituksista. Eli perehdy lainsäädäntöön, äläkä valmistajan manuaaliin, koska se on yleisluontoinen ohje. Eri maissa on eri käytännöt.

Eikö ole vastuutonta ja epäeettistä, jos suomalaisissa lastentarvikeliikkeissä myydään istuimia tietyn ikäiselle lapselle, jos sitä ei saisi täällä käyttää? Harva tilaa itse ulkomailta ja valmistajan ohjetta syynää, vaan luottaa siihen että myyjän kuvaus painorajasta on luotettava.

Niitä myydään, koska niille on kysyntää. Joillakin on joku ihme pakkomielle laittaa vauva istumaan kasvot menosuuntaan.

Vierailija
22/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää yksikin sähköauto mihin ei saa lastenistuinta selkä menosuuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin mietin että teitä on 5henkeä? minkälainen pikku purkki se on ettei sinne mahdu edes kapein selkämenosuuntaan istuin?

Vierailija
24/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mäkin mietin että teitä on 5henkeä? minkälainen pikku purkki se on ettei sinne mahdu edes kapein selkämenosuuntaan istuin?

No, on pieni auto kyseessä, kyllä. Pikku purkki, kuten mainitsin. Ihan hyvä auto, mutta ei ajella tuolla koko perhe, koska ei kyytiin mahduta tosiaan kaikki samaan aikaan. Lähinnä hankittu kaupunkiajoon ja miehen käyttöön työautoksi, lasten harrastusten kuskaamista helpottamaan ja kauppareissuihin jne. Meillä tosiaan on se toinen isompi perheauto, jolla mennään aina porukalla, eikä tarvita toista samanlaista. 

Vierailija
25/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli aikoinaan wolswagen golfissa ja pikku fiattissa selkämenosuuntaan istuin mutta tiedä sitten minkäkokoisia sähköautot nykyään on978

Vierailija
26/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka turvaistuimessa lukisi tuollainen ikä ja painosuositus, niin se voi silti poiketa Suomen omista suosituksista. Eli perehdy lainsäädäntöön, äläkä valmistajan manuaaliin, koska se on yleisluontoinen ohje. Eri maissa on eri käytännöt.

Eikö ole vastuutonta ja epäeettistä, jos suomalaisissa lastentarvikeliikkeissä myydään istuimia tietyn ikäiselle lapselle, jos sitä ei saisi täällä käyttää? Harva tilaa itse ulkomailta ja valmistajan ohjetta syynää, vaan luottaa siihen että myyjän kuvaus painorajasta on luotettava.

Nykysuomalaista vanhemmuutta. Sysätään vastuu aina muille. Nyt tulee ylläri teille kaikille hukassa oleville vanhemmille: viime kädessä vastuu on teillä, ei esim. jonkun kaupan myyjän tai edes päiväkodin varhaiskasvattajan.

Minä en kyllä luota yhteenkään istuimia myyvään tahoon, joten en käytä muita kuin itse valmistamaani. Itse kun olen joka alan expertti ja osaaja, tiedän & hoidan itse kaiken. Markkinoinnin väellä ei ole mitään selkärankaa eikä vastuuta. Lapset pidän kotona vain omalla vastuullani, koska en halua mitään vastuuta sysätä varhaiskasvatukselle saati koululle, eihän heillä ole mitään velvoitteita mistään ja lapsi on vain heitteillä. 

Vierailija
27/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuolla muualla maailmalla ihmiset pärjää? Ei ole edes turvaistuimia, kolme päällä painetaan mopolla.

Vierailija
28/42 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? En jaksanut edes lukea kokonaan, mutta kyllä meillä jo puolivuotias matkusti kasvot menosuuntaan. Ei mitään ongelmaa.

Monessako kolarissa olitte?

Vierailija
29/42 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maissa ei näytä olevan niin nuukaa miten lapsia kuljetetaan autossa, kts. tämä video kohdasta 6:26 eteenpäin:

Ei lastenistuinta, ei edes turvavyötä ja lapsi istuu etupenkillä kasvot menosuuntaan ihan irtaallaan. Jos kolari sattuu, lentää varmaan ensin kohti kojetaulua tai tuulilasia, mutta turvatyyny taittaa sitten niskat ja henki pois.

Vierailija
30/42 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä ajeltiin 60 70 luvulla.

Vierailija
31/42 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä ajeltiin 60 70 luvulla.

Silloin ehkä keskityttiin ajamiseen eikä filmaamiseen ajon aikana...

Vierailija
32/42 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos teidän perään ajetaan? Silloinhan se on huono jos kasvot ei ole menosuuntaan ja vauvojen niskat katkeaa naksahtain.

Vierailija
33/42 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuon ikäinen ajaa jo itse joka paikkaan. Ei silloin pysty olemaan selkä menosuuntaan jos haluaa pysyä tiellä.

Vierailija
34/42 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuon ikäinen ajaa jo itse joka paikkaan. Ei silloin pysty olemaan selkä menosuuntaan jos haluaa pysyä tiellä.

Poliisisetää saattaisi huolestuttaa ainakin videolla esiintyvän naperon unelias ajokunto xD

Vierailija
35/42 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieneenkin autoon saa selkä menosuuntaan -istuimen. Minulla oli Yariksessa selkä menosuuntaan -istuin lapsella kaukalon jälkeen siihen saakka kunnes sai istua turvavyöistuimessa. Toki olen itse lyhyt, joten kuskin takana on runsaasti tilaa missä autossa tahansa jos olen kuskina.

Vierailija
36/42 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää on yhtä hössätystä nykyään. Omat lapset jo isompia, mutta meillä 3v jo istui etupenkillä korokkeella. 

Vierailija
37/42 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osta toisenlainen istuin siihen

autoon. Miksi edes hankitte tuollaisen lapselle sopimattoman turvaistuimen?

Istuin ei ole lapselle sopimaton, käy 9 kk ikäisestä ylöspäin. Pieneen autoon ei mahdu samanlainen rötiskö kuin meillä on isommassa autossa. Istuin menee pitkään myöhemmällä iällä, eikä mene hukkaan vaikka nyt olisi vähemmällä käytöllä. Ongelma oli nyt se, että meillä on hieman eriävä näkemys istuimen käytöstä, joka on minusta aivan Ok, kyllä lyhyille reissuille jos toinen auto ei ole käytettävissä.

On kätevää, että molemmilla autoilla voi tarvittaessa lasta kuskata ihan asianmukaisesti ja tämä istuin taisi ihan olla törmäystesteissä hyvin menestynyt, mutta on iskostunut kyllä joka paikasta mieleen, että ensisijaiset pieni ihminen istutetaan se selkä menosuuntaan. Jos olen vanhanaikainen urpo, niin huojentaisi kyllä kuulla, e

Istuin on siinä mielessä sopimaton lapselle, että liikenneturvan ohje on kuljettaa alle 4-vuotiasta lasta selkä menosuuntaan.  

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/turvaistuin/?gad_source=1&gbr…

Vierailija
38/42 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lähtökohtaisesti ei ostettu toiseenkin autoon asianmukaista istuinta?

Vierailija
39/42 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osta toisenlainen istuin siihen

autoon. Miksi edes hankitte tuollaisen lapselle sopimattoman turvaistuimen?

Istuin ei ole lapselle sopimaton, käy 9 kk ikäisestä ylöspäin. Pieneen autoon ei mahdu samanlainen rötiskö kuin meillä on isommassa autossa. Istuin menee pitkään myöhemmällä iällä, eikä mene hukkaan vaikka nyt olisi vähemmällä käytöllä. Ongelma oli nyt se, että meillä on hieman eriävä näkemys istuimen käytöstä, joka on minusta aivan Ok, kyllä lyhyille reissuille jos toinen auto ei ole käytettävissä.

On kätevää, että molemmilla autoilla voi tarvittaessa lasta kuskata ihan asianmukaisesti ja tämä istuin taisi ihan olla törmäystesteissä hyvin menestynyt, mutta on iskostunut kyllä joka paikasta mieleen, että ensisijaiset pieni ihminen istutetaan se selkä menosuuntaan. Jos olen vanhanaikainen urpo, niin huojentaisi kyllä kuulla, e

Pienessä autossa on kaksi vaihtoehtoa.

1) Etupenkki mahdollisimman eteen, niin sen taakse mahtuu. Etupenkki on sen jälkeen ahdas.

2) Etupenkki mahdollisimman taakse, niin eteen voi laittaa istuimen. Airbag kytkettävä irti. Takapenkki on sen jälkeen ahdas.

Mikäli ei onnistu kummallakaan tavalla (koskaan en ole nähnyt autoa, johon ei etupenkille mahtuisi istuinta), niin etupenkin voi ruuvata irti. Sitten mahtuisi vaikka mikä istuin.

Vierailija
40/42 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuolla muualla maailmalla ihmiset pärjää? Ei ole edes turvaistuimia, kolme päällä painetaan mopolla.

Niin. Siellä liikenneonnettomuuksissa kuoleekin pikkuisen enemmän porukkaa. Onneksi Suomessa on otettu 1970-luvusta alkaen todesta tämä liikenneturvallisuus 

Suomessa kuoli pahimmillaan yli tuhat (1156) ihmistä vuodessa liikenteessä v.1972, vaikka liikennettä oli huomattavasti nykyistä vähemmän. Nykyään kuolee alle 150.

Ja nuo liikenteessä kuolleet eivät ole täällä leuhkimassa että säilyivät hengissä, kuten joillain ääliöillä on tapana. 

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Liikenneturvallisuus_Suomessa