Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turkis on kaunis, kestävä ja lämmin vaate Suomen kylmissä oloissa

Vierailija
06.01.2023 |

Itse pidän turkkia ja turkishattua ylpeänä.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kellekään kuuluu mitä toinen pukee ylleen? Jos et itse pidä turkiksista niin ok, älä käytä niitä. Mutta jos joku toinen haluaa sellaista pitää niin sen verran pitää olla kypsyyttä että pystyy sitä suvaitsemaan.

Vierailija
102/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jaksaa ihmetyttää ajatusmalli, että kun tyyliin Kiinassa eletään päin v t tua, niin Suomessa pitää saaha elää päin v t tua. Just just. Tolla logiikalla vois vetää ittenssä vaikka narulla puuhun, kun millään ei ole mitään väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kellekään kuuluu mitä toinen pukee ylleen? Jos et itse pidä turkiksista niin ok, älä käytä niitä. Mutta jos joku toinen haluaa sellaista pitää niin sen verran pitää olla kypsyyttä että pystyy sitä suvaitsemaan.

Miksi pitää osoittaa sympatiaa jotain sellaista kohtaan joka ei liiemmin välitä eläinten oikeuksista, ympäristölle aiheutuvista ongelmista tai osoittaa vähintään hiljaista hyväksyntää turkiksille pitämällä niitä itse yllään. Itse en ainakaan halua osoittaa tukeani toiminnalle jota pidän epäeettisenä.

Vierailija
104/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa Euroopan maissa turkistarhaus on jo kielletty. Miksei vieläkään Suomessa? 

Pitäiskö lapsityövoimankin käyttö sallia Suomessa? Sillähän lähtisi vienti varmaan nousuun, kun olisi halpatyövoimaa. 

Monet ihmiset ovat joutuneet kouluttautumaan uudelleen, koska vanhalta alalta ei ole löytynyt töitä. Historiaan on jäänyt monia muitakin ammatteja.

Vierailija
105/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tunnetut muotitalot kuten Burberry, Versace ja Michael Kors ovat luopuneet turkisten käytöstä.

Eipä ole minun vaatekaapissani kyseisiä tuotemerkkejä ollut koskaan, ei turkiksilla eikä ilman turkiksia.

Vierailija
106/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turkistarhaus on asetuksella sallittua eläinrääkkäystä. Eläintarhassa ketuilla esimerkiksi pitää olla useiden kymmenien neliömetrien laajuinen tarha missä niillä on oltava mahdollisuus kaivaa maata. Minkeillä tulee olla mahdollisuus uimiseen ja niilläkin huomattavasti enemmän tilaa.

Juu entä lehmillä, possuilla ja kanoilla?

On tosiaan kaksinaismoralismia kiihkoilla turkiksia vastaan, mutta mättää jouluna napaan kinkkua ja muulloinkin syödä ahtaissa oloissa elävien tai eläneiden eläinten tuotteita ja lihaa.

Tuotannossa on yhtäläisyyksiä mutta turkiseläinten olot ovat yleensä vielä karumpia eikä niitä kasvateta lihansaantia varten ravinnoksi ihmisille. Moni pitää lihaa kuitenkin välttämättömyytenä ja turkiksia ei. Itse en tosin pidän lihansyöntiä välttämättömyytenä.

Vierailija
107/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää osoittaa sympatiaa jotain sellaista kohtaan joka ei liiemmin välitä eläinten oikeuksista, ympäristölle aiheutuvista ongelmista tai osoittaa vähintään hiljaista hyväksyntää turkiksille pitämällä niitä itse yllään. Itse en ainakaan halua osoittaa tukeani toiminnalle jota pidän epäeettisenä.

Minusta suurempi ongelma on se, että suurin osa suomalaisista ei halua käyttää maskeja kaupoissa eikä julkisissa liikennevälineissä, vaikka maassa leviää edelleen useita hengitysteitse tarttuvia tauteja, ei pelkästään koronaa. Maskittomuus voi johtaa toisen ihmisen sairastumiseen ja jopa kuolemaan. Mutta moniko piittaa siitä?

Ok. Tämä on toisen keskustelun aihe.

Vierailija
108/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tunnetut muotitalot kuten Burberry, Versace ja Michael Kors ovat luopuneet turkisten käytöstä.

Eipä ole minun vaatekaapissani kyseisiä tuotemerkkejä ollut koskaan, ei turkiksilla eikä ilman turkiksia.

Joukko on kylläkin huomattavasti isompi kuin tuo. Tuossa oli vain joitain esimerkkejä.

Vierailija
109/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta suurempi ongelma on se, että suurin osa suomalaisista ei halua käyttää maskeja kaupoissa eikä julkisissa liikennevälineissä, vaikka maassa leviää edelleen useita hengitysteitse tarttuvia tauteja, ei pelkästään koronaa. Maskittomuus voi johtaa toisen ihmisen sairastumiseen ja jopa kuolemaan. Mutta moniko piittaa siitä?

On syytä tiedostaa, jos on valikoiva siinä, missä asioissa toimii eettisesti ja missä ei. Turkiksien boikotointi ja turkisten käyttäjien halveksunta ei automaattisesti tee kenestäkään hyvää ihmistä.

Kuka on sitä väittänytkään. Tukistarhausta voi silti vastustaa siinä missä monia muitakin eettisiä ja ekologisia ongelmia. Se että joku ei käytä maskia, ei tarkoita samalla että eläinten kohtelulla ja oikeuksilla ei olisi merkitystä.

Vierailija
110/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhauksessa tuotettu turkis ei ole OK. Eri asia on esim. luonnosta vieraslajina metsästetty minkin tai supikoiran turkis.

Vierailija
111/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatiko joku sympatian osoittamista? Ei, vaan ihan pelkkää sen asian kanssa elämistä, että jotku valitsee toisin.

En varmasti hyökkäysi turkiksenkäyttäjän kimppuun fyysisesti tai mitään sellaista, enhän voi tietää esim. onko se tekoturkis tai jotain muuta, mutta voin silti sanallisesti kertoa olevani tietyllä kannalla turkistarhauksesta ja että en itse ainakaan halua osoittaa sille mitään tukeani.

Vierailija
112/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On syytä tiedostaa, jos on valikoiva siinä, missä asioissa toimii eettisesti ja missä ei. Turkiksien boikotointi ja turkisten käyttäjien halveksunta ei automaattisesti tee kenestäkään hyvää ihmistä.

Toive maskin käyttämisestä ei välttämättä ole se eettinen vaihtoehto, vaikka se siltä saattaisi vaikuttaa.

Ketjun aiheena eivät ole maskit vaan turkikset. Ellei sitten haluta tarkoituksella viedä tätä keskustelua pois raiteiltaan.

Vierailija
113/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin en vaan usko ihan siihen, että turkisten tuottaminen ja käyttö loppuisi niitä käyttämällä. "Niin mutta tuo toinen osti sen ennen kuin minä ostin sen häneltä".

Vierailija
114/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että on vaikeaa elää tehden kokoajan hyviä valintoja, mutta turkiksen (varsinkin värillisen muotiturkiksen) käyttäminen on joko tyhmyyttä tai vaan julmaa välinpitämättömyyttä.

Kuinka monta kettua joutui elämään noidenkin kahden turkiksen takia elämänsä pienessä häkissä, jossa niitä uskottavasti lihotettiin muodottomaksi mahdollisimman suuren turkispalan maksimoimiseksi? Millainen määrä aineita tarvittiin että näiden kettujen luonnollinen turkin väri saatiin lopulta muutettua ihan toisenlaiseksi? Luonnontuote, ei todellakaan.

Vierailija
115/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eläinaktivistit ja ihan vaan ei-aktivistit, eläinten humaania kohtelua kannattavat pyrkivät samalla tavalla vähentämään tehotuotantoa ja sen aiheuttamia ongelmia oli kysymys sitten turkiseläimistä kuin vaikkapa liha- tai siipikarjan pidosta. Tämä pätee sekä kotimaassa että myös ulkomailla. Toki omassa maassa on helpompaa puuttua paikallisiin epäkohtiin kuin esimerkiksi kaukana Kiinassa oleviin. Eikö sitä paitsi nimenomaan suomalaisten tulisi pyrkiä vaikuttamaan suomalaisiin ongelmakohtiin?

Kansainvälistä vaikuttamista tehdään kuitenkin paljon ja se on myös tuloksellista. Esimerkiksi H&M luopui angoravillan käytöstä sen jälkeen, kun eläinsuojelujärjestö PETA toi julkisuuteen videot kiinalaisilta tehtailta, joissa karvatuppoja revitään elävistä, jaloistaan sidotuista kaneista. Oikeutta eläimille -yhdistys on vaikuttanut esimerkiksi virolaisten sikatilojen ongelmien julkituloon.

Vierailija
116/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman tuskastuttaa nämä ihmiset ketkä väittävät että eivät tue turkisteollisuutta koska heidän turkiksensa on perintöä/kirppikseltä jne.

KAIKKIEN turkisten käyttö tukee turkisteollisuutta ja edistää turkisestetiikkaa.

Sivistyneessä yhteiskunnassa ei sallita eläinrääkkäystä elinkeinona. Jos raha on ainoa kriteeri elinkeinolle, voimme samantien alkaa harjoittaa Suomessa laillisesti myös lapsityövoimaa.

Vierailija
117/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä turkistarhausta positiivisena asiana vaan tiedostan siihen liittyvän lukuisia epäkohtia, joten en halua ostaa enkä käyttää niitä enkä tukea millään tavalla.

Vierailija
118/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on eroa ja asteita.

Vierailija
119/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua ottaa tarpeettoman ja epäeettisen turkistuotannon puolta. Olen nähnyt ja lukenut ihan tarpeeksi. Kukin toki tyylillään, ei siinä.

Vierailija
120/140 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarhauksessa tuotettu turkis ei ole OK. Eri asia on esim. luonnosta vieraslajina metsästetty minkin tai supikoiran turkis.

Aivan yhtälailla nämäkin toimivat turkistarhauksen mainoskylttinä