Suomalaiset hurahtivat lääkkeeseen, jolla paino putoaa huimasti Leena, 58, paljastaa nyt villityksen varjopuolen
Ei voi olla niin, että jos joku normaalipainon rajoilla oleva haluaa laihduttaa 15 kiloa ja hänellä sattuu olemaan kukkaro kunnossa, lääkettä ei riitä meille sitä tarvitseville, sanoo vantaalainen Leena Vuorio. https://www.is.fi/terveys/art-2000009308831.html
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan valittaa. Kakkostyypin diabeetikot ovat itse aiheuttaneet sairautensa lihomalla ja paskoilla elintavoilla, joten heidän on aivan turha tuntea moraalista ylemmyyttä tähän toiseen ryhmään nähden.
Mullon BMI 17. Diabetes todettiin puoli vuotta sitten. Ei syömishäiriötaustaa.
BMI 17 = sulla kyllä on syömishäiriö. Oletko syönyt ne vähän terveellisesti vai monipuolisesti, vai light-limuja ja harkkuja? Diabetes tulee liiasta sokerista.
Diabetes ei koskaan ole liiallisen sokerin syönnin seurausta eikä se parane sokeria välttelemällä.
Leena on tyypillinen lihava, joka syyttää läskeistään kaikkea muuta kuin itseään. Diabetes, geenit jne. Leena on laiska ja mukavuudenhaluinen, on totuus. Nyt vaan elämäntaparemontti päälle ja vastuuta mukaan, niin läski lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan valittaa. Kakkostyypin diabeetikot ovat itse aiheuttaneet sairautensa lihomalla ja paskoilla elintavoilla, joten heidän on aivan turha tuntea moraalista ylemmyyttä tähän toiseen ryhmään nähden.
Mullon BMI 17. Diabetes todettiin puoli vuotta sitten. Ei syömishäiriötaustaa.
BMI 17 = sulla kyllä on syömishäiriö. Oletko syönyt ne vähän terveellisesti vai monipuolisesti, vai light-limuja ja harkkuja? Diabetes tulee liiasta sokerista.
Diabetes ei koskaan ole liiallisen sokerin syönnin seurausta eikä se parane sokeria välttelemällä.
Liika hiilihydraatti aiheuttaa 2tyypin diabetesta. Sen saa remissioon vähentämällä hiilihydraattien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Elintasosairaat taistelee kuka saa lääkkeet jonka avulla voi jatkaa epäterveellistä elämää pidempään. Olisiko aika hoitaa juurisyytä eikä oiretta?
Samaa mieltä. Ei tehdä elettäkään, että söis erilailla ja silti vingutaan joka paikassa kipuja ja vaivoja ja 2 tyypin diabetesta. Nyt, kun pilleri löytynyt, niin voi jatkaa sitä paskan syömistä. Duunissa on kaksi possua kenellä on noi pillerit. Vetää pillerin naamaan ja sit kahvia ja lihiksiä päälle. Tosin ne kaksi syö pillereitä turhaan, kun ne ei ainakaan laihdu. Täälläkin alapeukutetaan sitä totuutta, että olet mitä syöt ja suurin osa vaivosta tulee siitä mitä syö ja juo. Ennemin valitetaan ja vingutaan, kun muuttais elintapoja ja lopettais tekosyiden keksiminen.
Mulla oli 2 tyypin diabetes, kilpirauhanen vajaa, maksa-arvot päin veetä.
Jätin kaljat ostamatta ja limut juomatta ja pitsat syömättä. Aloin syömään oikein ja liikkumaan. Nyt ei ole enää diabetestä, kilpirauhasen vajaatoimintaa ja maksa-arvotkin on normaalit. Fakta on, että ihminen on just sitä mitä syö ja juo ilman lässytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla alle kuusikymppinen ihminen noin vaivainen. Omat sukulaiset mennä porskuttavat vielä kahdeksankymppisinä ilman isompia vaivoja, vaikka on elämässä ollut vastoinkäymisiä.
Nämä jutut todella motivoivat pitämään itsestä ja painosta huolta sekä fyysisesti että henkisesti! Puoli miljoonaa suomalaista käyttää masennuslääkkeitä ja ne tunnetusti johtavat lihomiseen. Tähän pitäisi puuttua!
Lääkäreillä on tiettyä ylimielisyyttä potilaisiinsa nähden, ja mielen lääkärit hoitavat mieltä, joka on heidän mielestään tärkeämpää kuin ruumiin hoitaminen. Pitäisi hoitaa ihmistä kokonaisuutena.
Minäkin kärsin muutama vuosi sitten unettomuudesta ja lääkäri ehdotti siihen ketipinoria. Siis mitä ihmettä! Ei minulla ollut skitsofrenias eikä bipoa vaan unettomuus.
Lääkäreillä pitäisi olla uskallusta puhua suoraan. Se olisi tietysti huonoa bisnestä, mutta kansanterveyden kannalta tarpeellista.
En ole ylipainoinen, mutta elämäntavoissa oli parantamisen varaa. Kun menin vaivojani valittamaan ja tutkituttamaan, niin sain oikein asiallista kohtelua. Tutkimuksissa ei selvinnyt mitään. Lääkäri sitten viimeisellä käynnillä sanoi minulle suorat sanat tyyliin, että mieti onko se pizza niin hyvää että kannattaa kärsiä. Se nauratti, mutta antoi myös tarvitun tsempin minulle. Ei, se höttöruoka ei ole huonon olon arvoista. Ja päätös piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintasosairaat taistelee kuka saa lääkkeet jonka avulla voi jatkaa epäterveellistä elämää pidempään. Olisiko aika hoitaa juurisyytä eikä oiretta?
Samaa mieltä. Ei tehdä elettäkään, että söis erilailla ja silti vingutaan joka paikassa kipuja ja vaivoja ja 2 tyypin diabetesta. Nyt, kun pilleri löytynyt, niin voi jatkaa sitä paskan syömistä. Duunissa on kaksi possua kenellä on noi pillerit. Vetää pillerin naamaan ja sit kahvia ja lihiksiä päälle. Tosin ne kaksi syö pillereitä turhaan, kun ne ei ainakaan laihdu. Täälläkin alapeukutetaan sitä totuutta, että olet mitä syöt ja suurin osa vaivosta tulee siitä mitä syö ja juo. Ennemin valitetaan ja vingutaan, kun muuttais elintapoja ja lopettais tekosyiden keksiminen.
Mulla oli 2 tyypin diabetes, kilpirauhanen vajaa, maksa-arvot päin veetä.
Jätin kaljat ostamatta ja limut juomatta ja pitsat syömättä. Aloin syömään oikein ja liikkumaan. Nyt ei ole enää diabetestä, kilpirauhasen vajaatoimintaa ja maksa-arvotkin on normaalit. Fakta on, että ihminen on just sitä mitä syö ja juo ilman lässytyksiä.
Oletko varma että näiden "possujen" pillerit ovat samoja lääkkeitä josta tässä jutussa puhuttiin? Ozempic ei ole pilleri vaan pistos ja Rybelsus pitää ottaa tyhjään mahaan eikä sen jälkeen saa syödä ainakaan puoleen tuntiin. Ei nämäkään lääkkeet laihduta jos jatkaa vanhoja elämäntapoja. Ne vain auttavat siinä että pystyy omaksumaan elämäntapamuutoksen. Reseptiä ei jatketa jos mitään tuloksia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa ymmärtää että on olemassa muitakin diabetestyyppejä,kuin 1 ja 2.
Lääketiede kehittyy. Pian tiedetään enemmän.
Luin tästä, vaikken diabeetikko olekaan. Todella mielenkiintoista, että 2 tyyppi olisi jaoteltu useampaan eri alalajiin. Kuulostaa järkevältä. Oliko peräti niin, että tämän vuoden ainan tulee tietoa tästä?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nämä itsellensä 2 tyypin diabeteksen syöneet aiheuttaa niin paljon hoidon tarvetta, että meille kilpirauhaspotilaille ei enää riitä lääkäriaikoja, kun likipitäen kaikki menee db-potilaille.
Ne samat lääkärit jotka hoitavat db, hoitavat myös kilpirauhaspotilaita.
Kaikki 3 db henkilöä jotka tunnen, eivät voi vastustaa ruokamielihalujaan. " no mutta kun teki mieli " , " kai sitä nyt pullaa voi syödä " jne
Ensin syödään itselle db ja sitten uhriudutaan ja suututaan jos joku sanoo asiasta.
Syödään sokerit korkealle, että ne voi insuliinilla pistää alas.
Kuin että söisi tietoisesti sitä mikä omalle db sopii parhaiten.
Onhan se sääli, jos jotain lääkettä ei riitä kaikille tarvitseville. Yksittäisiä lääkäreitä on kuitenkin turha syyttää, koska he ovat vastuussa vain omista potilaistaan ja heidän kuuluu tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Jos lääkkeiden jakelua halutaan rajoittaa tällaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa niille, jotka tarvitsevat sitä eniten, hallituksen tulisi laittaa lait ajan tasalle mitä pikimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Tyypin 2 diabeteksen pandemia uhkaa väestön terveyttä koko maailmassa ja erityisesti kehittyvissä maissa. Ihmisten paino on lisääntynyt voimakkaasti 30 viime vuoden aikana, ja lihavien ihmisten määrä maailmassa on nelinkertaistunut. On selvää, ettei ihmiskunnan perimä ole muuttunut näin lyhyessä ajassa eikä siis voi yksin selittää lihomista. Aiempien vuosisatojen aikana perimämme on kuitenkin sopeutunut paljon vähäenergiaisempaan ruokavalioon kuin nykyään syömäämme. Nopeasti muuttuva yhteiskunta näyttääkin olevan törmäyskurssilla perimän kanssa. Tämä tieto herättää kuitenkin toivoa siitä, että geenejä tutkimalla voisimme oppia, millä mekanismeilla joidenkin ihmisten perimä altistaa heidät tyypin 2 diabetekselle ja toisia se taas suojaa epäedullisten ympäristötekijöiden vaikutukselta ja diabetekselta.
Syömme esihistoriallisilla geeneillä länsimaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran: liikaa energiaa (ruokaa) kulutukseen (toiminta) nähden. Kaikki muu on selittelyä.
Mt-ongelmat: aivan liikaa aikaa asioiden vatvomiseen, töihinmeno helpottaisi, ja tietenkin hyvät elämäntavat ulkoiluineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas kerran epäterve villitys. Paino putoaa oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla.
Jos vika on korvien välissä, se ei lähde laihdutuspillereitä syömällä.Vika ei ole korvien välissä. Suuri merkitys on suolistohormoni GLP-1:llä, jota ylipainoisilla on suolistossaan normaalipainoisia vähemmän.
Miksi ennen ei ollut suolustohormonin kanssa ongelmia?
Tarjolla ollut ruoka ei oltu suunniteltu lisäämään nälkää ja mielitekoja, se ruokki eri mikrobistoa suolistossa. Jos on ikänsä elänyt lantulla ja ruisleivällä, kehon nälkäviestit toimii vähän eri tavalla.
Oo, mäkin haluan tätä! 10 vuotta oli 10kg ylipainoa. Tupakan lopettamisen jälkeen tuli toiset 10. Eivät lähde millään. Korkea verenpaine, närästystä, bmi yli 32
170/95
Parempi ehkäistä lihavuutta kuin lihota. Aikuisiällä paino noussut yli 10 kiloa. Olen toistuvasti pyytänyt näitä laihdutuslääkkeitä-en ole saanut-pitäisi lihota vielä 5 kiloa. NO ei ole mitään järkeä siinäkään. Käyn uimahallissa ja siellä näen miten melkein kaikki naiset ovat lihavia-hyvinkin lihavia. On rumaa ja epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain reseptin työterv.lääkäriltä. Pituus 165cm, silloinen paino 90kg. Iso diabetes riski, mutta ei vielä tautia. Kaikki aiemmat laihdusyritykset kariutuneet. Tästä aikaa 4 kk, nyt paino on 80 kg ja tavoitteena pudottaa vielä noin 10 kg lisää. Voin erittäin hyvin. Onhan taistelu lääkkeestä kovaa ja vaatii jatkuvaa varastojen seurantaa. Lähden vaikka kesken työpäivän ostamaan ozea jos sitä on saatu lähialueelle. Kelakorvausta en saa, maksan itse lääkkeeni. Harmittaa toki diabeetikkojen puolesta tämä tilanne, mutta koen kyllä käyttäväni tätä itsekin ihan aiheesta. Toivottavasti saatavuus jatkossa helpottuu.
Jatkan vielä, nälän tunne ja sen kokeminen on varmasti isoin syy lihomiseen monella ja miten se eroaa eri ihmisillä. Itselläni oli ennen kiljuva nälkä heti aamusta ja aamiaisen jälkeen uudestaan jo ennen lounasaikaa. Jos en syönyt kunnolla, tuli niin paha olo, ettei töistäkään meinannut tulla mitään. Nyt voin syödä aamulla jogurtin marjoilla ja seuraavaksi lounaalla kasviksia ja vaikka vähän kanaa. Ja illallista otan pienen lautasellisen ja se riittää seuraavaan päivään. Ei tule väsymystä, ei kiukkunälkää tms. Luonnostaan hoikka mieheni totesikin, että tervetuloa meidän pieniruokaisten maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nämä itsellensä 2 tyypin diabeteksen syöneet aiheuttaa niin paljon hoidon tarvetta, että meille kilpirauhaspotilaille ei enää riitä lääkäriaikoja, kun likipitäen kaikki menee db-potilaille.
Ne samat lääkärit jotka hoitavat db, hoitavat myös kilpirauhaspotilaita.
Kaikki 3 db henkilöä jotka tunnen, eivät voi vastustaa ruokamielihalujaan. " no mutta kun teki mieli " , " kai sitä nyt pullaa voi syödä " jne
Ensin syödään itselle db ja sitten uhriudutaan ja suututaan jos joku sanoo asiasta.
Syödään sokerit korkealle, että ne voi insuliinilla pistää alas.
Kuin että söisi tietoisesti sitä mikä omalle db sopii parhaiten.
Ketäs sitten osoitetaan syyttävällä sormella jos saadaan näyttöä siitä epäilystä että kilpirauhasen vajaatoiminta "epidemia" johtuu osin tarkoituksellisesta syömisen rajoittamisesta ja nopeasta laihtumisesta (organoklooriyhdisteitä vapautuu rasvakudoksesta ja heikentää kilpirauhasen toimintaa)?
Minä olen lihava ja minulle ei ole diabetesta (tai korkeaa verenpainetta tai kolesteroliarvoja tms.), mutta laihduttamalla hankitut sappikivet ovat vaatineet useita päivystyskäyntejä ja lopulta leikkauksen, erikoislääkäri oli sitä mieltä että laihdutukseni on todennäköisesti ollut nuoruudessa saamani hypotyreoosin laukaiseva tekijä, ja syömishäiriönkin olen hankkinut laihduttamalla. Että toistaiseksi enemmän terveydenhuollon käyntejä ja kustannuksia on syntynyt laihdutuksen kuin lihavuuden seurauksena. Vaikka lapsesta asti olin yrittänyt käskyjen mukaan laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi ehkäistä lihavuutta kuin lihota. Aikuisiällä paino noussut yli 10 kiloa. Olen toistuvasti pyytänyt näitä laihdutuslääkkeitä-en ole saanut-pitäisi lihota vielä 5 kiloa. NO ei ole mitään järkeä siinäkään. Käyn uimahallissa ja siellä näen miten melkein kaikki naiset ovat lihavia-hyvinkin lihavia. On rumaa ja epäterveellistä.
Tämä kertomus juuri todistaa että Suomessa kuka vain lievästi ylipainoinen ei saa reseptiä pyytämälläkään. Ei sillä Ozempicilla monikaan tämän hetken käyttäjä saa hoikkaa unelmavartaloa, painoa lähtee sen verran kuin pystyy elämäntavoillaan lääkkeen avulla muuttamaan ja se voi tulla takaisin kun lääke loppuu ellei ole onnistunut omaksumaan niitä tapoja. Joten on hyvä että tämän lainatun viestin kirjoittaja kokee voivansa itse vaikuttaa painoonsa eikä ajattele lääkkeen olevan ainoa ratkaisu eikä ainakaan ala lihottaa lääkettä saadakseen.
Toivotaan että tulevaisuudessa tieteen avulla löytyy lisää tietoa ja ratkaisumalleja ylipainoepidemian taltuttamiseen. Täälläkin aina mielellään syytetään pelkästään yksilöä mutta on tämä jo yhteiskunnallinen ongelma kun ylipaino lisääntyy tätä tahtia. Tarvitaan sekä yksilöiden vastuuta että yhteiskunnan tukea kumpaakin.
Eivät taida kaikki yli 50 + tietää, moni luulee tosissaan, että siskonmakkarakeitto jossa perunan lisäksi vihanneksena pari porkkanaa on terveellistä syötävää.