Suomalaiset hurahtivat lääkkeeseen, jolla paino putoaa huimasti Leena, 58, paljastaa nyt villityksen varjopuolen
Ei voi olla niin, että jos joku normaalipainon rajoilla oleva haluaa laihduttaa 15 kiloa ja hänellä sattuu olemaan kukkaro kunnossa, lääkettä ei riitä meille sitä tarvitseville, sanoo vantaalainen Leena Vuorio. https://www.is.fi/terveys/art-2000009308831.html
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Terveet ihmiset maksaa, kun kehopositiiviset lääkitsee itseään. Kiitoksena heistä tehdään onnistumisen sankaritarinoita vastuulliseen mediaan, siis läskeistä.
Mistä päättelet, etteivät tuota tuotetta käyttävät käy töissä ja maksa veroja ja omat lääkkeensä? Olen ollut ylipainoinen, enkä päivääkään töistä poissa painoni takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan valittaa. Kakkostyypin diabeetikot ovat itse aiheuttaneet sairautensa lihomalla ja paskoilla elintavoilla, joten heidän on aivan turha tuntea moraalista ylemmyyttä tähän toiseen ryhmään nähden.
Mullon BMI 17. Diabetes todettiin puoli vuotta sitten. Ei syömishäiriötaustaa.
BMI 17 = sulla kyllä on syömishäiriö. Oletko syönyt ne vähän terveellisesti vai monipuolisesti, vai light-limuja ja harkkuja? Diabetes tulee liiasta sokerista.
Inhoan kaikkia lightuotteita. Oon viettänyt sairaalassa niin paljon aikaa tutkimuksissa että kyllä
se olis tullut esille.Diabetes tulee liiasta sokerista. Näin luultiin 60-luvulla.
En syö herkkuja. Oon aina ollut läpipasko
Pätee edelleenkin. Liika hiilihydraatti aiheuttaa 2tyypin diabeteksen.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran: liikaa energiaa (ruokaa) kulutukseen (toiminta) nähden. Kaikki muu on selittelyä.
Kunpa olisikin noin yksinkertaista. Varsinkin naisilla myös hormonitoiminta vaikuttaa. Samoin stressi ja unenmäärä. Ja miljoona muuta juttua. Itse lihoin 10kg, kun kärsin vuoden unettomuudesta. En tietoisesti laihduttanut, mutta laihduin, kun unettomuus saatiin hallintaan ja aloin taas nukkua. Nyt painoni on taas normaalipainon alarajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla alle kuusikymppinen ihminen noin vaivainen. Omat sukulaiset mennä porskuttavat vielä kahdeksankymppisinä ilman isompia vaivoja, vaikka on elämässä ollut vastoinkäymisiä.
Nämä jutut todella motivoivat pitämään itsestä ja painosta huolta sekä fyysisesti että henkisesti! Puoli miljoonaa suomalaista käyttää masennuslääkkeitä ja ne tunnetusti johtavat lihomiseen. Tähän pitäisi puuttua!
Lääkäreillä on tiettyä ylimielisyyttä potilaisiinsa nähden, ja mielen lääkärit hoitavat mieltä, joka on heidän mielestään tärkeämpää kuin ruumiin hoitaminen. Pitäisi hoitaa ihmistä kokonaisuutena.
Minäkin kärsin muutama vuosi sitten unettomuudesta ja lääkäri ehdotti siihen ketipinoria. Siis mitä ihmettä! Ei minulla ollut skitsofrenias eikä bipoa vaan unettomuus.
Onko unihygienia kunnossa? Tätähän ne aina kysyy.
Vaikea sanoa onko kaikki lääkitys tarpeellista, mullekkin erääseen vaivaan lääkäri antoi vain ymmärtää, että leikkaus on ainoa apu ja toinen toivotti, että koeta pärjätä, eikä suositellut leikkausta. Nyt on pärjätty kymmenen vuotta ja liikunta on aika vaikeaa. Pari kertaa oon käynyt tk-lääkärillä, mutta ei ne mitään voi kun erikoislääkärin sana painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain varakkailla läskeillä on varaa tohon lääkkeeseen. Ilman Kela-korvausta se tulee tosi kalliiksi.
Katsoin 40% korvattava yleisesti, superläskeille ilmaista. Viimeistään vuosittainen lääkekatto tekee tuosta ilmaista kaikille. Kiva maksaa veroja.
Korvauksen saa vain jos on DM2 ja muut, kokeillut lääkkeet eivät käy ym. Kaikki diabeetikotkaan eivät täytä kriteereitä. Suuri osa käyttäjistä maksaa itse. Ei kerrytä lääkekattoa jos ei ole korvattava.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tyhmiä kuin saappaat omien syömistensä kanssa. Tiedä sitten eivätkö ihmiset kuuntele lääkärien ja hoitajien ohjeita vai eivätkö he saa riittävästi selkokielisiä ohjeita ja opastusta oikeiden ja sopivien ruokalajien valintaan, mutta useampi kuin moni lääkityksen 2 tyypin diabetekseen ja/tai korkeaan kolesteroliin saaneista uskoo vakaasti voivansa syödä mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa koska heillä on lääkitys näihin em. sairauksiin. Tiedotusvälineet suoltavat kyllä ulos tietoa terveellisistä ruokavalinnoista, mutta saavat ihmisten pää sekaisin, kun samanaikaisesti esittelevät "huippukokkien" reseptejä joissa käytetään paljon sellaisia epäterveellisiä ruoka-aineita, joita ei oikeasti suositella kenellekään syötäväksi muuta kuin satunnaisesti mitä ei tietenkään mainita reseptin yhteydessä kuten ei mainita sitäkään millä terveellisemmillä vaihtoehdoilla reseptin epäterveelliset ainesosat voisi korvata. Toivoa myös sopii, että jossain vaiheessa ruokakauppojen hyllyt järjestetään niin, että terveelliset ja vähemmän terveelliset sekä epäterveelliset elintarvikkeet on selkeästi merkitty.
Ja kuka tai mikä taho sen terveellisyyden määrittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla alle kuusikymppinen ihminen noin vaivainen. Omat sukulaiset mennä porskuttavat vielä kahdeksankymppisinä ilman isompia vaivoja, vaikka on elämässä ollut vastoinkäymisiä.
Nämä jutut todella motivoivat pitämään itsestä ja painosta huolta sekä fyysisesti että henkisesti! Puoli miljoonaa suomalaista käyttää masennuslääkkeitä ja ne tunnetusti johtavat lihomiseen. Tähän pitäisi puuttua!
Lääkäreillä on tiettyä ylimielisyyttä potilaisiinsa nähden, ja mielen lääkärit hoitavat mieltä, joka on heidän mielestään tärkeämpää kuin ruumiin hoitaminen. Pitäisi hoitaa ihmistä kokonaisuutena.
Minäkin kärsin muutama vuosi sitten unettomuudesta ja lääkäri ehdotti siihen ketipinoria. Siis mitä ihmettä! Ei minulla ollut skitsofrenias eikä bipoa vaan unettomuus.
Vaikea sanoa onko kaikki lääkitys tarpeellista, mullekkin erääseen vaivaan lääkäri antoi vain ymmärtää, että leikkaus on ainoa apu ja toinen toivotti, että koeta pärjätä, eikä suositellut leikkausta. Nyt on pärjätty kymmenen vuotta ja liikunta on aika vaikeaa. Pari kertaa oon käynyt tk-lääkärillä, mutta ei ne mitään voi kun erikoislääkärin sana painaa.
Jos on 20 vaivannut, niin mensin uudemman kerran erikoislääkärin arviontiin. Ei 20v vanhaan dg:n kannata tyytyä.
Koittakaa ymmärtää että on olemassa muitakin diabetestyyppejä,kuin 1 ja 2.
Lääketiede kehittyy. Pian tiedetään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tyhmiä kuin saappaat omien syömistensä kanssa. Tiedä sitten eivätkö ihmiset kuuntele lääkärien ja hoitajien ohjeita vai eivätkö he saa riittävästi selkokielisiä ohjeita ja opastusta oikeiden ja sopivien ruokalajien valintaan, mutta useampi kuin moni lääkityksen 2 tyypin diabetekseen ja/tai korkeaan kolesteroliin saaneista uskoo vakaasti voivansa syödä mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa koska heillä on lääkitys näihin em. sairauksiin. Tiedotusvälineet suoltavat kyllä ulos tietoa terveellisistä ruokavalinnoista, mutta saavat ihmisten pää sekaisin, kun samanaikaisesti esittelevät "huippukokkien" reseptejä joissa käytetään paljon sellaisia epäterveellisiä ruoka-aineita, joita ei oikeasti suositella kenellekään syötäväksi muuta kuin satunnaisesti mitä ei tietenkään mainita reseptin yhteydessä kuten ei mainita sitäkään millä terveellisemmillä vaihtoehdoilla reseptin epäterveelliset ainesosat voisi korvata. Toivoa myös sopii, että jossain vaiheessa ruokakauppojen hyllyt järjestetään niin, että terveelliset ja vähemmän terveelliset sekä epäterveelliset elintarvikkeet on selkeästi merkitty.
Ja kuka tai mikä taho sen terveellisyyden määrittää?
Ainakin me +50v tiedetään ilman määritystä mikä on terveellistä syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo unihygienia-sanakin saa karvat pystyyn. Minua pompoteltiin eri lääkäreillä unettomuuden takia ja kaikki kyselivät samaa syyllistävään sävyyn. Tein kaiken oppikirjan mukaan, että unettomuus saataisiin hallintaan. Lopulta auttoi vain totaalinen pysähdys. Irtisanouduin ja olin lomalla 2kk ennen uuden työn aloittamista. En tehnyt muuta kuin lenkkeilin metsässä koiran kanssa, katsoin sarjoja ja hengitin. Vaihdoin työhön, jossa oli vähemmän kiire ja vähemmän vastuuta.
-ei tuo jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 20 vaivannut, niin mensin uudemman kerran erikoislääkärin arviontiin. Ei 20v vanhaan dg:n kannata tyytyä.
Kun pari vuotta sitten viimeksi kysyin lääkäriltä, niin löi reseptin kouraan. (ja 10 vuotta) Kallis ja hyödytön lääke.
Itse sain reseptin työterv.lääkäriltä. Pituus 165cm, silloinen paino 90kg. Iso diabetes riski, mutta ei vielä tautia. Kaikki aiemmat laihdusyritykset kariutuneet. Tästä aikaa 4 kk, nyt paino on 80 kg ja tavoitteena pudottaa vielä noin 10 kg lisää. Voin erittäin hyvin. Onhan taistelu lääkkeestä kovaa ja vaatii jatkuvaa varastojen seurantaa. Lähden vaikka kesken työpäivän ostamaan ozea jos sitä on saatu lähialueelle. Kelakorvausta en saa, maksan itse lääkkeeni. Harmittaa toki diabeetikkojen puolesta tämä tilanne, mutta koen kyllä käyttäväni tätä itsekin ihan aiheesta. Toivottavasti saatavuus jatkossa helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Sain uutisesta sen käsityksen, että kyseessä on reseptilääke. Jos sille normaalipainon rajoilla oleville on resepti kirjoitettu niin miten voidaan puhua ettei sitä tarvitse? Vai kirjoittaako jotkut lääkärit reseptejä potilaan toiveen mukaan "näin tällaisen tuolla netissä ja haluaisin kokeilla"?
Ei kirjoita. Lihavuuden lääkehoidon painoindeksiraja on yli 30 (tai yli 27, jos potilaalla on diabetes tai muu laihduttamista edellyttävä sairaus).
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas kerran epäterve villitys. Paino putoaa oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla.
Jos vika on korvien välissä, se ei lähde laihdutuspillereitä syömällä.
Vika ei ole korvien välissä. Suuri merkitys on suolistohormoni GLP-1:llä, jota ylipainoisilla on suolistossaan normaalipainoisia vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Elintasosairaat taistelee kuka saa lääkkeet jonka avulla voi jatkaa epäterveellistä elämää pidempään. Olisiko aika hoitaa juurisyytä eikä oiretta?
Ei Ozempicilla ole tarkoitus jatkaa epäterveellisiä elämäntapoja vaan muuttaa ne. Se on kuin juopon antabus.
Käytin Ozempicia vuoden, olen nyt ollut 5 kuukautta ilman. Laihduin lääkkeellä 15 kg ja ne ovat pysyneet poissa, koska lääkityksen aikana näläntunteen ja mielitekojen muuttumisen ansiosta sain ensimmäistä kertaa aikuisiällä pitkäaikaisemmin säännöllisyyttä ruokarytmiin ja annoskoot hallintaan. Ja kun sitä sai tehdä vuoden lääkkeen tuella, ehti vakiinnuttaa uusia tapoja ja ruokavaliomuutoskin on vaikuttanut suolistoflooraan niin että tämä ehkäisee lääkityksen lopettamisen jälkeen sen hillitsemättömän nälän paluuta.
Mun täytyy sanoa että syyllisyys omasta lihavuudesta helpottui rajusti kun tuon lääkkeen myötä tajusin että jotkut todella saavat elää ilman jatkuvaa nälkää ja mielitekoa. Helppohan heidän on huudella. Onnekseni itsekin olen nyt lähempänä sitä sakkia, en voisi kuvitella syöväni sellaisia määriä kuin ennen lääkettä.
Jos joku miettii että miksei niitä uusia tapoja voi opetella ilman. Kai niitä voi. Olen itsekin laihduttanut enimmillään lähes 50 kg ilman mitään lääkkeitä. Liekö se sitten nälkävelka vai mikä, mutta se on ollut jatkuvaa kamppailua johon on lopulta uupunut. Lääkkeen kanssa se oli... Normaalia elämää. Vrt. liikunnan vakiinnuttaminen elämäntavaksi jos se tuottaa jatkuvaa kipua tai ei tuota - kumpihan onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas kerran epäterve villitys. Paino putoaa oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla.
Jos vika on korvien välissä, se ei lähde laihdutuspillereitä syömällä.Vika ei ole korvien välissä. Suuri merkitys on suolistohormoni GLP-1:llä, jota ylipainoisilla on suolistossaan normaalipainoisia vähemmän.
Miksi ennen ei ollut suolustohormonin kanssa ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain varakkailla läskeillä on varaa tohon lääkkeeseen. Ilman Kela-korvausta se tulee tosi kalliiksi.
Katsoin 40% korvattava yleisesti, superläskeille ilmaista. Viimeistään vuosittainen lääkekatto tekee tuosta ilmaista kaikille. Kiva maksaa veroja.
Jos kriteerit (todettu diabetes, jota yhdellä lääkkeellä ei ole saatu riittävän hyvään hoitotasapainoon, ja painoindeksi on hoitoa aloitettaessa vähintään 30) erityiskorvattavuuden saamiseksi eivät täyty, ei ihminen saa esim.Ozempicista tai Rybelsuksesta minkäänlaista korvausta, edes sitä peruskorvausta. Esim. Ozempic tai Rybelsus tulee tällaiselle ihmiselle maksamaan n. 1400 euroa / vuosi. Ja ei-korvattavana lääkkeenä se ei kartuta lääkekattoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan valittaa. Kakkostyypin diabeetikot ovat itse aiheuttaneet sairautensa lihomalla ja paskoilla elintavoilla, joten heidän on aivan turha tuntea moraalista ylemmyyttä tähän toiseen ryhmään nähden.
Mullon BMI 17. Diabetes todettiin puoli vuotta sitten. Ei syömishäiriötaustaa.
Taitaa sulla on DM1, nyt puhutaan 2-tyypin diabeteksesta.
Ketodieetti hoitaa ihan saman asian. Mihin tuollaista edes tarvitaan?