Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te isoissa kodeissa asuvat: mitä te teette sillä

Vierailija
05.01.2023 |

kaikella tilalla ja miten jaksatte siivoamisen. Itse joudun miettimään että mitä teen: pysynkö 45 neliön kaksiossani Helsingin kantakaupungissa vai alanko pitää vanhempien omakotitaloa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että tilavasti on mukava asua. En ole koskaan ollut tavaran perään. Meillä on minimaalisesti tavaraa. Se on mukavaa olla ja elää, kun tilaa on.

Vierailija
42/56 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi robotti-imuria molemmissa kerroksissa, ulkona kaksi robottiruohonleikkuria. Lisää vaan kotitalousvähennyksiä meille köyhille

T. Sanna, köyhien ja duunarien asialla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäkö tehdään tilalla: eteiseen jätetään kengät ja takit, ulkohousut, reput jne. Keittiössä laitetaan ruokaa ja syödään, ja säilytetään niihin liittyviä asioita. Välillä tosin siellä pelataan myös salibandya, mutta se on sivuseikka. Ja askarrellaan ja tehdään läksyjä, vaikka omakin huone ja pöytä asialle olisi.

Lapsilla (3kpl) on omat huoneet, ne nukkuu siellä, säilyttää tavaroitaan, pienimmällä se on täynnä leluja ja kirjoja. Isoimmilla pelipöydät yms. Olohuoneessa on sohva, telkku ja meidän vanhempien sänky. Siellä katsotaan leffoja, myös askarrellaan, nukutaan ja nussitaan (viimeisin vain silloin kun lapset ei ole siellä).

Sitten on kodinhoitohuone: siellä pestään ja kuivataan pyykit, säilytystilaakin paljon (esim. Vanhempien vaatekaapit, koska nukutaan olohuoneessa). Sit on sauna ja suihku, niiden käyttö aukenee selittämättä. Siihempä se 120neliötä (plus kahden lapsen huoneet yläkerrassa, jota ei lasketa kattokorkeuden vuoksi asuintilaksi) helposti menee.

Kuulostaa ihan romuvarastolta. Paljonko ihmisillä oikein on tavaroita.

Vierailija
44/56 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa kun on tilaa vaikka jumpata, pelata (lauta- tai pala-)pelejä lattialla. Jos omassa sängyssä ei nukuta voin mennä vierashuoneeseen. Tai jos joku on kipeä se voi olla vierashuoneessa "eristyksessä". Etätyölle on oma huone, jolloin työt ei valu vapaalle. Musisoija tai pleikan pelaaja voi laittaa huoneen oven kiinni ja harrastaa rauhassa. Keittiössä ei tarvii törmäillä toisiin.

Meillä käy siivoaja ja maksan lapsille imuroinnista ym. siivouksesta. Sotkukaan ei ahdista.

Vierailija
45/56 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan oikeasti kammoksun kovin isoja tiloja tai isoja asuntoja. En iki maailmassa voisi asua yksin 40 neliötä isommassa asunnossa. Johan tuohon 40 neliöön saa olohuone-makuuhuoneen ja keittiö erikseen. Nyt on 30 neliötä ja on mulla täällä sohva ja tv, 4-hengen ruokapöytä, 160 leveä sänky, keittiö yhdellä seinällä, pieni komero ja iso vessa. Tilaa on ihan riittävästi ja kaappeja ja lipaston laatikot tyhjänä. Helppo pitää siistinä kun ei ole tavaraa. Pystyn hyvin myös jumppaamaan. Juuri tein 40 minuutin ohjatun jumppatuokion. Ollaan välillä täällä miehen kanssa viikkoja, viimeksi vietettiin seitsemän  viikkoa melkein  247 yhdessä ja ei ongelmaa.

Aviomiehellä on tilaa 77 neliötä kahdessa kerroksessa ja se on ihan ok. Siellä on makuuhuone erikseen yläkerrassa ja keittiö-olohuone yhdessä ja sauna ja erillinen wc alakerrassa. Hänelle se on sopiva ja se on minusta myös meille ok kun olemme yhdessä. Vähän ärsyttää se makkarin oleminen erikseen, mutta se on vain voi voi.

Vierailija
46/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme 100 neliön talossa kahden. Onko tämä mielestänne iso meille?

Talossa on neliöitä kaikkineen 125.

Meidän pikkutalo on 120m2 eikä todellakaan liian iso kahdelle. Muutimw tähän puolta pienempään lasten lähdettyä.

Mh, työhuone, extra mh lastenlapsille tai kuopukselle kun tulevat yökylään. Iso avoin keittiö-oh-ruokailutila 54m2 mikä on meidän elämän keskus

Vierailija
47/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skeittaan ja pelaan jalkapalloa. Nyt kun ei ole varaa lämmittää, meillä on aulahallissa oma jääkiekkokaukalo.

Vierailija
48/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä joka päivä siivota kuin ehkä keittiö, muut huoneet tarvittaessa. Iso talo on jäänyt, kun nuoret ovat muuttaneet pois. Silti heillä on täällä edelleen omat huoneet.

Vierailija
49/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään tilasta. Ei meillä sitä valtavasti ole, mutta 3henkilöä ja 210m2. Oma työhuone on kiva , samoin vierashuone. 3 WC: tä ja 2suihkua +sauna.Tilava kodinhoitohuone ja tietty makuuhuoneet..

Edellisessä talossa oli yli 300 m2 ja se oli meille liian suuri.

Siivoja käy parin viikon välein.

Aika hurja siivoaminen. Kauanko siivooja viipyy teillä? Kauanko käytät (tunneissa) itse viikossa siivoamiseen?

Miksi iso koti likaantuisi enemmän? Ei tietenkään likaannu. Itse ennen asunut yli 600 neliön talossa, missä oli paljon vessoja ja kylppäreitä, ja koti pysyi siistinä, vaikka siivosi vain kerran viikossa, joten siivous oli helppoa ja mukavaa.

Vierailija
50/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

199 neliöö, kahdessa kerroksessa, rouvalle ja itselle.

Lapset muuttaneet jo poies, mutta kun olivat Jouluna käymässä, olipa hyvä että tilaa oli. Kummasti se tila täyttyy kun sitä on

Etätyöaikaan oli hyvä, kun molemmille oli ja on yhä oma työhuone. Kun lasten muutettua pois tyhjiä huoneita kerran on.

Vierailija
51/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: n tapauksessa olisi hyvä tietää enemmän taloyhtiösta jossa asuu.

Esim. Onko taloyhtiö omalla vai vuokratontilla, kuinka paljon on taloyhtiölainaa, kuinka paljon odotettavissa olevia kunnossapitotöitä, esim. Viemärit, putket jne.

Omalla tontilla oleva omakotitalo ei välttämättä ole huono ratkaisu taloudellisesti, vaikka tilaa ehkä onkin yli oman tarpeen, tähän tietysti vaikuttaa moni asia, esim. liikenneyhteydet ja palveluiden saatavuus.

Kun itse en osannut päättää niin omistan pienehkön omakotitalon omalla tontilla ja rivitaloyksiön kaukolämmöllä omalla tontilla jossa ei ole taloyhtiölainaa ja katto, ikkuna, vesijohto remontit on tehty. Molemmat velattomia.

Vierailija
52/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun siinä. 100 neliötä. SAa hyvät liikunnat kun siivoa joka lauantai. On monta huonetta joka lähtöön, punttisalia, kirjastoa, harrastelua, tietokonetta ja olohuonetta ja tottakai makuuhuoneet. Jos et jaksa niin se on sinun ongelmasi. Sinulla on paska kunto.

Sadassa neliössä mukamas nuo kaikki?

Vierailija
53/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö teen isolla talollani? Asun, minä ja kissani.

Perin vanhempani, iso omakotitalo joka on lapsuudenkotini. Iso tontti josta voisi lohkoa toisellekin talolle vaan kun ei lohkota. 

Rakastan kotiani. En näe mitään ongelmaa. Remonteissa yms. saan apua, ammattihenkilö korjaa kohteet joissa sitä vaaditaan. Asu ja anna toisten asua.

Vierailija
54/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän te siivoatte. Ei ihme että Suomessa on niin paljon pölypunkkeja ym. Olen aivan eri mieltä siivoamisesta.

Lehdessä haastateltiin hyönteistutkijaa(tiedän, punkit ovat hämähäkkieläimiä), joka ei meinannut löytää pölypunkkeja tutkittavaksi.

Eli ei ole pölypunkkeja Suomessa paljon.

Edes pölyisissä asunnoissa.

Vierailija
55/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie asun itekseni peräkammarinpoikana 70 neliön kolmiossa rauhallisella paikalla keskellä kaupunkia ja järven rannalla. Ai mitäkö tällä tilalla teen? No asun tietysti ja kaiken lisäksi tyytyväisenä.

Sama täällä.

No minä olen viralliselta statukselta eronnut, mutta kai se peräkammarinpoika ja eronnut ukko voidaan ihan hyvillä mielin rinnastaa keskenään? Tai oikeampi termi voisi olla minulle: satunnaisia irtonumeroita käyttävä?

Kaikki termit kelpaa minulle. Ei vaikuta minun itsetuntoon.

Kumminkin, tilaa on yhdelle ihmiselle just sopivasti. Asuminen ei vaadi liikaa kotitöitä ja jää aikaa, voi esim reissata ja harrastaa.

Vierailija
56/56 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin elämästä. On mukavaa kun on tilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi