Niin paha ahdistus etten uskolla vastaa työkkäri puheluihin.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa , voiko työkkäriin sanoa että on masentunut/ahdistunut vai pitääkö näitä juttuja "piilotella"?
Voit sanoa, mutta jos sulla ei ole lääkärintodistusta ko. asiasta, niin sanomallasi ei ole mitään merkitystä. Saat määräyksen mennä työkkärin tarjoamaan lääkärintarkastukseen, mutta haet ennen sitä 4 työpaikkaa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa , voiko työkkäriin sanoa että on masentunut/ahdistunut vai pitääkö näitä juttuja "piilotella"?
Voit sanoa, mutta jos sulla ei ole lääkärintodistusta ko. asiasta, niin sanomallasi ei ole mitään merkitystä. Saat määräyksen mennä työkkärin tarjoamaan lääkärintarkastukseen, mutta haet ennen sitä 4 työpaikkaa/kk.
Tuohan olisi ihana jos pääsisi terveystarkastukseen.
Vähän riippuu. Mulle tuli puhelun jälkeen työkkäristä viesti että "soitan uudestaan ensi viikolla, vastaathan".
Viesti tuli lokakuussa ja soittoa odottelen edelleen.
Mene lääkäriin jos noin ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi ihana jos pääsisi terveystarkastukseen.
Se on ihan lakisääteinen juttu, verrattavissa työhöntulotarkastukseen. Jos siellä ei kerro masennuksestaan, niin ei pääse työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinun on mentävä lääkäriin ja sanoa, että työkkärin puhelut ahdistaa.
Diagnoosi: te-keskus peräinen ahdistuneisuushäiriö :D
Minuakin hermostuttaa kaikki työkkärin puhelut enemmän kuin mitkään muut puhelut. Se vuorovaikutustilanne ei ole normaali, koska te-virkailija käyttää valtaansa. Se tekee vuorovaikutuksesta hyvin vaikean. Ja hyvin vaikeaa on keskustella mistään jos virkailija alkaa yhtäkkiä uhkailemaan karenssilla, jos hänen tahtoonsa ei suostuta. En todellakaan ihmettele, jos sinua ahdistaa. Minä olen hyvin niukkasanainen puhelimessa ja olen sanonut vain ne pakolliset sanat. Hyvin nihkeää on vuorovaikutus.
Mä meen kanssa ihan sekasin jos täytyy puhelimitse asioida virallisten instanssien kanssa. Mulla on bentsot paniikki/ahdistuneisuuskohtauksiin ja otan aina puolikkaan jos täytyy puhua puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hermostuttaa kaikki työkkärin puhelut enemmän kuin mitkään muut puhelut. Se vuorovaikutustilanne ei ole normaali, koska te-virkailija käyttää valtaansa. Se tekee vuorovaikutuksesta hyvin vaikean. Ja hyvin vaikeaa on keskustella mistään jos virkailija alkaa yhtäkkiä uhkailemaan karenssilla, jos hänen tahtoonsa ei suostuta. En todellakaan ihmettele, jos sinua ahdistaa. Minä olen hyvin niukkasanainen puhelimessa ja olen sanonut vain ne pakolliset sanat. Hyvin nihkeää on vuorovaikutus.
Olen herkkä ja kiltti ja te-toimiston nainen julma ja jyräävä. Ei tälläinen yhdistelmä toimi
Minkään muun puhelun loppumista en odota niin paljon kuin puhelua te-virkailijan kanssa. Todella ahdistavaa se on muillekin. Aiheesta ihan kirjoitat, ap. Löytyisikö sinulla mitään rauhottavaa puhelun ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Minkään muun puhelun loppumista en odota niin paljon kuin puhelua te-virkailijan kanssa. Todella ahdistavaa se on muillekin. Aiheesta ihan kirjoitat, ap. Löytyisikö sinulla mitään rauhottavaa puhelun ajaksi?
Ei koska en ole käynyt vielä lääkärissä
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole uhkailua, se on ihan hallintolaissa säädetty asia: asiakkaalle tulee kertoa, mitä tapahtuu, jos hän ei noudata lakia. Voisihan se virkailija olla hiljaa ja sitten huomaisit, että kas, en saa etuutta enkä tiedä, että miksi ennen kuin tulee selvityspyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pitää kertoa. Tuolla tiedolla juuri pyritään etsimään ne ihmiset ketkä oikeasti haluaa ja tarvitsee työtä ja ketkä voi sitten jäädä tukien varassa elää..
Vastaat, oot niille mukava. Ei sanallakaan työkyvyttömyydestä. Haet niihin töihin vaikka sit vaan löysin rantein mutta älä kieltäydy hakemasta, sit ne rankasee.
Älä mainitse niille, se on virasto ei sun terapeutti.(Niitä ei sun ahdistus kiinnosta).
Mukavia ne virkailijat on nykyään entiseen verrattuna. Olin muutamaan otteeseen työnhakijana 80-90 luvuilla. Paperilappusilla tehtiin työttömyysilmoituksetkin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole uhkailua, se on ihan hallintolaissa säädetty asia: asiakkaalle tulee kertoa, mitä tapahtuu, jos hän ei noudata lakia. Voisihan se virkailija olla hiljaa ja sitten huomaisit, että kas, en saa etuutta enkä tiedä, että miksi ennen kuin tulee selvityspyyntö.
Mutta pointti on siinä miten asiat asiakkaalle huomautat. Ilkeällä tavalla vai asiallisesti. Moni te-virkailija on hyvin ilkeä. Asioita voi tuoda esille ystävällisesti ja asiallisesti asiakasta kunnioittaen. Moni te-virkailija uhkailee hyvin ilkeästi huomautellen. "Jos et nyt tottele minua ja tee niin kuin minä käsken niin karenssi kuule paukahtaa sinulle." Saman voisi sanoa toisin. Kertoa laista asiakkaalle ja siitä mitä seuraa jos ei toimi niin kuin laki sanoo. Tämä asialliseen sävyyn.
Vastaa ap vain puhelimeen ja jos sanat kangertelee tai muuta, älä välitä. Kunhan jotenkin vastaat. Olet vaikka hiljaa puhelimessa, mutta pääasia että vastaat siihen puheluun. Toivon kovasti että sattuisi mukava henkilö, joka saisi sinun jännitystä ja ahdistusta pois juttelemalla sinulle asiallisesti.
Anna jonkun juopon kaverin vastata. Ei niissä puheluissa mitään järkeä ole kuitenkaan. Työpaikat haetaan tai ollaan hakematta itse.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jolla sosiaaliset tilanteet aiheuttaa ahdistusta, ei tätä välttämättä uskalla tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten se vasta ahdistaa kun koko ajan odottaa että mitä jos puhelin soi vastaanko enkä vastaa vastaankö enkö vastaa. Mitä jos en vastaa mitä jos vastaan. Jos et vastaa, niin vatkaat, että mitä ne olis sanoneet, jos olisin vastannut
Mitä pahimmillaan voi tapahtua, jos vaan vastaat ja kuuntelet, mitä asiaa heillä on.
No vaikka lisää viranomaisomaisasioita (selvityspyyntöö tms) ihan siksi että soittaja ei kykene kommunikoimaan. Kai tiesit että ahdistunut voi menettää puhekykynsä vai oliko tää jotenkin uutta tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jolla sosiaaliset tilanteet aiheuttaa ahdistusta, ei tätä välttämättä uskalla tehdä.
Tämäkin.
Lisätään nyt vielä sekin että lääkärillä ei ole velvollisuutta tehdä potilaan eteen yhtään mitään. Hän on tavallinen työntekijä, joka voi ajatella omia asioitaan ja haluta vain puhua ilman että tekee asioita,joita vain lääkäri voi tehdä. Palkka tulee joka tapauksessa tilille.
Työasiat otetaan välillä kevyemmin alalla kuin alalla. Eli jos potilaan mielestä b-lausunto, kuntoutus, lääkitys tai vaikka pelkällä a-todistuksella tuleva sairausloma olisi hänen tarpeensa, tämä tavallinen työntekijä ei välttämättä ajattele niin.
Voi ajatella, mutta jos vaikka verenpainelääke ei toimi, se on potilaan vika tai valhe jos lääkäri niin päättää.
Todellisuus ahdistaa vielä ajatusta enemmän kun sattuu omalle tai vaikka kaverin kohdalle.
Tulee toki, mutta etuudenmaksu keskeytyy sinä päivänä, kun kieltäytyy sovitusta tapaamisesta/puhelusta. Jos ei vastaa, kutsutaan toimistoon ja jos ei saavu, katkeaa etuudenmaksu ja tulee selvari. Ja jos on sairaalassa tai työkyvytön, niin eihän silloin tarvitse koko etuutta.