Mistä voi johtua jatkuva limaisuus?
Olen kohta viisikymppinen, eikä minulla ole ikinä ollut mitään allergioita. Nyt jokunen vuosi sitten jouduin syksyllä viikkoja jatkuvaan poskiontelotulehduskierteeseen, joka ei johtunut mistään flunssasta, vaan limaa tuli muuten vaan niin paljon, että poskiontelot tulehtuivat. Poskionteloiden kanssa on aina ollut vaivaa, mutta nykyisin en sairasta käytännössä koskaan flunssaa, joten luulin tuon vaivan poistuneen sen myötä. Jostain luin, että siihen aikaan vuodesta ilmassa on jotain homeitiöitä, jotka aiheuttavat joillekin oireita, ja sama juttu tuli seuraavana vuonna. Viime keväänä menin aivan tukkoon silloin, kun ilmassa oli koivun siitepölyä. Nykyisin tilanne on se, että limaa tule KOKO AJAN eli ei ole reaktiota mihinkään siitepölyyn tms. Olen miettinyt kodin pölyisyyttä, kissaa ja ties mitä, mutta samat oireet ovat, vaikka olisin jossain muualla kuin kotona.
Olen miettinyt, voiko olla mahdollista, että reagoin johonkin syömääni. En tiedä onko kyse mistään ns. tavallisesta allergiasta, luulisi kai tällaisten vaivaavan ennemmin vähän nuorempana. Ja selvästikin syön tuota jotain sitten aivan säännöllisesti, kun oireet ovat ihan jatkuvat. Yritin googlettaa aiheesta ja limaisuutta aiheuttivat listan mukaan kutakuinkin kaikki ruoka-aineet. Jostain päästä pitäisi alkaa kokeilla mikä on, olisiko kenelläkään mitään näkemystä tästä? Jostain luin, että maito olisi ykkönen liman aiheuttajana, mutta Valion sivulla ollaan varmaan eri mieltä :)
Mieheni on lääkäri ja häneltä olen saanut reseptit nenäsumutteeseen, jossa on kortisonia, ja sitä käytän säännöllisesti. Antihistamiinikin auttaa, mutta jotenkin tuntuu, että eihän tässä ole järkeä, että syön vain lääkkeitä ilman, että tiedän mistä on kyse. Jossain allergiatesteissä kävin nuorempana, enkä ollut allerginen yhtään millekään. Röörejä huuhtelen sellaisella sarvikuonokannulla muutaman kerran päivässä.
Kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (24)
Maidon poisjättämistä voisin kokeilla. En tiedä voiko reaktio johtua samanaikaisesti useammasta ruoka-aineesta, joten ehkä olisi viisainta kokeilla yhdellä ensi alkuun?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi olla hometta.
Lapsellamme oli sama vaiva.Osoittautui,että lapsen sängyn vieressä olevien komeroiden tausta oli homehtunut rakennusvirheen takia.Pesuhuoneesta ,joka oli makuuhuoneen vieressä,oli päässyt kosteutta komeroiden takaseinään.
Minulla on "aina" ollut kissa ja on jotenkin vaikea uskoa, että olisin yhtäkkiä vuosikymmenien jälkeen vain allergisoitunut. Ja olen tehnyt viikkojen matkoja ilman kissaa ja oireet ihan samat. Kissanhiekka on puupohjainen, ei bentoniittia. Ehkä se tavallinen huonepöly on todennäköisempi, sillä olen nuorempanakin reagoinut, jos olen paikassa, jossa on tosi paljon pölyä. Mutta ei se tosiaan tällaista jatkuvaa ole ollut koskaan. Toki kotona voisi olla aina siistimpää ja tehosiivousta pitäisi kokeilla, ehkä sietokyky on jotenkin laskenut?
ap