Mulla pääsee itku miehen koiran takia :(
Tykkään koirasta tosi paljon ja haluaisin, että meillä ois kivaa yhdessä mutta koira on niin mahdoton, etten pärjää sen kanssa.
Kyseessä saksanpaimenkoiran kokoinen teinikoira, jonka tapakoulutus ei ole mennyt ihan nappiin. Koira hyppii vasten ja haastaa leikkiin nyppimällä vaatteista ja käsivarresta. Eikä kertakaikkiaan ymmärrä sanaa ei. Olen yrittänyt kieltää nätisti ja jopa karjaisemalla. Ei tehoa. Olen yrittänyt tönäistä pois, ei tehoa. Olen yrittänyt olla täysin huomioimatta, nousta ylös ja kääntää selän, ei tehoa. Koira vaan jatkaa leikkiin haastamista, aloittaa haukkumisen ja yrittää uudelleen hyppiä vasten.
Ja kun koira ei anna hetken rauhaa, se on koko ajan tuollainen. Käytin sitä ulkona, tarjosin ruokaa, mut ei. Mikään ei auta. Mitä mä tuon kanssa teen?
Ja koira on mulla hoidossa, kun mies on työmatkalla toisella puolen Suomea eikä oo ihan heti tulossa sieltä kotiin. Eikä ole ketään muutakaan jolle tuon voisin viedä. Auttakaa pliis :(
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira vaikuttaa aktiiviselta ja pirteältä tapaukselta. Tällaista koiraa on helppo kouluttaa. Ota pallo tai koiran lempilelu ja ala pikkuhiljaa opettaa sille juttuja. Istuminen, paikallaolo, saa ottaa, maahanmeno. Ensin sisällä ja sitten ulkona pieniä hetkiä kerrallaan. Paras olisi jos voisi ensin juoksuttaa enimmät virrat pois. Löytyisikö ketään samantyyppistä koirakaveria vaikka paikallisen puskaradion kautta? Koira selvästikin kaipaa työtä ja toimintaa. Laita vaikka sukset jalkaan ja vetovaljaat koiralle. Onko paikkakunnalla mitään koiraharrastuskerhoa minne voisitte mennä vaikka yhdessä? Älä missään tapauksessa huuda tai kiellä koko ajan tai riuhdo remmissä. Käyttäydy itse johtajan tavoin rauhallisesti, puhu hiljaa ja anna käskyt iloisesti. Kulje ovista ennen koiraa, pikkujuttuja mutta koiran kielellä tarkoittaa että sinä olet pomo. Kuonopanta tai vedonestovaljaat voisi olla hyvät.
No ei todellakaan mitään kipua aiheuttavia, potentiaalisesti vaarallisia välineitä elämää harjoittelevalle nuorelle koiralle. Kohta on käsissä aktiivinen ongelmakoira.
Mitä ne kipua aiheuttavat tai vaaralliset välineet ovat tuossa vastauksessa? En huomannut ensimmäistäkään. Paitsi vetämistä ei saa harrastaa vasta teini-ikäisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira vaikuttaa aktiiviselta ja pirteältä tapaukselta. Tällaista koiraa on helppo kouluttaa. Ota pallo tai koiran lempilelu ja ala pikkuhiljaa opettaa sille juttuja. Istuminen, paikallaolo, saa ottaa, maahanmeno. Ensin sisällä ja sitten ulkona pieniä hetkiä kerrallaan. Paras olisi jos voisi ensin juoksuttaa enimmät virrat pois. Löytyisikö ketään samantyyppistä koirakaveria vaikka paikallisen puskaradion kautta? Koira selvästikin kaipaa työtä ja toimintaa. Laita vaikka sukset jalkaan ja vetovaljaat koiralle. Onko paikkakunnalla mitään koiraharrastuskerhoa minne voisitte mennä vaikka yhdessä? Älä missään tapauksessa huuda tai kiellä koko ajan tai riuhdo remmissä. Käyttäydy itse johtajan tavoin rauhallisesti, puhu hiljaa ja anna käskyt iloisesti. Kulje ovista ennen koiraa, pikkujuttuja mutta koiran kielellä tarkoittaa että sinä olet pomo. Kuonopanta tai vedonestovaljaat voisi olla hyvät.
No ei todellakaan mitään kipua aiheuttavia, potentiaalisesti vaarallisia välineitä elämää harjoittelevalle nuorelle koiralle. Kohta on käsissä aktiivinen ongelmakoira.
Mitä ne kipua aiheuttavat tai vaaralliset välineet ovat tuossa vastauksessa? En huomannut ensimmäistäkään. Paitsi vetämistä ei saa harrastaa vasta teini-ikäisen kanssa.
Koira pitää totuttaa välineisiin ja taluttajan täytyy osata käyttää välineitä oikein. Jos iso koira saa kerättyä vauhtia kuonopannan kanssa, voi äkkistoppi aiheuttaa vammoja. Vedonestovaljaat vissiin harvoin toimivat ja aiheuttavat epämiellyttävää tunnetta, jolloin se yhdistyy lenkkeihin sen sijaan, että koira saisi oikein tehdessään positiivisia kokemuksia jotka motivoivat pelkoa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira pitää totuttaa välineisiin ja taluttajan täytyy osata käyttää välineitä oikein. Jos iso koira saa kerättyä vauhtia kuonopannan kanssa, voi äkkistoppi aiheuttaa vammoja. Vedonestovaljaat vissiin harvoin toimivat ja aiheuttavat epämiellyttävää tunnetta, jolloin se yhdistyy lenkkeihin sen sijaan, että koira saisi oikein tehdessään positiivisia kokemuksia jotka motivoivat pelkoa paremmin.
Jos kuonopanta on käytössä, silloin hihna on lyhyenä vaikka löysällä. Koira ei siis pääse keräämään vauhtia tai ryntäämään. Itsestään selvää on, että fleksiä ei käytetä kuonopannan kanssa, vaan monitoimihihnaa, jonka toinen pää on kaulapannassa/valjaissa.
Vierailija kirjoitti:
On leluja ja puruluitakin, mutta puruluut on tuollaisia rullia jotka se syö parissakymmenessä minuutissa.
Kunpa nyt edes loppuilta menis rauhallisemmissa merkeissä. Ajattelin, että huomenna voitais käydä koirapuistossa, jospa siellä saisi purettua energiaansa paremmin.
Eikö ole aika riskaabelia mennä koirapuistoon koiran kanssa, joka ei ole hallinnassasi?
Otat sen syliin vaikka kyljelleen. Oma koira oli nuorena samanlainen. Kyllä se siihen rauhoittuu kun et päästä hillumaan vaan pidät kiinni ja silittelet rauhassa. Ei mitenkään voimaa käyttäen siis vaan niinkuin riehuvan lapsen, koska sellainen se on.
Kun on nuori ja isokokoinen koira, niin kannattaa muistaa, että liikkumisella on vaikeaa saada energioita purettua etenkään uudessa paikassa. Helposti menee vaan ylikierroksille. Aivojumppa ja uusien asioiden opettelu sen sijaan väsyttää koiraa tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Komennat koiraa niin kauan että uskoo. Viet jäähylle toiseen huoneeseen ja ovi kiinni.
Ota paikkasi koiran johtajana. Komenna kovalla äänellä. Jos näykkii, niin kevyt napautus kuonolle. Ei lyöntiä.
Koira ei äänenkovuutta ymmärrä. Kiva haukku on kovaääninen sekin. Koiralta otetaan luulot pois tarvittaessa fyysisesti mutta satuttamatta sitä, eli ei varsinasta lyömistä.
Sillä on tylsää ja huonot tavat.
Keksi sille aktiviteettiä. Heittelet vaikka jotain sukkaa tai mitä ikinä, todennäköisesti koira jaksaa noutaa sitä pitempään kuin sinä heitellä. Aktivointilelu hyvä myös, voisit vaikka kokeilla vetää luuta koiran kanssa jos leikin osaat. Ja jos on muita koiria kohtaan hyvätapainen koiru niin vie tosiaan koirapuistoon haistelemaan, juoksemaan ja kavereita tapaamaan.
Sitten kun mies tulee kotiin, niin sinun pitää saada mieheltä selkeää apua ja tukea siihen, miten pärjäät koiran kanssa. Tai vaihtoehtoisesti sitten joku koirankouluttajaa käymään teillä ja auttamaan asiassa.
Koiralla on jännää uudessa paikassa, kyllä se siitä rauhoittuu. Unohda nuo vanhanaikaiset johtajuuspuheet ja hyödynnä sitä resurssia mitä koira sinulta haluaa = huomiota.
Aktiivinen ja älykäs koira on hyvä yhdistelmä. Palkkaat avaamalla namikäden nyrkistä heti kun koira tekee oikein eli perääntyy tai esim. istuu. Komentaminen on luultavasti koiralle hakemaansa huomiota, joten anna sen mieluummin itse keksiä miten saa kivaa huomiota = perääntymällä ja vaikka katsomalla silmiin. Sitten kun koira tekee oikein, kehu sitä heti kauniilla äänellä ja vaikka silitä rauhallisesti. En kehuisi hihkumalla ja riehumalla, vaan pitäisin kierrokset alhaalla. Kun homma alkaa olla selkeä (varastamalla tai härkkimällä saa vain passiivisen kivikasvon, mutta keskittymällä saa mitä haluaa), sitten voi palkata lelullakin.
Tsemppiä koiran kanssa, huomenna se varmaan jo malttaa olla kainalossa!
Vierailija kirjoitti:
Ero lienee ainoa vaihtoehto. Jätä se sika.
Koirastahan tässä on kyse eikä siasta
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen? Koira ei ole mun, se on vain mulla hoidossa. Kun mies on ollut paikalla, koira tottelee häntä kyllä eikä ole tuollainen mua kohtaan. Koira on nyt ollut mulla kolme tuntia, ja koko kolme tuntia on ollut samanlaista. Mä en ihan tosi tiedä mitä teen tuon kanssa? Sydän särkyy, kun tahtoisin niin kovasti että meillä ois edes välillä leppoisaa ja mukavaa, mutta kun koira hyppii _koko_ajan_ mua vasten ja hamuaa hampaillaan käsivarresta. Se sattuu!
koira tottelee omistajaansa, silloinhan se on koulutettu. Ei koirat välttämättä tottele vierasta ihmistä. Puhu ongelmastasi miesystäväsi kanssa äläkä ikinä töni koiraa. Älä edes karju!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorelle koiralle ihan normaalia perseilyä. Menee ohi iän myötä. Eikö ihmiset perehdy näihin asioihin etukäteen?
No miksi ap:n pitäisi perehtyä asioihin, kun ei ole koiraa hommannut vaan joutuu miesystävänsä koiraa hoitamaan?
Joutuu? Itse suostui.
Aikuinen perehtyy tai jättää ottamatta hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Komennat koiraa niin kauan että uskoo. Viet jäähylle toiseen huoneeseen ja ovi kiinni.
Ota paikkasi koiran johtajana. Komenna kovalla äänellä. Jos näykkii, niin kevyt napautus kuonolle. Ei lyöntiä.
Eikä edes napautusta koiralle, joka on jo hampaitaan näyttänyt. Kun koiraaan kajoaa, niin valitettavasti se voi tehdä saman täysin vieraalle tumpelolle, jolla koira hoidossa ja täältä kysyy neuvoa. Eikö koiran omistaja ole puhelimen päässä?
Oletteko te koiran kotona vai sun? Jos vieras sulkee koiran toiseen huoneeseen, voi seuraukset olla arvaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ennenkin kertonut tositarinan omasta koirastani.
Sama juttu, mutta koira oli pentuna tosi aggressiivinen minua kohtaan, mutta ei koskaan vieraita kohtaan. Luin koko kesän koirapsykologin kirjoja epätoivoissani ja mietin mikä koiraani vaivaa.
Se oli hylätty pienenä kadulle, enkä tiennyt muita sen lähtökohtia. Olin viemässä sitä 2 kertaa lopetuksellekin, mutta päätin antaa sille vielä mahdollisuuden.
Sitten välähti ja ikinä en ole tätä lukenut enkä kuullut mistään:
Kaadoin koiran aina joka kerta maahan hellästi kun aggressiivinen käytös alkoi ja menin makaamaan puoleksi sen päälle. Otin sitä kurkusta kiinni. En kuristanut. Viestitin sille intuitiivisesti, etten vihaa sinua, mutta MINÄ olen se pomo et SINÄ. Kun se rimpuili, otin tiukemmaan otteen kurkusta ja heti se oli rauhallisempi ja lievensin heti otetta. Mulla on tuntuma, että joskus saattoi kestää jopa varttitunti, ennen kuin se rauhoittui. Se ei koskaan kantanut kaunaa kurinpalautuksesta. Sitten jatkettiin lenkkiä ja käytiin muuta koulua. Se oli aivan ihanaa aikaa.
Tätä ei tarvinnut jatkaa kauan, aggressiivinen käytös loppui aika nopeasti. Muistan suurella surulla ja ikävällä rakasta koiraani.
Näitä keissejä kun tehtiin, koiran aggressiivinen käytös loppui. Se eli tosi vanhaksi ja kuulemma katsoi minua aina jumaloivasti. Se oli tosi elinvoimainen ja peloton, lisäksi tosi ihmisrakas ja saattoi käyttäytyä joskus aivan hullunkurisesti ettei voinut muuta kuin nauraa ;D
Olen voinut joskus lukea, että susilaumassakin aikuinen susi voi tehdä pennulle aika rajun kurnpalautusken, jos tarve vaatii.
Tsemppiä teille.
Tää on sikäli vanhanaikainen ja vaarallinen neuvo, että oikeasti aggressiivinen koira laittaa takuulla hanttiin, koska kokee tilanteen uhkana ja siinä jää ihminen todella herkästi kakkoseksi. Ja on koiria, joiden hermorakenne ei ole niin hyvä, että se "ei kanna kaunaa" kyseisen alistamisen jälkeen. Millä tapaa koira oli aggressiivinen sinua kohtaan? Vain todella hyvähermoinen ja hyvän hermorakenteen omaava koira ei välitä kyseisestä keinosta ja palautuu sen jälkeen hyvin. Ihmisen tekemänä kyseinen alistamiskeino ei ole samanlainen kuin koiran tekemänä koiralle. Myös kaikenmaailman kolinapurkit sopivat vain hyvän hermorakenteen omaavalle yksilölle, pahimillaan sillä tekee vain lisää hallaa koiran luottamukselle. Tää alistamisjuttu on vähän sama, kuin tunkisi koiran kuonoa pissaan, ei se oikein ymmärrä syy-yhteyttä muuta kuin, että saa omituiselta olennolta köniinsä, vaikkei fyyisesti satutettaisikaan.
Meillä on aina ollut, siis ainakin viimeiset 30 vuotta, useimpia koiria (jopa 8 yhtä aikaa), osa tullu pentuna ja osa kodinvaihtajina, joten laumadynamiikkaa tulee seurattua päivittäin ja sitä kuinka eri yksilöt käyttäytyvät toistensa kanssa ja ottavat osaksi uutta laumaa. Yksi on selkeästi alempaa kastia kuin muut, toinen siltä väliltä, yksi saa kunnioituksen tekemättä mitään, tai ehkä juuri siksi, toiset välillä kukkoilee keskenään. Kun ylempiarvoinen komentaa esim. teinikoiraa, jolla on kierrokset nupissa ja ohimennessä tuuppaisee (yleensä vanhempaa koiraa), se ei suinkaan alista kuten ihminen heittämällä alempaa selälleen, vaan ainoastaan painaa sen riehuvan alas - tällöin se teini itse kyyristyy korvat luimussa häntä heiluen ja lipoo "pomon" huulia, että anteeksi, ja kun no rauhoittunut, vanhempi väistää. On aika paljon eri tilanne todellisuudessa verrattuna siihen, että ihminen heittää koiran selälleen ja pitää sen maassa.
Voi olla innoissaan sinusta. Ei ole myöhäistä kouluttaa jos mies vaan ottaisi asian hoitaakseen. Naksutin käyttöön. Netissä on hyviä ohjeita. Anna koiralle lelu jonka sisällä on herkkuja, saa käyttää energiansa siihen että saalistaa niitä namuja sieltä
Tiedän tunteesi. Meidän nykyinen koira (1,5 v) on juuri samanlainen eli erittäin voimakastahtoinen. Pentuaika oli aikamoista piinaa. Koiran kanssa on oltava rauhalliset, varmat otteet. Riuhtominen ja huutaminen kiihdyttävät sitä entisestään. Huonon käytöksen huomiotta jättäminen ja hyvästä palkitseminen toimivat parhaiten. Aktivointia ja yhdessä tekemistä, jossa koira tuntee onnistuvansa. Nuorella koiralla on paljon energiaa, jota sen tulisi saada purkaa leikkimällä/juoksemalla ulkona ja sitten leikin päälle tullaan kotiin rauhoittumaan. Pureskelu voi myös rauhoittaa koiraa eli jos on esim. puruleluja tai puruluita, joita koira voi järsiä aikansa ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Otat sen syliin vaikka kyljelleen. Oma koira oli nuorena samanlainen. Kyllä se siihen rauhoittuu kun et päästä hillumaan vaan pidät kiinni ja silittelet rauhassa. Ei mitenkään voimaa käyttäen siis vaan niinkuin riehuvan lapsen, koska sellainen se on.
Sama jatkaa vielä, että toki koiralle pitää opettaa rauhoittumista muutenkin, mutta se tuskin on Ap:n tehtävä yksin alkaa kouluttaa koiraa kun omistaja on muualla. Tärkeintä on, että itse käyttäydyt itsevarmasti ja rauhallisesti. Se innostuu vain lisää jos lähdet karkuun tai väistelet sen näykkimistä. Näyttäytyy koiralle hauskana leikkinä.
Siksi yksi nopea ratkaisu tähän hetkeen on vain ottaa koira kainaloon rauhoittumaan. Ei ainakaan pääse näykkimään ja hyökkimään ja innostus rauhoittuu. Toinen keino jos pääset kauppaan on antaa iso luu, jota koira syö oikeasti kauan. Saksanpaimenkoiralle ei ne tavalliset pienet rullat riitä, ne on sille viiden minuutin välipaloja.
Yliaktiivista teinikoiraa ei myöskään aktivointileikeillä rauhoiteta. Kun pitäisi nimenomaan rauhoittaa, ei aktivoida. Ei aktivointi rauhoita vaan aktivoi. Toki sitä aktivointia ja liikuntaa tarvitaan, mutta ei ne rauhoituskeinona toimi.
Hei! Aina kun koirahyppää lähdet huoneesta. Suljet oven ja odotan 10s ja palaat takaisin muina miehinä. Jos hyppää uudestaan lähdet mitään sanomatta pois. Toistat tätä mitään puhumatta, kyllä alkaa huomaamaan. Samaten jos yrittää rynnii ruokakupille niin lasket sen kupin mitään sanomatta pöydälle koiran ulottumattomiin ja poistut. Hetken päästä kokeilet uudelleen. Usko pois kyllä koira hoksaa asian eikä sun tarvitse sanoa mitään. Hiljaisuus on tärkeää.