Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille, jotka teette yhdyssanavirheitä

Vierailija
05.01.2023 |

Kun teette yhdyssanavirheitä, miksi lähes aina kirjoitatte sanat virheellisesti erikseen, mutta hyvin harvoin niin päin, että erikseen kuuluvat sanat päätyvätkin yhteen?

Tätä ihmetellyt monesti, joten valaiskaa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhdys sana virheitä?

Vierailija
2/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä miten kännykkäni asiat päättää enkä ala neuroottisesti korjailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että on englannin vaikutusta, siellähän useimmiten suomen yhdyssanan vastine on erikseen. Esim. pääministeri, prime minister.

Vierailija
4/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tehdä lainkaan virheitä.

Vierailija
5/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lukivaikeus. Lauserakenne ja yhdyssanat ovat lähes mahdottomia osata oikein. Kirjoitan joskus harvoin yhteen sellaisia sanoja, joita ei tarvitsisi.

Vierailija
6/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itsekin. Yliopisto-opiskelijana seurustelin aiemmin AMKilaisen kanssa. En voinut olla häiriintymättä miehen viestien sisältämistä yhdyssanavirheistä. Ihana mies kuitenkin. Vaikea oli sulattaa noita yhdyssanavirheitä, kun itse sai jo yläasteella arvosanoja 9 ja 10 äidinkielestä.

Vierailija
7/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin. Yliopisto-opiskelijana seurustelin aiemmin AMKilaisen kanssa. En voinut olla häiriintymättä miehen viestien sisältämistä yhdyssanavirheistä. Ihana mies kuitenkin. Vaikea oli sulattaa noita yhdyssanavirheitä, kun itse sai jo yläasteella arvosanoja 9 ja 10 äidinkielestä.

Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei lukivaikeus vaikuta älykkyyteen millään tavalla....

Vierailija
8/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on kokemus, että KAIKKI menee väärin, niin päin tai näinpäin.

Mies saa kirjoitettua kaikki yhdyssanat erikseen, mutta kirjoittaa yhteen sanat, jotka kuuluvat erilleen. On pahamieli ja hyväolo ja sanahirviöitä, jotka eivät ole edes jääneet mieleeni, koska aivoihin sattuu.

Vierailija
9/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin ne tekee

10/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään enään osaa suamen kiältä saatikka yhdys sanoja vihreineen.

Vierailija
11/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyyde kaakku

muumi limssa

täyte kaakku

eläke läinen

kaikki nämä on aivan oikein kirjoitettu, täh!

Vierailija
12/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjotan nettiin, en välitä virheistä. Jos sanojen väliin tulee esim. viiva en jaksa klikkailla sitä esiin vaan jätän sanat erikseen. Kunhan ymmärretyksi tulee. Jos en ole vama, en jaksa tarkistaa vaan jätän sanat erikseen. Jos kirjoitan jonnekin muualle, tarkistan toki oikeinkirjotukseni.

Vierailija
13/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei lukivaikeus vaikuta älykkyyteen millään tavalla....

Eri asia sitten, jos yhdyssanojen osaamattomuus johtuu siitä, ettei ole ikinä viitsinyt opetella yhdyssanasääntöjä.

Vierailija
14/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin aamu bussilla työ paikalle ja siellä odotti työn antaja parhaankaverini kanssa.

Vierailija
15/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo kyttääjän lisäksi on myös AV kyttääjä, molemmilla tuntuu olevan RunsaastiJoutoAikaa!

Vierailija
16/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä

multa jää kirjaimiakin pois

Vierailija
17/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä ei ollut lukivaikeutta, ei ainakaan koskaan tuonut sitä esille. En myöskään koskaan huomauttanut virheistä.

Vierailija
18/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto opiskelijana en ikinä kiinnittänyt virheisiin huomiota, kun kirjoitin ensimmäistä versiota esseestä. Vikaan vasta ne korjasin.

Vierailija
19/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas miettinyt, miksi neuroottisesti ihmiset korjailee tällä palstalla muiden kirjoitusvirheitä, mutta eivät vastaa itse kysymykseen. - - valaiskaa ;)

Eri asia on työelämässä, jossa kirjoitusvirheet ohjeistuksissa tai artikkeleissa aiheuttavat jo myötähäpeää.

Vierailija
20/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi yhden taas...

Taas näitä, jotka ajattelevat olevansa niin fiksuja, kun sai peruskoulussa 9 ja 10.