Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka teette yhdyssanavirheitä

Vierailija
05.01.2023 |

Kun teette yhdyssanavirheitä, miksi lähes aina kirjoitatte sanat virheellisesti erikseen, mutta hyvin harvoin niin päin, että erikseen kuuluvat sanat päätyvätkin yhteen?

Tätä ihmetellyt monesti, joten valaiskaa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut huomaavinani, että ihminen saattaa olla matemaattisesti hyvinkin lahjakas, vaikkei osaisi kirjoittaa ainuttakaan järkevää lausetta. Toisaalta itse enemmän kielellisenä ihmisenä tulen usein paremmin juttuun toisten samanlaiset taipumukset jakavien kanssa, ja vaikutun enemmän kielellisestä lahjakkuudesta. Myös vastakkaisen sukupuolen tapauksessa taidokasta kieltä kirjoittavat ovat heti jotenkin kiinnostavampia kuin muut. M44

Vierailija
42/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kielen osaa, siitä voi joustaa epämuodollisissa yhteyksissä.  Virallinen asiateksti erikseen.

Kerro vielä, miksi tekisit tahallisia virheitä. Itselleni, yhdyssanojen kirjoittaminen väärin ei millään tavoin helpota tai nopeuta kirjoittamista. Yhtä kätevää on ne kirjoittaa oikein, koska osaan.

Hyvä, osaat kirjoittaa yhdyssanat oikein

"Taputuksia"

Ootko tehnyt mitään muuta hyvää maailmaan?

Ja miksi haluat painaa muita alas???

Pahoittelen, ilmaisin itseäni epäselvästi. 

Vastasin hänelle, joka sanoi osaavansa kielen ja silti tekevänsä virheitä. Tarkoitukseni oli kysyä häneltä mitä etua hän saa siitä että kirjoittaa väärin, kun voisi kirjoittaa oikeinkin. Toivon että hän vastaa.

En muuten välttämättä osaa aina yhdyssanoja, tämä korjauksena oletukseesi. Mutta jos/kun osaan, en tee tahallisia virheitä niissä, kuten lainaamani kirjoittaja.

Ei ollut tarkoitus painaa ketään alas. En ajattele että kirjoitustaito on jokin ihmisyyden mitta.

Se johtuu siitä, että en jaksa vapaa -ajallani kiinnittää asiaan huomiota. Hutiloimimen on minulle rentouttavaa. Itse en ajattele, että oikeinkirjoitustaito on kirjoitustaidon mitta. Kirjoitustaidossa on hyvinkin monia eri osa-alueita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut huomaavinani, että ihminen saattaa olla matemaattisesti hyvinkin lahjakas, vaikkei osaisi kirjoittaa ainuttakaan järkevää lausetta. Toisaalta itse enemmän kielellisenä ihmisenä tulen usein paremmin juttuun toisten samanlaiset taipumukset jakavien kanssa, ja vaikutun enemmän kielellisestä lahjakkuudesta. Myös vastakkaisen sukupuolen tapauksessa taidokasta kieltä kirjoittavat ovat heti jotenkin kiinnostavampia kuin muut. M44

Itse taas arvostan sisältöä enemmän kuin muotoa.

Vierailija
44/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kielen osaa, siitä voi joustaa epämuodollisissa yhteyksissä.  Virallinen asiateksti erikseen.

Kerro vielä, miksi tekisit tahallisia virheitä. Itselleni, yhdyssanojen kirjoittaminen väärin ei millään tavoin helpota tai nopeuta kirjoittamista. Yhtä kätevää on ne kirjoittaa oikein, koska osaan.

Jotkut ei kiinnitä siihen asiaan mitään huomiota nopeasti kirjoittaessaan. Sisäinen opettaja ei ole koko ajan tarkkana.

Joo, ei varmaan kaikilla ole. Mulle on riesa, että korjaan virheet silloinkin kun ei tarvisi, vaikka WA:ssa tai Mammalla. Pääsisipä joskus eroon siitä, että jokainen pikkuvirhekin on pakko korjata. Tuo sun asenne on huomattavasti terveempi.

sama

Vierailija
45/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ne todella erottaa? Mielestäni ei. Kuvittele kieliopillisesti päin honkia kirjoitettu romaani.

Vierailija
46/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, osaat kirjoittaa yhdyssanat oikein

"Taputuksia"

Ootko tehnyt mitään muuta hyvää maailmaan?

Ja miksi haluat painaa muita alas???

Pahoittelen, ilmaisin itseäni epäselvästi. 

Vastasin hänelle, joka sanoi osaavansa kielen ja silti tekevänsä virheitä. Tarkoitukseni oli kysyä häneltä mitä etua hän saa siitä että kirjoittaa väärin, kun voisi kirjoittaa oikeinkin. Toivon että hän vastaa.

En muuten välttämättä osaa aina yhdyssanoja, tämä korjauksena oletukseesi. Mutta jos/kun osaan, en tee tahallisia virheitä niissä, kuten lainaamani kirjoittaja.

Ei ollut tarkoitus painaa ketään alas. En ajattele että kirjoitustaito on jokin ihmisyyden mitta.

Se johtuu siitä, että en jaksa vapaa -ajallani kiinnittää asiaan huomiota. Hutiloimimen on minulle rentouttavaa. Itse en ajattele, että oikeinkirjoitustaito on kirjoitustaidon mitta. Kirjoitustaidossa on hyvinkin monia eri osa-alueita.

Olet onnekas kun pystyt relaamaan noin. Mulla on pakkomielle oikeinkirjoituksesta.

Samaa mieltä, oikeinkirjoitus on vain yksi osa-alue.

-jota lainasit.

Vierailija
47/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin. Yliopisto-opiskelijana seurustelin aiemmin AMKilaisen kanssa. En voinut olla häiriintymättä miehen viestien sisältämistä yhdyssanavirheistä. Ihana mies kuitenkin. Vaikea oli sulattaa noita yhdyssanavirheitä, kun itse sai jo yläasteella arvosanoja 9 ja 10 äidinkielestä.

Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei lukivaikeus vaikuta älykkyyteen millään tavalla....

Eri asia sitten, jos yhdyssanojen osaamattomuus johtuu siitä, ettei ole ikinä viitsinyt opetella yhdyssanasääntöjä.

No eipä ole aina siitäkään kiinni.

Olen itse kirjoittanut E äikässä ja lukion päästötodistuksessa oli 9 mutta jotkut yhdyssanat on silti todella vaikeita.

Pilkkusäännöistä nyt puhumattakaan. Mutta kun mikään "kielikorva" ei näissä tule luonnostaan, niin on äärimmäisen turhauttavaa suhtautua jokaiseen kirjottamaani lauseeseen kuin johonkin koulutehtävään ja miettiä pilkutussääntöjä sen perusteella onko ne nyt päälauseita vaiko sivulauseita..

Vierailija
48/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ne todella erottaa? Mielestäni ei. Kuvittele kieliopillisesti päin honkia kirjoitettu romaani.

Eiköhän jokaisella kirjoittavalla ihmisellä ole peruskielioppi hallussa. Oikeinkirjoitusvirheet taas korjataan oikoluvussa.

Vierailija
49/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin. Yliopisto-opiskelijana seurustelin aiemmin AMKilaisen kanssa. En voinut olla häiriintymättä miehen viestien sisältämistä yhdyssanavirheistä. Ihana mies kuitenkin. Vaikea oli sulattaa noita yhdyssanavirheitä, kun itse sai jo yläasteella arvosanoja 9 ja 10 äidinkielestä.

Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei lukivaikeus vaikuta älykkyyteen millään tavalla....

Eri asia sitten, jos yhdyssanojen osaamattomuus johtuu siitä, ettei ole ikinä viitsinyt opetella yhdyssanasääntöjä.

Olen itse kirjoittanut E äikässä ja lukion päästötodistuksessa oli 9 mutta jotkut yhdyssanat on silti todella vaikeita.

Pilkkusäännöistä nyt puhumattakaan. Mutta kun mikään "kielikorva" ei näissä tule luonnostaan, niin on äärimmäisen turhauttavaa suhtautua jokaiseen kirjottamaani lauseeseen kuin johonkin koulutehtävään ja miettiä pilkutussääntöjä sen perusteella onko ne nyt päälauseita vaiko sivulauseita..

Komppaan sua.

Vierailija
50/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, jos sinulle sanotaan, kuule tapa juoppo vai että toteat kaverista, että tapajuoppo?

Onko mitään eroa?

Vierailija
51/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tätäkin kommenttiani piti jonkun miinustaa..

Ed

Vierailija
52/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mua ärsyttää nämä muka-yhdyssanat-osaajat, jotka kirjoittaa itseasiassa, kokoajan, ikäänkuin jne.

Pitäisi olla itse asiassa, koko ajan, ikään kuin...

Idiootit.

Vierailija
53/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yhdys sana virheet ovat vielä pieni harmi kwskustelupalstalla, kun suurin osa täällä viettää luppoaikaansa ja samalla saattavat valvoa lasyensa tekemisiä, istua junassa, odottaa lenrokentällä jne. tai jotain tekemistä, ajan kuluksi, eikä juuri tekstin oikeinkirjoitukseen kiinnitä huomiota tai tuhlaa siihen aikaansa ja energiaa.

Kun kysymys on keskustelupalstasta, ei kait oikeinkirjoitus ole se tärkein asia, vaan saada mielipiteensä esille, tulla ymmärretyksi ja saada asiasta kiinnostuneita yhteen ja näkemyksiä eri näkökulmasta.

Minusta taas suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset vänkäävät selvää asiaa ja yrittävät muuttaa tai vaikutraa toisten mielipiteeseen ja provosoida hyvää keskustelua.

Vierailija
54/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymyksestä. Sitä en itsekkään tiedä miksi noin.

Minulle av-palsta on yksi rentoutuskeino, saada omaa aikaa, nollata aivoja enkä silloin ajattele mitään kielioppi asioita. Se vie liian paljon energiaa. Kirjoittelen tänne, samalla tavalla kuin rupattelisin jonkun kanssa. Pää lyö tyhjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi