Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka teette yhdyssanavirheitä

Vierailija
05.01.2023 |

Kun teette yhdyssanavirheitä, miksi lähes aina kirjoitatte sanat virheellisesti erikseen, mutta hyvin harvoin niin päin, että erikseen kuuluvat sanat päätyvätkin yhteen?

Tätä ihmetellyt monesti, joten valaiskaa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin. Yliopisto-opiskelijana seurustelin aiemmin AMKilaisen kanssa. En voinut olla häiriintymättä miehen viestien sisältämistä yhdyssanavirheistä. Ihana mies kuitenkin. Vaikea oli sulattaa noita yhdyssanavirheitä, kun itse sai jo yläasteella arvosanoja 9 ja 10 äidinkielestä.

Kuulostat aika tylsältä naiselta

Vierailija
22/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en tiedä

multa jää kirjaimiakin pois

Ensimmäinen vastaus itse kysymykseen. 

Luulen, että "en tiedä" on ainoa oikea vastaus aapeen kyssäriin.  Koska jos henkilö tietäisi miksi tekee virheitä, hän ei tekisi niitä. 

Ja jos et ole toimittaja tai muu kielen ammattilainen, sillä ei ole väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wordilla kun kirjottaa, niin ohjelmahan nuo korjaa.

Vierailija
24/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy kysymykseen?

Vierailija
25/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kielen osaa, siitä voi joustaa epämuodollisissa yhteyksissä.  Virallinen asiateksti erikseen.

Vierailija
26/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisinkin sitä tulee muodostaneeksi mielipiteen ihmisestä hänen kirjoittamansa tekstin tason ja oikeakielisyyden perusteella. Ei sulle mitään voi. Surullista on tämä kielen rappeutuminen.

Vierailija
27/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha lehtorikin taas vironnut jo 1kk särppinyt hanaviivejä ja naapurin vastaava vanhapiika on hys hys kaljaa kantanut. siivoo se lääväsi ensin ja keskity sittenvasta yhdyssanoihin. vanhat oppilaasi ovat sinut tunnistaneet fasessa. 

Vierailija
28/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tiedä

Luulen, että "en tiedä" on ainoa oikea vastaus aapeen kyssäriin.  Koska jos henkilö tietäisi miksi tekee virheitä, hän ei tekisi niitä. 

Hah, tiedän yhen amerikkalaisen kirjailijan, joka kirjoittaa melkein kaikki sanat pitäessään luentoja. Naureskelee sitä itsekin. Eipä ole vaikuttanut hänen uraansa kielen ammattilaisena.

Vierailija
29/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tiedä

Hah, tiedän yhen amerikkalaisen kirjailijan, joka kirjoittaa melkein kaikki sanat pitäessään luentoja. Naureskelee sitä itsekin. Eipä ole vaikuttanut hänen uraansa kielen ammattilaisena.

Siis kirjottaa väärin

Vierailija
30/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy kysymykseen?

Öö

ei haittaa elämää

eikä väliä

Vierailija
31/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kielen osaa, siitä voi joustaa epämuodollisissa yhteyksissä.  Virallinen asiateksti erikseen.

Kerro vielä, miksi tekisit tahallisia virheitä. Itselleni, yhdyssanojen kirjoittaminen väärin ei millään tavoin helpota tai nopeuta kirjoittamista. Yhtä kätevää on ne kirjoittaa oikein, koska osaan.

Vierailija
32/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkisinkin sitä tulee muodostaneeksi mielipiteen ihmisestä hänen kirjoittamansa tekstin tason ja oikeakielisyyden perusteella. Ei sulle mitään voi. Surullista on tämä kielen rappeutuminen.

No aika usein tulee shitten sun tehtyä virhepäätelmä

Aika tyhmää sulta - vai mitä oot itse mieltä?

Vierailija
33/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vielä, miksi tekisit tahallisia virheitä. Itselleni, yhdyssanojen kirjoittaminen väärin ei millään tavoin helpota tai nopeuta kirjoittamista. Yhtä kätevää on ne kirjoittaa oikein, koska osaan.

Hyvä, osaat kirjoittaa yhdyssanat oikein

"Taputuksia"

Ootko tehnyt mitään muuta hyvää maailmaan?

Ja miksi haluat painaa muita alas???

Vierailija
34/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin aamu bussilla työ paikalle ja siellä odotti työn antaja parhaankaverini kanssa.

No, tämä vaikuttaa jo ymmärtämiseen, tuskin kukaan tuollaisia virheitä tekee.

Vierailija
35/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei kiinnitä siihen asiaan mitään huomiota nopeasti kirjoittaessaan. Sisäinen opettaja ei ole koko ajan tarkkana.

Vierailija
36/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itsekin. Yliopisto-opiskelijana seurustelin aiemmin AMKilaisen kanssa. En voinut olla häiriintymättä miehen viestien sisältämistä yhdyssanavirheistä. Ihana mies kuitenkin. Vaikea oli sulattaa noita yhdyssanavirheitä, kun itse sai jo yläasteella arvosanoja 9 ja 10 äidinkielestä.

Olen iloinen aina, kun ihanat miehet pääsevät karkuun kielioppinat seilta. Hienoa kuitenkin, että elämäsi isoimpia murheita oli jonkun tekemät yhdyssanavirheet. Siinä on prioriteetit kohdallaan.

Vierailija
37/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka eivät pysty lukemaan tekstiä jossa virheitä ovat pakosti jotenkin vammaisia.

Itse pystyn ymmärtämään tekstiä vaikka sitä ei olisi kirjoitettu oikein, ilman mitään ongelmaa.

Näitä valittajia ei kannata mihinkään matkalle ottaa mukaan, tuskin englannin ymmärtäminen sen parempaa.

Vierailija
38/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei kiinnitä siihen asiaan mitään huomiota nopeasti kirjoittaessaan. Sisäinen opettaja ei ole koko ajan tarkkana.

Ainakin kaikki proffat kirjoittaa teamsissa mulle aivan väärin. En kyseenalaista heidän älyään.

Vierailija
39/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, osaat kirjoittaa yhdyssanat oikein

"Taputuksia"

Ootko tehnyt mitään muuta hyvää maailmaan?

Ja miksi haluat painaa muita alas???

Pahoittelen, ilmaisin itseäni epäselvästi. 

Vastasin hänelle, joka sanoi osaavansa kielen ja silti tekevänsä virheitä. Tarkoitukseni oli kysyä häneltä mitä etua hän saa siitä että kirjoittaa väärin, kun voisi kirjoittaa oikeinkin. Toivon että hän vastaa.

En muuten välttämättä osaa aina yhdyssanoja, tämä korjauksena oletukseesi. Mutta jos/kun osaan, en tee tahallisia virheitä niissä, kuten lainaamani kirjoittaja.

Ei ollut tarkoitus painaa ketään alas. En ajattele että kirjoitustaito on jokin ihmisyyden mitta.

Vierailija
40/54 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen taas miettinyt, miksi neuroottisesti ihmiset korjailee tällä palstalla muiden kirjoitusvirheitä, mutta eivät vastaa itse kysymykseen. - - valaiskaa ;)

Eri asia on työelämässä, jossa kirjoitusvirheet ohjeistuksissa tai artikkeleissa aiheuttavat jo myötähäpeää.

Työelämässä ne toki tarkistetaan. Ja jos kirjoitat jotain julkaistavaksi useampikin eri ihminen tarkistaa ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän