Asunnon rahoitusvastike nousi 900 euroon
Miten voi tuplaantua tuosta vain. Lisäksi sähkö ja ruokalaskuun 200 lisää. Kyllähän tästä selviää, mutta ei juhlita enää, ei.
Kommentit (64)
Kämppä myyntiin huutokaupat.comiin ja muutatte telttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko teillä yhtiön hoitovastike on? Ei kai kukaan tuollaista rahoitusvastiketta pysty maksamaan. Miksi ette pidentäisi laina-aikaa.
Miksei pystyisi? Jotkut maksavat vuokraakin tuon verran. Asunto voi olla myös velaton.
No jos rahoitusvastikketta joutuu maksamaan niin ei se asunto silloin ole velaton, mitä ihmettä sönkkäät?
Onpa teillä ollut aikaisin yhtiökokous. Yleensä ne ovat helmi-maaliskuussa, kun tilinpäätös on valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi, että myyjä on höynäyttänyt. Ostaja sen sijaan on antanut höynäyttää itseään. Onko tämä niitä uudiskohteita, joihin pääsi kiinni maksamalla 15 % velattomasta myyntihinnasta, ja loput rahoituslainana rakennusyhtiölle ja henkilökohtaisena lainana pankille?
Eli puolen miljoonan euron asuntoon pääsi kiinni maksamalla 75.000 euroa, ja nyt on lainaa 425.000 euroa, osa siitä rahoituslainaa asunto-osakeyhtiölle ja osa pankille?
Olen ihmetellyt koko ajan kun näitä on ollut markkinoilla, että kuka tällaisen uskaltaa ostaa. No moni uskalsi/uskaltaa.
Ja ovat kulmakarvojaan myöten kusessa jos pari kolme asukasta ei pystykään lainojaan maksamaan, siinähän maksat omien velkojesi lisäksi naapurisikin velat, jos naapuri ei saa kerrostalolääväänsä kaupaksi ja eihän se saa.
Täytyykin alkaa kyttäilemään näiden yhtiölainapommien markkinoita. Kohta on ostajan markkinat kun pommeja räjähtelee urpojen käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko teillä yhtiön hoitovastike on? Ei kai kukaan tuollaista rahoitusvastiketta pysty maksamaan. Miksi ette pidentäisi laina-aikaa.
Osakas ei pysty vaikuttamaan taloyhtiölainan pituuteen. Jos et tiedä asioista mitään, älä jakele neuvoja.
Pystyyhän jos maksaa oman osuutensa kokonaan pois?
Tuo ei lohduta aloittajaa mitenkään. Edessä on asunnon haltuunotto, jos ei selviä maksuistaan. Siitä onkin sitten lyhyt matka kunnan vuokra-asuntojonoon.
Sehän on vähän niiq kotiin palaisi. Matkalla tosin menee luottotiedot ja voutikin käy kertomassa, ettei työnteko kannata. Mutta positiivinen kokemus kuitenkin ja sai vähän näyttää suvulle ja nyt sitten voi martsaa palsoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakas ei pysty vaikuttamaan taloyhtiölainan pituuteen. Jos et tiedä asioista mitään, älä jakele neuvoja.
Miten oman osuuden poismaksaminen vaikuttaa yhtiön ottaman lainan pituuteen?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin alkaa kyttäilemään näiden yhtiölainapommien markkinoita. Kohta on ostajan markkinat kun pommeja räjähtelee urpojen käsiin.
Ei ole. Pankki ei markkinahintaan myy ja verorahoistakin keksitään joku tuki. Bisnes on kovan rahan luukuissa, joiden hinnat menevät talouden mukaan. Niissäkin on tietysti tukkuostajat etusijalla ja pennosten pyörittelijät saavat jämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan hemmetti, miksi ihmeessä, jos rahaa on, ylipäätään ottaa yhtiölainalla? Tuskinpa pankki nyt ylihintaiseen läävään lainaa myöntää. Mistä teitä älypäitä, jotka ette mistään mitään ymmärrä, oikein näihin ketjuihin ilmaantuu.
Näissä yhtiöissä pitää olla tarkkana, ettei joudu maksamaan muiden velkoja ja niitä tulee maksuun melko varmasti. Ei auta, että olet itse velaton, koska yhtiölaina on yhtiön ja siitä vastaa jokainen omistusosuudellaan.
Kiva täällä naureskella niille joilla tuo kolahti omaan jalkaan, mutta ihan oikeasti, missä ja kuka tuollaisista asioista uutisoi ja informoi selkokielellä ostajille?
En omista itse tuollaista osaketta mutta olen alle 30v ja ostanut vanhasta taloyhtiöstä asunnon joitain vuosia sitten. Osasin ottaa huomioon sen onko tontti rakennettu omalle vai vuokratontille, tutustua taloyhtiön tilinpäätökseen ja taloudelliseen tilaan sekä siihen mitä remontteja on tehty tai täytyy lähitulevaisuudessa tehdä sekä kiinnittää huomiota esimerkiksi lämmitysmuotoon. Mutta nuokin asiat on sellaisia jotka olen itse vuosien aikana sieltä täältä lukenut ja oppinut. Missään noita ei varsinaisesti neuvota tai opeteta tai ostajan tietoisuuteen tuoda. Jos joku onneton nuoripari on mennyt ostamaan uudesta pommitaloyhtiöstä kalliin asunnon niin minusta se ei ole mikään naurun ja pilkan aihe. En yhtään ihmettele jos joku asuntokauppojen ensikertalainen haksahtaa jos ja mihin ja edes se sopparin lukeminen ei auta sillä asiasta tietämättömälle sen kapulakieli ei varsinaisesti kerro yhtään mitään tai kerro siitä mitä oikeita käytännön mahdollisia riskejä on olemassa. Yksi hyvä esimerkki on taloyhtiö vuokratontilla: itse olen oppinut ihan täältä AV:lta että tuo on punainen lippu ja tontin vuokrakustannukset voi nousta todella korkeiksi.
Oma mielipiteeni on että nykyään asuntojen rakennuttajilla ja myyjillä on lukuisia keinoja peitellä mahdollisia ns. piilokustannuksia erinäisin mutta laillisin keinoin. Konsepti tuntuu pätevän monella muullakin alalla. Olen ollut töissä rahoitusratkaisuja tarjoavassa yrityksessä joka kyllä operoi ihan laillisesti, mutta jos asiakas ei todella tiennyt millaiseen soppariin laittoi nimensä, tuli tämä helposti ottaneensa edullisen lainan vaikka tosiasiassa se oli jotain ihan muuta.
Arvaan, että uusi talo ja taloyhtiölaina, jota ei tarvitse maksaa ekan kahden vuoden aikana? 🤦 Haluaisin sympata, mutta en tajua miksi ihmiset ovat noin halukkaita hyppämään syvään päähän ilman pelastusrengasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva täällä naureskella niille joilla tuo kolahti omaan jalkaan, mutta ihan oikeasti, missä ja kuka tuollaisista asioista uutisoi ja informoi selkokielellä ostajille?
En omista itse tuollaista osaketta mutta olen alle 30v ja ostanut vanhasta taloyhtiöstä asunnon joitain vuosia sitten. Osasin ottaa huomioon sen onko tontti rakennettu omalle vai vuokratontille, tutustua taloyhtiön tilinpäätökseen ja taloudelliseen tilaan sekä siihen mitä remontteja on tehty tai täytyy lähitulevaisuudessa tehdä sekä kiinnittää huomiota esimerkiksi lämmitysmuotoon. Mutta nuokin asiat on sellaisia jotka olen itse vuosien aikana sieltä täältä lukenut ja oppinut. Missään noita ei varsinaisesti neuvota tai opeteta tai ostajan tietoisuuteen tuoda. Jos joku onneton nuoripari on mennyt ostamaan uudesta pommitaloyhtiöstä kalliin asunnon niin minusta se ei ole mikään naurun ja pilkan aihe. En yhtään ihmettele jos joku asuntokauppojen ensikertalainen haksahtaa jos ja mihin ja edes se sopparin lukeminen ei auta sillä asiasta tietämättömälle sen kapulakieli ei varsinaisesti kerro yhtään mitään tai kerro siitä mitä oikeita käytännön mahdollisia riskejä on olemassa. Yksi hyvä esimerkki on taloyhtiö vuokratontilla: itse olen oppinut ihan täältä AV:lta että tuo on punainen lippu ja tontin vuokrakustannukset voi nousta todella korkeiksi.
Oma mielipiteeni on että nykyään asuntojen rakennuttajilla ja myyjillä on lukuisia keinoja peitellä mahdollisia ns. piilokustannuksia erinäisin mutta laillisin keinoin. Konsepti tuntuu pätevän monella muullakin alalla. Olen ollut töissä rahoitusratkaisuja tarjoavassa yrityksessä joka kyllä operoi ihan laillisesti, mutta jos asiakas ei todella tiennyt millaiseen soppariin laittoi nimensä, tuli tämä helposti ottaneensa edullisen lainan vaikka tosiasiassa se oli jotain ihan muuta.
Jokaisella on velvollisuus ottaa selvää millaiseen sopimukseen nimensä laittaa. Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se sitä todennäköisesti on. Se, että pääsee kuin ihmeen kautta todella vähällä rahalla kiinni uuteen kämppään, on juuri tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei pystyisi? Jotkut maksavat vuokraakin tuon verran. Asunto voi olla myös velaton.
No jos rahoitusvastikketta joutuu maksamaan niin ei se asunto silloin ole velaton, mitä ihmettä sönkkäät?
Kuule ihan vaan yleisesti vastasin väitteeseen, ettei KUKAAN pystyisi sellaista maksamaan. Ihan varmasti on paljonkin ihmisiä, esim. tämän palstan hyväpalkkaiset asiantuntijat, joille 900 euron rahoitusvastike ei ole ongelma. Minun omat asumiskulut ovat myös melkein tuon verran, siis yhtiövastike + remppakulut julkisivusta ja putkirempasta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa teillä ollut aikaisin yhtiökokous. Yleensä ne ovat helmi-maaliskuussa, kun tilinpäätös on valmistunut.
Mitä yhtiökokousta siihen tarvitaan jos rahoitusvastike tulee maksettavaksi? Osalla noista kämpistä on lainaa 60 % asunnon hinnasta ja kaksi vuotta lyhennysvapaata. Luuletko ettei pankki halua omiaan takaisin? Siinä kaikki osakkaat jotka eivät ole maksaneet rahoitusvastiketta jo alusta alkaen vaan pelkkiä korkoja ovat velkaa tietyn summan. Yhtiökokouksella ei mitään rahoitusvastiketta ole tähän päiväänkään saatu muutettua. Taloyhtiölaina ja rahoitusvastike ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta pystyykö saamaan lainaa. Harvoilla on tilillä sellaista määrää ja jos on, niin olisi varmaan jo maksanut sen velan pois.
Ne on ne lainan korot. Omassa lainassa voit ottaa korkokattoja yms. Jos ostat asunnon toisen lainalla, niin korot voi nousta ihan miten sattuu. Kaikki tutut on maksaneet pois taloyhtiön lainan, juuri peläten korkojen nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta pystyykö saamaan lainaa. Harvoilla on tilillä sellaista määrää ja jos on, niin olisi varmaan jo maksanut sen velan pois.
Pankki ei anna lainaa kuin koko osuudelle. Ja jos itsellä on se myyntihinta tilillä,niin kyllä pankki antaa sen lopun lainaa.
En usko että on olemassa pankkia, joka antaa lainaa siihen myyntihintaan ja antaa jättää loput taloyhtiön lainaksi.
Olen ihmetellyt koko ajan kun näitä on ollut markkinoilla, että kuka tällaisen uskaltaa ostaa. No moni uskalsi/uskaltaa.