En tajua, miksi lähärit vertaavat palkkojaan hoitsujen palkkoihin
HS:n uutisesta:
" " Meitä syrjitään palkkauksessa. Teemme lähes samaa työtä kuin sairaanhoitajat, mutta palkkaero on jo melkein 350 euroa kuukaudessa" , Vantaan Katriinan sairaalasta mielenosoitukseen lähtenyt lähihoitaja Sanna Sarvi sanoi."
Hmm... Lähärin koulutus on paljon lyhyempi kuin hoitsun koulutus.
Mikseivät hoitsut sitten voisi vaatia lääkärin palkkaa? Tai koulunkäyntiavustaja opettajan palkkaa? Tai myyjä myymäläpäällikön palkkaa? LÄHES samaa työtä hekin tekevät.
Kommentit (65)
Sh:n palkka on noussut, perushoitajien ei.
Siellä sh:n lähdettäessä osastolta edes 15min, avaimet piti viedä naapuriosaston sairaanhoitajalle. Ph:t ja lh:t eivät saaneet ottaa lääkekaapista edes lääkkeitä. Toisekseen, jos osastolla tapahtuu jotain on sh se joka on vastuussa osaston toiminnasta.
Tiedän monta tosi kokenutta ph:ta ja lh:ta. Keneltä olen oppinut monta asiaa. Kuitenkin, palkka ero pitäisi olla kunnollinen.
Moikka sh:t :) kuinka moni teistä on sedatoinut ja intuboinut monivammapotilaan?? Entä tehnyt sähköisen rytminsiirron tai ulkoisen tahdistuksen? Lääkinnyt potilaita jonka jälkeen reponoinut avomurtumia? Entäpä liuotushoito? Itse olen lähihoitaja ja olen näitä kaikkia tehnyt. Onko siis työni ensihoidon parissa vähemmän vastuullista kuin teidän sh:t jotka osastolla jaatte pillereitä?
T: R190
lähihoitajan toimenkuvasta, varmasti sinä ensihoitoon suuntautuneena tiedät sen itsekin. Myös mainitsemiisi toimenpiteisiin tarviitaan luvat, vai eikö enää perustason ja hoitotason ensihoitoa tentitä? Terv teho-osastolla työskentelevä sairaanhoitaja.
Kyllähän hoitotason tentti ja näyttökoe ovat edelleen oltava suoritettuina, jos meinaa hoitoyksiköissä työskennellä. Otinpahan vaan kantaa, että kyllä lähihoitajatkin voivat olla ihan hyviä lääkehoidossa ym.. toimenpiteissä. Vaatii vaan kovasti itseopiskelua, sekä tietojen ja taitojen testaamista ennen kuin lupia voidaan myöntää. Enkä käy kieltämään etteikö sh:lla olisi parempi pohja, mutta jos tyytyy pelkästään käymään koulutuksen eikä sen jälkeen halua kehittää itseään on tämä mielestäni myös vaarallinen yhdistelmä niin osastoilla kuin muissakin toimipisteissä, joissa lääkkeiden kanssa ollaan tekemisissä.
R190
Tässä keskustelussa on nyt menneet puurot ja vellit sekaisin ( vai miten se nyt sanotaan). Toimenkuvat ovat eri paikoisa erilaisia. Sairaanhoitajan työ on PALJON muutakin kuin " temppujen" tekemistä!
Kokonaisuuksien hallinta, hoitotyön kehittäminen, teoreettisen osaamisen soveltaminen käytäntöön ja tutkivan hoitotyön osuus potilaan hoitamisessa ovat sairaanhoitajalla huomattavasti paremmin hallussa, koska koulutus tähtää laajaan osaamiseen.
Sh:n vastuu on myös suurempi.
Ensihoidossa lh:n toimenkuva on erilainen kuin vanhainkodissa, tietenkin. Teho-osastolla lähihoitajia ei tarvita.
Ei tarvita lähihoitajia teholla ei! Onhan toimenkuva tietenkin erilainen, mutta tarkoitin vain ettei se alempi korkeakoulututkinto vielä hyvää hoitajaa tee. Itse olen työskennellyt hoitoyksikössä 4 vuotta enkä kertaakaan ole saanut moitteita mistään. Koen pärjääväni siinä missä sairaanhoitajatkin ja useat lääkintävaksit jotka työskentelevät yksikössämme ovat todella päteviä hoitajia. Meillä mennee niin päin että valmistuneet ensihoitaja amk:t kysyvät neuvoja meiltä:) Eikä kateutta tai toisen yläpuolelle pyrkimistä ole havaittavissa toisin, kuin täältä on saanut lukea osastojen arjesta. Palkkakin meillä on sama sairaanhoitajien kanssa, eikä sairaanhoitajilla ole mitään sitä vastaan, koska tietävät että olemme tietotaito tasolta ihan samoilla viivoilla. Miksi osastoilla on niin paljon havaittavissa kateutta..?? VASTAUS: Melkein kaikki työntekijöistä ovat naisia! Miksi meidän yksikössä ei ole vastaavaa?? VASTAUS: Kaikki ovat miehiä.
R190
Perushoitoa, eli pesemistä, rasvaamista jne. on paljon, koska potilaat, joita teholla hoidetaan ovat vuodepotilaita, sedatoituja, tajuttomina, tai koomassa..
terv. teholla työskentelevä eh AMK :=0
Sairaalassahan tällaista ei tapahdu, vaan kaikki tasapäistetään. Arvostan ensihoitajien (hyvien sellaisten) osaamista todella paljon. Itse en haluaisi sairaalan ulkopuoliseen ensihoitoon töihin, eikä minulla olisi siihen sopivaa koulutustakaan. sh teholta.
Mun mies on sairaankuljettaja apuhoitajan koulutuksella ja tekee kyllä ihan samat hommat kuin sairaanhoitaja sairaalassa. Intuboinnit ja nestehoidot ja mitä niitä onkaan. Kaikissa paikoissa muuallakaan ei ole niin, että sh:lla on vastuu. Kaikilla osastoilla esim vammaishoidossa ei ole sh:ta läheskään joka vuorossa. Joskus ei ole koko osastolla sellaista töissä. Työnkuvakin voi olla sama. Joissakin paikoissa, kuten sairaalassa, taas on ihan erilainen työtapa. Mitä noista riitelemään. Yhtähyviä ammatteja kaikki ja palkassakin aika pienet erot.
... Toki meidän naapurin DI:kin osaisi jakaa lääkkeet, kun sille annetaan nimet ja putkit eteen. Mutta se on paljon syvällisempää. Esim. Furesis on tbl joka menee melkein jokaiselle sairaalassa olevalle potilaalle... Mutta Mitä kautta furesis vaikuttaa ja mihin? MItä pitää tarkkailla ja miksi? MItä komplikaatioita voi tulla?? Voisiko joku Lähäri vastata?? T: SH
Tämä palkka asia ja lähäreiden vs. sairaanhoitajien työn toimenkuva meni silloin persiilleen, kun alettiin tasapäistämään hommia osastoilla. Lama kun tuli 90-luvun alussa ja henkilökuntaa vähennettiin rajusti, niin kaikki hoitajat alkoivat tehdä kaikkia töitä. Tämä tarkoitti sitä, että sairaanhoitajat alkoivat tehdä myös lähihoitajan töitä laidasta laitaan omien töidensä lisäksi. Toki olivat ennenkin tehneet, mutta töiden jako oli ennen selkeämpi. Tästä seurasi myös se, että läjihoitajia ei enää tarvittu niin paljon kuin aikaisemmin. Nykypäivänä hoitajista alkaa olla pulaa joka puolella, joten lähäritkin saavat töitä mistä haluavat ja sh:jia on liian vähän. Nyt sitten lähärit vaativat samaa palkkaa sairaanhoitajien kanssa, koska katsovat, että työnkuva on melkein sama, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. En tässä enää lähde kommentoimaan koulutusta jne. eroja, jotka jo monessa edellisessä kommentissa tulivat käsiteltyä.
Miksi perus-, lasten- tai lähihoitajat suostuvat tekemään töitä, joista heille ei makseta? Miksi suostutte jakamaan lääkkeitä, antamaan iv-nesteitä tai olemaan vastuussa osastosta? Olen itse sairaanhoitaja enkä todellakaan aio ottaa vastaan yhtään uusia tehtäviä (nyt esim lääkäreille kuuluvia) ennen kuin palkka nousee tuntuvasti. Meillä kaikilla on muutenkin niin pienet palkat että yhtään ns. ilmaista työtä ei pitäisi suostua tekemään.
Itseä lähihoitajana monesti huvittaa työpaikoilla se, että sairaanhoitajat vääntävät niska limassa töitä uupuen sen koulutuksella ansaitun vastuunsa alle. Minä puolestani lähihoitajana nojailen pöytiin ja hörpiskelen kahviani ihan rauhassa vieressä - ei tarvitse mitään tehdä kun ei mitään osaakaan? Nauran partaani kun itse tiedän, että osaan takuulla tehdä paljon luultua enemmän ja silti pääsen niin tajuttoman helpolla joka päivä! Ja palkkaakin saan vain 350 euroavähemmän kuussa :)
Ai että se on helppoa käyttää muorit pöntöllä ja sitten unohtaa koko juttu. Sairaanhoitajahan se kuitenkin pitemmän päälle seuraa muorien ulostamisvälejä, laittaa laksatiivit tarvittaessa kehiin, miettii muorien ruokavaliota ja selittelee omaisille miksi muori on taas huonossa kunnossa ja kakka ei kulje :) Sairaanhoitajallahan on sellainen kokonaisvaltainen ja laaja näkemys ihmisen hoitamisesta!
Eli en todellakaan tee yhtään enempää töitä tai ota vastuuta lähihoitajana, kuin mitä on pakko! Paahtakoon sairaanhoitajat senkin edestä - ehkäpä saavat siitä jonkun gloorian hautakivelleen sitten kuollessaan...että " oli koulutusta ja oli vastuuta" .
Tässä se taas nähdään. Miksi sh:t tahallaan ymmärtää tän jutun väärin. Lh:t eivät ole vaatimassa samaa palkkaa vaan myös palkkaansa korotusta jonka sh:t ovat jo saaneet useampaan otteeseen. Siis molemmat ammattiryhmät ansaitsisivat reippaasti suuremman palkan. Mieheni on poliisi ja koulutus kesti tasan saman verran kuin omani eli lh:n mutta tienaa puolet paremmin. Ja tämä vain yksi esimerkki. En olisi uskonut että tällainen vanhanaikainen hierarkia vielä hoitoalallakin jyllää. kovin ikävää!
Kun vertaa koulutusta ja työnkuvaa, niin sh:t ansaisisivat paljon enemmän.
t. sh
kodin- kehitysvammaisten- mielenterveys- mielisaairan- vajaamielis- kunto- ym hoitajien palkkaus ja ammattin arvostus? Näitä kaikkia on työelämässä ja tulee olemaan vielä kymmeniä vuosia. Ja sanokaa minun sanoneen, entinen parempi koulutussysteemi tulee vielä takaisin.
Ajattele tilanne, jossa lh työskentelee ensihoidossa, ja tilanne jossa sh työskentelee dementiakodissa. Ei ne vastuut ja työnkuvat ole noin yksiselitteisiä. Luulisi että olet sen tajunnut kun kerran sh väität olevasi. Niitä hoitolan työpaikkoja on muitakin kuin se sinun yksikkösi.
Vierailija:
Kun vertaa koulutusta ja työnkuvaa, niin sh:t ansaisisivat paljon enemmän.
t. sh
Ihan prosentteina, miten paljon pitäisi saada, että ajattelisitte saavanne tarpeeksi, paljonko uskotte olevan realistista saada (muutaman vuoden tähtäimellä)?
Kysymys koskee sekä lh että sh, toki muutkin sote-työntekijät voivat vastata!
Sen takia en itsekkään lähtisi enää moneksi vuodeksi opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Palkka nousisi vain vähän, opintovelkaa tulisi ja meidän työpaikalla ei työtehtävätkään muuttuisi juuri lainkaan. Olen kehitysvammaistenhoitaja.