Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vanhemmat tekevät ysiluokkalaisen yhteishakuilloissa?

Vierailija
12.10.2022 |

Ja vieläpä ilman itse tuota lasta, jonka valinnoista on kyse? Vanhempia kielletään rajoittamatta ja määräilemästä nuoren omaa tahtoa. Terveystietoihinkaan ei pääse, eikä edes hammaslääkäriaikaa voi varata omapalvelussa. Mutta yhtäkkiä huoltajille järjestetään omia iltoja, joissa esitellään jatko-opintopaikkoja, lman nuorta? Mitä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille ne samat tiedot on selitetty koulussa. Jotain vanhempaa lapsen yhteishaku ja jatko-opintomahdollisuudet voivat kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, ei ole pakko mennä. Se osallistuminen on ihan vapaaehtoista.

Vierailija
2/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat tukevat lastaan tämän valinnoissa, tiedän, että sinulle se on vieras ajatus. Tarkoitus on jakaa tietoa niille vanhemmille, joiden älykkyysosamäärä ei riitä siihen, että hankkisi itse tietoa. Vanhempainiltoihin menee kuitenkin pääasiassa niitä vanhempia, jotka jo tietävät ja joiden lapsilla on selkeä tavoite eli taas kerran todellinen kohderyhmä ei vaivaudu paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kutosen vanhempain illassa ja esittelyssä oli tietty koulu, painotus luonnontiede, olikin muuttunut toiseksi, nk ilmaisupainotus tai sinnepäin. Poika haki itse teknologia painotus, mm fysiikka, tietotekniikka 

Vierailija
4/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse tässä lienee vastakkainasettelussa, lapsen itsemääräämisoikeus terveystiedoissa vs. tulevaisuuden valinnoissa. Kuten oli mainittu, vanhempana edes hammaslääkäriin ei saa varattua aikaa, joka lapsen vastuulle heitettynä saattaa olla liian hankalaa, ja jäädä tekemättä. Uravalintaan sen sijaan saa osallistua, vaikka yhtä kaikki kyse on lapsen itsemääräämisoikeudesta. Kääntäen, mikä lapsesta tulee isona on tärkeämpää kuin terveydenhoito, kun sen voi jättää lapsen kontolle. Niinkö!

Vierailija
5/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden tarkoituksena on kertoa myös vanhemmille mitä tapahtuu ysin jälkeen. Mihin haetaan ja milloin, mitä tapahtuu jos ei hae, mitä jos opiskelupaikkaa ei saa jne. Vanhemmat voivat nykyään saada sanktioita, jos nuori ei hae toisen asteen opintoihin, joten siitäkin kerrotaan. Nuoren tehtävä on valita ne hakukohteet oman kiinnostuksen mukaan mutta vanhemmat ovat vastuussa siitä, että nuori hakee ja osaa toimia, jos sitä opiskelupaikkaa ei jostain syystä saakkaan.

Vierailija
6/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden tarkoituksena on kertoa myös vanhemmille mitä tapahtuu ysin jälkeen. Mihin haetaan ja milloin, mitä tapahtuu jos ei hae, mitä jos opiskelupaikkaa ei saa jne. Vanhemmat voivat nykyään saada sanktioita, jos nuori ei hae toisen asteen opintoihin, joten siitäkin kerrotaan. Nuoren tehtävä on valita ne hakukohteet oman kiinnostuksen mukaan mutta vanhemmat ovat vastuussa siitä, että nuori hakee ja osaa toimia, jos sitä opiskelupaikkaa ei jostain syystä saakkaan.

Opiskelumaailmakin on varmaan muuttunut aika paljon vanhempien omista opiskeluajoista. Itse olen syntynyt 70-luvulla ja käynyt mm. lukion. Oma lapseni menee ensi syksynä lukioon ja myönnän, että taidan olla aika pihalla ihan siitäkin mitä lukio-opiskelu nykyisin on. Minä ainakin otan kaiken tiedon kiitollisena vastaan. Samaten esikoiseni kävi ammattikoulun opiskellen alaa, josta en tiedä hölkäsen pölähtävää, mielelläni osallistuin kaikkiin tiedotustilaisuuksiin. Valinnat lapseni tekevät itse.

Vierailija
7/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että voit saada sakot, jos lapsesi ei hae opiskelupaikkaa?

Vierailija
8/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mitä vanhemmat tekevät vanhempainilloissa. Olipa nerokas kysymys. Yleensä ne ovat lähinnä tiedotustilaisuuksia. Mutta jos ei lapsen asiat kiinnosta, niin ei sitten.

Vierailija
9/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettävät hymy pyllyyn- iltaa

-ap

Vierailija
10/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis vähän niin kuin oppivelvollisuusajan piudentäminen. - Valtaosaa oppilaita oppivelvollisuuden pidetäminen ei vaikuta millään tavoin, koska joka tapauksessa olisivat jatkaneet opiintojaan oppivelvollsiuus ajan päättymisen jälkeenkin.

Mutta ongelma on se pieni mutta merkittävä joukko, joita ei kiinnosta opiskelu ja opintojen jatkaminen, jolloin ihan hyvä,. että vanhemmilekin yritetään jakaa tietoa vaihtoehdoista, eikä ketään erityisesti osoittelemalla.

Toki osalla vanhemmista saattaa olla käsitys, että he tietävät nuortaan paljon paremmin. mitä nuorensa tulisi opiskella ja joille saattaisi olla hyvä saada ymmärrystä  muistakin vaihtoehdoista ja ettei se nuoren oma haave välttämättä ole pöllömpi juttu vaikka ensi kuulemalta se on vanhemmista saattanut vaikuttaa sille. - Johan se on tälläkin palstalla nähty miten osa suhtautuu hyvin halveskivasti esim joihinkin ammattikoulualoihin.

Vierailija
11/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelumaailmakin on varmaan muuttunut aika paljon vanhempien omista opiskeluajoista. Itse olen syntynyt 70-luvulla ja käynyt mm. lukion. Oma lapseni menee ensi syksynä lukioon ja myönnän, että taidan olla aika pihalla ihan siitäkin mitä lukio-opiskelu nykyisin on. Minä ainakin otan kaiken tiedon kiitollisena vastaan. Samaten esikoiseni kävi ammattikoulun opiskellen alaa, josta en tiedä hölkäsen pölähtävää, mielelläni osallistuin kaikkiin tiedotustilaisuuksiin. Valinnat lapseni tekevät itse.

Voi kunpa kaltaisiasi vanhempia olisi enemmsitö. On niin paljon vanhempia (tselläni aikanaan opinto-ohjaajakin joista jäi mielikuva, että pääsanoma oli tuolloin, että kaikki "paremmat" pyrkiväyt ja hakevat lukioon kun taas "rupusakki" joutuu tai päätyy ammattikouluun....

Vierailija
12/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni tuli ns yhteishakuiltaan kouluuni, jossa oli ammattikouluja yms kiskoineen esittelemässä opintokokonaisuuksiaan mihin pystyy hakea ja yhdellä pisteellä oli jonkinlainen hitsaussimulaattori, josta isäni innostui ahkerana hitsaajana kovasti ja oli kuin pikku lapsi hymyissä suin siellä. Hän myös sai ns. toiselta aikuiselta kehuja ja tietoja opintopolusta mitä harkitsin jonka jälkeeni isäni osasi enemmän arvostaa valitsemaani opintopolkua mihin sitten hain yläasteen jälkeen.

Kyllä ainakin minulle oli tosta hyötyä kun vanhempi viitti saapua paikalle niin sai tietoa koulusta mihin halusin hakea ja siten sain myös ns. vanhemman hyväksynnän valinnastani.

Miinus puoli se että naispuolinen kaverini ihastui isääni kun näki hänet tapahtumassa :DD

Vierailija
13/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni tuli ns yhteishakuiltaan kouluuni, jossa oli ammattikouluja yms kiskoineen esittelemässä opintokokonaisuuksiaan mihin pystyy hakea ja yhdellä pisteellä oli jonkinlainen hitsaussimulaattori, josta isäni innostui ahkerana hitsaajana kovasti ja oli kuin pikku lapsi hymyissä suin siellä. Hän myös sai ns. toiselta aikuiselta kehuja ja tietoja opintopolusta mitä harkitsin jonka jälkeeni isäni osasi enemmän arvostaa valitsemaani opintopolkua mihin sitten hain yläasteen jälkeen.

Kyllä ainakin minulle oli tosta hyötyä kun vanhempi viitti saapua paikalle niin sai tietoa koulusta mihin halusin hakea ja siten sain myös ns. vanhemman hyväksynnän valinnastani.

Miinus puoli se että naispuolinen kaverini ihastui isääni kun näki hänet tapahtumassa :DD

Idea on käydä siellä eri koulujen infoissa. Ei niitä siellä yhteishakuillassa esitellä.

Vierailija
14/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa kaltaisiasi vanhempia olisi enemmsitö. On niin paljon vanhempia (tselläni aikanaan opinto-ohjaajakin joista jäi mielikuva, että pääsanoma oli tuolloin, että kaikki "paremmat" pyrkiväyt ja hakevat lukioon kun taas "rupusakki" joutuu tai päätyy ammattikouluun....

Kiitos :) Esikoiseni kohdalla oli ihan selvää, että lukio ei vaan kiinnosta ja kuopuksen toiveammatti taas on sellainen, että siihen opiskellaan yliopistossa, joten hänen valintansa on lukio. En tosiaan käsitä tätä, että vanhemmat sanelevat mihin lapset menevät opiskelemaan. Luulisi, että jokainen on jo niin monta self help -opasta lukenut, että tutuksi on tullut tarina "olisin halunnut siihen ja tähän kouluun, mutta vanhempien painostuksesta opiskelin ihan muuta ja nyt olen kolmekymppisenä ihan sekaisin elämässäni", että olisi jotain opittu... Mutta ei, kun se OMA lapsi haluaa jotain muuta kuin mitä itse halusi siinä iässä, niin taivas putoaa. Jos valitsee väärin, myöhemmin voi tehdä jotain muuta, mutta ei tarvitse jäädä jossittelemaan, että entä jos olisin silloin vuonna keppi ja porkkana uskaltanut...

Vierailija
15/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ollut ysin illassa, poika ei kyllä puhunut siitä mitään, en muista tuliko Wilmaan. Ilman muuta selvää oli että lukioon, myös poika halusi ja pääsi Hgissä Kalevankadulla olevaan lukioon. 

Vierailija
16/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulut opot ei kyllä kertoneet yhtään mitään järkevää.

Eri lukioiden infoillat oli psljon hyödyllisempiä.

Vierailija
17/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) Esikoiseni kohdalla oli ihan selvää, että lukio ei vaan kiinnosta ja kuopuksen toiveammatti taas on sellainen, että siihen opiskellaan yliopistossa, joten hänen valintansa on lukio. En tosiaan käsitä tätä, että vanhemmat sanelevat mihin lapset menevät opiskelemaan. Luulisi, että jokainen on jo niin monta self help -opasta lukenut, että tutuksi on tullut tarina "olisin halunnut siihen ja tähän kouluun, mutta vanhempien painostuksesta opiskelin ihan muuta ja nyt olen kolmekymppisenä ihan sekaisin elämässäni", että olisi jotain opittu... Mutta ei, kun se OMA lapsi haluaa jotain muuta kuin mitä itse halusi siinä iässä, niin taivas putoaa. Jos valitsee väärin, myöhemmin voi tehdä jotain muuta, mutta ei tarvitse jäädä jossittelemaan, että entä jos olisin silloin vuonna keppi ja porkkana uskaltanut...

Kiitos kiitoksestasi. Alapeukkujen määrästä ed. epäsuositusta mielipiteestäni. - Omasta mielestäni lastenesa koulukäyntiin ja opsikeluun suhatsuvisat vanhemmista tylsimpiä vai olsiko oikeampi sana iävimpiä ovat ääripäät. Ne jotka uskovat luulevat tietävänsä nuortaan paremmin sen mitä hänen tulee ja pitää tehdä oli kyse sitten opintovalinnoista tai ulkotakin väristä. Ja tai sitten ne vanhemmat, joita ei vosi vähempää kiinnostaa millaisia valintoja ja nuorensa  tekee, tai tekeekö nuori yhtään mitään. 

Olen myös sitä mieltä, että nuorilla täytyy olla myös oikeus tehdä omairheitä ja vääriäkin valintoja. Mutta tosiaalta myös kantamaan vastuuta ja ymmärtämään tekojensa ja valintojensa seurauksia. Ei eihan helppoa meille vähän vanhemmillekaan.

Vierailija
18/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kiitoksestasi. Alapeukkujen määrästä ed. epäsuositusta mielipiteestäni. - Omasta mielestäni lastenesa koulukäyntiin ja opsikeluun suhatsuvisat vanhemmista tylsimpiä vai olsiko oikeampi sana iävimpiä ovat ääripäät. Ne jotka uskovat luulevat tietävänsä nuortaan paremmin sen mitä hänen tulee ja pitää tehdä oli kyse sitten opintovalinnoista tai ulkotakin väristä. Ja tai sitten ne vanhemmat, joita ei vosi vähempää kiinnostaa millaisia valintoja ja nuorensa  tekee, tai tekeekö nuori yhtään mitään. 

Olen myös sitä mieltä, että nuorilla täytyy olla myös oikeus tehdä omairheitä ja vääriäkin valintoja. Mutta tosiaalta myös kantamaan vastuuta ja ymmärtämään tekojensa ja valintojensa seurauksia. Ei eihan helppoa meille vähän vanhemmillekaan.

No kyllä sitä voi opetella muutenkin kuin tärväämällä vuosia vääriin kouluvalintoihin tai pilaamalla ensikertalaisuuskiintiönsä.

On aika lohdutonta lsittaa 15-vuotias päättämään noin isoista asioista.

Vierailija
19/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opot kertovat yhteishausta yleisesti. Suomessa on satoja toisen asteen oppilaitoksia ja nuoret hakevat opiskelemaan ympäri Suomea. Ei opo voi yleisessä tilaisuudessa esitellä kaikkia. Nuoren vastuulla on itse ottaa selvää itseään kiinnostavasta koulusta ja opiskelualasta, käydä tutustumassa sinne jne. Tutustumisia saa tehdä ihan koulupäivän aikana, kun etukäteen ilmoittaa poissaolon syyn. Opo auttaa tiedon etsinnässä, mutta päävastuu on nuorella itsellään.

Vierailija
20/28 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opot kertovat yhteishausta yleisesti. Suomessa on satoja toisen asteen oppilaitoksia ja nuoret hakevat opiskelemaan ympäri Suomea. Ei opo voi yleisessä tilaisuudessa esitellä kaikkia. Nuoren vastuulla on itse ottaa selvää itseään kiinnostavasta koulusta ja opiskelualasta, käydä tutustumassa sinne jne. Tutustumisia saa tehdä ihan koulupäivän aikana, kun etukäteen ilmoittaa poissaolon syyn. Opo auttaa tiedon etsinnässä, mutta päävastuu on nuorella itsellään.

Osaatko lukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi