Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talo ja laina vain miehen nimissä. Miten toimia, että saadaan nuo minunkin nimiin?

Velaton
05.01.2023 |

Talo aikoinaan etsitty yhdessä, mutta talo ja laina tulivat vain miehen nimiin mun luottotiedottomuuden vuoksi. Olen kuitenkin koko ajan maksanut osan asumiskuluista, että en ole tässä ilmaiseksi asunut.

Nyt on mun tiedot puhtaat ja haluttaisiin talo ja laina myös mun nimiin. Toki asia selviäisi varmaan pankin kanssa, mutta ajattelin että onko jollakin omaa kokemusta tai tietoa asiasta? Varmaan pitäisi hakea uusi yhteinen laina vai miten? Jos pitää hakea uusi yhteinen laina, niin pitääkö siihenkin olla säästöjä tarpeeksi vai onko sillä mitään merkitystä, että kyse jo olemassa olevasta talosta ja sen omistajuuksiin tapahtuvista muutoksista? Jos pitää olla säästöjä tietty summa, niin homma tyssää siihen.

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin tehtiin noin! Asuttiin ensin viitisen vuotta vain miehen nimissä olleessa talossa, sitten mentiin yhdessä pankkiin ja neuvoteltiin uusi laina molempien nimiin. Siis ensin yhteys pankkiin ja ilmoitatte vaan, että haluatte siirtää talon molempien nimiin. Niin helppoa se on, pankki on asiantuntija ja auttaa joka asiassa, selittää ja ehdottaa.

No hyvä! Nykyinen laina vain on Nordeasta jonne tuntuu nykyään olevan niin vaikea saada aikoja. Eihän sinne pankkisalin lattialle haluta hiekkaa meidän kengistä. :D Lisäksi lähin konttori on 35km:n päässä. Mies ei ole oikein innokas vaihtamaan siihen pankkiin joka tältä paikkakunnalta löytyy. 

Kiitos koronan ei tarvitse mennä enää pankkiin. Lainaneuvottelut voi käydä etänä ihan omassa olohuoneessa. Aikojen saaminen on sitten toinen juttu. Tuntuu olevan ongelma vähän joka paikassa.

Vierailija
22/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen lainan tarvitse yhteinen olla. Hae oma laina ja osta mieheltä puolet talosta.

Ap ei saa lainaa, ellei hänellä ole jo valmiiksi omarahoitus osuutta lainaan.

Ei pankki myönnä lainaa tyhjätaskuille, joilla ei eurokaan rahaa säästössä.

Jos ei ole kyennyt säästämään, niin miten kykenee maksamaan oman lainansa lyhennykset ja korot?

Täytyy olla tietty vakaa talous, että suurempia lainoja myönnetään.

Tai erittäin hyvät takuut lainalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin tehtiin noin! Asuttiin ensin viitisen vuotta vain miehen nimissä olleessa talossa, sitten mentiin yhdessä pankkiin ja neuvoteltiin uusi laina molempien nimiin. Siis ensin yhteys pankkiin ja ilmoitatte vaan, että haluatte siirtää talon molempien nimiin. Niin helppoa se on, pankki on asiantuntija ja auttaa joka asiassa, selittää ja ehdottaa.

No hyvä! Nykyinen laina vain on Nordeasta jonne tuntuu nykyään olevan niin vaikea saada aikoja. Eihän sinne pankkisalin lattialle haluta hiekkaa meidän kengistä. :D Lisäksi lähin konttori on 35km:n päässä. Mies ei ole oikein innokas vaihtamaan siihen pankkiin joka tältä paikkakunnalta löytyy. 

Kiitos koronan ei tarvitse mennä enää pankkiin. Lainaneuvottelut voi käydä etänä ihan omassa olohuoneessa. Aikojen saaminen on sitten toinen juttu. Tuntuu olevan ongelma vähän joka paikassa.

No se on hyvä, että onnistuu myös etänä!

Vierailija
24/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko naimisissa? Onko avioehtoa?

Olemme naimisissa eikä ole avioehtoa. Haluamme kuitenkin talon myös mun nimiin joten ei ole vaihtoehto vain jatkaa nykyisellä tyylillä.

En nyt ihan ymmärrä, miten naimissa olo tai avioehto vaikuttaa talon omistussuhteisiin jos ette ole eroamassa. Joka tapauksessa sinä ostat haluamasi osan mieheltäsi. Voit hakea omaa lainaa tai sinut lisätään yhteiseen lainaan osalliseksi. Jos kyseessä ei ole ensiasunto, maksat osuudestasi varainsiirtoveron. Jos ostat alle puolet asunnosta, maksat varainsiirtoveron joka tapauksessa, olit ensiasunnon ostaja tai et. Ja jos mietitte asunnon myymistä tulevaisuudessa, kannattaa muistaa, että sinun tulee asua asunnossa kaksi vuotta asunnon ostamisen jälkeen, jotta vapaudut myyntivoiton verotuksesta.

Miksi teitä joitakin ärsyttää se, että ME haluamme talon myös mun nimiin? Ei se teidän asia ole. Ensiasunnon ainakin aiemmin sai ilman varainsiirtoveroa jos oli alle 39v. tms. Toki mä olen jo yli tuon, mutta kunhan nyt huomautin. Kyllä mä tiedän tuosta verosta, joten ei tarvitse tulla neuvomaan. 

Eikä todellakaan olla muuttamassa yhtään mihinkään.

Kysyt neuvoa ja sitten ei saa tulla neuvomaan? Miten tuossa viestistä kävi ilmi, että ärsyttäisi asunnon omistusosuuksien muutos? Mutta ei siinä mitään, ei neuvota. Katso googlesta, soita pankkiin. Samapa tuo.

Vierailija
25/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen lainan tarvitse yhteinen olla. Hae oma laina ja osta mieheltä puolet talosta.

Ap ei saa lainaa, ellei hänellä ole jo valmiiksi omarahoitus osuutta lainaan.

Ei pankki myönnä lainaa tyhjätaskuille, joilla ei eurokaan rahaa säästössä.

Jos ei ole kyennyt säästämään, niin miten kykenee maksamaan oman lainansa lyhennykset ja korot?

Täytyy olla tietty vakaa talous, että suurempia lainoja myönnetään.

Tai erittäin hyvät takuut lainalle.

No tämäkin totta kai. Jos on vain yksi yhteinen laina, niin se ei muuttaisi mitään mun maksamisia eli jatkaisin edelleen tietyn summan siirtämistä yhteiselle tilille. 

Vierailija
26/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan asumiskuluista? Eli et ole vähentänyt lainaa? Mies on maksanut lainan osansa asumiskuluista?

Niin osan? En kai mä nyt kaikkea maksa. Olen siirtänyt yhteiselle tilille tietyn summan kuten mieskin. Sieltä tililtä menee sitten laina sekä muut taloon liittyvät kulut.

Eli olet kerryttänyt miehen omaisuutta. Eli jos haluat nyt talon nimiisi sinun pitää OSTAA osuus mieltä markkinahintaan. Hinnassa ei mitenkään huomioida aiemmin maksamiasi kustannuksia. Verottaja pitää siitä huolen ettei mies voi myydä sinulle osuutta lähes ilmaiseksi. Toki voi, mutta siitä pitää maksaa lahjavero.

Vierailija
27/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme naimisissa eikä ole avioehtoa. Haluamme kuitenkin talon myös mun nimiin joten ei ole vaihtoehto vain jatkaa nykyisellä tyylillä.

Mies ei voi myydä ilman lupaasi ja avioerossa saat puolikkaan joten ei kannata kikkailla.

Jos se kerran on 100 % miehen talo niin ei vaimolla siihen välttämättä ole mitään oikeutta edes avioerossa. Avioerossa voi varakkaampi joutua maksamaan tasinkoa toisella, mutta silloinkin saa itse päättää antaako rahaa vai jotain omaisuutta.

Vierailija
28/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuden siirtämisestä ja toisen omaisuuden kartuttamisesta tulee veroseuraamuksia. On ollut hieman harkitsematonta lyhentää maksuja, jotka ovat toisen nimissä koska olet näin tullut lahjoittaneeksi puolisolle mahdollisesti jopa yli 5000 euroa 3 vuoden aikana, josta olisi pitänyt jo puolison maksaa lahjaveroa. Omaisuushan ei ole sinun vaan puolison nimissä. Tuollaisista kannattaisi aina olla keskinäinen lainanmaksusuunnitelma ja jotain mustaa valkoisella (tiliotteita tms.)

Tämä on yksi syy, miksi oma asuntokauppani meni päin hanuria tuossa touko- kesäkuun aikana. Kun puoliso ei aloittavan yrityksen takia olisi saanut lainaa se olisi ollut yksin minun nimissäni, mutta silti myyjä (appivanhempani) vaativat että omistussuhde paperilla on 50/50. Laskeskelin, että siitä olisi tullut minulle lähemmäs 4000 euroa ylimääräisiä veronmaksuja heti ja myöhemmin lisää jos puoliso olisi jatkanut lainojen maksua joka on vain minun nimissäni. En halunnut enää nähdäkään koko asuntoa, vaan muutettiin siitä pois. Oltiin oltu siinä 10 vuokralla ja aivan ihana asunto.

Vierailija
29/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä, miten naimissa olo tai avioehto vaikuttaa talon omistussuhteisiin jos ette ole eroamassa. Joka tapauksessa sinä ostat haluamasi osan mieheltäsi. Voit hakea omaa lainaa tai sinut lisätään yhteiseen lainaan osalliseksi. Jos kyseessä ei ole ensiasunto, maksat osuudestasi varainsiirtoveron. Jos ostat alle puolet asunnosta, maksat varainsiirtoveron joka tapauksessa, olit ensiasunnon ostaja tai et. Ja jos mietitte asunnon myymistä tulevaisuudessa, kannattaa muistaa, että sinun tulee asua asunnossa kaksi vuotta asunnon ostamisen jälkeen, jotta vapaudut myyntivoiton verotuksesta.

Miksi teitä joitakin ärsyttää se, että ME haluamme talon myös mun nimiin? Ei se teidän asia ole. Ensiasunnon ainakin aiemmin sai ilman varainsiirtoveroa jos oli alle 39v. tms. Toki mä olen jo yli tuon, mutta kunhan nyt huomautin. Kyllä mä tiedän tuosta verosta, joten ei tarvitse tulla neuvomaan. 

Kysyt neuvoa ja sitten ei saa tulla neuvomaan? Miten tuossa viestistä kävi ilmi, että ärsyttäisi asunnon omistusosuuksien muutos? Mutta ei siinä mitään, ei neuvota. Katso googlesta, soita pankkiin. Samapa tuo.

Niin mä kysyin neuvoja miten siirretään talo ja laina myös mun nimiin. En kysynyt neuvoja siitä, että kannattaako näin tehdä vai jatkaa samalla tavalla. En myöskään kysynyt neuvoja omaisuuden jaosta eron kannalta. En myöskään kysynyt neuvoja varainsiirtoverosta tai myyntivoiton verotuksesta.

Opetelkaa lukemaan.

Vierailija
30/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan asumiskuluista? Eli et ole vähentänyt lainaa? Mies on maksanut lainan osansa asumiskuluista?

Niin osan? En kai mä nyt kaikkea maksa. Olen siirtänyt yhteiselle tilille tietyn summan kuten mieskin. Sieltä tililtä menee sitten laina sekä muut taloon liittyvät kulut.

Eli olet kerryttänyt miehen omaisuutta. Eli jos haluat nyt talon nimiisi sinun pitää OSTAA osuus mieltä markkinahintaan. Hinnassa ei mitenkään huomioida aiemmin maksamiasi kustannuksia. Verottaja pitää siitä huolen ettei mies voi myydä sinulle osuutta lähes ilmaiseksi. Toki voi, mutta siitä pitää maksaa lahjavero.

Huoh. 

Vierailija
31/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen että verottaja iskee ja vaatii lahjaveroa. Aina se vaarii sitä!

Lahjaveroa niin kuin mistä? En mä ole mitään lahjaksi saamassa.

Omaisuutta ei pysty siirtämään toiselle ilmaiseksi, raha on varallisuutta. 

Vierailija
32/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloa ei voi siirtää vain sinun nimiin.

Vierailija
33/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mä olen ilmaiseksi jotakin saamassa?

Vierailija
34/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloa ei voi siirtää vain sinun nimiin.

Missä hitossa mä tuollaista väitin?!? En missään. Me halutaan talo MYÖS mun nimiin eli talo olisi mun JA miehen nimissä. 

Vierailija
35/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä maksetusta osuudesta voi tehdä velkakirjan jolloin menee kuittauksena kun talosta siirretään vastaava määrä omistusta aapeelle, ettei tarvitse puljata lahjaveron kanssa. 

Vierailija
36/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet saamassa puolet kiinteistöstä. Omistusosuutesi on tällä hetkellä 0 % ja haluat sen olevan 50 %.

Jos et maksa tästä tästä saamastasi osuudesta mitään niin se on lahja sinulle. Jos maksat siitä jonkinlaisen korvauksen niin se on kauppa. Voitte keskenänne sopia haluatko ostaa puolet kiinteistöstä vai lahjoittaako puolisosi osuuden sinulle.

Vierailija
37/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei kannata ainakaan pankista kysyä vaan täältä

kyllä, vauva.fi tarjoaa parhaat sijoitusneuvot ja parhaat lainaehdot. kaikkien pankkien puolesta!

Vierailija
38/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt ymmärrä edes perusasioita. Miehesi omistaa talon yksin. Ei siitä voi noin vain siirtää sinun nimiisi puolikasta. Joko miehesi lahjoittaa puolet talosta sinulle, missä tapauksessa tulee lahjavero maksettavaksi, tai sinä ostat puolet talosta. Eikä kyse voi olla mistään näennäiskaupasta, vaan rahan PN vaihdettava omistajaa. Sitä varten tarvitset lainaa. Laki estää pankkia rahoittamasta tuota kauppaa kokonaan, vaikka niin haluaisivatkin tehdä. Tarvitset omarahoitusosuuden eli omia säästöjä.

Mutta siis yhteys pankkiin nyt ja kysytte miten tästä eteenpäin.

Vierailija
39/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mä olen ilmaiseksi jotakin saamassa?

Et omista taloa ja haluat saada omistukseesi puolet talosta. Joko saat sen ilmaiseksi tai ostamalla.

Vierailija
40/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä maksetusta osuudesta voi tehdä velkakirjan jolloin menee kuittauksena kun talosta siirretään vastaava määrä omistusta aapeelle, ettei tarvitse puljata lahjaveron kanssa. 

Velkakirja jälkikäteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi