Talo ja laina vain miehen nimissä. Miten toimia, että saadaan nuo minunkin nimiin?
Talo aikoinaan etsitty yhdessä, mutta talo ja laina tulivat vain miehen nimiin mun luottotiedottomuuden vuoksi. Olen kuitenkin koko ajan maksanut osan asumiskuluista, että en ole tässä ilmaiseksi asunut.
Nyt on mun tiedot puhtaat ja haluttaisiin talo ja laina myös mun nimiin. Toki asia selviäisi varmaan pankin kanssa, mutta ajattelin että onko jollakin omaa kokemusta tai tietoa asiasta? Varmaan pitäisi hakea uusi yhteinen laina vai miten? Jos pitää hakea uusi yhteinen laina, niin pitääkö siihenkin olla säästöjä tarpeeksi vai onko sillä mitään merkitystä, että kyse jo olemassa olevasta talosta ja sen omistajuuksiin tapahtuvista muutoksista? Jos pitää olla säästöjä tietty summa, niin homma tyssää siihen.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan naimisissa, niin perheen käytössä olevaa asuntoa ei saa myydä ilman puolison lupaa. Eli tässä ap:n tilanteessa, mies ei voi myydä taloa ilman ap:n lupaa, vaikka omistaa talosta 100%.
Tuo kiero lahjoituskuvio ei myöskään onnistu tässä tilanteessa. Mies ei voi lahjoittaa sitä taloa pois, koska se talo on lainan vakuutena. Ei pankki suostu vapauttamaan niitä kiinnityksiä, ellei lainaa makseta samalla pois.
Mikä muka estää myymästä omassa omistuksesas olevaa, perheen käytössä olevaa asuntoa ilman puolison lupaa? Varsinkin, jos perhe jatkaa asumista samassa asunnossa omistajanvaihdoksesta huolimatta. Voisitko kenties laittaa linkin tähän kummalliseen lakiin tai asetukseen, ei ole minulle tuttu?
Mitä kieroon lahjoituskuvioon tulee, niin se onnistuu kyllä, jos vakuusasian saa pankin kanssa sovittua. Tämä voi toimia esimerkiksi siten, että vakuus säilyy pankilla, ja lahjan saaja eli uusi omistaja suostuu samalla henkilökohtaiseksi takaajaksi. Pankki ei myöskään tällaisesta sopimusmuutoksesta saa kellekkään lainasopimuksen ulkopuoliselle kertoa, esimerkiksi ei sille toiselle puolisolle. Tietenkään pankin ei ole pakko tällaiseen suostua, mutta lahjoittaja saanee asian tällöin järjestymään esimerkiksi pankkia vaihtamalla. Uudelle (tai vanhalle) pankille ei ole pakko edes kertoa puolison olemassaolosta, jos puoliso ei ole kiinteistön omistaja.
Itselläni ei moraali riittäisi tämmöisten kuvioiden toteuttamiseen, mutta olen ottanut asiakseni selvittää, mitä laki mahdollistaa, koska muuten venyvämmän moraalin omaavien tekemiset ja tekemättä jättämiset erilaisissa asioissa saattaisivat tulla yllätyksenä.
Velaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko naimisissa? Onko avioehtoa?
Olemme naimisissa eikä ole avioehtoa. Haluamme kuitenkin talon myös mun nimiin joten ei ole vaihtoehto vain jatkaa nykyisellä tyylillä.
En nyt ihan ymmärrä, miten naimissa olo tai avioehto vaikuttaa talon omistussuhteisiin jos ette ole eroamassa. Joka tapauksessa sinä ostat haluamasi osan mieheltäsi. Voit hakea omaa lainaa tai sinut lisätään yhteiseen lainaan osalliseksi. Jos kyseessä ei ole ensiasunto, maksat osuudestasi varainsiirtoveron. Jos ostat alle puolet asunnosta, maksat varainsiirtoveron joka tapauksessa, olit ensiasunnon ostaja tai et. Ja jos mietitte asunnon myymistä tulevaisuudessa, kannattaa muistaa, että sinun tulee asua asunnossa kaksi vuotta asunnon ostamisen jälkeen, jotta vapaudut myyntivoiton verotuksesta.
Miksi teitä joitakin ärsyttää se, että ME haluamme talon myös mun nimiin? Ei se teidän asia ole. Ensiasunnon ainakin aiemmin sai ilman varainsiirtoveroa jos oli alle 39v. tms. Toki mä olen jo yli tuon, mutta kunhan nyt huomautin. Kyllä mä tiedän tuosta verosta, joten ei tarvitse tulla neuvomaan.
Eikä todellakaan olla muuttamassa yhtään mihinkään.
Itsepähän kysyit neuvoa täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan naimisissa, niin perheen käytössä olevaa asuntoa ei saa myydä ilman puolison lupaa. Eli tässä ap:n tilanteessa, mies ei voi myydä taloa ilman ap:n lupaa, vaikka omistaa talosta 100%.
Tuo kiero lahjoituskuvio ei myöskään onnistu tässä tilanteessa. Mies ei voi lahjoittaa sitä taloa pois, koska se talo on lainan vakuutena. Ei pankki suostu vapauttamaan niitä kiinnityksiä, ellei lainaa makseta samalla pois.
Mikä muka estää myymästä omassa omistuksesas olevaa, perheen käytössä olevaa asuntoa ilman puolison lupaa? Varsinkin, jos perhe jatkaa asumista samassa asunnossa omistajanvaihdoksesta huolimatta. Voisitko kenties laittaa linkin tähän kummalliseen lakiin tai asetukseen, ei ole minulle tuttu?
Avioliittolaki, 38 § (kun kyseessä on kiinteistö) ja 39 § (kun kyseessä on asunto-osake).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234
38 § (12.4.1995/542)
Puoliso ei saa ilman toisen puolison kirjallista suostumusta luovuttaa kiinteää omaisuutta, joka on tarkoitettu käytettäväksi puolisoiden yhteisenä kotina.
39 § (16.4.1987/411)
Puoliso ei saa ilman toisen puolison suostumusta luovuttaa tai siirtää toiselle:
[...]
2) osakeyhtiön osakkeita, vuokraoikeutta tai muita oikeuksia, jotka oikeuttavat hallitsemaan huoneistoa, joka on yksinomaan tai pääasiallisesti tarkoitettu käytettäväksi puolisoiden yhteisenä kotina;
Alle 40v ensiasunnon ostajan ei tarvi maksaa varainsiirtoveroa. 39?