Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimon kiukuttelu kotitöistä ihmetyttää.

Vierailija
04.01.2023 |

Aamulla käytin koiran ulkona, kannoin puita ja kolasin lumet isolta pihaltamme. Kun menin sisälle hiestä märkänä vaimo oli alkanut tekemään ruokaa, ähisten varmaan viis minuuttia yhtä ja samaa "mitähän sitä toisella rullalla tekisi, en kyllä tee huomenna mitään ruokaa, jankuttaen samaa varmasti viis minuuttia siinä lastenkin kuullen. Ei aamulla puhunut mitään siitä että olis mun vuoro tehdä ruokaa tai tarjoutunut lähtemään käyttämään koiraa ulkona, kantamaan puita ja lumitöihin. Aivan kuin niitä ei tarviis kenenkään tehä. Seuraavan kerran kun on satanut lunta ja ollaan molemmat aamulla kotona, aion sanoa että ala painua sinne lumitöihin, minä teen ruoan. Pääsen siinä puolet helpommalla,ei edes hiki tule.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miksi on niin vähän empatiaa toista kohtaan. Vieläpä omaa puolisoa. Vaimo on selvästi väsynyt. Puhukaa asiasta, mikä häntä helpottaisi. Keksikää ratkaisut ja osallistukaa toistenne taakkaan. Ap ole lapsellinen uhriutuja. 

Vierailija
82/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

törkeä sikamies livahti ulos raatamaan ja vaimoparka joutui seisomaan hellan vieressä somettamassa ja vahtimassa ettei  ruoka pala pohjaan.

Naisten tekemät kotityöt ovat aina niin helppoja ja hoituvat sohvalla somettaen. Silti on jännä juttu, että miehet eivät voi tehdä niitä samoja kotitöitä.

Sori, mut tän vertailun häviät. On nimittäin tutkittua tietoa, että ns miesten työt ovat kaikkein sukupuolittuneempia. Eli miehet kyllä kokkaa ja siivoaa, mut naiset eivät suostu vastaavalla tavalla omaksumaan ns miesten hommia.

On myös tutkittu, että naiset tekevät selvästi enemmän kotitöitä kuin miehet. Eli kumpaa haluat, että naiset ottaisivat miehiltä heidänkin työt vai että kotityöt jaettaisi puoliksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaimo alkaa tehdä ruokaa jo aamulla? Ja vielä hiestä märkänä? Eihän aamiaisleipien tekoon paljon aikaa luulisi menevän, jos kaapissa on valmista leipää.

Vierailija
84/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota, että vaihdatte hommia välillä nainen saa tehdä seuraavan viikon aikana kaikki lumityöt yms muut työt mitä sinä yleensä teet ja sinä teet muut hommat mitä nainen tekisi. Katotaan muuttuuko sitten miten hänellä ääni kellossa.

Olen viime ajat tehnyt kaikki miehen työt (mies teloi itsensä), ja samalla siis kaikki muutkin työt talossa ja pihalla. Miehellä on lumitöissä mennyt 3-5 tuntia, minä tein saman työn vajaassa tunnissa. Tai itseasiassa tein laajemmin, kun kolasin lumet yli vanhojen lumikasojen, etteivät ne muodosta liian korkeita valleja.

Yleensä aina, kun olen tehnyt miehen vaativaksi ja rankaksi valittaman työn, se on osoittautunut kevyeksi, miellyttäväksi ja helpoksi, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Esimerkiksi puiden pilkkominen - toki siinä hiki tulee, mutta ei minulla sen muutaman motin jälkeen paikkoja kolottanut sen kummemmin seuraavina päivinä, eikä se ollut ollenkaan ikävää hommaa, siinä sai hyvin ajateltua kaikennäköisiä, kun klapit ja pölkyt halkoi ruuvikoneella trakotrin metelöidessä vieressä (korvatulppia pidin korvissa). Mies on samaa hommaa tehnyt useamman viikon, ja ollut täysin kykenemätön tekemään mitään muuta sen lisäksi sillä aikaa. Minä sen sijaan: haloin ne klapit, pinosin ne, hoidin koiranlenkitykset, ruuanlaiton, kaupassakäynnit, pyykinpesun, saunanlämmityksen, tiskit - ja hoidin kasvimaan. Kävin mustikassa ja sienessä ja keräsin omista ja naapurin pensaista viinimarjat. Siinäpä se minun kesälomani meni.

Yksi työ, mitä en pysty tekemään, on lumien poisto terassien katoilta. Olen liian lyhyt siihen, en kertakaikkiaan millään virityksillä saa kaikkia lumia pois. Sen verran kyllä sain poistettua, että ne katokset eivät olleet romahtamisvaarassa.

Vierailija
85/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaimo alkaa tehdä ruokaa jo aamulla? Ja vielä hiestä märkänä? Eihän aamiaisleipien tekoon paljon aikaa luulisi menevän, jos kaapissa on valmista leipää.

Ja usein moni lapsikin osaa tehdä aamiaisleipänsä itse.

Vierailija
86/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

törkeä sikamies livahti ulos raatamaan ja vaimoparka joutui seisomaan hellan vieressä somettamassa ja vahtimassa ettei  ruoka pala pohjaan.

Naisten tekemät kotityöt ovat aina niin helppoja ja hoituvat sohvalla somettaen. Silti on jännä juttu, että miehet eivät voi tehdä niitä samoja kotitöitä.

Sori, mut tän vertailun häviät. On nimittäin tutkittua tietoa, että ns miesten työt ovat kaikkein sukupuolittuneempia. Eli miehet kyllä kokkaa ja siivoaa, mut naiset eivät suostu vastaavalla tavalla omaksumaan ns miesten hommia.

Se on täysin mahdollista ja myös oma arkikokemukseni tukee tuota. Mutta tutkittua tietoa on myös siitä, että palkkatyössä käyvät naiset tekevät määrällisesti enemmän kotityötä kuin miehet. Eli niitä perinteisiä naistentöitä nyt vain on nykykotialouksissa enemmän. - eri

Vierailija
87/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa pahansisuinen akka. Ootko antanut sille vähän luudalla persuuksiin. Jos loppuisi rutinat.

Vierailija
88/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumityöt ja halkojen hakkuu ovat yhtä lailla naisten töitä.  Ainakin talvisin on ehdittävä ennen pimeää, ei voi odottaa kun toinen on kotona.

Tähän pitää kyllä miehenä nyt puuttua: ei naiset hakkaa halkoja, siis kirveellä. En tunne/tiedä ketään tällaista naista, en ketään. Klapikoneella osaavat tehdä. Kirves on vaarallinen väärissä käsissä.

Kyllä, kirves on vaarallinen väärissä käsissä, ja siksi moni mies ei voi tehdä klapihommia kirveellä, vaan vaimo ne tekee. SINÄ et tunne ketään naista, joka halkoo kirveellä klapeja, minä taas tunnen vaikka kuinka paljon. Olen koko ikäni asunut maalla.

Vierailija
89/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää miksi on niin vähän empatiaa toista kohtaan. Vieläpä omaa puolisoa. Vaimo on selvästi väsynyt. Puhukaa asiasta, mikä häntä helpottaisi. Keksikää ratkaisut ja osallistukaa toistenne taakkaan. Ap ole lapsellinen uhriutuja. 

Niinpä. Joskus sekin riittää, ihan vaan että huomaa toisen panoksen ja sanoo että kiitos kun jaksat.

Vierailija
90/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja usein moni lapsikin osaa tehdä aamiaisleipänsä itse.

Mä olin hiestä märkänä lumitöistä ja suihkun tarpeessa. Lapset tekivätkin itse, mitä nyt mä autoin kun vaimo vielä nukkui. Kello oli jo 11 kun tulin sisälle. Ap

Vierailija
91/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdota, että vaihdatte hommia välillä nainen saa tehdä seuraavan viikon aikana kaikki lumityöt yms muut työt mitä sinä yleensä teet ja sinä teet muut hommat mitä nainen tekisi. Katotaan muuttuuko sitten miten hänellä ääni kellossa.

Ääni muuttuu AP:n kellossa. Koiran ulkoilutus menee liikunnasta, ei kotityöstä. Puiden haku kestää 5min. Pihan kolaus max puoli tuntia. Sen sijaan kun laittaa ruuan oheistoimintoineen menee päivässä useampi tunti, plus kaikki muut mitä AP on vaimolleen kasannut.

Ne ovat vaimon mielestä ihan järkyttäviä hommia, samoin pyykinpesu, koko päivä on yhtä pyykkiä pyykkiä pyykkiä. Minulla kestää pari minuuttia kun täytän pyykkikoneen, vielä vähemmän kun heitän ne kuivausrumpuun. Ei kauaakaan kun viikkaan ne. Ei kestä kauaa kerätä lasten sotkut lattialta että robotti saa imuroida. Ja ei se ruoanlaittokaan niin jumalainen homma ole. Mutta ei ole kauaakaan kun tein ruokaa, muistaakseni makkarakeittoa ja alettiin lasten kanssa syömään niin vaimo tuli ja alkoi hakkaamaan pakastimen ovea ja hellaa päälle, kokkaamaan itelle kun ei hän ainakaan syö, kyllä lapsille kelpas. Eikä se ollut ensimmäinen kerta. Pitäiskö itsekkin alkaa kävellä samalla tavalla kylmästi yli, kun vaimo on tehnyt ruoan ja toiset alkaa syömään niin ei ku mä ainakaan en tuota syö, mulle pitää olla eri ruokaa. Onko teillä muilla samanlaista? Ap

Nainen usein kokkaamaan ryhtyessään miettii, mikä ruoka kelpaa kaikille. Mies sitä, mikä maistuu hänelle.

Mä esim. söisin enimmäkseen kasvisruokaa, mutta koska perheessämme on muitakin, meillä sitä harvoin syödään.

Ehkä vaimosi inhoaa makkarakeittoa ja ajatteli, että sä olisit sen huomioinut?

Niin tuttua. Meillä jos mies käy kaupassa, hän ostaa mm. maksalaatikkoa ja nakkeja eikä mitään sellaista, mistä mä pitäisin.

Kerran miehen työmatka peruuntui ja tuli illalla kotiin. Ja alkoi kiukutella, kun kotona ei ollut mitään ruokaa. Kyllä oli... papuja, kikherneitä, linssejä ja kaikkea, mistä minä pidän.

Mies ei ollut tajunnut, että yleensä kaupassa käydessäni ihan harkitusti ostan myös ruokaa, josta hän pitää. Eli mieleistä ruokaa ei ollut, koska hänen piti olla poissa kotoa.

Itse on vaimo ne ruoat hankkinut, minä niistä valmistin. En mä ikinä jätä syömättä kun vaimo on tehnyt. Ap

Vierailija
92/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumityöt ja halkojen hakkuu ovat yhtä lailla naisten töitä.  Ainakin talvisin on ehdittävä ennen pimeää, ei voi odottaa kun toinen on kotona.

Tähän pitää kyllä miehenä nyt puuttua: ei naiset hakkaa halkoja, siis kirveellä. En tunne/tiedä ketään tällaista naista, en ketään. Klapikoneella osaavat tehdä. Kirves on vaarallinen väärissä käsissä.

Kyllä, kirves on vaarallinen väärissä käsissä, ja siksi moni mies ei voi tehdä klapihommia kirveellä, vaan vaimo ne tekee. SINÄ et tunne ketään naista, joka halkoo kirveellä klapeja, minä taas tunnen vaikka kuinka paljon. Olen koko ikäni asunut maalla.

Ok, myönnän erehtyneeni tässä. Itsekin asun maalla ja pilkon klapit kirveellä. En vaan kerta kaikkiaan ole ikinä nähnyt naisen tekevän puita kirveellä, ikinä. Hienoa, että näin on.

Vierailija
93/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, myönnän erehtyneeni tässä. Itsekin asun maalla ja pilkon klapit kirveellä. En vaan kerta kaikkiaan ole ikinä nähnyt naisen tekevän puita kirveellä, ikinä. Hienoa, että näin on.

Aika jännää. Oliko sun lapsuudenperheessäkin sukupuolittunut työnjako? Mulla mummokin käytti kirvestä. - eri

Vierailija
94/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää. Oliko sun lapsuudenperheessäkin sukupuolittunut työnjako? Mulla mummokin käytti kirvestä. - eri

Oli varmaankin, työt naisille ja työt miehille. Ennen aikaan oli sellaista tämä elo. Oma isoisä erikseen kielsi tyttäriään koskemasta kirveeseen, ettei tule vahinkoa. Eivätkä sitten ikinä koskeneetkaan. Meidät miehet opetettiin kirvestä käyttämään heti, kun jaksoi kunnolla sitä käsitellä. Minä olen vähän kuin luullut, että naiset yleisesti "pelkäävät" käyttää kirvestä. 

Vierailija
95/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta/koiran hankkimisesta haaveilevien kannattaa muistaa tämä, tulee vaan lisää hommia mistä riidellä.

Lumityöt on mukavaa hyötyliikuntaa, paitsi jos on hirveän painavaa märkää lunta kolattavaksi. Koirakin saa ihan itse ulkoilutettua itsensä kun juoksee pallon kanssa ympäri tätä 3000 neliön tonttia, ei ole pakko enää erikseen lenkkeilyttää.

Harmittaa vaan kun mies tekee nykyään lumityöt mönkijällä. Aiemmin tehtiin lumityöt puoliksi niin ei siinä tässä pihassa mennyt kuin 45-60 min.

Vierailija
96/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli varmaankin, työt naisille ja työt miehille. Ennen aikaan oli sellaista tämä elo. Oma isoisä erikseen kielsi tyttäriään koskemasta kirveeseen, ettei tule vahinkoa. Eivätkä sitten ikinä koskeneetkaan. Meidät miehet opetettiin kirvestä käyttämään heti, kun jaksoi kunnolla sitä käsitellä. Minä olen vähän kuin luullut, että naiset yleisesti "pelkäävät" käyttää kirvestä. 

Eipä olisi meillä päin onnistunut vanhoina aikoina. Miehet saattoivat olla kuukausia suurilla savotoilla tiettömien taipaleiden takana. Eipä olisi arjesta tullut mitään, jos ei naiset olisi saaneet klapeja pilkottua.

Vierailija
97/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:lta vaadaan sitä empatiaa eikä vaimolta? Aina outo juttu tämä, että se joka jatkuvasti käyttäytyy töykeästi muita kohtaan on se oikea uhri ja häntä pitää ymmärtää.

Vierailija
98/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut on kasvatettu just sillain, että kirveet ja moottorisahat on miesten juttuja. Pelkäänkin siis hieman käyttää kirvestä. Vaan ei siinä pelko auta, pakko vaan on käyttää, kun ei ole miestä sitä käyttämässä. Ei se varsinaisesti vaikeaa ole, mutta toki enemmän joutuu töitä tekemään jos ei ihan olan takaa uskalla heilauttaa. Muutenkin ongelmia vartalon koordinaatiossa, liittyen nepsyyteeni, joten helposti käy pahasti.

Vierailija
99/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä ruuanlaitto ja siivoaminen pitää jakaa puoliksi naisen ja miehen kesken!

lumi- ja puutyöt sekä palkkatöissäkäynti on sitten niitä miehen hommia.

Näin juuri. Kyllä elämä on naiselle vaikeaa.

Vierailija
100/119 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut on kasvatettu just sillain, että kirveet ja moottorisahat on miesten juttuja. Pelkäänkin siis hieman käyttää kirvestä. Vaan ei siinä pelko auta, pakko vaan on käyttää, kun ei ole miestä sitä käyttämässä. Ei se varsinaisesti vaikeaa ole, mutta toki enemmän joutuu töitä tekemään jos ei ihan olan takaa uskalla heilauttaa. Muutenkin ongelmia vartalon koordinaatiossa, liittyen nepsyyteeni, joten helposti käy pahasti.

Juu, se on paha, että lapsena jo iskostetaan mieliin ajatus siitä, että sukupuolen vuoksi et voi tehdä jotain. Mä olin pitkään katkera vanhemmilleni siitä, että veljille opetettiin eri asioita kuin mulle. Ne asiat, mitkä veljet oppi jo pieninä, itse jouduin opettelemaan aikuisena. Itse esim. menin opettelemaan raivaussahan käyttöä sellaiselle metsänhoitoyhdistyksen järjestämälle naisille suunnatulle kurssille. Hitto miten pelotti, mutta sitten kun oppi, siitä alkoi nauttia.

Ja sit kun ajattelee, mihin tuo työnjako laajemmin johtaa... Miehet oppii taitoja, joilla hoitaa omaa omaisuutta... naiset taitoja, joilla passataan muita.