Kysyisin asiallisesti vanh. lestadiolaisilta paria asiaa ja toivon myös asiallisia vastauksia!
Teidän kulttuuriinne liittyen pari asiaa kiinnostaa minua. Ensinnäkin: Miksi usein käy niin, että täällä netissä vetäydytte tapojanne koskevista keskustelusta siinä vaiheessa, kun kysymykset käyvät kiperiksi? Olen huomannut, että jos teiltä kysellään vaikkapa tv:n katselusta, niin ensin muutama ihminen vastaa ja sitten vastaukset tyrehtyvät. Ikään kuin teillä ei olisi enää mitään sanottavaa sen jälkeen, kun tutut vakiovastaukset on annettu, tai että sinetöisitte yhtäkkiä huulenne kuin yhteisestä sopimuksesta.
Tästä pääsenkin toiseen kysymykseen: kuinka paljon käytätte itsenäistä harkintakykyänne päättäessänne siitä, mikä on oikein/väärin tai hyväksi/pahaksi? Ulkopuolisen silmin vaikuttaa vahvasti siltä, että säännöt tai suositukset sanellaan teille valmiina seurakunnan taholta. Tiedän että tuskin tätä itse myönnätte, mutta siltä se näyttää kaikkien muiden kuin itsenne mielestä. Ikään kuin ette olisi monia asioita edes itse joutuneet miettimään, koska vastaukset on annettu valmiina. Joskus tuntuu siltä, että mielenne voisi muuttua tiettyjen asioiden suhteen, jos miettisitte niitä ihan itse.
Mitä mieltä olette? Pyydän asiallisia kommentteja vl:ltä, ilkeilijät jättäkööt väliin.
Kommentit (61)
Itse olisin valmis keskustelemaan asiallisesti kuten aloittaja toivoi, mutta miksi oi miksi sinun piti tulla herättämään taas kiivaita tunteita ja parjaamaan.
Vastaa asiallisesti vai etkö näytä kestävän tosi asioita.
vierailija 23 pysy asiassa. Mieti miksi asiat muuttuu äläkä kiellä sitä koska sitä on? Onko siionissanne keskusteltu siitä miksi asiat muuttuu?
Olen itse vl ja vastailen nyt miten MINÄ ajattelen.
En koe kiusallisena keskustelua televisiosta tai muistakaan uskontooni liittyvistä kysymyksistä, voin niistä keskustella vaikka aina en kyllä perusteita osaa antaakaan. En yritä välttää tällaisia keskusteluja, mutta kyllä olen joskus joutunut keskustelun lopettamaan toteamalla: en vain tiedä miksi näin tehdään.
Omassa elämässäni olen käynyt pohdinnan television suhteen ja me emme ole mieheni kanssa telkkaria hankkineet. Katsomme ja vuokraamme elokuvia ja käytämme nettiä ihan normaalisti kuten muutkin. Kummankaan lapsuuden kotona ei ole telkkaria ollut ja se ei niin ollen ole kuulunut meidän elämään, emmekä ole tottuneet sitä katsomaan, joten ei ole ollut vain tarvetta hankkia. Omaan päätökseeni ei ole vaikuttanut lausahdus " telkkarista tulee paljon pahaa" . kyllähän se on totta, mutta ajattelen että pahuutta on joka paikassa ympäröimässä ihmisiä.
Luulen, kuten joku muukin kommentoi, että aikoinaan televisiosta keskusteltiin kovasti ja lopulta todettiin ettei se ole hyväksi. Uskon, että aiemmin lestadiolaisuudessa, kuten myös muissakin uskontokunnissa annettiin tiukkojakin ohjeita siitä miten pitää toimia. Se on kuulunut vallitsevaan aikaan.
ITSENÄINEN HARKINTAKYKY:
itse pyrin olemaan järkevä ja harkitsen asioita yleensäkin perinpohjin ennenkuin teen ratkaisuja. En halua, että minulle sanellaan kuinka pitää toimia. Pyrin kunnioittamaan kuitenkin lestadiolaisten yhteisöä niin, että en halua tieten tahtoen pahentaa ihmisten mieliä toimimalla loukkaavasti. Itse esim. värjään hiuksia ja ajattelen ettei asialla ole mitään tekemistä uskomisen kanssa. Toivoisin, että kaikki ihmiset maailmassa harkitsisivat itsenäisesti ennenkuin alkavat noudattaa jonkun yhteisön tms. toimintaperiaatteita.
- Lilli
nykyään toitotetaan joka puolella SUVAITSEVAISUUTTA, SUVAITSEVAISUUTTA, niin lestadiolaisia ei sitten kuitenkaan oikeasti suvaita. Vaikka emme itse ole mitenkään sormella osoittelemassa muita, saati ovilla tyrkyttämässä omaa uskoamme.
Mutta niimpä; oikea suola ei taida tulla mauttomaksi...
vl-äippä
vastauskommenttia mielipiteeseen 20.
nii-in. itse lestadiolaisena tiedän ja joskus toimin juuri niin kuin kuvasit, elän tietyllä tapaa kahdella tuolilla. käytän ehkäisyä ja silti kuulun yhteisöön. en halua yhteisössä asiasta kauheasti meteliä pitää,mutta en sitä kielläkään. ajattelen, että tärkeintä on se, että minulla itselläni on rauha ja tunne siitä, että voin elää ratkaisujeni kanssa ja silti olla uskomassa. mielestäni vl usko ei perustu ehkäisyjen tai meikkaamisen kieltämiseen, vaan kyse on armosta. ja itse ajattelen, että ehkäisy ym. asiat on siinä yhteisössä vallassa olevia arvoja, mutta itse en vaan pysty toteuttamaan näitä arvoja täydellisesti.
Hienoa just noin mekin eletään. Värjään hiuksiani katsomme leffoja videoilta ja netistä. lapsillamme on satoja videoita. Elämme ja nautimme siitä. Kukaan ei voi sanella meille miten tulee tehä ja miten niuhottaa. Tiedän että meitä moititaan ja katsotaan pitkään siitä en piittaa. päin vastoin nautin ettei jollain ole muuta tekemistä.
omasta kokemuksesta voin sanoa, että muutoksista keskustellaan jonkin verran. vaikeita asioita käsitellään ja lestadiolaisten arvoja pohditaan mm. päivämies lehdessä.
hyvin vaikeaa ja mielestäni täysin tarpeetonta on yhteisön sisällä lähteä keskustelemaan ja syyttelemään ihmisiä siitä, miksi joku ei toimi yhteisön sisällä olevien arvojen mukaan. Itse ajattelen, että arvoista tulee puhua ja niitä ei tarvitse muuttaa, mutta ihmiset voivat tehdä omassa elämässään valinnan miten näitä arvoja toteuttaa.
-lilli
Onko totta että monet vl:t käyttää ehkäisyä??
Itse ajattelen sen olevan syntiä.
Mutta hiustenvärjäys ym juttuja en pidä synteinä, ne ovat vain vanhoja tapoja, joita haluan " noudattaa" etten pahentaisi muita seurakunnassa. Niinhän kehoitetaan elämään, että yhteinen rakkaus säilyisi.
No tuskin siitä on tutkimusta tehty, mutta kai sitä nyt jotku käyttää. näyttäähän noita lapsia ihmisillä kuitenkin olevan melko paljon, että jos käyttävät ehkäisyä, niin ainakin se on pettänyt monta kertaa..:)
en usko että se nyt niin yleistä on.
-lilli
Sinulle joka kirjoitit suvaitsemattomuudesta haluan sanoa, ettei siitä ole välttämättä kyse silloin, kun tapojanne ihmetellään! Eikö ole ihan normaalia, että erikoiset tavat kiinnostavat? Minä suvaitsen yleensä toisten elämässä asiat, jotka eivät mielestäni vahingoita ketään. Vl-tavoissa (kuten kaikissa muissakin) voi olla _joitakin_ seikkoja, joita en täysin suvaitse. Eiväthän ne tietenkään minulta ole pois, mutta joskus olen sitä mieltä että tiukka yhteisön kontrolli voi olla hengellistä väkivaltaa.
ap
Kristillisyyden kanta ehkäisyyn, meikkaamiseen, videoihin yms. ei ole muuttunut. Ihmisten omatunto sen sijaan näyttää väljentyneen, erittäin valitettavaa.
Mielestäni nämä ohjeet on annettu elämää suojelevasta näkökulmasta. Varjelemaan meitä pahasta.
Pikkusormen antaminen pahalle monesti johtaa enenevässä määrin myös muihin luvallisuuksiin esim. Tv:n ja Internetin kanssa.
Minä haluaisin tietää miksi täällä ilmoittautuu näitä ketkä esim. hyväksyvät ehkäisyn, mutta esim. kun on seurakuntapäiviä yms. siellä ei kukaan kerro OMIA ajatuksiaan. Miksi näin? Liika julkisuus?
Niin kauan kuin on lapsenkaltainen käsitys siitä millä tavalla ihminen tulee autuaaksi eikä liikaa aleta järkeillä ollaan oikeilla jäljillä.
Teille liikkeen ulkopuolisille sanoisin, että nämä asiat ovat äärimmäisen vaikeita ymmärtää mikäli ei itse ole uskomassa. Minä en esimerkiksi ole koskaan kokenut näitä " rajoituksia " kahleena vaan aina loppujen lopuksi huomannut elämässäni niihin sisältyneen suuren siunauksen. On suuri asia että on vapaa omatunto. Se tuo perusturvallisuutta elämään ja rauhaa.
Sanoisin myös teille, että koen ja uskon että monet kokevat suurta, pohjatonta surua siitä, että täällä esiintyvät vl:na sellaiset kenellä ei oikeasti olekaan halua poimia liikkeen " ideologiasta" muuta kuin sokerit päältä.
Teille kanssasisaret toivon, että ette ole antamassa väärää kuvaa uskovaisen ihmisen elämästä. Ihan vilpittömästi sanon näin. Ihmettele miksi täytyy olla mukana jos sydän ei kuitenkaan ole? Ei se mitään auta.
" Teidän keskeltänne nousevat raatelevat sudet, jotka eivät laumaa säästä" sanotaan Ilmestyskirjassa. Itse toivon ja rukoilen etten kuuluisi koskaan tuohon susilaumaan.
Nämä ovat rohkeita sanoja. Tiedän ,että minua tullaan syyttämään ties mistä, mutta en kertakaikkiaan voi sanoa muutakaan.
Olisitko sinä vl äiti76 valmis keskustelemaan sähköpostitse kanssasi?
Vierailija:
" Teidän keskeltänne nousevat raatelevat sudet, jotka eivät laumaa säästä" sanotaan Ilmestyskirjassa. Itse toivon ja rukoilen etten kuuluisi koskaan tuohon susilaumaan.
vai toisten ihmisten vapauden tukahduttava?
HALOO! minä en ainakaan uskalla mennä mihinkään seurakunnan eteen kertomaan, että käytän ehkäisyä tai värjään hiuksiani. Kyllä asiaan vastaan, jos sitä kysytään, mutta minulla ei ole TARVETTA tehdä asiasta isompaa numeroa, sillä mielestäni nämä asiat eivät riitele itse uskonnon kanssa.
Ja olen täysin eri mieltä siitä että ehkäisy, hiusten värjääminen ym. olisivat uskon peruskysymyksiä.
t. lilli
JA se että antaa ymmärtää sen täällä muttei live- elämässä on mun mielestä epäreilua muita uskovaisia kohtaan.
Kaikeksi onneksi jokainen vastaa vain itsestään loppuviimeeks.
Mutta se ei mene mun ymmärrykseen että miksi täällä kerrotaan että näin minä ja joku muu teemme vaikka se ei ole oikein, mutta sitten kun seurakunnassa asiasta puhutaan ei kerrota omia ajatuksiaan.
Se on pesän likaamista jota en voi missään nimessä hyväksyä.
Kukaan ei pakota olemaan mukana. Vapautta löytyy liikkeen ulkopuolelta metrikaupalla.
Olen itsekin uskossa, mutta en ole vl.
ap
että näistä lestadiolaisketjuista ei koskaa saa mitään asiallista keskustelua. Kaikki vaan haukkuu ja toitottaa omia LUULOJAAN ja väittää että ne on totta. Ein jaksa lukea aina edesa kaikkia näitä koska puoletkaan ei välttämättä ole totta ja JOKA kerta pahoittaa vaan mielen.
Vierailija:
JA se että antaa ymmärtää sen täällä muttei live- elämässä on mun mielestä epäreilua muita uskovaisia kohtaan.
Jos jonkun usko ei kestä toisen elämänvalintoja, niin miksi niistä pitäisi toitottaa? Lukekaa Roomalaiskirjeet luvut 14-15, niissä on tosi hyvää asiaa tästä!
ap
Itselläni on hyvä olla siinä yhteisössä ja siellä on paljon paljon hyvää, miksi siis jäädä yhteisöstä pois, vaikka ajatteleekin joistakin asioista eri tavalla. onko todellakin niin, että yhteisön sisällä voi olla vain puhdasoppisia ja sellaisia, jotka noudattavat täysin yhteisössä vallitsevia arvoja?
mun mielestä vl yhteisön tarkoitus on saarnata evankeliumia. samalla järjestö luo ihmisille paikan, jossa he voivat kokoontua ja nauttia yhdessäolosta. yhteisön tiloihin voi saapua kuka tahansa, emmekä lestadiolaisena ole vastuussa muille ihmisille teoistamme. ei meillä ole, eikä tarvitse olla mitään " nuhteettomuus passia" jolla pääsee sisään. saarnataan evankeliumia sitä haluaville, sekait se tärkein asia siinä uskossa kuitenkin on.
esim. hiusten värjääminen yleistyy vinhaa vauhtia kynsilakat ehkäisy ja muut ns. ei yleisesti käytetyt asiat ovat kohta tuiki yleisiä lestadiolaisten piireissä. Vaikka sen itse kieltävätkin. Muka väittävät että ei mikään ole muuttunut. Miten joku voi elää niin tietämättömänä pussissa että ei näe ympärilleen miten vanhat säännöt rapisee.