Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu vanhukselle, jolla ei omaisia huolehtimassa?

Vierailija
03.01.2023 |

Eikä rahaa?

Kuinka pitkään makuutetaan sairasta ja heikkoa omassa kodissa, pikaisesti pistäytyvien kotihoitajien hoidossa?

Millaiseen hoivakotiin tällainen vanhus päätyy ja missä vaiheessa, ja mistä ne rahat otetaan?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä ja muistisairas tuttava on hyvässä hoitokodissa ja viihtyy siellä. Kotona oli sekaisin, mutta hoitokodin rutiinit tuovat turvallisuutta. Viihtyy siellä, jos näin voi sanoa. 

Vierailija
102/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolee yksin kotiin ja muumioituu on valitettavasti monen tulevaisuus vanhana. Kun ei tehdä lapsia niin ei ole ketään joka edes voisi mahdollisesti välittää vielä kun olet vanha. Vielä kun avioliitoista ja parisuhteista on tullut vaihtotavaraa niin kohtalo on taattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona säästyy ehkä paremmin hyväksikäytöltä, jos hoitajia ei käy. 

Laitoksessa taas tapahtuu kauheita, eikä kukaan välitä. 

Miksei laitoksissa käy ketään ulkopuolista kysymässä edes kerran vuodessa, onko kaikki hyvin?

Kuka se ulkopuolinen olisi?  Joku viranomainen?  

Vierailija
104/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona pidetään pitkään, ja jos päätyy hoitokotiin tai terveyskeskussairaalan vuodeosastolle niin siellä ei kauaa selviä. Oikeasti, tämä on järkyttävää mutta vanhuksista ei todella huolehdita Suomessa. Vuodeosastoilla ei esimerkiksi syötetä sellaisiakaan vanhuksia jotka ei itse pysty syömään. Ruoka tuodaan sängyn viereen ja kerätään sitten koskemattomana pois. Jos on omaisia niin he käy syöttämässä. Ihan joulukuulta viimeisin kokemus tällaisesta tilanteesta.

Tästä syystä mulla on vähän nuiva suhtautuminen hoitajien työtaisteluihin ja valituksiin liiasta työmäärästä. Ainakin vanhustenhuollossa olen liian usein nähnyt hoitajia jotka eivät tee työtään eivätkä välitä yhtään siitä avuttomasta potilaasta.

Siinä kyläillessäsi voit vallan hyvin ottaa kontaktia läheiseesi syöttämällä ja juottamalla, laittamalla hiuksia tmv. 

Se, että istut hetken tuijottamassa ymmärtämätöntä vanhusta, selaat puhelinta ja etsit vikoja hoidon laadusta, ei mitenkään ilahduta läheistäsi. Kiillotat vain olematonta sädekehääsi ja esität huolehtivaa.

Hoivakodissa on monta muutakin hoidettavaa ja hoitajamitoitus ei ole hoitaja per hoidettava. Vieraillessasi he käyttävät aikansa tasan niihin joiden omainen ei istu tyhjänpanttina huoneessa. 

Vierailija
105/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset voivat yrittää painostaa, mutta ei sekään aina auta. Jos hoivakotipaikkoja ei ole eikä yksityiseenkään ole varaa, sitten odottaa kotona, kunnes hoivakotipaikka jostain vapautuu. 

Vierailija
106/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnehän ne nyykähtää kämppäänsä.

Jos ei ole varaa maksaa kotihoidosta tai yleensä asumisestaan, niin ne ukit ja mummot kyörätään mahdollisimman halpaan kunnalliskotiin tai tk:sen vuodeosastolle kahdeksan muun pidätyskyvyttömän dementoituneen ja jatkuvasti huutavien huonetovereiden sänkyriviin.

Monet pelkäävät em. vaihtoehtoja niin paljon (syystäkin) että valehtelevat olevansa parempikuntoisia kuin ovatkaan, kaatuilevat kotonaan, liukastuvat suihkussa, eivät osaa ottaa lääkkeitään oikein ja vähät ruoat homehtuvat jääkaappiin kun eivät muista syödä tai eivät raski, kun yrittävät säästää ruokiaan, koska kukapas se heille kaupassa kävisi.

Kaikilla ei ole lähellä asuvia sukulaisia tai avuliaita naapureita.

Vierailija
107/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinnehän ne nyykähtää kämppäänsä.

Jos ei ole varaa maksaa kotihoidosta tai yleensä asumisestaan, niin ne ukit ja mummot kyörätään mahdollisimman halpaan kunnalliskotiin tai tk:sen vuodeosastolle kahdeksan muun pidätyskyvyttömän dementoituneen ja jatkuvasti huutavien huonetovereiden sänkyriviin.

Monet pelkäävät em. vaihtoehtoja niin paljon (syystäkin) että valehtelevat olevansa parempikuntoisia kuin ovatkaan, kaatuilevat kotonaan, liukastuvat suihkussa, eivät osaa ottaa lääkkeitään oikein ja vähät ruoat homehtuvat jääkaappiin kun eivät muista syödä tai eivät raski, kun yrittävät säästää ruokiaan, koska kukapas se heille kaupassa kävisi.

Kaikilla ei ole lähellä asuvia sukulaisia tai avuliaita naapureita.

Kunnalliskoteja ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Terveyskeskusten vuodeosastojakin lakkautetaan nyt kovaa vauhtia.

Vierailija
108/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona pidetään pitkään, ja jos päätyy hoitokotiin tai terveyskeskussairaalan vuodeosastolle niin siellä ei kauaa selviä. Oikeasti, tämä on järkyttävää mutta vanhuksista ei todella huolehdita Suomessa. Vuodeosastoilla ei esimerkiksi syötetä sellaisiakaan vanhuksia jotka ei itse pysty syömään. Ruoka tuodaan sängyn viereen ja kerätään sitten koskemattomana pois. Jos on omaisia niin he käy syöttämässä. Ihan joulukuulta viimeisin kokemus tällaisesta tilanteesta.

Tästä syystä mulla on vähän nuiva suhtautuminen hoitajien työtaisteluihin ja valituksiin liiasta työmäärästä. Ainakin vanhustenhuollossa olen liian usein nähnyt hoitajia jotka eivät tee työtään eivätkä välitä yhtään siitä avuttomasta potilaasta.

Siinä kyläillessäsi voit vallan hyvin ottaa kontaktia läheiseesi syöttämällä ja juottamalla, laittamalla hiuksia tmv. 

Se, ett

Jos omainen joutuu tekemään hoitajien hommia, saako vanhus alennusta hoivan maksuista? Ei saa. En syytä tästä hoitajia, tiedän, että heillä on kiire.  

Vierailija
109/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, tekeekö joku hoitaja työtään vai ei? 

Vierailija
110/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se omainen tee hoitajan työtä vaikka syöttäisi tai hoivaisi, monesti se vain on ainoa keino enää ottaa kontaktia siihen mykkään läheiseen. Poikkeuksetta vierailija hankaloittaa työntekoa seisomalla edessä ja vaatimalla seurustelua ja huomiota kun ei sitä omaiseltaan saa. Siksi vessattamisia ja syöttämisiä ei mielellään hoideta siinä sukukokouksen keskellä.

Vierailija
111/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se omainen tee hoitajan työtä vaikka syöttäisi tai hoivaisi, monesti se vain on ainoa keino enää ottaa kontaktia siihen mykkään läheiseen. Poikkeuksetta vierailija hankaloittaa työntekoa seisomalla edessä ja vaatimalla seurustelua ja huomiota kun ei sitä omaiseltaan saa. Siksi vessattamisia ja syöttämisiä ei mielellään hoideta siinä sukukokouksen keskellä.

Pyrin välttämään omaiseni luona käyntejä ajankohtina, jolloin henkilökunnan pitäisi voida tehdä työnsä. Olen huomannut, että paras ajankohta on työvuoron vaihto.

- eri -

Vierailija
112/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin välttämään omaiseni luona käyntejä ajankohtina, jolloin henkilökunnan pitäisi voida tehdä työnsä. Olen huomannut, että paras ajankohta on työvuoron vaihto.

- eri -

Niin on. Omaisista voi silloin olla jopa apua, jos esim. auttavat omaistaan syömään välipalan. 

Vierailija
113/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omainen joutuu tekemään hoitajien hommia, saako vanhus alennusta hoivan maksuista? Ei saa. En syytä tästä hoitajia, tiedän, että heillä on kiire.

Oletko tosissasi. Mitään ei voi nykyään tehdä pyyteettömästi edes omaisen puolesta. Aina pitäisi olla saamassa jotain korvausta tai saada muuta hyötyä.

Vierailija
114/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri -

Niin on. Omaisista voi silloin olla jopa apua, jos esim. auttavat omaistaan syömään välipalan. 

Meillä huoltoyhtiö auraa taloyhtiön pihat lumesta. Jos asukkaat haluaa auttaa huoltomiehiä auraamalla taloyhtiön pihat itse, huoltoyhtiö veloittaa silti saman summan. Sen vuoksi asukkaat eivät auta huoltomiehiä tekemällä huoltomiesten töitä, koska joutuisivat maksamaan itse tekemästään työstä sellaiselle, joka on palkattu tekemään kyseinen työ. Sama pätee vanhustenhoitoon. Vanhus maksaa saamastaan hoidosta. Jos omainen hoitaa ilmaiseksi, vanhus maksaa silti saamastaan hoidosta. Ei omaiselleen, joka työn teki,  vaan hoivapalveluyritykselle.

Vierailija
115/117 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta osaltani toivon, että kunnon heikkeneminen on sen verran hidasta, että olen itse oma-aloitteisesti alkanut jo ostaa edes joitain palveluita kotiin. Näin on joku, joka huomaa jos vointi yhtäkkiä romahtaa, tai tulee sairauskohtaus ja kuolee sänkyynsä, eikä löydetä vasta parin vuoden kuluttua.

Jos fyysinen tai henkinen kuntoni on pysyvästi niin huono, että en pysty itse edes syömään tai juomaan, niin jatkuvan syöttämisen sijasta toivon että kuolen mahdollisimman pian. 

Vierailija
116/117 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri -

Meillä huoltoyhtiö auraa taloyhtiön pihat lumesta. Jos asukkaat haluaa auttaa huolto

Huono vertaus. Taloyhtiön asukkaat maksavat huoltoyhtiön palveluista markkinahinnan, mutta hoivakotien asukkaat maksavat keskimäärin vain viidesosan asumisensa hinnasta itse. Loput maksaa yhteiskunta. 

Vierailija
117/117 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut selvää, kuinka paljon morfiinia tarvitaa ja tulen hankkimaan sitä. Haluan rauhallisen lähdön kotona jos sairastun tai saan diagnoosin muistisairaudesta. Olen nähnyt paljon yksinäisiä vanhuksia sekä sairaaloissa että hoitokodeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän