Vuokrasopimus ja kotivakuutus
Vuokrasopimus astui voimaan 1. päivä tammikuuta. Avaimet luvattiin siihen päivään mennessä, mutta niitä ei vieläkään ole luovutettu. Asunnosta on maksettu vuokra (+takuuvuokra), vesi ja sähkö tältä kuluvalta kuukaudelta. Nyt ilmoitettiin, että avaimia ei luovutetakaan ennen kuin ovat saaneet tositteen voimassa olevasta kotivakuutuksesta. Kotivakuutusta on haettu, mutta sitä ei myönnetä ennen kuin osoite on maistraattiin päivittynyt. Tässä voi kuulemma mennä viikkojakin.
Voiko vuokranantaja vaatia tositetta kotivakuutuksesta ennen kuin luovuttaa avaimet asuntoon vaikka vuokrakin on jo maksettu? Tässä tapauksessa tositetta vaaditaan tämän välitysfirman henkilön kautta, joka asunnon esitteli.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kirjaudu pankkitunnuksilla haluamasi vakuutusyhtiön sivuille ja osta vakuutus. Kuvakaappaus tositteeksi ja sillä selvä.
Ja heti perään irtisano se vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan laitonta ylipäätään että vuokralainen pakotetaan jonkun sika-ahnen vakuutusyhtiön asiakkaaksi, tuokin on niinä edellisten porvarihallitusten keksintöjä!
Ei ole laitonta. Jos ei nappaa, voit aina etsiä toisen asumismuodon. Kukaan ei pakota vuokralle.
Nämä on näitä yksityisiä joilla ei rahkeet riitä.
Isot vuokranantajat eivät vaadi kotivakuutuksia. Eivät aina vuokratakuitakaan, korkeintaan jonkun murto-osan kk-vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan laitonta ylipäätään että vuokralainen pakotetaan jonkun sika-ahnen vakuutusyhtiön asiakkaaksi, tuokin on niinä edellisten porvarihallitusten keksintöjä!
Jos haluat asua jonkun toisen omistamassa asunnossa, teet niin kuin omistaja käskee. Jos ei kelpaa, osta oma🤷
Mitä se sille asunnonomistajalle kuuluu että onko asukas vakuuttanut oman irtaismistonsa vai ei?
Kuuluu siinä mielessä, että kattava kotivakuutus sisältää vastuuvakuutuksen. Edelleen, jos ei kelpaa, voit aina hankkia asunnon muualta. Minulla on oikeus päättää lainmukaiset ehdot sille, mitä vaadin asukkaalta.
Sinä ja sinä ahne vuokranantaja jäät ilman vuokralaista. Nyt on asuntoja enemmän kuin vuokralaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat asua jonkun toisen omistamassa asunnossa, teet niin kuin omistaja käskee. Jos ei kelpaa, osta oma🤷
Mitä se sille asunnonomistajalle kuuluu että onko asukas vakuuttanut oman irtaismistonsa vai ei?
Kuuluu siinä mielessä, että kattava kotivakuutus sisältää vastuuvakuutuksen. Edelleen, jos ei kelpaa, voit aina hankkia asunnon muualta. Minulla on oikeus päättää lainmukaiset ehdot sille, mitä vaadin asukkaalta.
Sinä ja sinä ahne vuokranantaja jäät ilman vuokralaista. Nyt on asuntoja enemmän kuin vuokralaisia.
Mieluummin niin kuin huono vuokralainen🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hlvtin "vastuuvakuutuksen"?? Jos meinaat sitä entivanhasta ns. "pöljänpojan" vakuutusta niin sitä ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Kyllä minulla ainakin on Pohjolalla vielä vastuuvakuutus juuri siitå syystä, jos jotain tapahtuu vuokrakämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kotivakuutusta kannata ottaa. Niin kuin ei mitään muutakaan vakuutusta.
Ja miksi sinä tollo et tehnyt osoitteenmuutosta ennen muuttoasi. Senhän voi tehdä kuukausi ennen muuttoa. Miksi sinulla ei ole ennestään kotivakuutusta, jonka vain siirrät uuteen osoitteeseesi.
Osoitteenmuutos on tehty ennen muuttoa, mutta maistraatin mukaan kestää yli 30 päivää päivittää osoite. Muutan ensimmäistä kertaa omilleni suoraan vanhemmiltani, joten ei sattuneesta syystä ole aiempaa kotivakuutusta omissa nimissä. Tollo.
Ihan turha haukkua. Ei me täällä voida tietää, että vielä aaut vanhemmillasi.
Kotivakuutuksen saa tunnissa melkein firmassa kuin firmassa. Jotain omituista tässä nyt on. Vakuutusyhtiötä ei kiinnosta, asutko siellä osoitteessa itse. Vakuutuksen voi ottaa mihin tahansa asuntoon, myös sellaiseen, jossa ei itse ole kirjoilla.
Eikai tässä nyt ihmettelisi, jos tosiaan asia olisi selvä eikä itsekin ihmettelisi, että jotain omituista tässä on.
Ja paras neuvo on: elä vuokraa asuntoja koska vuokralaisista on pääasiassa pelkästään harmia ja kuluja.
Ja nyt puhuu kokemus. Kaikki omat kämpät meni jo myyntiin mitkä oli vuokrakäytössä. Menköön nyt vaikka pikku tappiolla kunhan pääsen vuokralaisista eroon.
Karkeasti heittäen, 8/10 on huonoja vuokralaisia. Vuokrat jää liian usein maksamatta ja enempi on yleensä vain niitä tahallaan tehtyjä tuhoja kuin niitä tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vakuutusyhtiö tekee noin?
Useampikin eri yhtiö testattu, ainakin Fennia ja If. Kumpikaan ei myönnä ilmeisesti juurikin em. syystä. Luottotiedot kunnossa.
Kuulostaa oudolle. Sinulla on kuitenkin allekirjoitettu vuokrasopimus.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä vakuutuksia tarvii. Miksi vuokralainen vakuuttas jonkun toisen omaisuutta? Eikö vakuutuksen idea ole turvata OMAA omaisuutta.
Kotivakuutukseen liittyy vastuuvakuutus (vieraalle henkilölle aiheutettu vahinko, josta olet lain mukaan korvausvastuussa). Juuri tämä osio on vuokranantajalle se vaadittu vakuutus.
Irtaimistovakuutus korvaa juurikin omat tavarasi.
Esimerkkinä voisin sanoa yhden mammastin (vuokralaisen) aiheuttaman vahingon; kattila jäänyt hellalle ja se aiheutti mittavan vahingon keittiöön. Tällöin vahinko korvattiin vastuuvakuutuksesta.
Olen sitä mieltä, että aina pitää olla kotivakuutus. Siinä kuuluu myös asumisenkeskeytys, jos joudut muuttamaan pois kodistasi. Esimerkkinä vaikka putkirikko yläkerrasta, jolloin joudut muuttamaan pois, oma irtaimistosi on kastunut.
Luulisi, että jokaisella on varaa maksaa n. sadan euron/vuosi kotivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuokranantaja haluaa vuokralaisen ottamaan vakuutuksen? Jos jotain sattuu asunnossa niin vuokralaisen vakuutus korvaa vuokralaisen huonekalut ja tavarat. Ei se korvaa vuokranantajalle remontteja.
Ns. vastuuvakuutus korvaa tietyin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hlvtin "vastuuvakuutuksen"?? Jos meinaat sitä entivanhasta ns. "pöljänpojan" vakuutusta niin sitä ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Olen ollut töissä vakuutusyhtiössä 25 vuotta. Voin kertoa, että kotivakuutukseen liittyy yhä edelleen vastuuvakuutus.
Suosittelen lukemaan vakuutusehdot, eri yhtiöiden ehdot löytyy netistä. Vähemmällä lukemisella pääset, jos luet tuoteselosteet.
Yleensäkin oikea paikka kysyä vakuutusasioita on vakuutusyhtiö.
Mä muutin 1.7. ja 29.6.olen sähköpostikansion mukaan saanut jo sähköpistia uudesta vakuutusyhtiöstä POP pankista uuteen kotiin tuolloin otetusta
vakuutuksesta.
Koeta nyt ottaa vaikkapa Popista. Sieltä olo tosi helppo hankkia.
Minä maksan noin 23 euroa 3 kk välein. Mulla on jopa suosittelukoodi jota jakaa, millä uuden vakuutuksen ottaja saa 25€ kerta-alen. Se on JOUTOJ.
Älä vuokraa yksityiseltä kämppää niin pääset paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaudu pankkitunnuksilla haluamasi vakuutusyhtiön sivuille ja osta vakuutus. Kuvakaappaus tositteeksi ja sillä selvä.
Ja heti perään irtisano se vakuutus.
Mutta älä mene sitten vakuutusyhtiöön itkemään, että tuliko se vakuutus todella irtisanottua. Ja maksat vahingon ihan omasta pussista. Mikä on se taloudellinen riski, jonka voit itse kantaa?
Toisaalta, jos irtainta omaisuutta on vain lippalakki ja kiinteää m***t, hälläkö väliä?
Mitenkäs vanha tämä aloitus on kun AP on tehnyt osoitteenmuutoksen maistraattiin 🤔
Sitä putiikkia ei ole ollut vuosiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä ostat netistä jos osoite ei löydy maistraatista niin ei se myy sitä vakuutusta?
Johan ap tämän totesi.Ap valehtelee.
Ei muuten valehtele! Vakuutusyhtiöön päivittyy Digi- ja väestötietorekisteristä vakinainen osoite. Ja sehän ei ollut päivittynyt ko viraston ruuhkien vuoksi.
Itse ostin huoneiston keväällä ja vakuutin huoneiston perusparannukset (paremmat keittiökaapit ja kylppäri), omistusasunto. Muutto myöhemmin pintarempan vuoksi. Samalla ilmoitin, että muutan xx.yy ko huoneistoon, irtaimiston siirto, voimassa myös muuton.
Vaikka tein muuttoilmoituksen niin aikaisin kun voi, muuttotiedon päivittyminen vei aikaa.
Tässä tosin oli kyseessä tosi vanhan vakuutuksen muutokset. Sähköisesti tehty muutos ja kaikki meni oikein.
Vastuuvakuutus on tietysti, jos aiheutan huolimattomuudellani huoneiston rakenteille vahingon. Enkä tule sammumaan suihkuun (ei korvattaisi), mutta sairauskohtaus olisi jo eri asia.
Kyllä hän voi vaatia voimassaolevan vakuutuksen, mutta mikäli vuokra on maksettu ja vastaanotettu eikä hän silti luovuta avainta, hän rikkoo teidän sopimusta. Silloin kun hän huomasi ettei vakuutus ole kunnossa, hänen olisi pitänyt siirtää muuttopäivää.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs vanha tämä aloitus on kun AP on tehnyt osoitteenmuutoksen maistraattiin 🤔
Sitä putiikkia ei ole ollut vuosiin....
Putiikki on sama, nimi vaihtunut. Maistraatista puhutaan ihan yleisesti edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää kun laki ei velvoita vuokralaista pitämään kotivakuutusta. Sen voi purkaa heti kun on saanut avaimet. Sen sijaan vuokranantajan kannattaa ottaa vuokranantajan vakuutus.
Ja heti kun tuosta jää kiinni puretaan vuokrasopimus sopimusrikkomuksen vuoksi. Maksaa siinä sitten aiheuttamaansa vahinkoa ja etsii uutta kämppää.
Ap valehtelee.