Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskipohjanmaa: Suomi ei kehity maana, jos se jumittaa suomen kielessä

Vierailija
03.01.2023 |

Englannin kielen käyttö työpaikoilla lisääntyy joka päivä. Se on pakollinen muutos, joka tapahtuu kaikissa maissa. Muuten Suomi ei kehity maana, vaan jää ilman modernisaatiota ja kansainvälistymistä. Siksi Suomen työpaikkojen on oltava joustavia sujuvan suomen kielen puhumisen suhteen. Jos työntekijä ei pärjää työpaikalla puhumalla englantia, hän lähtee Suomesta ja menee jonnekin muualle. Keskipohjanmaan mukaan erityisesti Teknologiateollisuus kärsii alan kokeneiden asiantuntijoiden pulasta, joten työntekijöitä tarvittaisiin nopeasti. Tällöin englannin paljon rohkeampi käyttö ja kielivaatimusten joustavuus varmistaisivat työntekijöiden löytämisen myös jatkossa.

https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/651612

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up(p) 

Vierailija
62/63 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Alankomaissa, eikös siellä ole oma kieli tärkeää ja lisäksi osataan laajasti englantia? Kv. kaupan keskus. Siinä mallia Suomellekin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla vuosikausia asuneena sanoisin että tuo on kyllä pahinta puppua mitä olen kuullut. Suomalaisten kuulua puhua suomea ja pitää Suomi suomenkielisenä. Muutkin maat pitävät oman kielensä vahvana. Englanti on kakkonen ellei sitten kyse ole englanninkielisestä maasta. Lähtökohta on se että tulijat opettelevat maan kielen eikä se missään muualla ole ollut kehityksen esteenä. 

Suomessa on paljon asioita jotka ovat kehityksen esteenä ja yksi on se että Suomi ei ole ihan niin kehittynyt maa kuin kuvitellaan. Kaikki on hyvin takapajuista ja toimii huonosti. Raskas byrokratia ulkomailta tuleville. Suomalaiset valittavat että muualla on raskas ja hidas byrokratia mutta MISSÄÄN se ei ole yhtä hidas ja raskas ja entisaikainen prosessi kuin Suomessa. Suomalaiset eivät vain itse tajua sitä. Suomi on myös ulkona yleisestä kansainvälisestä yliopistomaailmasta. Ei edes käsitetä sitä mitä se tarkoittaa. Ei pystytä yhteistyöllä muiden maiden erinomaisten yliopistojen (joita Suomessa ei edes ole)  professoreiden kanssa tuomaan parhaita yksilöitä Suomeen vaan he menevät muualle. Näin se nimittäin toimii. Yhteistyöllä. Suomi on ulkoistanut itsensä itse keksimäänsä erinomaisuuteen ja eristänyt muiden yhteisestä systeemistä. Niin kauan kun asiat toimivat Suomessa näin niin turha kuvitella mitään kehitystä tapahtuvan. Suomi pysyy sosialistisena kehitysvaltiona jonne tulee muiden kehitysmaiden asukkaita parempien sosiaaliavustusten toivossa. 

Olen kokolailla eri mieltä kanssasi lähes joka kohdassa, myöskin pitkään ulkomailla, eri maissa asuneena ja tiedeyhteisössä työskentelevänä. Meillä on varmaan hyvin erilaiset omakohtaiset kokemukset asioista.