Saako lapsesi nousta sängystä ilman lupaasi?
Kommentit (14)
Paitsi kun pitäisi käydä nukkumaan päiväunille tai illalla. Silloinhan ei nousta sängystä.
jos tuohon lupaa vaadit?
Minäpä kiellän sinua nousemasta ilman lupaa sängystä. Kuse sitten vaikka allesi!
Vierailija:
jos tuohon lupaa vaadit?Minäpä kiellän sinua nousemasta ilman lupaa sängystä. Kuse sitten vaikka allesi!
ja on jo 6v. Kysyin häneltä, miksi lapsi ei nouse vain itse sängystä ja mene olkkariin vaikka puoleksi tunniksi katsomaan videoita/telkkua. Ja ota vaikka itse yhtä leipää tai mehua tms. Kuitenkin kun on normaali.
Mutta ei, lapsi siis odottaa lupaa noustakseen sängystä ja tullakseen huoneesta pois. Samaten hän haluaa, että aamupala tuodaan eteen.
En nyt ala tässä sanomaan, mikä on oikein ja mikä väärin ja kuka tekee mitäkin - kunhan halusin vain tietää, että onko kehitystasolle liioiteltua ajatella 6v lapsen pärjäävän vaikka lauantaiaamuna 30 min " itsekseen" olkkarissa.
Tottakai on hienoa ja hyvä asia, että lapsesta huolehditaan. Mutta jos vanhempi sanoo, että hän olisi vielä hetken halunnut maata sängyssä, mutta kun poika hakkaa seinään ja haluaa tulla huoneestaan pois, niin pitää nousta.
Yritin ehdottaa, että mitä jos rohkaisisit nousemaan ihan itsenäisesti ja sitten itse liittyisit joukkoon hetken levättyäsi. Hän ei oikein tykännyt ehdotuksesta. Nyt poika siis jyskyttää seinään kunnes saa luvan nousta. Eikö isän odottaminen kuitenkin vois olla kivempaa, kun sen voisi tehdä toisessa huoneessa?
Vai olenko nuija, kun yritän ehdottaa jotain ratkaisua " ongelmaan" ?
t. ap
Taidammekin siis olla tosi tyranneja, kun näin on...? ;P
Vanhempi lapsistamme nimittäin on aina kysynyt, onko aamu ja saako jo nousta. Nyt ikää on melkein 5 v. Pienempi on vasta 1,5-vuotias eikä toki kysele lupia heräilyilleen =)
Tietenkään emme ole koskaan käskeneet lupaa kysymään tai edes ikinä kieltäneet nousemasta ilman hyvää syytä. Mutta olemme kyllä saattaneet esim. liian lyhyiden yöunien ja väsyneen äänen perusteella mennä sanomaan, että vielä on tosi aikainen aamu ja kannattaa yrittää jatkaa unia vielä vähän aikaa. Ja olemme ottaneet lastenohjelmia nauhalle, jos (lapsen) iltanukahtaminen on venähtänyt joskus liian pitkäksi. Muuten hän ei malttaisi nukkua viikonloppuisin aamulla, vaikka olisikin vielä väsynyt...
Minusta vanhempien on kannettava vastuuta lapsen unimäärästä, myös aamuisin, jos se vain suinkin on mahdollista. Eli ei esim. puoli kuudelta tarvitse " saada" nousta, jos lapsi on illalla nukahtanut vasta lähempänä yhdeksää. Ja tässä siis en ajattele omaa väsymystäni ja laiskuuttani, vaan LAPSEN parasta. Muutenhan voisin tosiaan antaa lapsen nousta touhuamaan itsekseen ja vedellä itse sikeitä!
Taidan olla tiukkis, mutta eipä tuo lapsi näytä siitä kärsineen. Ehkä jopa päinvastoin, on tosi hyväntuulinen ja pirteä päivisin :)
Minusta 6-vuotiaan EI kuulu tehdä itse tai ainakaan syödä YKSIN aamupalaa, haloo! Kyllä aika ankeata on jo alle kouluikäisten lasten arki, jos ruokailuhetketkin hoidetaan yksin :(
Sen ymmärrän, että joissakin perheissä on sovittu, että aikuisten aamu alkaa esim. vasta seitsemän jälkeen. Sitä ennen herätessään lapsi voi vaikka lukea/leikkiä huoneessaan tai tulla väliin köllimään...?
Enkä päästäisi alle kouluikäistä myöskään tv:n äärelle yksin. Ties mitä tappouutisia sieltä pomppaisi silmille ilman, että siitä voisi puhua :( Itse asiassa monissa maissa alle 10-vuotiaan yksin jättäminen on heitteille jättö! Vain Suomessa lasten oletetaan pärjäävän yksin jo tosi pieninä, ei ihme että mielenterveys lapsilla ja nuorilla tökkii, mutta se onkin jo toinen tarina...
Vierailija:
Minusta 6-vuotiaan EI kuulu tehdä itse tai ainakaan syödä YKSIN aamupalaa, haloo! Kyllä aika ankeata on jo alle kouluikäisten lasten arki, jos ruokailuhetketkin hoidetaan yksin :(
En tarkoita, että hänen pitäisi tehdä aamupalaa yksin ja syödä yksin, mutta enpä ajatellut, että yhden leivän syöminen " itsenäisesti" olisi surullisella tavalla yksinäistä puuhaa. Ajattelin vain, jos sattuu olemaan nälkä tms ennenkuin isä tulee keittämään puuroa.
Parhaan kaverini perheessä lapset ovat noin 5v lähtien valinneet esim leivälleen päälliset jääkaapista ja noin 8v alkaen tehneet aamupalansa. Siksi tuntui oudolta, ettei 6v saa/osaa ottaa leivänpalaa pöydältä.
Enkä päästäisi alle kouluikäistä myöskään tv:n äärelle yksin. Ties mitä tappouutisia sieltä pomppaisi silmille ilman, että siitä voisi puhua :(
Poika laittaa aina itse tv:n päälle ja valitsee sieltä lastenkanavan, josta tulee lähinnä vain piirrettyjä. Olkkari ja isän makkari ovat niin vierekkäin, että isä kuulee sänkyyn tasan jokaisen narahduksen ja risahduksen
Itse asiassa monissa maissa alle 10-vuotiaan yksin jättäminen on heitteille jättö!
Yksin? Siis kyse on siitä, että MINIMAALISEN pienessä kerrostalokolmiossa 6v lapsi olisi olohuoneessa, fyysisesti noin 7 metrin päässä isästään, välissä vain YKSI OVI ja seinä. Ja sen oven voi toki avatakin...
Kunhan vain ajattelin, että eikö se 6v, koska EI halua tulla isän sänkyyn nimittäin köllimään, voi mennä olkkariin itsekseen. KUn tällä hetkellä hän vain jyskyttää seinää ja odottaa lupaa saada nousta ja pistää piirretyt pyörimään.
ap
tottakai 6v:n pitää jo osata tehdä itse aamupalaa...ja onko se heitteillejättö jos vanhemmat ovat sängyssä ja lapsi itsekseen tekee aamiaista ja syö?????huh, huh...olin tässä taannoin vanhempainillassa jossa oli joku " asiantuntija" luennoimassa ja oli puhetta just tälläisistä asioista...6v pitäisi jo pärjätä hetken yksin kotona ja osata ottaa itse syömistä..ja tehdä paljon muitakin asioita itse! ja olisi hyvä jo pikkuhiljaa opettaa itse heräämään ja tekemään aamutoimet, kun kouluun vuoden päästä kuitenkin jo pitää mennä. ja kaikilla ei ole mahdollisuutta saada aamu/iltapäivä hoitoa....
Saa nousta, kun on nukkunut riittävästi. Väsyneenä kehotetaan ennemmin kauniisti, että kannattais vielä nukkua.
Mitä outoa siinä nyt sitten on? En tajua.
Kyllä meillä 6-vuotias saa nousta aamulla ilman lupaa sängystä ja viikonloppuisia avata telkan. Kakkosen lastenohjemat ovat turvallisia ja hän osaa myös sulkea telkan kun isompien ohjelmat alkavat. Aamupalaa hän opettelee tekemään itse, siis ottamaan tarvikkeita kaapista, voitelemaan leipää ym. Vuoden päästä hän on ekaluokalainen ja itse on pärjättävä.
Vierailija:
Kyllä meillä 6-vuotias saa nousta aamulla ilman lupaa sängystä ja viikonloppuisia avata telkan. Kakkosen lastenohjemat ovat turvallisia ja hän osaa myös sulkea telkan kun isompien ohjelmat alkavat. Aamupalaa hän opettelee tekemään itse, siis ottamaan tarvikkeita kaapista, voitelemaan leipää ym. Vuoden päästä hän on ekaluokalainen ja itse on pärjättävä.
eli jano, pisu, painajainen yms.
Ei kukaan lähde liikkeelle keskellä yötä jos ei ole syytä.