Hei kaikki terveysintoilijat! Onko tällä ruokavaliolla mahdollista laihtua alle 2 kuukaudessa 15kg?
Eli siis minun on pakko olla niin laiha kun mahdollista alle kahden kuukauden päästä. Nyt mitat 162cm/80kg (toki paino voi olla vähemmänkin...). Päivässä 2 keitettyä kananmunaa, kanaa, kurkkua ja tomaattia. Plus 3l vettä
Kommentit (153)
Biggest looserissa osallistujien aineenvaihdunta hidastui pysyvästi, kilpirauhanen otti osumaa.Leptiiniarvot romahti niin matalalle, että heillä on koko ajan nälkä. AP lihottaa itseään tuolla dieetillä. https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/lessons-from-the-bi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekillä?
Miksei Ozempicia käyttäessä tule säästöliekkiä? Itselläni on ruoan määrä tippunut varmaan neljäsosaan aikaisemmasta. Syön yhden lämpimän aterian (äsken söin pakaste-pinaattikeiton ja kaksi munaa, keitosta jäi ehkä neljösosa lautaselle kun en mitenkään jaksanut) ja neljä välipalaa päivässä. Paino putoaa kovaa vauhtia.
Ozempic sisältöä kylläisyys-hormonia, voisiko se vaikuttaa tuohon säästöliekkiin?
Ja siis oikeasti syön vähemmän kuin jollain laihdutusdieetillä joita tuli muutama kokeiltua ennen Ozempicia.
Totta puhut, Laihdutusdieetit perustuu vähäkaloriseen rasvattomaan ruokaan.
Mitään lääkkeitä ei kuitenkaan tarvita ruokahalun hillitsemiseen, vaan sopivaa ravintoa.
Laihduttajat eivät kuitenkaan halua syödä siten kuin ihmisen on tarvis.
Pistävät sitten lääkettä ja syövät kuitenkin huonoa ravintoa.
Ja selittelevät.
Mä olin nuorempana aina hoikka vaikka söin paljon. Silloin olin kuitenkin terve ja aineenvaihdunta toimi. Nyt olen 36 ja kilpirauhassairas ja edelleen olen suht isoruokainen. Nyt sopiva määrä ruokaa ja sen koostumus on vain vaikeampi hakea ja joutuu kikkailemaan pätkäpaastoilla, keitoilla ja ties millä kun en voi mitenkään syödä vain määrällisesti riittävästi näkemättä nälkää ja jos syön liian vähän sairastelen enemmän.
En voi enää treenilläkään noin vain vaikuttaa painooni kun liian raskas treeni hajottaa nivelet ja vetää maitohapoille. Vähän kyllä ärsyttää asenne, että he joille painoa kertyy olisivat laiskoja ja tyhmiä valehtelevia sohvaperunoita.
Silloin terveinä aikoinani olisin voinut viedä epäilijän juoksulenkille 20 asteen pakkaseen tai miten olisi yhteensä 30 km pyöräilyä töihin ja takaisin, raskasta fyysistä työtä 7 h (miinus tunti taukoja) ja illasta vielä juoksulenkki kun virtaa riittää 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Jokainen painokilo sisältää 7.500 kcal, jotka pitäisi kuluttaa pois, jotta paino laskisi. 15 x 7.500 kcal = 112.500 kcal. Istumatyöläisen päivittäinen energiantarve on n. 2.000 kcal. 112.500 kcal / 60 vrk = 1.875 kcal/vrk, jolloin voisit nauttia päivässä vain 125 kcal, jotta tavoite olisi edes laskennallisesti mahdollinen. Elimistösi menisi säästötilaan ja elimistön pitäminen ketoosissa noin pitkän ajan vaurioittaisi munuaisiasi.
Tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa... 😅
Kirjoitin tuon. Kerropa, missä kohtaa virhe on.
Olen eri, mutta voin kertoa, missä kohtaa virhe oli.
Tuollaisella kitudieetillä elimistö pyrkisi mahdollisuuksien mukaan sopeuttamaan kulutustaan uuteen niukempaan ravinnon saantiin. Ensisijainen keino siihen on vähentää energiaa kuluttavaa lihaskudosta polttamalla sitä energiaksi. Rasvattomassa lihaskudoksessa on alle 2000 kcal energiaa, eli lihasmassa häviää huomattavasti pienemmällä kalorivajeella.
Kiitos kaikille vastauksista! Minulla on syy miksi minun pitäisi olla paljon hoikempi parin kuukauden päästä. Kyse ei nyt ole tästä kuulusaista "uuden vuoden" uudesta elämästä. Minun olisi pitänyt aloittaa paljon aikasemmin, mutta henkilökohtaisista syistä en pystynyt. Ajattelin syödä noita ruokia mitkä aloituksessa mainitsin ja niiden lisäksi syön vitamiineja ja juon elektrolyytteja. Halusin vain selvyyden onko minun tavoitteeni mitenkään mahdollista (toki ymmärrän että kuulostaa todella typerältä). Mutta koitan saada laihdutettua niin paljon kuin mahdollista. Tulen parin kuukauden päästä kertomaan miten onnistuin!
Olen entinen/toipuva syömishäiriöinen ja tuolla ruokavaliolla hommaat itsellesi vaan ongelmia.
Pitkään jatkuessaan kaiken muun lisäksi tosiaan myös esim kilpirauhanen voi vaurioitua. Nämähän on yleisiä fitness-kisaajilla.
Itse joskus söin todella pitkään vain n 500 kaloria päivässä, tunnin lenkki siihen päälle. Laiha olin joo, mutta jatkuvasti väsynyt ja masentunut. Taisin vielä pitää talvella pattereita kylmänä ja ikkunoita auki, kun olin kuullut että kylmässä energiaa palaa enemmän. Sen seurauksena olin monta päivää sairaalassa keuhkokuumeessa.
Ei ihan pieniä juttuja mitä sillä turhalla kiduttamisella voi itselleen tehdä.
Ainiin. Onnnistuin laihtumaan vain lievään alipainoon, mutta kun aloin taas syömään niin keho keräsi painoa 10 kiloa kuudessa viikossa. Se paino ei sit millään alentunutkaan. Tais mennä puoltoista vuotta ennenkuin keho oli niin tasapainossa, että alkoi laskemaan itsekseen siihen mun normaaliin painoon.
Mua nyt pelottaa tuossa se, että oikeasti teet haan haittaa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen/toipuva syömishäiriöinen ja tuolla ruokavaliolla hommaat itsellesi vaan ongelmia.
Pitkään jatkuessaan kaiken muun lisäksi tosiaan myös esim kilpirauhanen voi vaurioitua. Nämähän on yleisiä fitness-kisaajilla.
Itse joskus söin todella pitkään vain n 500 kaloria päivässä, tunnin lenkki siihen päälle. Laiha olin joo, mutta jatkuvasti väsynyt ja masentunut. Taisin vielä pitää talvella pattereita kylmänä ja ikkunoita auki, kun olin kuullut että kylmässä energiaa palaa enemmän. Sen seurauksena olin monta päivää sairaalassa keuhkokuumeessa.
Ainiin. Onnnistuin laihtumaan vain lievään alipainoon, mutta kun aloin taas syömään niin keho keräsi painoa 10 kiloa kuudessa viikossa. Se paino ei sit millään alentunutkaan. Tais mennä puoltoista vuotta ennenkuin keho oli niin tasapainossa, että alkoi laskemaan itsekseen siihen mun normaaliin painoon.Mua nyt pelottaa tuossa se, että oikeasti teet haan haittaa itsellesi.
Ikävä kuulla kokemuksistasi. Myönnän että minulla on nuoruudessa ollut myös taustaa syömishäiriön kanssa... Tiedän että tavoitteeni on todella typerä, mutta minun on vain pakko saada laihdutettua. En halua sen enempää kertoa syitä... En kuitenkaan usko että tämä parin kuukauden "dieetti" laukaisisi uutta syömishäiriötä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainiin. Onnnistuin laihtumaan vain lievään alipainoon, mutta kun aloin taas syömään niin keho keräsi painoa 10 kiloa kuudessa viikossa. Se paino ei sit millään alentunutkaan. Tais mennä puoltoista vuotta ennenkuin keho oli niin tasapainossa, että alkoi laskemaan itsekseen siihen mun normaaliin painoon.Mua nyt pelottaa tuossa se, että oikeasti teet haan haittaa itsellesi.
Ikävä kuulla kokemuksistasi. Myönnän että minulla on nuoruudessa ollut myös taustaa syömishäiriön kanssa... Tiedän että tavoitteeni on todella typerä, mutta minun on vain pakko saada laihdutettua. En halua sen enempää kertoa syitä... En kuitenkaan usko että tämä parin kuukauden "dieetti" laukaisisi uutta syömishäiriötä...
Ap
Okei, myönnän että tekstini kuulosti todella naiivilta kun luin sen uudelleen... Mutta tosiaan niin kuin mainitsin, minun olisi pakko saada tiputettua edes 10kg
Ihminen laihtuu jos ei syö mitään mutta samalla menee terveys huonoon kuntoon eikä jaksa tehdä mitään. Elimistö ei kestä jos ei syö. Kannattaa nyt vaan syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Kuukaudessa 5-7 kg voi laihtua mutta se vaatii 2 treenii päivässä. Paras laihdutus keino on syödä terveellisesti ja treenata joka päivä. Itse liahduin 25 kg 4 kuukaudessa niin.
Pari tuntia kuoksua joka päivä niin voi laihtua. 10 kg Sitten saunot myös joka toinen päivä ja hikoilet paljon. Hikoilemalla laihtuu eli treenaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekillä?
Miksei Ozempicia käyttäessä tule säästöliekkiä? Itselläni on ruoan määrä tippunut varmaan neljäsosaan aikaisemmasta. Syön yhden lämpimän aterian (äsken söin pakaste-pinaattikeiton ja kaksi munaa, keitosta jäi ehkä neljösosa lautaselle kun en mitenkään jaksanut) ja neljä välipalaa päivässä. Paino putoaa kovaa vauhtia.
Ozempic sisältöä kylläisyys-hormonia, voisiko se vaikuttaa tuohon säästöliekkiin?
Ja siis oikeasti syön vähemmän kuin jollain laihdutusdieetillä joita tuli muutama kokeiltua ennen Ozempicia.
En kyllä itse kehtaisi tunnustaa olevani niin saamaton ja laiska oman terveytenk suhteen että käyttäisin diabeteslääkettä laihduttamiseen. Ja mitä hyötyä siitä pidemmän päälle on? Kun lopetat sen pistämisen, kilot tulee taas takaisin. Kertoo kyllä kaiken olennaisen kun kaikki laihdutusdieetit läpikokeiltu mutta niihin pääsyihin ei pureuduta, eli siihen ravintoon. Syömishäiriöhän sulle kehittyy kun kituutat päivän pinaattikeitolla ja tuijotat vaan vaakaa. Ilmeisesti ahmit myöhemmin, vai mistä ne kilot aina takaisin on tulleet?
Et tule onnistumaan sen voin luvata tuolla ruualla. Sun pitää treenata samalla aika paljon jos oikeesti haluat että laihdut. 10 kg on 70 000 kaloria eli kuukaudessa pitäisi kuluttaa yli 2000 kaloria enemmän mitä syöt normaalisti. Tunnin juoksu kuluttaa 800 kaloria, tunnin kuntopyörällä polkeminen kuluttaa 800-1000 kaloria riippuu kuinka kovaa poljet.. Parin tunnin puntti treeni kuluttaa 1200 kaloria. Olen itse kuntosalilla käynyt vuosia ja olen myös valmentaja. Niin että tossua toisen eteen jos oikeesti on hätä laihtua niin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Jokainen painokilo sisältää 7.500 kcal, jotka pitäisi kuluttaa pois, jotta paino laskisi. 15 x 7.500 kcal = 112.500 kcal. Istumatyöläisen päivittäinen energiantarve on n. 2.000 kcal. 112.500 kcal / 60 vrk = 1.875 kcal/vrk, jolloin voisit nauttia päivässä vain 125 kcal, jotta tavoite olisi edes laskennallisesti mahdollinen. Elimistösi menisi säästötilaan ja elimistön pitäminen ketoosissa noin pitkän ajan vaurioittaisi munuaisiasi.
Elimistö ei menisi säästötilaan noilla ruoilla eikä ketoosi vaurioita munuaisia jos teet sen oikein. Itseasiassa päinvastoin. Ketoosi voi olla monelle terveellinen valinta.
Enhän minä ottanut mitään kantaa ruokavalioon, vaan laskin keskiarvoa käyttäen, mitä tarvitaan, että 60 vuorokaudessa laihtuu 15 kg. Jos et ymmärtänyt laskelmaa, kysy asiasta. Toisekseen elimistön ketoosi on kova rasitus myös terveille munuaisille. Terve ihminen voi käyttää ketoosia laihtumisen apuna maksimissaan pari viikkoa. 60 vuorokautta on liian pitkä aika ja se tuottaa munuaisvaurioita ja pahimmillaan voi laukaista kihdin. Googlaa. En jaksa vääntää asioista, jotka löytyvät helposti ja vaivatta.
Ketoosi EI rasita munuaisia eikä aiheuta kihtiä. Googlaa vaikka. En jaksa vääntää asioista, jotka löytyvät helposti ja vaivatta.
Jos kerran löydät, mikset lue ja ajattele? https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043
Sinun linkissäsi ei väitetä, että ketoosi rasittaisi munuaisia tai aiheuttaisi kihtiä? Etkö ymmärrä lukemaasi, vai miksi valehtelet täällä?
Onko ylimääräiset kilot oikeasti läskiä, vai onko mukana myös turvotusta, eli ylimääräistä nestettä elimistössä? Jos on turvotusta, pitää se turvotuksen aiheuttaja poistaa, ja saada ylimääräinen neste pois.
Turvotus ei lähde kitudieetillä, mutta liikunnasta (esim. kävelylenkit) voi olla siinä hyötyä paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimistö ei menisi säästötilaan noilla ruoilla eikä ketoosi vaurioita munuaisia jos teet sen oikein. Itseasiassa päinvastoin. Ketoosi voi olla monelle terveellinen valinta.
Enhän minä ottanut mitään kantaa ruokavalioon, vaan laskin keskiarvoa käyttäen, mitä tarvitaan, että 60 vuorokaudessa laihtuu 15 kg. Jos et ymmärtänyt laskelmaa, kysy asiasta. Toisekseen elimistön ketoosi on kova rasitus myös terveille munuaisille. Terve ihminen voi käyttää ketoosia laihtumisen apuna maksimissaan pari viikkoa. 60 vuorokautta on liian pitkä aika ja se tuottaa munuaisvaurioita ja pahimmillaan voi laukaista kihdin. Googlaa. En jaksa vääntää asioista, jotka löytyvät helposti ja vaivatta.
Sulla ei aivan selvästi ole tarpeeksi tietoa ketoosista joten miksi tuut pätemään? 😅
No eipä tietysti, kun palsta-asiantuntija niin päättää. Kaikki oman elämänsä some-vaikuttajat ovat varmasti pätevämpiä. Lue itse ammattilaisjulkaisusta https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01043
Jaa onko nyt se hetki kun aletaan netistä kaivelemaan tutkimuksia? :D
Ketone bodies for kidney injury and disease
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667137921000096Eli ketoosinen ruokavalio _voi_ soveltua osalle munuaissairauksia sairastavista sairauden loppuvaiheessa. Onko AP sanonut olevansa munuaissairauden loppuvaiheessa vai miksi tuon linkkasit?
Ihan netin keskusteluita seuraamalla olen tullut siihen tulokseen, että koska aivot tarvitsevat toimiakseen glukoosia ja ketoosikarppaajat eivät sitä mistään ruuassa saa, he muuttuvat aivan helevetin typeriksi eivätkä enää ymmärrä edes itse lukemaansa tekstiä. MOT tässäkin.
Kukahan tässä on helvetin typerä? Aivojen tarvitseman glukoosin osaa kehomme valmistaa ihan itse, vaikkapa rasvoista. Oletko koskaan kuullut glukoneogeneesistä? Järjellä ajatellen, olisihan ihminen ihan älyttömän typerästi rakennettu, jos aivot toimisivat vain syödyllä glukoosilla. Öisinkin pitäisi heräillä mättämään jotain sokeria ettei aivot sammu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko tämä niitä "kuuluisia viimeisiä sanoja"?
On. Mutta laita nyt edes oliiviöljyä rehujesi päälle tal syö pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap provoilee, eikä kukaan ole niin pimeä, että kahden kuukauden ajan suunnittelisi syövänsä vain kanaa, kananmunaa, kurkkua ja tomaattia. Ruoan perimmäinen tarkoitus on antaa meille paitsi riittävästi energiaa (tuolla ruokavaliolla aika hemmetisti saisi syödä tomaatteja ja kanafileitä, että saisi tarpeeksi energiaa), mutta myös suojaravinteita: vitamiineja, hivenaineita, kuituja. Noin yksipuolisella ruokavaliolla jäisi ihan olemattomiin lukemiiin kuidut ja suojaravinteet! Lisäksi kaksi kananmunaa ei riitä päivittäisen hyvän rasvan saantiin. Voit ap vaikka huvitessasi syöttää Finelin laskuriin haluamasi ruokavalion tiedot ja katsoa, mitä ruokavaliosta saa ja mitä ei saa.
Hiilihydraattien pelkääminen on myös turhaa. Turha väittää, että olet lihottanut itsesi aamupuurolla, kasviskeiton kylkeen syödyllää ruisleivällä, terveellisen aterian lisukeriisillä tai -perunalla, jne. Kun on lihottanut itsensä yhdistelmällä rasva + sokeri, on järjetöntä yrittää laihtua poistamalla totaalisesti ruokavaliostaan hyvät hiilihydraatin lähteet. Se on vähän kuin murtunutta polvea yritettäisiin korjata amputoimalla koko raaja. Ihan turhaa ja menee vain huonompaan.
Lisäksi hyvä muistaa painonpudotuksessa, että mitä suuremmalla energiamäärällä ja maltillisemmalla tahdilla painoa pudottaa, sen pysyvämpi lopputulos. Ja ellei ole mihinkään lihavuusleikkaukseen laihduttamassa lyhyttä jaksoa ravitsemusterapeutin ohjeilla, ei ole järkevä tehdä diettejä, joita ei voi ylläpitää pidemmän päälle. Ruokkivat vain painon jojoilua ja epätervettä ruokasuhdetta, jopa syömishäiriön puhkeamista.
terveisin, personal trainer
Kananmunassa on kaikkia ihmisen tarvitsemia suojaravintoaineita paitsi C-vitamiinia ja niistä saa myös energiaa. Laihduttaja ei tarvitse pelkkää tyhjää energiaa sisältäviä lisukeriisejä yhtään mihinkään. Nimimerkki personal trainer taitaa olla ihan vaan laskutaidoton tyhmeliini.
Mies46 kirjoitti:
Et tule onnistumaan sen voin luvata tuolla ruualla. Sun pitää treenata samalla aika paljon jos oikeesti haluat että laihdut. 10 kg on 70 000 kaloria eli kuukaudessa pitäisi kuluttaa yli 2000 kaloria enemmän mitä syöt normaalisti. Tunnin juoksu kuluttaa 800 kaloria, tunnin kuntopyörällä polkeminen kuluttaa 800-1000 kaloria riippuu kuinka kovaa poljet.. Parin tunnin puntti treeni kuluttaa 1200 kaloria. Olen itse kuntosalilla käynyt vuosia ja olen myös valmentaja. Niin että tossua toisen eteen jos oikeesti on hätä laihtua niin äkkiä.
Eli jos uin noin 4x viikossa, käyn lenkillä 3-5x viikossa (n. 15km), tanssin, joogaan ja käytän kuntopyörää noin 4x viikossa, voin laihtua tuon määrän mitä haluan?
Ap
Mies46 kirjoitti:
On se mahdollista. Minä söin perusruokaa, mutta paljon vähemmän. Ilman mitään liikuntaa. Laihduin lähes 20 kiloa vähän päälle 2 kuukaudessa.
On se mahdollista. Itse olen laihduttanut 20kg 2 kuussa. Lähtöpaino oli 69 kg. Siinä on vaan sellainen ikävä juttu, että ne kilot tulee vielä korkojen kera takaisin tuolla tahdilla. Minulle tuli myös anoreksia ja myöhemmin bulimia siitä ilosta.