Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ASP-tilistä olla jotain haittaa?

Vierailija
02.01.2023 |

Jossain ainakin luki, että se estää jotain Kelan etuuksia.

Mietin tässä kannattaako avata tuo tili vai ei. Minulla on kyllä jo säästettynä 15 pros asunnon ostohinnasta eli omarahoitusosuus periaatteessa jo on kunnossa. Mutta olisikohan asp:stä silti jotain hyötyä? Eniten kiinnostaa nyt kuitenkin ne mahdolliset haitat.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä asp-tiliä. Jos minulla on nyt säästöjä muualla 40 000 euroa eli omarahoitusosuus. Ja olen kiinnostunut saamaan 160 000 euroa asp-lainaa. Niin paljonko minun pitää kahden vuoden aikana siirtää asp-tilille noista 40 000 euron säästöistä?

Ap

Et sä mitään aspia tartte. Ekaan asuntoon riittää 5% ja sen lisäksi tarttet takauksia, josta osa tulee sun säästöistä ja loput ostat pankilta tai pyydät porukoilta. 160.000€ tarttee yksinään sit aikalailla 3000€/kk palkan.

Asp-tili on pelkkää pankkien tekemää huijausta. Sitä ei kannata avata.

Vierailija
42/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, voiko asp-tilin irtisanoa ja avata myöhemmin uudelleen? Tuli avattua tili, mutta elämäntilanne ei ole nyt sopiva säästämiselle, mutta myöhemmin voisin harkita.

Voi avata uudelleen. Itse käytin ASP-säästöt asomaksuun ja voisin nyt avata uuden tilin, mutta toistaiseksi säästän tavalliselle säästötilille. Vaikka ASP-tilin yläikärajaa ollaan taas nostamassa niin varainsiirtoverolta välttyy ainoastaan alle 40-vuotias ensiasunnon ostaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noh.

Kannattaisikohan ihan vaan säästää sitä rahaa ja ottaa normaali laina? Alle 40-vuotias ensiasunnon ostaja saa vähentää ansiotulojen verotuksessa alijäämähyvityksenä 32% asuntolainan koroista.

Esimerkki ASP-lainasta: Otat lainaa 113 000 euroa, laina-ajaksi sovitaan 24 vuotta ja lainan koroksi 1,80 % (8/2022). Todellinen vuosikorko on 1,9 % ja siihen sisältyy 452 euron avausmaksu sekä lainan maksuerän automaattinen veloitus 2,50 euroa/kk. Maksuerien lukumäärä on 288 kpl.

Vierailija
44/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnosta ASPissa tällä hetkellä maksuton korkokatto. Ja säästöille saa parempaa korkoa kuin monelle tavalliselle säästötilille.

Vierailija
45/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä, että mitä aloittaja sillä rahamäärällä tekee jos on Kelan tukien piirissä. Et sä tule pankista saamaan lainaa ennen kuin sulla on riittävät tulot, jotka pankista riippuen tuolle lainasummalle on 3000 euroa - 3500 euroa kuukaudessa. Pelkkä käsiraha ei siis takaa, että saat yhtään mitään lainaa. Sulla pitää olla tarpeeksi korkeat tulot ja vakituinen työpaikka. Pankki katsoo myös verotuloja, ihan näin vinkkinä.

Asuntoa ostaessa sulla pitää kirjat olla kaksi vuotta sen asunnon ostamisen jälkeen eli suoraan sijoitusasunnoksi et voi ASP asuntoa ostaa ellet pidä itse kirjoja myös asunnossa ja ota alivuokralaista. 

Itse en ASP:a käytä, koska olen niin järkyttävän tarkka mun rahasta ja tuonne säästäessä ja mahdollisesti ulos ottaessa et välttämättä saa kaikkea säästämääsi rahaa takaisin. Toki korko voi olla korkeampi, mutta tuo pitää ottaa huomioon kun laitat rahaa sinne.

Vierailija
46/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä asp-tiliä. Jos minulla on nyt säästöjä muualla 40 000 euroa eli omarahoitusosuus. Ja olen kiinnostunut saamaan 160 000 euroa asp-lainaa. Niin paljonko minun pitää kahden vuoden aikana siirtää asp-tilille noista 40 000 euron säästöistä?

Ap

Unohda asp. Paras hyöty aspissa on korkosuojaus. Haittana on, että jos otat nyt asp-tilin, joudut säästämään siihen kaksi vuotta, kunnes saat lainan.

Tilin tarkoitus on ollut saada säästämiseen rutiinia, mutta sehän sulla on jo kunnossa. Sulla on hyvät säästöt, onnea asunnonhankintaan!

Vierailija
47/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Unohda asp. Paras hyöty aspissa on korkosuojaus. Haittana on, että jos otat nyt asp-tilin, joudut säästämään siihen kaksi vuotta, kunnes saat lainan.

Tilin tarkoitus on ollut saada säästämiseen rutiinia, mutta sehän sulla on jo kunnossa. Sulla on hyvät säästöt, onnea asunnonhankintaan!

Eikö se korkosuojaus ole ihan tavoittelemisen arvoinen? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Ymmärrän, että joudun odottamaan kaksi vuotta, jos nyt otan aspin, mutta ei kai minulla kiire ole ostaa sitä asuntoa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän