Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ASP-tilistä olla jotain haittaa?

Vierailija
02.01.2023 |

Jossain ainakin luki, että se estää jotain Kelan etuuksia.

Mietin tässä kannattaako avata tuo tili vai ei. Minulla on kyllä jo säästettynä 15 pros asunnon ostohinnasta eli omarahoitusosuus periaatteessa jo on kunnossa. Mutta olisikohan asp:stä silti jotain hyötyä? Eniten kiinnostaa nyt kuitenkin ne mahdolliset haitat.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumis- tai toimeentulotukea hakiessa siitä voi olla haittaa koska Kela katsoo sen tuloksi. Siksi säästötilejä tai vastaavia ei pidä Kelalle paljastaa. Kelalla ei ole mitään keinoa saada selville mitä tilejä sinulle missäkin on tai että onko sinulla vaikkapa pankin tallelokerossa säilössä jokin kallis esine.

Kaikki eivät suunnittele tulevaisuuttaan sen pohjalta miten pystyvät parhaiten huijaamaan Kelaa. Onneksi, sillä meitä muita tarvitaan maksamaan sinunkaltaisten elämä.

Lässytä mitä lässytät, mutta opiskeluaikoinasi sinäkin piilottelit ylimääräisiä rahojasi sen minkä taisit. Nyt olet kuitenkin ehtinyt jo "unohtaa" asian.

Ai mitä ylimääräisiä rahojani? Tienasin kesätöissä alle sen verran kuin opintotuen puitteissa sai, ei niitä tarvinnut piilotella. Eikä ollut tosiaankaan ylimääräistä.

Niinpä niin, olin täysin oikeassa. Olet jo "unohtanut" opiskeluaikaisen rahan piilottelun.

Vierailija
22/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä asp-tiliä. Jos minulla on nyt säästöjä muualla 40 000 euroa eli omarahoitusosuus. Ja olen kiinnostunut saamaan 160 000 euroa asp-lainaa. Niin paljonko minun pitää kahden vuoden aikana siirtää asp-tilille noista 40 000 euron säästöistä?

Ap

Et sä mitään aspia tartte. Ekaan asuntoon riittää 5% ja sen lisäksi tarttet takauksia, josta osa tulee sun säästöistä ja loput ostat pankilta tai pyydät porukoilta. 160.000€ tarttee yksinään sit aikalailla 3000€/kk palkan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä asp-tiliä. Jos minulla on nyt säästöjä muualla 40 000 euroa eli omarahoitusosuus. Ja olen kiinnostunut saamaan 160 000 euroa asp-lainaa. Niin paljonko minun pitää kahden vuoden aikana siirtää asp-tilille noista 40 000 euron säästöistä?

Ap

Vähintään 10 % asunnon velattomasta hinnasta. Noin 17.700 e, jos haluat ASP-rahoitusta 160.000 e.

Kahden vuoden aikana saat tilille maks 24.000 e.

Olen kyllä lukenut tuon, että omia säästöjä pitää olla 10 pros asunnon ostohinnasta. Mutta missään ei lue, että onko niiden oltava juuri asp-tilillä vai voiko ne omat säästöt olla osin muullakin tilillä. Ap

Ei ole pakko olla asp-tilillä, mutta parhaan edun aspista saat, kun suurin osa lainasta saadaan tehtyä asp-korkotukilainana.

Vierailija
24/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et sä mitään aspia tartte. Ekaan asuntoon riittää 5% ja sen lisäksi tarttet takauksia, josta osa tulee sun säästöistä ja loput ostat pankilta tai pyydät porukoilta. 160.000€ tarttee yksinään sit aikalailla 3000€/kk palkan.

En varsinaisesti tarvikaan aspia. Mutta siihen saisi matalamman marginaalin kuin muuten, joten se voisi kannattaa. Ap

Vierailija
25/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumis- tai toimeentulotukea hakiessa siitä voi olla haittaa koska Kela katsoo sen tuloksi. Siksi säästötilejä tai vastaavia ei pidä Kelalle paljastaa. Kelalla ei ole mitään keinoa saada selville mitä tilejä sinulle missäkin on tai että onko sinulla vaikkapa pankin tallelokerossa säilössä jokin kallis esine.

Kaikki eivät suunnittele tulevaisuuttaan sen pohjalta miten pystyvät parhaiten huijaamaan Kelaa. Onneksi, sillä meitä muita tarvitaan maksamaan sinunkaltaisten elämä.

Lässytä mitä lässytät, mutta opiskeluaikoinasi sinäkin piilottelit ylimääräisiä rahojasi sen minkä taisit. Nyt olet kuitenkin ehtinyt jo "unohtaa" asian.

Ai mitä ylimääräisiä rahojani? Tienasin kesätöissä alle sen verran kuin opintotuen puitteissa sai, ei niitä tarvinnut piilotella. Eikä ollut tosiaankaan ylimääräistä.

Niinpä niin, olin täysin oikeassa. Olet jo "unohtanut" opiskeluaikaisen rahan piilottelun.

Onko todellakin noin vaikea ymmärtää sitä, että kaikki eivät yritä huijata Kelaa?

Vierailija
26/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En varsinaisesti tarvikaan aspia. Mutta siihen saisi matalamman marginaalin kuin muuten, joten se voisi kannattaa. Ap

Ei ole väliä marginaalille oliko ASP vai ei. Joo, tiedän että näin kovasti väitetään, mutta 10 pankkivuoden kokemuksella voin kertoa, ettei todellakaan ole merkitystä. Kaikki hinnat neuvotellaan sen mukaan miten hyvä asiakkuus on kyseessä.

Vierailija
27/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole väliä marginaalille oliko ASP vai ei. Joo, tiedän että näin kovasti väitetään, mutta 10 pankkivuoden kokemuksella voin kertoa, ettei todellakaan ole merkitystä. Kaikki hinnat neuvotellaan sen mukaan miten hyvä asiakkuus on kyseessä.

Ok, hmm. Entä se valtion korkotuki?

Ap

Vierailija
28/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chattaa kelaan, kaitpa sieltä tulee vastaus.

Vierailija
29/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok, hmm. Entä se valtion korkotuki?

Ap

ASP korkotukilainalla ilmainen, lisälainalla maksullinen.

Vierailija
30/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika vaikka johonkin pankkiin, mistä soittavat sinulle aikana , minkä olet varannut, ja esitä sinne kysymyksesi. Varmasti tietävät. Sano, että olet suunnitellu avaavasi asp-tilin. Et tietysti vielä avaa.

Vierailija
31/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan minä ole tehnyt noin, rehellisesti ilmoitin tilini. Eipä olisi omatunto antanut muuhun myöten.

Vierailija
32/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP- tilille siirtämisessä on maksimiraja, olikohan 3000e per vuosineljännes, eli 12.000e /vuosi. Jos et ole ostamassa asuntoa seuraavan 1,5v sisällä, vaan ennemmin 2-5 vuoden kuluessa, kannattaa ehdottomasti avata tili ja siirtää maksimisumman verran. Et menetä mitään, koska voit nostaa ASP-lainan tai normaalin lainan, riippuen kummasta saat paremmat ehdot.

Kannattaa muistaa, että ASP-tilin lisäkorkoa maksetaan sille säästösummalle, jonka on säästänyt tilin avaamisesta tietyn ajan kuluessa, olikohan 4-5 vuotta? Eli jos asunnon osto on todella kaukainen haave ja säästösummat on alkuun pieniä, tilin aloittamista kannattaa lykätä.

Vierailija
33/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa: Ainiin, ja toinen asia mitä harvemmin kerrotaan, ei kannata kaikkia säästöjä säästää ASP-tilille. Lainannostokuluihin, asunnon alkuhankintoihin ja mahd. kahden asunnon päällekkäisiin kuluihin menee aina jonkin verran ylimääräistä rahaa, vaikka ottaisikin alkuun lyhennysvapaata. Ainakin 1000e olisi hyvä olla säästössä toisella säästötilillä (tai enemmänkin, jos aikoo tehdä remonttia)!

Vierailija
34/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siis Asp-lainalla ostettua asuntoa saa vuokrata lainkaan? Vai onko joku aikaraja, jonka jälkeen vuokraus on madollista?

Vierailija
35/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan rällätä kaikki rahat. Saat sit kelalta täydet tuet

Vierailija
36/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis Asp-lainalla ostettua asuntoa saa vuokrata lainkaan? Vai onko joku aikaraja, jonka jälkeen vuokraus on madollista?

Pääsääntöisesti asunnossa on asuttava itse, mutta ASP-asunnon voi vuokrata vain erityisestä syystä. Erityiseksi syyksi katsotaan työ- tai opiskelupaikka ulkomailla tai oman työssäkäyntialueen ulkopuolella sekä asevelvollisuuden suorittaminen. ASP-asunnon voi vuokrata enintään kahdeksi vuodeksi korkotuen maksuaikana ja vain silloin, kun erityinen syy täyttyy. Vuokrauksesta tulee myös ilmoittaa Valtiokonttorille.

Vierailija
37/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, voiko asp-tilin irtisanoa ja avata myöhemmin uudelleen? Tuli avattua tili, mutta elämäntilanne ei ole nyt sopiva säästämiselle, mutta myöhemmin voisin harkita.

Vierailija
38/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan minä ole tehnyt noin, rehellisesti ilmoitin tilini. Eipä olisi omatunto antanut muuhun myöten.

Ohiksena vastaan tähän, että Kela kyllä saa selville tulot ym. Aika moni opiskelija on yllättäen joutunut maksamaan opintotukia takaisin Kelalle, koska ovat tienanneet liikaa. Puhelimessa Kelalta sanoivat myös, että toimeentulon osalta he tarkastavat tilit ja säästöt eli niin tyhmiä siellä ei olla, että uskottaisiin kaikkien hakijoiden selitykset.

Vierailija
39/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asp kannata.

Vierailija
40/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asp kannata.

Kyllähän.