Miten te äitit jaksatte? kyselee lapseton
Näitä juttuja lukiessa ja tuttujen juttuja kuunnellessa ei voi muuta kuin ihmetellä, miten te äidit jaksatte lapsiperheen arkea. Eikö se ole aika kamalaa, jos joku kauppareissu tai ulkona kökkiminen tuntuvat lepohetkiltä? Itselle ne ovat pakkopullaa. Ja se, ettei voi vaikkapa sairaana levätä ja nukkua vaan pitää hoitaa lapsia. Tai että viikonloppuisin ei saa nukkua, vaan taas pitää nousta.
Ja sekin tuntuu oudolta, ettette te pääse (?) enää ulos syömään silloin, kun tahdotte tai istumaan iltaa kavereidenne kanssa. Tai joudutte bussiin raahaamaan vaunuja mukana tai aina autolla jonnekin lähtiessänne on edessä hirveä ruljanssi. JNE... lista on loputon.
Olen itse periaatteessa aika äiti-ihminen ja olen pienestä tytöstä asti toivonut, että saisin joskus 2 - 3 lasta. Nyt vaan, kun ikää alkaa olla sopivasti, koko touhu alkaa hirvittää. Onko se sen arvoista?
Kommentit (23)
Vierailija:
Lapset tuovat ilon( jo entisestäänkin iloiseen) elämään.
Se ON sen arvoista!
Vaikka muistan kyllä kokeneeni ajoittain lievää ahdistusta siitä, etten pystynyt lukemaan kirjaa silloin halusin, voinut juoda aina rauhassa kahvia tai päässyt ystävän kanssa viinilasilliselle tai kahvilaan heti kun halusin, ja olin välillä kurkkua myöten täynnä pienten lasten riippuvuutta itsestäni ja arkirumbaa, niin silti äitiys on aika mukavaa.
Elämässä on sellainen jännä juttu, että elämän täyteys ja upeus syntyy juuri siitä, ettei se ole aina helppoa ja harmonista tai suju kuin tanssi, soljuvasti itsestään. Samalla tavoin kuin viikonloppu ei tunnu miltään, jos ei ole arkea kahden viikonlopun välissä, niin samalla tavoin ne lapset jotenkin antavat syvemmän merkityksen monille muille asioille. Älä ihmeessä jätä perhettä perustamatta väsymyksen pelossa. Väsymys on kuitenkin vain ohimenevä (joskin pitkäaikainen) ilmiö naisen elämässä. Ajattele, miten ihana on päästä omaan sänkyyn nukkumaan sen jälkeen kun on koko päivän hiihtänyt tai patikoinut metsässä. Äidinä saat kokea tämän tunteen hyvin usein ;)
Mutta arjen kamalana kokemiseen vaikuttavat myös: lasten sairastelut, turvaverkon puute, miehen yrittäjyys.
JOS sinulla on parisuhde kunnossa, talous myös, turvaverkkoa löytyy ja lapsi sattuisi olemaan perusterve, voit kokea lapsenhoidon mahtavan helppona ja mukavana puuhana!
Vaikka elämä on välillä raskasta, en vaihtaisi tätä enää lapsettomaan aikaan. En ole ikinä nauranut niin paljon kuin lasten syntymien jälkeen. Lapset tuovat ilon( jo entisestäänkin iloiseen) elämään.
Se ON sen arvoista!