Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
Käynti autotohtorilla on nykyään kallista.
Kyllä tuntuu menevän joidenkin naisten ihon alle tämä :D
Sivistyneellä ihmisellä on henkistä pääomaa, mikä näkyy yleisessä käytöksessä, muiden ihmisten arvostamisessa, siinä miten puhutaan toisille ihmisille. Sivistynyt ihminen kohtelee muita samanarvoisesti ja puhuu postinkuljettajalle ja ministerille samalla tavalla. Sivistykseksi lasken ennen muuta sydämen sivistyksen siis.
Lisäksi sivistynyt ihminen arvostaa koulutusta, suhtautuu uteliaasti kaikenlaiseen kulttuuriin (tämä sisältää myös ei-niin-perinteiset, kuten vaikka katutaide ym.) ja haluaa ymmärtää erilaisia ihmisiä. Sivistyneen ihmisen kodissa lasten kanssa keskustellaan ikätasoisesti kaikista yhteiskunnallisista asioista (raha, taide, politiikka, myös viihde ja vaikka sarjakuvat). Ulkoisilla seikoilla (sisustuksen tyyli, värivalinnat, vaatteet) en niinkään määrittäisi sivistyksen tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Arvostetaan erilaisuutta. Ei kuvitella kaikkien ihmisten olevan samanlaisia kuin omassa kuplassa. Positiivisella tavalla avarakatseisuutta.
Sitten nykyiset yliopisto-opiskelijat eivät ole sivistyneitä, niin ahdaskatseisia ihmisiä saa hakea!
Mitäs tuosta - jokainen tavallaan.
Taitaa olla voimavarat vähissä :-(.
Liikun spurgujen kanssa aina päivisin kaupungilla ja olen huomannut että itsekin alan olemaan samanlainen.
Minäkin haaveilen että olisin joskus mukana paikallispolitiikassa. Mutta sen verran realisti olen ettei sinne ole mitään asiaa oikeasti.
Liikun spurgujen kanssa aina päivisin kaupungilla ja olen huomannut että itsekin alan olemaan samanlainen.
Kaikilla on korkea. tasaisen kupera otsa ja kapeat, pitkät korvat lähellä kaulusta.
Että mites teillä muilla?