Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
Jannu skodaa kopiksilla helmee!
Mutta arvaapa ap mitä. Minä olen ansainnut luxuselämän. Minä todella olen ansainnut ja nautin siitä.
Naisväellä ärtynyt suoli,keliakia tms.poika soittaa trumpettia. Lähisukulaisiin ei pidetä yhteyttä koska veljentyttö seukkaa amiksen kanssa.rapujuhlat lukuisista allergioista huolimatta vietetään perheen kesken, onhan sentään tilattu hsb.
Lapset ei lue sarjakuvia vaan Dostojevskia ja Waltaria. Huvipuistot on no go. Oopperat kyllä kelpaa myös perheen pienimmille, ja myös baletissa käydään Pariisissa ja Lontoossa. Viikkorahaan saa bonusta, jos voittaa molemmat vanhempansa viikottaisessa shakkiottelussa.
Nämä ovat usein hyviä vihjeitä perheen sivistystasosta, vaikka eivät sinällään suoraan liity perinteiseen sivistykseen:
Lasten turvaistuimet. Sivistyneessä perheessä ovat suositusten mukaisia, parasta ennen -päiväystä ei ole ohitettu, lisäksi lapset matkustavat 4-7-vuotiaiksi selkä menosuuntaan.
Lasten jalkineet. Sivistyneessä perheessä eivät oleellisesti vaaranna lapsen jalan kehitystä. Ei liian pieniä jalkineita, mahdollisesti paljasjalkakenkiä tai muutoin hyvälestisiä.
Älylaitteet. Sivistyneessä perheessä ei omia älypuhelimia tai tabletteja ainakaan alle kouluikäisille, eikä ruutuaikaa muutoinkaan ole mahdottomasti.
Ulkoilu ja liikunta. Sivistyneessä perheessä lapset liikkuvat myös luonnossa ja saavat riittävästi raitista ilmaa ja mahdollisuuksia kehittää motorisia taitojaan. Sivistyneessä perheessä lapsilla on joka säähän asianmukaiset ulkoiluvarusteet.
Rauhallisia, toiset huomioivia ja tietävät asioista paljon / osaavat keskustella.
Tulen hyväosaisesta perheestä ja olen itse myös hyväosainen. Miksi se on niin vaikea ymmärtää?
Tuo Veera käkättää tosi paljon!
mooi tota oisko poistaa jotai akuuttii nippii
Minusta olisi ihan hauska kokemus.
Tuo Veera käkättää tosi paljon!
Olemme suomenruotsalaisia, ekonomeja, kielitaitoisia, kultturelleja...
Mutta haluaisin kuitenkin pahoittaa mieleni jostakin ap
kato tuolla menee yks kassialma