Pelkään pysyvää kuulovauriota johtuen työstäni koulussa
Olen koulunkäynnin ohjaaja eritysluokalla, jossa on kolme alakouluikäistä Autismin kirjon oireilla, ja nämä pojat kirkuvat ja mölisevät lähes tauotta. He oireilevat voimakkaasti ja kun kiihtyvät meteli yltyy. Korvia särkee joka työpäivä ja pelkään saavani pysyvän kuulovaurion. Puhelimessani on desibelimittari joka varoittaa liian kovasta desibelistä ja saan joka työpäivä ilmoituksen liian kovasta äänitasosta. Tämä siis ihan aiheesta, pelko
Kommentit (11)
Minäkin olen työskennellyt erityisluokanopettajana ja tiedän mistä puhut. Mutta lohdutukseksi sanon että se ei ole vielä mitään. Pahin paikka on päiväkodit. 3-5v tai eskari-ikäiset. Tämän ikäiset huutavat ja kiljuvat tauotta koko työpäivän ajan. Pienet ehkä nukkuvat hetken, vanhempien pyynnöstä maks 30min. En ymmärrä miten varhaiskasvattajat kestävät sitä työtä päivääkään. Olen siis ollut töissä päiväkodissa erityisopettajan roolissa. Yhdessä päiväkodissa meluhaitta nostettiin esille kehityskeskustelussa. Tässä ryhmässä oli integroituna vammainen lapsi, joka huusi lähes koko ajan. Ryhmätilaan laitettiin desibelimittarit ja päivän keskiarvoksi saatiin 85 desibeli. Välillä meteli oli yli 100.
Käy joskus lentoasemalla tai rakennustyömaalla, niin saat jonkinlaisen käsityksen fyysisesti haitallisesta melutasosta. Psyykkisesti tuo varmaan kuormittaakin.
Minulla on jo vasemmassa korvassa. 20 vuotta PK-seudulla koulussa tekee sen.
Vaimolla on todettu kuulonalenema 30 päiväkotityöskentelyn seurauksena
Miksi et suojaa kuuloasi? Niitä saa edulliestikin ostettua.
Mä käytän semmoisia kuusimallisia. Käytän keikoilla, teatterissa ja leffassa. Niitä on useat omissa koteloissaan jokaisesa laukussa ja takkien taskuissa. Ei siis mitään korvatulppia, kun ne vaan rahisee ja kutittaa.
Yksi opettaja kaveri kanssa alkoi tuommoisia töissä käyttämään. Sitä ennen hän piti sitten ilta-aikaan vastamelukuulokkeita kotoa, että siellä sai varmasti olla hiljaisuudessa. Nyt päivisin ei enää korvat niin rasitu, ettei tarvi illalla kuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus lentoasemalla tai rakennustyömaalla, niin saat jonkinlaisen käsityksen fyysisesti haitallisesta melutasosta. Psyykkisesti tuo varmaan kuormittaakin.
Siellä varmaan kuulosuojaimet pakolliset. Koulussa hankalat käyttää.
Huolesi on täysin perusteltua. Ota huoli esiin tiimisi kanssa, sitten yhdessä esihenkilön, työterveyden ja työsuojeluvaltuutetun juttusille, jotta saisitte omiin korviin valetut korvatulpat. Tai edes tavalliset korvatulpat, Peltorit tai muuta vastaavaa. Meteliä sinänsä ei työympäristöstä voi poistaa mutta siltä voi suojautua. Työnantajan on tarjottava työntekijöille asianmukaiset henkilösuojaimet, niin sanoo laki.
Ihme, ettei ammattiliitot ole tähänkään epäkohtaan puuttuneet. Tehtaissa ja muissa melusaasteisissa ympäristöissä kyllä tarjotaan kuulosuojaimet. Tehtaassa niitä tarjotaan pelkille vierailijoillekin, vierailuajasta riippumatta - miksi ei huutavien ja kiljuvien lasten kanssa työskenteleville? Eikö voida myöntää, että lapsista lähtee kova meteli, kun kaikki 20 huutaa samaan aikaan saadakseen oman äänensä kuulumaan kaikkien muiden äänien yli?
https://www.kuuloliitto.fi/kuulo-3/vinkkeja/
Mun "kuuset" onkin nimeltään hi-fi tulpat. Muusikoilta olen vinkin saanut, että ilmankos. Lämmin suositus.
Olen ostanut tyttärilleni lasten peltorit, kun käydään urheilutapahtumissa tms aika paljon. Niin toinen kyseli, että saako niitä käyttää tunnillakin, kun joskus se meteli on kova.
Mä annoin luvan, mutta opettaja kielsi, kun ei ole tarvetta. Eli siis ei ole ääniyliherkkä tms. Liian huomionhakuista.
Toki puhuttiin, että opettajaa pitää kuunnella, mutta tehtäviä tehtäessä ja esim kuviksen tunnilla vois käyttää.Hetken huilia siitä älämölöstä, mutta ei sitten.
Korvatulpat? Enkä edes vitsaile..