Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tavallisella perheellä on varaa asua Pk-seudulla?

Vierailija
02.01.2023 |

Ollaan tavallinen keskituloinen perhe. Me vanhemmat ollaan koulutettuja ihmisiä, mutta ei millään rahakkaalla alalla kuten juristit, lääkärit tai koodarit. Asutaan vuokralla, koska ei ole ollut mitään mahdollisuutta ostaa täältä perheasuntoa. Olen realisti enkä haaveile mistään luksuksesta enkä omakotitalosta vaan vaikka pieni rivarineliö olisi hyvä koti meille. Emme halua asua Kirstinmäessä emmekä Jakomäessä tai Myyrmäessä, toisaalta ei myöskään Eirassa eikä Westendissä vaan sellainen tavallinen rauhallinen asuinalue olisi hyvä.

En ymmärrä miten täältä saa ostettua tuollaisen asunnon, jos on vain keskituloinen.

Kommentit (287)

Vierailija
21/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota asumaan Helsingissä. Oma (typerä) valinta.

Emme nytkään asu Helsingissä vaan Espoossa. Työt vain sattui olemaan Pk-seudulla.

Ap

Kyllä niitä töitä on muuallakin Suomessa, se, että ei osaa katsoa pk-seudun ulkopuolelle on 100% oma valinta.

Itse asutaan 5h+k omakotitalossa suurella tontilla 3km päässä keskikokoisen kaupungin keskustasta, talomme hinnalla ei saisi pk-seudulta edes yksiötä. Elämänlaatu on moninverroin korkeampi kuin pk-seudulla ikinä.

Joten siellä pk-seudulla pysyminen on tasan asujan itsevalitsema ongelma, joten turha ulista hinnoista, koska vaihtoehtoja on.

Ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Meidän aloilla työpaikat nyt vain on lähinnä täällä. Ehkä jossain Turussa saattaa olla jotain tai Tampereella, mutta mitään avoimia paikkoja niissäkään ei ole ollut vuosiin.

Ja me ollaan molemmat kotoisin täältä ja molempien suku asuu täällä, eli mitään kontaktipintaa minnekään muualle ei ole. Lapsiperheenä on aika tärkeää se, että edes joku läheinen asuu lähimmän 50 kilsan säteellä, jotta voi tarvittaessa hätätilanteessa auttaa.

Eli ei nämä ihan vain omia valintoja ole. Vaan käytännön sanelemia.

Ap

Vierailija
22/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ostettiin kaksio ja maksettiin sitä pois vuosia ja sitten myytiin se ja ostettiin perheasunto ihanasta itähelsingistä.

Ei olla kyllä keskituloisiakaan vaan aika pienet tulot meillä on ollut kun olin ensin vuosia lasten kanssa kotona ja nyt teen vain osa-aikaista.

Omakotitaloon tai rivariin ei ole mitään haluja muuttaa koskaan joten tämä koti voi olla meille se loppuelämän koti.

Ollaan ihan tavallinen perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me keskituloiset ostettiin rivarikolmio Vantaan reunoilta, mutta sellainenhan ei sulle kelpaa.

Meillä on kaksi lasta ja molemmat tehdään osittain etätöitä kotona, niin kolmio nyt vain on aika hankala. Ap

Miksi etätöitä kotona?

Menkää työpaikan toimistolle tai jos olette yrittäjiä, niin vuokratkaa toimistohuone.

Vierailija
24/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me keskituloiset ostettiin rivarikolmio Vantaan reunoilta, mutta sellainenhan ei sulle kelpaa.

Meillä on kaksi lasta ja molemmat tehdään osittain etätöitä kotona, niin kolmio nyt vain on aika hankala. Ap

Miksi etätöitä kotona?

Menkää työpaikan toimistolle tai jos olette yrittäjiä, niin vuokratkaa toimistohuone.

Osittaiset etätyöt mahdollistaa enemmän läsnäoloaikaa lapsille, kun aika ei kulu työmatkaruuhkissa. Ja etänä saa enemmän aikaiseksi kuin toimistolla.

Emme ole yrittäjiä, mutta tuo ehdotuksesi ei toisi kyllä mitään säästöjä, jos oltaisiin, koska toimistohuoneen vuokraaminen ei ole mitään halpaa täällä.

Ap

Vierailija
25/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla pariskunta on keskimäärin ylempää keskiluokkaa, jolla ei pitäisi olla mikään ongelma hankkia tarvitsemansa asunto.

https://yle.fi/a/3-12647274

Vierailija
26/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M54 kirjoitti:

Noilla tuloilla pariskunta on keskimäärin ylempää keskiluokkaa, jolla ei pitäisi olla mikään ongelma hankkia tarvitsemansa asunto.

https://yle.fi/a/3-12647274

Siis mitä tuloja tarkoitat noilla tuloilla?

Ap

Vierailija
27/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te pystytte tekemään etätöitä, luulisi että voisitte muuttaa esim. sinne 50 kilsan päähän Helsingistä.

Itse tosin olen aina asunut pientenkin lasten kanssa satojen kilsojen päässä ns. turvaverkoista ja aina oon pärjännyt. Satunnaisesti olen lastenhoitajan palkannut MLL:n kautta silloin kun lapset oli pieniä.

Kyllä ne on aitoja valintoja.

Vierailija
28/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa oon miettinyt. Siksi en laittanut työhakemuksia pk-seudulle ollenkaan kun valmistuin korkeakoulusta Oulusta.

Vierailija
29/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Patola, Maunula, Oulunkylä, Olari (Espoo), Askisto (Vantaa), Tikkurila (Vantaa) tai Klaukkala (Nurmijärvi)?

Vierailija
30/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M54 kirjoitti:

Aloita määrittelemällä "Pk-seutu".

Itse ajattelen että Uusimaa.

Siis onko sinusta Lapinjärvi ja Karkkila Pk-seutua?

Vierailija
31/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te pystytte tekemään etätöitä, luulisi että voisitte muuttaa esim. sinne 50 kilsan päähän Helsingistä.

Itse tosin olen aina asunut pientenkin lasten kanssa satojen kilsojen päässä ns. turvaverkoista ja aina oon pärjännyt. Satunnaisesti olen lastenhoitajan palkannut MLL:n kautta silloin kun lapset oli pieniä.

Kyllä ne on aitoja valintoja.

Osittaisia etätöitä, riippuen vähän tilanteesta 1-2 pvää viikossa. Välillä on oltava toimistolla jo klo 7:30 ja välillä klo 18 asti. Ap

Vierailija
32/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M54 kirjoitti:

Aloita määrittelemällä "Pk-seutu".

Itse ajattelen että Uusimaa.

Nuo kaksi ovat sitten ihan eri asioita. Pk-seudulla (kehä III sisäpuolella) on hintataso ihan eri kuin sitten sen ulkopuolella (jossa se muu Uusimaa sijaitsee). Tuossa minun ihan vieressä myydään parhaillaan upouutta paritaloasuntoa 95 neliötä 350 000 euroon ja matkaa tästä Helsingin keskustaan on n. 45 km. Espooseen (länsi-puolelle) on 1/2 tunnin ajomatka. Omalla autolla tosin pitää mennä. 

Vierailija
33/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sä tiedät teidän vaihtoehdot:

tilanne jatkuu nykyisellään tai

-kasvatatte tuloja

-tingitte vaatimuksistanne

tai tilanne jatkuu nykyisellään. 

Vierailija
34/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle ap rivitaloneliöt Uusimaalta, halvin ensin:

https://www.etuovi.com/myytavat-asunnot?haku=M1929014052

Kannattaa katsoa muutkin kuin Helsinki.

Vierailija
35/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, asuntojen ja elämisen hinnat on nousseet paljon palkkoja enemmän, joten tiukkaa tekee. Ostimme kerrostalokolmiomme hyvään aikaan ja sopuhintaan ja kun meille siunaantui vain yksi lapsi, tähän jäimme. Monesti olemme miettineet, että enää ei olisi varaa ostaa tämänkään kokoista asuntoa, mutta toisaalta vuokralla asuminen se vasta kallista onkin! 

Työpaikat, turvaverkot, perheet, sukulaiset, ystävät, harrastukset ovat kaikki pk-seudulla, joten muualle muuttaminen ei ole meille vaihtoehto.

Vierailija
36/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoo ja Vantaa käy hyvin. Mutta ei me pystytä mistään Lohjalta tai Nurmijärveltä käymään töissä. Lapsettomina se olisi ehkä onnistunut, mutta nyt kun on pienehköt lapset niin ei ole mahdollinen. Ap

Vierailija
37/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoo ja Vantaa käy hyvin. Mutta ei me pystytä mistään Lohjalta tai Nurmijärveltä käymään töissä. Lapsettomina se olisi ehkä onnistunut, mutta nyt kun on pienehköt lapset niin ei ole mahdollinen. Ap

Vantaalta löytyy kyllä ihan taatusti maksukykyynne sopivia perheasuntoja. Ja vastoin yleistä luuloa Vantaalla on paljon myös hyvin rauhallisia pientaloalueita.

Vierailija
38/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta löytyy kyllä ihan taatusti maksukykyynne sopivia perheasuntoja. Ja vastoin yleistä luuloa Vantaalla on paljon myös hyvin rauhallisia pientaloalueita.

Linkkaa joku, jos noin on. Itse en ole löytänyt maksukykyymme sopivaa.

Ap

Vierailija
39/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Esimerkiksi Itä-Vantaalla ja sen välittömässä läheisyydessä (Kerava, Tuusula) on maltilliset neliöhinnat. Suur-Korson alue on Suomen suurin omakotitaloalue. Korson keskustalla on oma maineensa, mutta sitä ympäröivät pientaloalueet ovat hyvin rauhallisia ja haluttuja asuinpaikkoja, 

Vierailija
40/287 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaa joku, jos noin on. Itse en ole löytänyt maksukykyymme sopivaa.

Ap

Mikä on teidän maksukyky? Ootteko laskenut?