Onko armeijassa pakko olla rannekello?
Ymmärsin, että puhelinta siellä ei saa nykyään käyttää.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Armeija ei vaadi sinulta mitään varusteita. Talo tarjoaa, mitä oikeasti tarvitset.
Elämääsi kello voi kyllä helpottaa etenkin leireillä (missä voi heittää hyvästit haaveille ladata kännykkääsi), mutta ei sitä välttämättä tarvitse.
Siis eikö siellä tarvitse itse huolehtia menemisistä kellonajan mukaan jos kerran kelloa ei tarvitse?
Eiköhän alokasaikana joku muu huolehdi niistä menemisistä?
Esim. väijyssä tai kipinämikkona käsketään olemaan tunti ja sitten herättämään seuraava.
Ilmoitat vaan, että "herra, alikersantti, minulla ei ole kelloa, miten toimin?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Armeija ei vaadi sinulta mitään varusteita. Talo tarjoaa, mitä oikeasti tarvitset.
Elämääsi kello voi kyllä helpottaa etenkin leireillä (missä voi heittää hyvästit haaveille ladata kännykkääsi), mutta ei sitä välttämättä tarvitse.
Miten niin? Ainakin minulla armeija-aikana oli sähköä käytettävissä ihan joka ainoalla leirillä joka ikinen päivä.
Jos sinä niin sanot. Rajajääkärikomppanioissa oli aikoinaan vähän eri meno.
Se on katsos koulutuskysymys. Joka leirillä aina suodatinkahvinkeitin mukana, yleensä myös televisio, teltassa myös sähköt. Itse kyllä nukuin ajoneuvoon tehdyllä pedillä, oli mukavampaa kuin teltassa.
Joku B-mies, joka ei ole joukkokoulutukseen edes osallistunut. Selvä.
Kaappikello tai käkikello ovat kovasti epäkäytännöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaappikello tai käkikello ovat kovasti epäkäytännöllisiä.
Tuvassa omassa kaapissa kerran tunnissa vuorokauden ympäri kukkuva käkikello voisi herättää varushenkilötupakavereissa tervettä yhteishenkeä.
Kännykän käyttöä ei kielletty. Ehkä jossain sitten kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ainakin minulla armeija-aikana oli sähköä käytettävissä ihan joka ainoalla leirillä joka ikinen päivä.
Se on katsos koulutuskysymys. Joka leirillä aina suodatinkahvinkeitin mukana, yleensä myös televisio, teltassa myös sähköt. Itse kyllä nukuin ajoneuvoon tehdyllä pedillä, oli mukavampaa kuin teltassa.
On katsos koulutusaloja, joissa sähkö ON pakollinen. Yleensä näissä hommissa tarvii muutakin älyä kuin että tietää minne suuntaan sillä pyssyllä sohitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On katsos koulutusaloja, joissa sähkö ON pakollinen. Yleensä näissä hommissa tarvii muutakin älyä kuin että tietää minne suuntaan sillä pyssyllä sohitaan.
Niillä koulutusaloilla veivataan ehkä täysperävaunua kulmaan ja nukutaan autossa, mutta älyä ei varsinaisesti autossa nukkumiseen tarvita - päin vastoin.
Korpin natsat ja Rolex. Siinä kantapeikotkin lakoaa kunnioituksesta. Puhumattakaan naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla kello, joka ei vaadi paristoa. Siis automaattikello tai vedettävä, military mallinen mieluiten. Ovat kestäviä, tosin hintaviakin,
Hah!
Jos kellon haluaa inttiin, niin halvalla "terroristi casiolla" saa eniten respectiä. Se on sotaoloissa ehkä käytetyin kello, ja huomattu toimivaksi siihen. Semmoinen, tai taskunauris.
Casio tosiaan tekee kohtuuhintaan / halvalla hyviä ja tähän tarkoitukseen sopivia kelloja - ja tekeväthän niitä muutkin.
Suosittelen Casion G-SHOCK-sarjaa, ovat kestäviä eivätkä ole hinnalla pilattuja.
On hyvä jos kello on vedenpitävä ja siinä on valaistus, ajanotto ja herätys. Sellaisesta on moneen tarpeeseen. Sellainen toimii armeijan jälkeen hyvänä kakkoskellona lenkillä, pyöräillessä, hölkkä- ja kajakkilenkillä, sukeltaessa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä koulutusaloilla veivataan ehkä täysperävaunua kulmaan ja nukutaan autossa, mutta älyä ei varsinaisesti autossa nukkumiseen tarvita - päin vastoin.
olet yhä hakoteillä. Millään täysperävaunuilla mennä vaan muilla kulkuneuvoilla. Sähköt on aina mukana.
Tykistössä ja heittimistössä tulenjohtajalla pitää olla kello koska ammunnat alkaa tietyllä kellonlyömällä ja loppuu myös. Kellot myös asetetaan samaan viralliseen oikeaan aikaan käskynjaossa. Myös täällä mainittu vartio- ja kipinävuoro vaatii ajan tuntemista.
Militääritatskat armeijaan. Riittääkö tussilla piirretyt inttiajaksi vai pitääkö olla oikeat?
Riippuu palveluksesta. Jos on joku spesiaali joukot niin taitaa olla pakko olla ainakin taskukello.
Muuten voi kattoo vuorossa aikaa puhelimesta. Teet sen vain kun upseerit ei kato. Ei ne rannekellotkaan ole optimiratkaisu kun hidastaa pukemista ja riisumista, voi mennä rikki ja muutenkin epämukavia/hygieenisiä. Taskukello olisi paljon loogisempi
Ei ole pakollinen, tosin helpottaa elämää. Suosittelen ostamaan jonkun Casion digitaalikellon. Toimivat idioottivarmasti ja niitä saa parilla kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakollinen, tosin helpottaa elämää. Suosittelen ostamaan jonkun Casion digitaalikellon. Toimivat idioottivarmasti ja niitä saa parilla kympillä.
Ei mikään "joku casio", vaan aito Casio G-shock! Siinä on täysiverinen sotilaskello, joka on tarkka, huoltovapaa, eikä mene rikki.
Mekaanisiin ei kannata sekaantua, koska eivät ole tarkkoja, mikä saattaa johtaa pahimmillaan myöhästymiseen, eivätkä ole kestäviä.
Ei tarvitse. Sitä varten on alikessu joka määrää mitä teet milloinkin.
Se puhelinkielto on sen takia ettei sitten tositilanteessa maalaa kohdetta niillä signaaleilla mitä se lähettää. Ukrainassa kävin pariin otteeseen näin että joku toope käytti puhelinta ja taptti kaverinsa.
Pakko ei ole. Mutta helpottaa. Halpa kvartsikello on hyvä, kyllä niissä patteri sen palveluasajan kestää, eikä sitten suuremmin harmita jos hajoaa. Ei nyt mitään Lidlin viiden euron kelloa, mutta halpa Casio on ihan pätevä peli.