Annettu tt tuki -40%. Voiko 120 eurolla elää kuukauden??
tuosta pitäisi maksaa ruuat netti ja muu eläminen
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ja ilman muuta ilmoittaudut työnhakijaksi, vaikka et mitään töitä pystyisi rekemään. Haet paikkoja vaan tuon määrätyn määrän. Kerrot sitten haastattelussa että olet masennuksen vuoksi estynyt. Mutta työttömyystuet saat.
Ja nämä haastattelut ovat lähinnä teoreettinen mahdollisuus. Hyvin suurella todennäköisyydellä mihinkään haastatteluihin ei kutsuta, kunhan ei mene hakemaan sellaisia töitä, joihin otetaan kuka tahansa, joka ensimmäisenä ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimeentulon pudotus motivoi työnhakuun.Hyvä niin.
Miten voi mennä haastatteluun kun ei oo varaa bussimatkoihin??
Senpä vuoksi on fiksumpaa roikkua työnhakijana sielä työkkärin rekisterissä ja ottaa karenssi vasta sitten, jos paskanakki napsahtaa eli joku onneton haluaisi palkata. Toimeentulotukiasiakkaana saa kyllä tukea työhön liittyviin julkisen liikenteen matkoihin, joten eiköhän työkkärin pakottamiin työhaastatteluihinkin saa. Paitsi ettet edes pääse niihin haastatteluihin, joten ihan turha huolehtia niistä.
Tyhmää ottaa karenssi etukäteen. Nyt vain ilmoittautumaan työkkäriin ja heti sen jälkeen uusi hakemus Kelaan. Toimeentulotuen leikkaus perutaan, kun olet työnhakija. Ja edelleen muistutan: vaikka näennäisesti "haet" töitä, mitään et tule sieltä saamaan. Tuo on vain byrokraattinen peli, johon täytyy osallistua.
Tuossa on vain se vaara, että työvoimapalveluiden laiminlyönti voi poistaa työnhaun takautuvasti. Tuo mahdollisuus saattaa liittyä työnhakijaksi ilmoittautumisen ja työvoimavirkailijan tapaamisen väliseen aikaa ... tai sitten ei. Vaarana on kuitenkin se, että työttömyyskorvaus jätetään maksamatta tai peritään takaisin, jolloin menneelle ajanjaksolle ei enää saa toimeentulotukea eli joutuu elämään huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin 40 %:lla alennettu toimeentulotuki.
Luulin, että työnhaku voisi katketa vasta sillä päivämäärällä kuin laiminlyönti tapahtuu, mutta ainakin minulta koko työnhaku on takautuvalta ajalta poistunut.
Hae rohkeasti apua ja kysy neuvoa. Suomessa ei kyllä ketään jätetä ilman tukea . Hienoa, että kirjoitit tänne. Neuvon melkein soittamaan kelaan ja pyydät sieltä neuvoa. Tai ottamaan yhteyttä oman paikkakunnan sosiaalitoimistoon.
Onko sinulla läheisiä jotka voi auttaa nyt akuutisti?
Jos kyseessä on tiputus täydestä tuesta -40%, niin kyseessä on laiton menettely. Ensin -20% vasta kuukausia myöhemmin -40%. Asianajajaan vaan yhteyttä jos näin on menetelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tt-tuen perusosahan on vähän päälle 500€. Asutko vanhempien luona vai miksi saisit noin vähän?
En ole hakenut työnhakijaksi masennuksen takia
Ymmärrettävää, mutta koska todennäköisyys saada töitä on suunnilleen 0%, niin eikö olisi helpointa vain kirjautua työkkäriin työnhakijaksi? Se hoituu viidessä minuutissa netissä, ja sen jälkeen ei tarvitse kuin laittaa neljä näennäistä työhakemusta /kk, ja tämäkin vasta sitten, kun työkkäristä on soitettu ja ohjeistettu tekemään näin.
Itse en ole masentunut ja olen korkeasti koulutettu (kaksi tutkintoa), mutta en saa kutsuja edes haastatteluihin, vaikka kuinka tosissani hakisin. Voit siis luottaa siihen, ettet sinäkään saa, kun et edes hae tosissasi.
En jaksa. Mua pommitettiin työkkäristä niin että piti käydä tapaamassa sitä naista 3 viikon välein. Varmaan kun olen nuori. Ja koko ajan oltiin soittelemassa. Piti ottaa myös joku työelämäneuvoja. Suurinpiirtein pakotettiin siihen. Kerroin,e ttä minulla on ollut jonkun verran masennusta, mutta siihen ei reagoitu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun täytyy mennä lääkäriin hankkimaan todistus. Että olet sairaslomalla/ työkyvytön ainakin toistaiseksi. Nyt voit hakea sossusta toimeentulotukea.
Työkkärissä tarvitsevat virallisen lääkärin lausunnon sun terveydentilasta. Kyllä asiat järjestyy. Nyt olet oikeutettu toimeentulotukeen. Voit myös soittaa kiireellisessä tapauksessa ja saada mahdollisesti jo tänään tai huomenna maksusitoumuksen lähimpään ruokakauppaan. Jos sulla on tilanne sellainen, ettei esimerkiksi ole yhtään ruokaa.
Hakijalla on karenssi niin toimeentuloa alennetaan -40. Mikä tässä epäselvää??
Niin ja kun lääkärissä kävin niin en saanut masennuksesta sairaslomaa tai ahdistukssta
Kyllä voi. Tulevan PM puolueen eli Kokoomuksen mielestäni jo 20€ voi ostaa monen kuukauden ruuat. Tämän mukaan tullaan mitoittamaan tuet jatkossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri maksaa matkat työhaastatteluun. Kun aikuinen lapseni oli työtön, hän kertoi saaneensa matkakorvausta jopa vähän enemmän kuin mitä hän oli maksanut julkisen liikenteen matkalipusta.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tt-tuen perusosahan on vähän päälle 500€. Asutko vanhempien luona vai miksi saisit noin vähän?
500e perusosa ei rapsahda mitenkään automaattisesti. Tuloiksi lasketaan ensin työttömyyskorvaus ja asumistuki esimerkiksi. Se, mitä niistä jää vähentää toimeentulotuen osuutta. Useimmat maksettavat toimeentulotuet ovat n 300e. Paljon pienempiäkin.
Vähennetty ttt kertoo, että hakija ei ole tehnyt työllistyäkseen toimia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e perusosa ei rapsahda mitenkään automaattisesti. Tuloiksi lasketaan ensin työttömyyskorvaus ja asumistuki esimerkiksi. Se, mitä niistä jää vähentää toimeentulotuen osuutta. Useimmat maksettavat toimeentulotuet ovat n 300e. Paljon pienempiäkin.
Vähennetty ttt kertoo, että hakija ei ole tehnyt työllistyäkseen toimia tms.
Ja tuo siis vastauksena vain oletukseen, että olisi olemassa joku kiinteä 500e toimeentulotuen perusosa.
Ap, ota yhteyttä terveydenhuoltoon ja vaadi lausuntoa terveydentilastasi.
Ota yhteyttä kunnan/kaupungin sosiaslityöhön ja hae täydentävää toimeentulotukea. Tsemppiä kaikkeen! Ota kaikki tarjottu apu vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senpä vuoksi on fiksumpaa roikkua työnhakijana sielä työkkärin rekisterissä ja ottaa karenssi vasta sitten, jos paskanakki napsahtaa eli joku onneton haluaisi palkata. Toimeentulotukiasiakkaana saa kyllä tukea työhön liittyviin julkisen liikenteen matkoihin, joten eiköhän työkkärin pakottamiin työhaastatteluihinkin saa. Paitsi ettet edes pääse niihin haastatteluihin, joten ihan turha huolehtia niistä.
Tyhmää ottaa karenssi etukäteen. Nyt vain ilmoittautumaan työkkäriin ja heti sen jälkeen uusi hakemus Kelaan. Toimeentulotuen leikkaus perutaan, kun olet työnhakija. Ja edelleen muistutan: vaikka näennäisesti "haet" töitä, mitään et tule sieltä saamaan. Tuo on vain byrokraattinen peli, johon täytyy osallistua.
Tuossa on vain se vaara, että työvoimapalveluiden laiminlyönti voi poistaa työnhaun takautuvasti. Tuo mahdollisuus saattaa liittyä työnhakijaksi ilmoittautumisen ja työvoimavirkailijan tapaamisen väliseen aikaa ... tai sitten ei. Vaarana on kuitenkin se, että työttömyyskorvaus jätetään maksamatta tai peritään takaisin, jolloin menneelle ajanjaksolle ei enää saa toimeentulotukea eli joutuu elämään huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin 40 %:lla alennettu toimeentulotuki.
Luulin, että työnhaku voisi katketa vasta sillä päivämäärällä kuin laiminlyönti tapahtuu, mutta ainakin minulta koko työnhaku on takautuvalta ajalta poistunut.
Mikä laiminlyönti? Jos ei lyö mitään laimin, vaan roikkuu siellä listoilla ja tekee sovitut asiat, eli käytännössä spämmää kuukaudessa neljään paikkaan oman hakemuksensa. Sen spämmäyksen voi hoitaa vaikka yhden päivän aikana, eli laittaa vaikka kännykkään muistutuksen, niin ei mene se päivä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää, mutta koska todennäköisyys saada töitä on suunnilleen 0%, niin eikö olisi helpointa vain kirjautua työkkäriin työnhakijaksi? Se hoituu viidessä minuutissa netissä, ja sen jälkeen ei tarvitse kuin laittaa neljä näennäistä työhakemusta /kk, ja tämäkin vasta sitten, kun työkkäristä on soitettu ja ohjeistettu tekemään näin.
Itse en ole masentunut ja olen korkeasti koulutettu (kaksi tutkintoa), mutta en saa kutsuja edes haastatteluihin, vaikka kuinka tosissani hakisin. Voit siis luottaa siihen, ettet sinäkään saa, kun et edes hae tosissasi.
En jaksa. Mua pommitettiin työkkäristä niin että piti käydä tapaamassa sitä naista 3 viikon välein. Varmaan kun olen nuori. Ja koko ajan oltiin soittelemassa. Piti ottaa myös joku työelämäneuvoja. Suurinpiirtein pakotettiin siihen. Kerroin,e ttä minulla on ollut jonkun verran masennusta, mutta siihen ei reagoitu mitenkään.
Onhan tuo pskaa, mutta eikö olisi helpompaa pakottautua tapaamaan sitä työkkärin eukkoa 3 viikon välein kuin kärsiä riittämättömästä toimeentulosta? Ei työkkäri voi noihin masennuksiin ottaa kantaa, ei heidän koulutus, osaaminen ja ymmärrys siihen riitä. Masennuksen takia voi kyllä mennä lääkäriin ja toivoa saavansa vaikka vähän saikkua, niin saa silloin luvan kanssa olla rauhassa työkkärin höpinöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on karenssissa niin toimeentulotukea voidaan leikata maksimissaan 40%.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene töihin?
Miksi olet taas kännissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo pskaa, mutta eikö olisi helpompaa pakottautua tapaamaan sitä työkkärin eukkoa 3 viikon välein kuin kärsiä riittämättömästä toimeentulosta? Ei työkkäri voi noihin masennuksiin ottaa kantaa, ei heidän koulutus, osaaminen ja ymmärrys siihen riitä. Masennuksen takia voi kyllä mennä lääkäriin ja toivoa saavansa vaikka vähän saikkua, niin saa silloin luvan kanssa olla rauhassa työkkärin höpinöiltä.
No en ole saanut koskaan saikkua kuin jotain 5 päivää. Ja mulla on myös paha sosiaalisten tilanteiden pelko mutta siinäkin olen jo kuntoutunut vuosia sitten enkä jaksaisi sitä rumbaa uudelleen.
Hyvää uutta vuotta vaan meille veronmaksajille! Sama laulu jatkuu,sossuelätit antamassa toisilleen vinkkejä työn välttelystä.
Katotaanpa vaalien jälkeen miten käy
Ei siinä yhtä päivää saa millään menemään. Olen hoitanut 4 hakemusta/kk yleensä 15 min aikaan.
Työkkärissä tarvitsevat virallisen lääkärin lausunnon sun terveydentilasta. Kyllä asiat järjestyy. Nyt olet oikeutettu toimeentulotukeen. Voit myös soittaa kiireellisessä tapauksessa ja saada mahdollisesti jo tänään tai huomenna maksusitoumuksen lähimpään ruokakauppaan. Jos sulla on tilanne sellainen, ettei esimerkiksi ole yhtään ruokaa.