Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten visualisoit vuodenkierron?

Vierailija
01.01.2023 |

Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.

Kommentit (566)

Vierailija
241/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tällainen visualisointi?

Tämä aurinkokunta olisi suuri urheilukenttä, jossa melkein keskellä on valtava nuotio tai valotolppa.

Maapallo on juoksija, jolla oikea jalka on vasenta lyhyempi. Siksi juoksija on koko ajan vähän oudosti kallellaan. Startti on toukokuussa. 1. kaarteessa on kesä. Takasuoralla ollaan syksyssä ja vauhti hidastuu hieman mentäessä kohti 2. kaarretta eli talvea, ja kauemmas nuotiosta.

Etusuoralle tultaessa alkaa kevät ja vauhti kiihtyy. 

Kentällä on muitakin juoksijoita ja tapahtumia samaan aikaan. On toimittajia ja kameroita ja vaikka minkälaista toimitsijaa.

Joku kameradrone pörrää koko ajan juoksijan ympärillä.

Juupa juu, on lapsellista, mutta saa kai sitä välillä olla vähän lapsellinenkin? Taso ketjussa on kuitenkin mitä on.

Vierailija
242/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vuosi on rengas, jota itse katson aina 1.1. kohdalta ja siitä tammikuu lähtee etenemään oikealle (eli vastapäivään) ja sieltä kaartuu niin että kesä-heinäkuu on renkaassa vastapäätä katselukohtaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku syöttää ajatusta, että melkein kaikki muka ajattelisivat päiviä/viikkoja/kuukausia/vuosia jopa suljettuina systeemeinä. Epäilen!

Minäkin ihmettelen, senhän kuuluisi olla jatkumo jos on tarve visualisoida, sillä eihän edes luonto päädy samanlaiseen alkupisteeseen josta lähtenyt, koko ajan muuttuu muuksi, mutta nyt vain toistetaan mielikuvissa sitä samaa kehää. 

Mutta enempi kuin tämä fakkiutunut 'vuosikello' ajattelu, häiritsee että oletetaan kaikkien käyttävän visualisointia ajatteluunsa, varsinkin uuden oppimisessa sitä on aivan hukassa jos ohjataan visualisoimaan eikä pysty edes hahmottamaan mistä toiset puhuvat. On oikeasti sellainen asia joka kasvattajien pitäisi tiedostaa paremmin. 

Vierailija
244/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.

Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.

Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.

Mulla on just tämä sama, enkä ole kohdannut ketään toista. Kiva tietää että löytyy muitakin. Sen mitä nyt siis aiheesta on puhuttu, niin useimmilla joko kellotaulu tai kuin kalenteri jossa neljänneksen allekkain, ta-ma, hu-ke, he-sy ja lo-jo.

Olen tuo eka puoliympyrä😋

Täällä useasti toistuu, että eskarissa tai koulussa on opetettu malli. En usko tuota. Itse olen ajatellut puoliympyrän niin kauan kuin muistan. Kukaan siskoistani ei, vaan heillä erilaisia muotoja. Samat koulut on käyty lapsena. Jostain se vaan tulee ihmiselle. Ja jos ei tule muotoja mieleen, ok sekin. Puoliso ei oikein hahmota kysymystä, kun ei näe mitään janaa tai ympyrää. Vuodenajat vain on.

Todella mielenkiintoinen ketju. Tää oli joskus aiemminkin, mutta poistettiin. Toivottavasti tämä säilyy.

Vierailija
245/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visualisoin kuten kellotaulun; jokaisen kuukauden numero vastaa kellotaulun numeroa. Tammikuu klo 1, helmikuu klo 2 jne.

Vaikea kuvitella, että kellotaulupohjalta voisi ajatella kuukausien kulkevan vastapäivään, sillä silloinhan kuukauden numero ei vastaa kellotaulun numeroa. Hauskaa, miten erilaisia olemme myöskin näissä pikkuasioissa:)

Vierailija
246/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs tällainen visualisointi?

Tämä aurinkokunta olisi suuri urheilukenttä, jossa melkein keskellä on valtava nuotio tai valotolppa.

Maapallo on juoksija, jolla oikea jalka on vasenta lyhyempi. Siksi juoksija on koko ajan vähän oudosti kallellaan. Startti on toukokuussa. 1. kaarteessa on kesä. Takasuoralla ollaan syksyssä ja vauhti hidastuu hieman mentäessä kohti 2. kaarretta eli talvea, ja kauemmas nuotiosta.

Etusuoralle tultaessa alkaa kevät ja vauhti kiihtyy. 

Kentällä on muitakin juoksijoita ja tapahtumia samaan aikaan. On toimittajia ja kameroita ja vaikka minkälaista toimitsijaa.

Joku kameradrone pörrää koko ajan juoksijan ympärillä.

Juupa juu, on lapsellista, mutta saa kai sitä välillä olla vähän lapsellinenkin? Taso ketjussa on kuitenkin mitä on.

Sinä eikä muutama muu näytä ymmärtävän, mistä tässä on kysymys. Kun puhut tasosta, on se yhtä idioottimaista kuin moittia taaperoikäistä lasta tai länsimaisen ns. sivistyksen ulkopuolella elänyttä heimoyhteisöä, etteivät he ymmärrä avaruusfysiikkaa.  Toistan jälleen: kyseessä on myötäsyntyinen ajan hahmottaminen - se ei ole jonkun ulkoapäin tuputetun esikoulun seinällä roikkuvan vuodenaikataulun tulos, Se EI ole myöskään TIETOISTA visualisointia. Visualisointi on tapahtuma, jossa henkilö käynnistää tietoisesti ja tahtonsa avulla visualisointiprosessin, jossa loihtii visioita. Lapsen päässä syntynyt ajan hahmottamisen kuvio on tahdosta riippumaton, ei tietoisesti tai tuputettuna syntynyt mielikuva.

Vierailija
247/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin naamari päähän vappuna ja pian saakin jo juhlia joulua..

Vierailija
248/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin vuosi menee vastapäivään. Häiritsee kaikki vuosikellosuunnitelmat, jotka etenevät mielestäni väärään suuntaan :)

Vierailija
249/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.

Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.

Jatkan vielä:

Sijoitan itseni aina tähän vuoden vaihteeseen. Kaari alkaa siis vasemmalta tammikuusta kesään. Kesäheinäelokuu on janaa. Kaari syksystä vuodenvaihteeseen kulkee siis oikealta minua/vuodenvaihteeseen. Eka puoliympyrä🤔

Mites te muut ympyrät/puoliympyrät/janat ym Sijoitatteko itsenne kuvioon?

Mulla on just tämä sama, enkä ole kohdannut ketään toista. Kiva tietää että löytyy muitakin. Sen mitä nyt siis aiheesta on puhuttu, niin useimmilla joko kellotaulu tai kuin kalenteri jossa neljänneksen allekkain, ta-ma, hu-ke, he-sy ja lo-jo.

Täällä useasti toistuu, että eskarissa tai koulussa on opetettu malli. En usko tuota. Itse olen ajatellut puoliympyrän niin kauan kuin muistan. Kukaan siskoistani ei, vaan heillä erilaisia muotoja. Samat koulut on käyty lapsena. Jostain se vaan tulee ihmiselle. Ja jos ei tule muotoja mieleen, ok sekin. Puoliso ei oikein hahmota kysymystä, kun ei näe mitään janaa tai ympyrää. Vuodenajat vain on.

Todella mielenkiintoinen ketju. Tää oli joskus aiemminkin, mutta poistettiin. Toivottavasti tämä säilyy.

Vierailija
250/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä:

Sijoitan itseni aina tähän vuoden vaihteeseen. Kaari alkaa siis vasemmalta tammikuusta kesään. Kesäheinäelokuu on janaa. Kaari syksystä vuodenvaihteeseen kulkee siis oikealta minua/vuodenvaihteeseen. Eka puoliympyrä🤔

Mites te muut ympyrät/puoliympyrät/janat ym Sijoitatteko itsenne kuvioon?

Sori. Kirjoitin kysymykseni hupsusti tuonne väliin🤔

Siis: näettekö itsenne tuossa ympyrässä/puoliympyrässä/janassa yn?

Vierailija
251/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapani visualisoida vuodenkierto on visuaalinen. Kun katson ikkunasta ulos ja näen lunta maassa, on se vuodenaika, jolloin on lunta maassa. Kun katson ikkunasta ulos ja näen että ei ole lunta maassa, silloin on se vuodenaika kun ei ole lunta maassa.

Vierailija
252/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Visualisoinnissa saattaisi auttaa myös kuun tuijottaminen eri aikoina, ja miettiä sitä mistä suunnasta se valo tulee kuuhun.

Siitä voisi hahmottaa missä se aurinko on nyt.

Samoin voisi miettiä sitä auringon nousua.  Ja miksi kesällä päivä on pitkä ja talvella lyhyt.

Sellainen lasten karttapallo on ihan hyödyllinen kapistus, jos nämä jutut vaivaavat kovasti mieltä. Se voi pistää vaikkapa pimeään huoneeseen ja osoittaa sitä keskellä huonetta olevalla taskulampulla.

Kyllä avaruusjuttujen perusteet kuuluvat yleissivistykseen (opetussuunnitelmassa esim. 13-vuotiaille), mutta opetusvideo takaisi, että demonstrointi pysyy järkevänä.

Vierailija
253/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi, jos yrittäisitte hahmottaa asian niinkuin se on?

Eli Aurinko keskelle, sen ympärille ellipsi jolla maapallo kulkee kallellaan ja "vastapäivään".

Talvella kallistus ja napa on pohjoisessa poispäin auringosta, kesällä enemmän kohti aurinkoa.

Elliptinen rata tekee sen efektin, että päivä pidentyy keväällä ja lyhenee syksyllä eri tahtiin eri aikoina.

Tämäkin on tarpeetonta, ei ole syutä "poistua planeetalta." Mutta hyvä vitsi.

Ei tuossa ollut mitään vitsiä. Yritin vain vääntää asiaa rautalangasta niin yksinkertaisesti kuin mahdollista. Kuin pienelle lapselle puhuisi.

Minun mielestäni tuo tieto ei kuulu pienille lapsille.

Vierailija
254/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko outoa, etten visualisoi sitä yhtään mitenkään. Mulla on ADHD-piirteitä.

…vaikka muuta visualisoit? Vihaatko kalentereita.

Vierailija
255/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tiedän miten systeemi toimii, niin usein kuuta katsellessa visualisoin auringon sijaintia ja tätä asemaamme tällä pallolla.

Parvekelasitukset on kivasti itään päin, ja siinä onkin kalenteri valmiina.

Kun aurinko nousee vasemman laidan laseista, niin on kesä. Talvella ollaan oikealla laidalla.  Jokainen lasi on kuukausi. Jännän äärellä ollaan.

Nämä on niitä sinisiä ajatuksia. 

Mutta miettikääpäs niitä tyyppejä, jotka ajattelevat aurinkokuntaa, galakseja, mustia aukkoja ja universumia!!! On ne kyllä viisaita!!!

Hienoa.

Mutta jos 5-vuotiaan päähän kunnolla takoo "kellotaulun," hän ei ehkä pääse siitä ikinä eroon. Joutuu kenties miettimään kaikkea vain symbolisesti ja rajoittuneesti – opettajalta lainatuin mielikuvin, jotka ovat ”syöpyneet verkkokalvolle.”

Vierailija
256/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tiedän miten systeemi toimii, niin usein kuuta katsellessa visualisoin auringon sijaintia ja tätä asemaamme tällä pallolla.

Kun aurinko nousee vasemman laidan laseista, niin on kesä. Talvella ollaan oikealla laidalla.  Jokainen lasi on kuukausi. Jännän äärellä ollaan.

Mutta miettikääpäs niitä tyyppejä, jotka ajattelevat aurinkokuntaa, galakseja, mustia aukkoja ja universumia!!! On ne kyllä viisaita!!!

Hienoa.

Mutta jos 5-vuotiaan päähän kunnolla takoo "kellotaulun," hän ei ehkä pääse siitä ikinä eroon. Joutuu kenties miettimään kaikkea vain symbolisesti ja rajoittuneesti – opettajalta lainatuin mielikuvin, jotka ovat ”syöpyneet verkkokalvolle.”

Tästä tulee mieleen joidenkin opettajien hokema väite, että esim. historian oppitunnin muistiinpanojen kopiointi muka auttaa oppimaan asian. EI AUTA, eikä hokeminen ja vakuuttelu sitä muuta.

Opetushallitus on antanut määräykset kirjan sisällöstä; se että opettaja luovasti tulkitsee sitä sisältöä, ja oppilaat joutuvat sitä apinoimaan, ei todellakaan auta heitä hahmottamaan itse, mikä on tärkeintä.

Kokeissa sitten testataan kykyä apinoida opettajan tulkintoja/ilmaisutapaa... Surullista.

Vierailija
257/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

Tästä tulee mieleen joidenkin opettajien hokema väite, että esim. historian oppitunnin muistiinpanojen kopiointi muka auttaa oppimaan asian. EI AUTA, eikä hokeminen ja vakuuttelu sitä muuta.

Opetushallitus on antanut määräykset kirjan sisällöstä; se että opettaja luovasti tulkitsee sitä sisältöä, ja oppilaat joutuvat sitä apinoimaan, ei todellakaan auta heitä hahmottamaan itse, mikä on tärkeintä.

Kokeissa sitten testataan kykyä apinoida opettajan tulkintoja/ilmaisutapaa... Surullista.

Kopiointipakko ei korvaa hyvää opetustaitoa. Keskittyminen menee kehnosta opetuksesta kiireeseen matkia valmiiksi pureskeltua.

Vierailija
258/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

Kopiointipakko ei korvaa hyvää opetustaitoa. Keskittyminen menee kehnosta opetuksesta kiireeseen matkia valmiiksi pureskeltua.

Käteen jää, että menestys on taito muistaa toisen tulkintoja.

Vierailija
259/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miksi joillakin vuosi kiertää vastapäivään? Niin häiritsevä ajatus :D selittäkää tarkemmin miksi näin jos osaatte?

Ihmisen vasen aivopuolisko hallitseva, jos kiertää vastapäivään.

Onko englantilainen?

Vierailija
260/566 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmästyttää, miten vauhkosti tänne muutama on tullut tavallaan ojentamaan ja oikomaan ihmisiä, jotka hahmottavat ajan/vuodenkierron kukin milläkin kuviolla.

Minua hämmästyttää, kuinka sinä olet toistuvasti ”oikomassa oikomista” – miksi et hyväksy omasta mielipiteestäsi poikkeavia näkemyksiä?

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi ihmeessä se ahdistaa joitakin. Nämä änkäävät aivopesusta vaahtoavat voisivat oikeasti kertoa miksi tämä ajan hahmottamisasia heitä niin kismittää.

Entä jos heitä vain kiinnostaa (ja sinua ahdistaa)?

On yksi asia sanoa, että on itsellä ja omalla tuttavapiirillä on x kokemistapa. On toinen asia väittää, että se on sisäsyntyistä.

Tämän ketjun sivulla 10 kysyin sinulta, mikä saa sinut uskomaan, että ko. piirre on sisäsyntyinen. Viestissä nro 191 (klo 22:41) vastasit:  ”Se, että tiedän sekä myötä-, että vastapäivään ajattelevia sekä myös Jana-ajattelijoita ja kaikilla ihan normi suomalainen peruskoulu käytynä.” ja minä kerroin viestissä nro 195 (klo 22:46), ettei tämä vastaa kysymykseen. Sinun tulee esittää asia hypoteesina. Voit toki uskoa asiaasi vahvasti, ja saatat olla oikeassa. 

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvin pienestä lapsesta asti ollut vuodenkierron mielikuva puoliympyränä. Ei sitä ole kukaan päähäni aivopessut, se on syntynyt jo ennen kouluikää, suunnilleen silloin, kun aloin havainnoida, että vuodenajat seuraavat toisiaan syklissä. Syklisyys, toistuvuus luonnossa on kaunista. Syklisyyden on luontevinta tapahtua ellipsinomaisessa kuviossa, jossa ei ole alku- eikä loppupisteitä.

Vältit kokonaan kirjallisen opin aiheesta? Saattaahan olla, että omaksuit hahmotustavan eri tavoilla, että luonnon havainnointi vain täydensi teoriaa.

Olet toistanut ajatusta syklisyyden kauneudesta ja luontevuudesta; kyllä, kaikki tietämämme on harmonisesti toistuvaa (esim. hengitys, sydämenlyönnit, lisääntyminen, solun elinkaari, jne.) mutta ne eivät ainakaan minun tietääkseni ole mitään ellipsinomaisia kuvioita. Ajatteletko jotain perimmäistä tasoa, jossa kaikki on, kenties, kytkeytynyt kaikkeen? Vai mistä tulee ihastuminen suljettuuns ysteemiin?

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän syklisyyden ja ellipsimäisen aikahahmotelman syntyä lapsen mielessä myötäsyntyisenä. Ympyrä, mm. häntäänsä haukkaava käärme, on ikuisuuden ja jatkuvuuden symbolina ikivanha.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ouroboros

Entä kehitys? Pyöritäänkö vain samaa rataa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä