Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023

Vierailija
31.12.2022 |

Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.

Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.

Kommentit (636)

Vierailija
201/636 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sanoja teillä on yhdessä kappaleessa, keskimäärin?

Vierailija
202/636 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kappaletta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/636 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta sivua?

Vierailija
204/636 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan fiktiivistä kirjaa englanniksi ja sillä on semmonen sopimus missä sitä julkastaan netissä aina luku kerrallaan. Kirjoittaminen aina ollut rakas harrastus ja olis unelma jos sitä saisi tehdä työkseen, mutta toistaseksi siitä aika vähän rahaa tulee... mikä sinänsä ok koska ikinä en rahan takia ole kirjoittanutkaan.

Mulla on käytössä ohjelma joka korjaa virheitä ja saatan ehkä viikossa keretä 1-2 lukua kirjoittamaan sillä vaatii paljon aikaa värkätä tuon englannin kanssa. Ajan kanssa kyllä harjaantunut siinäkin.

Juoni kertoo nuoresta parista joka sotkeutuu rikollismpyröihin ja miten he sieltä selviytyvät. Loppusuoralla mennään mutta 120k sanaa olen nyt kirjoittanut ja muutama luku todnäk jäljellä ennen loppua.

Tsemppiä kaikille kirjoittajille

Vierailija
205/636 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi itseään niskasta kiinni, että saisi edes aloitettua sen ensimmäisen kirjansa. 

Vierailija
206/636 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Violetta kirjoitti:

Voi kun saisi itseään niskasta kiinni, että saisi edes aloitettua sen ensimmäisen kirjansa. 

Aloita tekemällä pelkkä lista asioista, joista haluat kertoa.

Tee listan perusteella sisällysluettelo. Ehkä osaat tehdä tämän suoraan, jos aihe on mielessäsi pääpiirteissään jäsentynyt.

...Sitten voit ryhtyä kirjoittamaan mistä tahansa luettelosta olevasta aiheesta!

Muokkaa kirjoituksiasi esim. muutaman kuukauden välein, kiinnostuksesi ohjaamana eli järjestyksellä ei väliä.

Älä mieti seuraavaa kirjaa, ellet tee edes listaa/luetteloa ensimmäisestä.

Vierailija
207/636 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa itse editoitte, ennen kuin annatte muille luettavaksi?

Keille muille?

Ajattelin maksullista arviointipalvelua näin ensialkuun. 

Ei kai siihen tarvita valmista tekstiä?

Vierailija
208/636 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaminen vaatii innoituksen lisäksi itsekuria ja hyviä istumalihaksia. Joudun usein pakottamaan itseni tekstin ääreen. Tarinaan uppoutuminen vaatii aikaa ja keskittymistä, ainakin minulla. Sitten kun taas pääsee mukaan juonen vetoon on helpompaa jatkaa.

Vierailija
209/636 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoitustyön jatkaminen tuntuu tylsältä, kannattaa ehkä miettiä:

miksi minulle on tärkeää, että saan tämän tarinan kerrottua? (Muotoile tämä itsellesi sanallisesti.)

Miten voisin vaihtaa perspektiiviä - tehdä erilaisia ratkaisuja sanoman välittämiseksi - jotta lukija ei tylsistyisi, kuten minä kirjoittaessani? Miten aloitan kappaleen?

Mihin alueisiin tahdon "sukeltaa," niin että kirjoitukseni tulee sydämestä, sen sijaan että se on lattea selostusten ketju?

Millä tavalla voisin kytkeä tarinaani jotain, mikä rikastuttaa sen merkitystä?

Kuinka paljon tekstiä pystyn karsimaan, ilman että tarina kärsii? Miksi jokainen (!) sana tekstissäni on välttämätön?

Vierailija
210/636 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa ei ole pakko painaa, ekologisempi vaihtoehto on e-pub julkaisu eli E-kirja, lähetät vain word-tiedoston ja kirjasi on pian valmis julkaistavaksi:

https://e-bookdesign.phonesites.com

Vierailija
211/636 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan taas, miksi kirjoittaminen on niin tärkeää minulle.

Käsikirjoituksessani on ollut jonkinlainen blokki päällä jo puolison vuotta. Olen saanut työstettyä sitä kyllä eteenpäin, mutta keskellä on ollut sellainen musta aukko, jonka kanssa en ole päässyt eteenpäin. Syy on se, että se käsittelee hankalia ja voimakkaita tunteita, ja minusta on ollut vaikeaa ja epämiellyttävää mennä sisään noihin tunteisiin. Olen kyllä kirjoittanut siitä kohdasta joitain versioita, mutta ne ovat olleet pinnallisia ja muovisia. Se paikka on tarvinnut kouriintuntuvamman, pelkistetyn ja rehellisen käsittelyn, mutta en ole saanut pakotettua sitä ulos itsestäni.

Pari viikkoa sitten tapahtui jotain sellaista erittäin ikävää ja peruuttamatonta, joka koskettaa minuakin. Lamaannuin aluksi ja olin suorastaan voimaton. Sitten viikonloppuna tajusin, että olen juuri nyt niissä tunteissa ja tavallaan siinä tilanteessa, mitä tuo tarinani musta aukko vaatii. Ryhdyin erottelemaan tunteitani paperille ja nivomaan niitä tekstiin.

Melkein kuin pato olisi murtunut. Se tarinan vaatima käännekohta pulppusi kappale kappaleelta ja luku luvulta paikoilleen melkein lopullisessa muodossa. Tiedän jo nyt, että tätä ei tarvitse muokata juuri jälkeenpäin. Sain vangittua sen rehellisen tuskan. Kun se tapahtui, tarinani alkoi taas virrata vapaasti ja etsiä omaa uomaansa.

Parasta on kuitenkin se, että kirjoitettuani tuon kaiken minulla on parempi olo. Ei koskaan niin kuin ennen, mutta sisäinen rauha kuitenkin.

Vierailija
212/636 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetteko te muut kirjoittajat toistuvasti järkytyksiä siitä, kuinka surkeaa vanha tekstinne on? Siis teksti, jonka olette todenneet surkeaksi JA muokanneet sen, on jonkin ajan päästä TAAS surkuhupaisa... Kun idea kestää aikaa, mutta kirjoitustapa ei kestä. (Hyvä sentään, että niinpäin.) Sivistys aiheesta kuin aiheesta antaa perspektiiviä.

Koen tuota jatkuvasti, kun kirjoitan blogia.

Vierailija
213/636 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Violetta kirjoitti:

Tee listan perusteella sisällysluettelo. Ehkä osaat tehdä tämän suoraan, jos aihe on mielessäsi pääpiirteissään jäsentynyt.

...Sitten voit ryhtyä kirjoittamaan mistä tahansa luettelosta olevasta aiheesta!

Muokkaa kirjoituksiasi esim. muutaman kuukauden välein, kiinnostuksesi ohjaamana eli järjestyksellä ei väliä.

Hyvä neuvo, kiitos!

Vierailija
214/636 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Violetta kirjoitti:

Hyvä neuvo, kiitos!

Ole hyvä!

Vierailija
215/636 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Violetta kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Mä haluan kirjoittaa fantasiaa ja en mä pystyisi kirjoittamaan niin, että kirjoitan kappaleet missä tahansa järjestyksessä. Mun pitää saada rakentaa tarina järjestyksessä. Enkä ole miettimässä seuraavaa kirjaa, en tarkoittanut sitä kommentillani.

Mä olen siis se jolle annoit neuvoja eikä tuo joka aiemmin kiitti hyvästä neuvosta, mutta varmasti muutkin saa apua näistä sun ohjeista!

Vierailija
216/636 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet omissa töissänne tällaista? Olen nyt kirjoittanut uudestaan käsikirjoitukseni muutaman luvun, jotka mielestäni eivät toimineet sellaisenaan ja yritin saada tuoreen version aikaiseksi. En ollut lukenut alkuperäisiä noin 6 kuukauteen, eli aikaa oli kulunut enkä muistanut niiden tarkkaa sisältöä.

Silti uusiin versioihin on ilmestynyt samoja kielikuvia, samoja koukkuja ja sanasta sanaan samoja ilmaisuja kuin alkuperäisissä. Jos olisi käsketty muistelemaan mitä ensimmäisellä kierroksella kirjoitin, en olisi pystynyt. Kuitenkin pääni keittää näköjään edelleen samoista aineksista ihan samanlaisen sopan. No, onneksi kypsyttely oli tuonut myös ainakin jossain määrin niitä toivottuja parannuksia.

Olen huomannut samaa! Usein on käynyt niin, että kirjoitan muistiin jonkun nerokkaan kohtauksen ja kun palaan tekstiin kirjoittamaan kohtausta, huomaan, että olen asian jo kirjoittanut kertaalleen!

Vierailija
217/636 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn uutena mukaan. Kirjoitan trilogiaa ja kirjoitan kirjoja rinnakkain, sillä tarina nivoutuu yhteen. Kirja on fantasiaa ja romantiikkaa pääasiassa. Ensimmäisessä kirjassa kasassa reilu 50 000 sanaa, toisessa vajaa 40 000 sanaa ja kolmannessa reilu 40 000 sanaa. Runko alkaa olla kasassa. Itse kirjoitan sieltä täältä, kun saan hyvän idean. Joskus tekstiä ei tule päivässä yhtään ja aika menee suunnitteluun. Joskus kun ajatus ja dialogi on selvillä, tekstiä tulee monta sivua päivässä. Yhden taistelukohtauksen kirjoittaminen oli kyllä niin uuvuttavaa, että piti pitää pari päivää kirjoittamisesta lopulta taukoa. Välillä kirjoittaminen on todella intensiivistä, mutta nautin, kun saan uppoutua tuohon omaan, luomaani maailmaan ja noiden hahmojen pariin!

Vierailija
218/636 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan esilukijaa. Olen yksin tämän projektini kanssa. 

Voin ruveta esilukijaksi. Olen tehnyt aikoinaan opiskelijana työkseni ja harmittaa kun enää ei voi.

Voitko esilukea mullekin?

Vierailija
219/636 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytää esilukijoita?

Vierailija
220/636 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytää esilukijoita?