Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työ ja ärsyttävä työkaverit

Vierailija
31.12.2022 |

Aloitin uudessa työssä reilu kuukausi sitten. Olin innoissani työpaikasta ja tykkäänkin työtehtävistä. Palkka ok jne. Ainoa asia mikä alkanut mietyttämään on työkaveri.
Työ on enimmäkseen itsenäistä tekemistä josta juurikin tykkään.
Ongelmaksi olen kokenut erään naisen joka koko ajan selvittää toisille omia työtehtäviä, siis mitä on tehnyt ja aikoo tehdä. Minun mielestä ihan tyhjänpäiväistä tietoa meille muille ja tämä hänen tapansa keskeyttää vähän väliä meidän muiden työtä on rasittavaa. Etenkin kun olen uusi niin minulla menee helposti omat työt (esim.jos lasken jotain) sekaisin kun hän tulee viereen selostamaan omia töitään. Hän saattaa myös kauempaa huudella ja sitten itse pitää kysyä että anteeksi, mitä sanoit kun en kuullut. Alussa aina luulin että huutelee jotain tärkeää mutta se on vaan sitä samaa jauhamista ja omien töiden päivittelyä.

Meillä osa käyttää kuulosuojaimia ja saamme myös kuunnella kuullokkeilla musiikkia tai äänikirjoja tietyissä työtehtävissä. Ajattelin että tällä vältyn tuon naisen keskeytyksiltä mutta ei.. Hän tulee viereen selostamaan ja olettaa että otan kuulokkeet pois.
Ehkä pieni juttu mutta nyt tuo on alkanut välillä ihan raivostuttamaan. Tekisi mieli sanoa hänelle jotain mutta en tiedä miten ja sekin mietityttää kun olen uusi. Nainen on vakituinen ja tuntuu olevan pomon suosiossa. Pomo ei puutu tilanteeseen. Sitäkin olen miettinyt etten enää vaan välitä hänestä, siinäpähän selittäisi kuuroille korville. Toistaalta en haluaisi olla epäkohtelias.

Olen huomannut että toisiakin työntekijöitä tämä hieman ärsyttää. Tämän naisen jauhaminen jatkuu myös tauoilla. Ei osaa puhua muusta kuin työasioista, siis omista. Sellaista omien töiden päivittelyä joista paistaa itsensä kehuminen. Toisten tekemisethän eivät häntä kiinnosta. Hän on ihan ahkera eli tekee kyllä hyvin töitä mutta tuollainen jatkuva jauhaminen asiasta on rasittavaa.
Mitä te tekisitte? Sanoisitte suoraan vai koittaisitte olla vaan välittämättä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpiin?

Vierailija
2/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla aika kokematon työelämässä. Jos tuo on ainoa asia minä työpaikalla ärsyttää, niin helpolla pääset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet korville, kohtelias hymy ja tarvittaessa toteamus "sorry, pitää  keskittyä kun on paljon uutta asiaa". Voit ehkä myös teeskennellä vähän aikaa, ettet kuullut, kun nuo kuulokkeet.

Eikö keskeytä niitä toisia?

Edellinen uhri varmaan huokaisi syvään, kun tulit pelastamaan.

Vierailija
4/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy aina että miten tämä liittyy minuun? Esitä vähän yksinkertaista, että mitä hän odottaa sinun nyt tekevän asialle sitten

Vierailija
5/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh uskon kyllä että käy hermoon!! Itse olisin ihan raivoissani myös ja mitä voit uutena työntekijänä tehdä, et mitään ellet halua m*lkun leimaa. Meillä töissä enimmäkseen miehiä mutta miten onkaan että kaksi raivostuttavinta tyyppiä ovat naisia, toinen on just tälläinen ääneen omien töiden päivittelijä ja lukee sitten ääneen tietokoneelta asioita, jotka muut kyllä lukevat itse jos jaksavat tai kiinnostaa, sitten sitä voivottelua ja päivittelyä miten mikään ei ole hyvin. Toinen on sitten sellainen työmyyrä että haluaa tehdä kaiken mahdollisen vimpan päälle ja vaatii sitä kollegoiltaan myös, ei siis voi keskittyä hoitamaan ns omat hommansa vaan ohjailee muita mitä kukin voisi tehdä. Ei siis kyseessä mikään toimistotyö, vaan teollisuustyötä, jossa periaatteessa tehdään yhdessä mutta jotain sitten myös itsekseen.

Vierailija
6/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika kokematon työelämässä. Jos tuo on ainoa asia minä työpaikalla ärsyttää, niin helpolla pääset.

:D Viisi minuuttia meni ensimmäiseen vttuilevaan kommenttiin, olette mammat pahasti ruosteessa!

Vierailija
7/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokematon ja olen kyllä ollut paljon pahemmissakin paikoissa. Mutta pakko myöntää että tuollainen jatkuva keskeyttäminen ja tyhjän jauhaminen välillä kiristää pinnaa kun haluaisi keskittyä omiin työtehtäviin.

Vierailija
8/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnittele koeaika ja sen jälkeen ota asia esiin. Näihin yleensä puututaan hyvin työpaikoilla.

Vierailija
9/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää hölöttäjät on niitä, ketkä valittaa että "etätöitä tehdessä häviää yhteisöllisyys" kun haluavat jengin toimistolle kuuntelemaan joutavia tauottomis kälätyksiään.

Vierailija
10/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano: "Anteeksi, nyt en ehdi, minulla on tärkeä työjuttu nyt kesken." Itselläni on myös tuollaisia työkavereita, mutta moni myös avautuu henkilökohtaisesta elämästään. En silloin oikeasti kuuntele, siinäpähän puhuu ja vaikka loukkaantuu, mutta ei minulla ole aikaa työaikana kuunnella muiden elämästä. Joskus olen kylmästi kävellyt pois tilanteesta sanoen, että minulla on nyt töitä. Kerran yksi tuli perässä, ja ihmetteli, tulinko oikeasti töihin!

Vierailija
11/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä, että oletko koskaan kuullut sellaista sanontaa, että laiskat ne töitään luettelee.

Vierailija
12/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää hölöttäjät on niitä, ketkä valittaa että "etätöitä tehdessä häviää yhteisöllisyys" kun haluavat jengin toimistolle kuuntelemaan joutavia tauottomis kälätyksiään.

Jep, monesti näin. Sosiaaliset taidot ja itsereflektiokyky 5v tasolla ja todellisuudessa pilaavat sen peräänkuuluttamansa yhteishengen.

Vierailija
13/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille vaikka sori mulla on nyt just vähän kesken, ja että jutellaanko kahvitauolla lisää.

Vierailija
14/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille vaikka sori mulla on nyt just vähän kesken, ja että jutellaanko kahvitauolla lisää.

Ei ikinä näin että lupautuu kahvitauolla kuuntelemaan tällaista typeryksen hölinää!

Vierailija
15/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ehkä täytyy nyt koeaika katsella tilannetta hissukseen. Yrittää vaikka kohteliaasti sanoa että tarvitsen työrauhaa. Ehkä minut ottanut "uhrikseen" kun olen uusi.

Olen myös ajatellut sanontaa että laiskat ne töitään luettelee. Ainakin näytästää että hän suoriutuu tehtävistään hyvin vaikka kuluttaakin aikaa turhaan jauhamiseen.

Vierailija
16/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauot ovat taukoa työstä. Etenkin silloin olisi hyvä antaa työkavereille omaa tilaa ja rauhaa. Jutella jostain ihan muusta kuin työtehtävistä.

Vierailija
17/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten käytös ei välttämättä muutu vaikka mitä sanoisi tai tekisi. Hyvää on se että muitakin selvästi ärsyttää joten sulla on muiden tuki automaattisesti asiassa jos uskallat vetää rajat. Konkreettisia neuvoja on vähän vaikea antaa koska rajojen vetämisessä on paljolti kyse kehonkielestä ja äänensävystä. On eri asia sanoa silmiin katsomatta ja mumisten esim. "Saisinko työrauhan kiitos" kuin katsoa selvästi ärtyneenä toista silmiin ja sanoa sama asia painokkaasti ja jämäkästi. Odottelisin itsekin kyllä ehkä koeajan loppuun jos on kerran pomon suosiossa (tai peräti lemmikki.)

Vierailija
18/30 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä seurata sen muun porukan menettelyä tämän suhteen. Jos suupaltti jostain mystisestä syystä olisikin pomon suosikki, siitä on on pakko selviytyä suututtamatta ketään.

Vierailija
19/30 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo sinun kollega yksinäinen vapaa-aikanaan. Hän saattaa vaan kaivata juttukaveria töissä.

Vaikkakin tuo on tosi ärsyttävää kun joutuu vasten tahtoaan kuuntelemaan jatkuvasti toista javielä asioissa jotka ei koske juuri minua.

Sitähän tämä työelämä on, minulla on varmaankin 2-3x viikossa jotain palavereja a 1-1.5h joissa minua koskevat asiat olisi käsiteltu 15 minuutissa. Ihan ihan hiton turhauttavaa kuunnella esim täysin toisen toimialan juttuja kun kello käy ja tietää että on 20 lukematonta s postia ja lukematon määrä muuta tekemistä ja taas menee ylitöiks sen takia että kuuntelen ihan jotain tyhjänpäiväistä.

Vierailija
20/30 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa miten muut käyttäytyy.

Jos mahdollista koita järjestellä oma työaika tms mihin itse voit vaikuttaa siten että olet mahd vähän hänen kanssaan tekemisissä. Vetoa aina "anteeksi pyytelyn turvin" kiireeseen ettet nyt ehdi. Toista samaa maneeria. Ihme jos ei tajua.