♥TAMMIsten Tiistai♥
Kommentit (23)
Isänpäivä on takanapäin ja oikein mukava päivä olikin. Taapero sai koristella isille kakun ihan itse ja sitten laulettiin ja annettiin lahja. Isi sai t-paidan tekstillä " Maailman paras isi" ja isin & esikoisen kuvalla. Niin ja lisäksi vielä Supermies -pyjaman. Sitten oltiin pulkkamäessä ja käytiin mummilassa syömässä.
FABLE: Myötätuntohali täältä!! Uskon niin hyvin, että vauvan koko sua vaivaa kun kerran itsekin saman asian kanssa pähkäilen. Mutta ihanaa, että olet nyt seurannassa ja varmastikin synnytys sitten käynnistetään ennenkuin vauva pääsee kasvamaan liian suureksi. Osasiko sulle kukaan sanoa, mistä tuo makrosomia voi johtua jos kyseessä ei ole sokerit? Tai voiko sille itse tehdä jotain?
Mullahan ei ainakaan vielä ole mitään seurantaa, lääkäri sanoi vain, että " katsotaan nyt" . Joten hyvin piinaavia päiviä (ja öitä) tässä vietetään kun on niin suuri epätietoisuus, että onko vauva kunnossa ja kasvaako se koko ajan vaan kiihtyvällä tahdilla ja mä en voi tehdä muuta kuin O D O T T A A... Tuntuu, että tästä raskaudesta on hyvin vaikea nauttia ihan tämän huolen vuoksi. Mulle lääkäri sanoi, etten voi itse vaikuttaa mitenkään vauvan kasvuun, mutta kyllä sitä silti usein miettii, että jos teen vielä vähän pidemmän lenkin tai jätän tämän leivän syömättä, niin tulisko vauvasta sitten normaalikokoinen... Kuitenkin sanotaan, ettei saisi laihduttaakaan raskausaikana, mutta onko siitä sitten haittaa? Tai siis onko kumpikaan sikiölle turvallista, hillitön kasvu tai äidin laihdutus... Ja kun mä en ole saanut painoarviota, niin mulla ei ole edes mitään tietoa että millaista jättiä tässä odotellaan. Ottaa henkisesti aika koville :(
Josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen eli te UNETTOMAT: Kuinka paljon yleensä saatte nukuttua ja onko mitään vinkkejä jaksamiseen? Mä nukun keskimäärin 3-5 h vuorokaudessa, huonoina öinä vähemmän, hyvinä jopa 7 h. Esikoisen aikaan yölliseen kukkumiseen auttoi jogurtti eli johtui siis nälästä. Nyt en ole keksinyt vielä keinoa. Vähäunisuus aiheuttaa mulla kovaa pyörryttämistä, esim. eilen sai miettiä uskaltautuuko auton rattiin kun mulla on tätä työmatkaa 30 km suuntaansa. Mut jospa tämä olisi vaan joku vaihe...
Mut vähän mukavampiin juttuihin välillä eli sain eilen tehtyä taas jotain joulun eteen. Tilasin joululahjaksi ensi vuoden kalentereita esikoisen kuvilla ja sitten joulukortit myöskin. Saatiin siis otettua kuva esikoisesta ja koirastamme, vaikka meinasi ollakin vähän liian monta liikkuvaa osaa :) heh, saati sitten ens jouluna kun on vielä yksi vipeltäjä lisää!
Mut aika masentavalta tuntuu lukea, et tässä pitäisi olla jo sairaalakassi pakattuna, kun mä en ole vielä ehtinyt mitään muutakaan... No, mut jos sitten äippälomalla. Ja toisaalta onhan mulla näitä viikkoja melkein vähiten tässä porukassa. Vaikka toisaalta tuntuu, että mahtuuko/annetaanko vauvan olla masussa loppuun asti, joten mä veikkaisin syntymäpäiväksi 18.1. (la 27.1.).
Mutta nyt töiden pariin ja kohta aamusumpille!
ariella ja masu-paavo 29+3
8color=darkviolet]Yäh, närästyskuplia meinaa olla :/ tuntuu, ett sen mukana äkkiä nousee jotai :O jospa ei sentään yökkiä tarvis, koska siltä oon välttyny täysin.
Labraan tässä pitäs kohta suoriutua *puistattaa* tuntuu käsivarressa heti jomotus, ku sitä aatteleekaan. No, jospa se menis. Hyvän asian takiahan siellä käväsen.
Pitää saaha jotai masuun. Ettei ihan heikotus iske. Ku ei kerta ihan ihan pakko oo oltava paastoarvot. Sais vaan jottai alas, ku jännittää!!
Z ja peipi 29+4
En oo aikoihin palstaillu, mutta tulin nyt lukemaan juttuja kun itellä mieltä vaivaa kun eilen neuvolassa sanoi vauvan olevan turhan matalalla.
Että jos lainkaan supistelee, on pakko jäädä makuukuurille, ettei lapsi vain synny ennen aikojaan.
Muutenkin on alaselkä vaivannut toista viikkoa, mukava sitte koittaa selittää vanhemmille lapsille (jotka eivät niin vanhoja ole vaan 1v ja 3v) ettei äiti pysty kantamaan heitä. Syliin toki nostan kun istun, mutta kantaminen ei onnistu.
Niinpä sitten päädyin siihen että jään loppuviikoksi sairaslomalle, vaikka ei oikeastaan lainkaan huvittaisi (minusta on kivaa olla töissä!) Mutta jospa tuo selkä siihen mennessä paranisi hiukan, että paremmin pystyn taas istumaan. (työni on päätetyöskentelyä, eli istumista istumista istumista)
Soittaessani neuvolaan sairaslomasta sain sitten lääkäri ajan, että hän voi tarkistaa mikä on tilanne, ettei vain ole mitään muutoksia vielä tapahtunut kohdunsuulla. HOPE NOT!
Toivottavasti lapsi kuitenkin syntyy vasta ensivuonna, vaikka heti 1.päivä mutta ensivuonna kuitenkin (la 17.1)
Maria: sama juttu täällä, yksi arvo oli miullakin sokerirasituksessa koholla ja verensokerimittarin sain kotiin. Jos saat samanlaisen värkin kuin miulla on, niin se pistäminen on tosi helppoa, ei sitä neulaa edes näe. Napista vaan painaa ja naps on reikä sormenpäässä. Yllättävän nopeesti siihenkin tottuu. Onko siulle sanottu, kuinka usein pitää mitata sokereita kotona?
Päätettiin eilen, että tyttö jatkaa hoidossa kolme päivää viikossa jouluun asti, sitten jää kotiin. On nimittäin niin kovin liitoskipuja , etten mie pysty oikein liikkumaan kunnolla ulkona ja ulkoilun jälkeen tuppaa aina supistelemaan enemmän ja pitäähän lapsen päästä pihalle temuamaan... *seliseli* Vähän kyllä kolkuttaa omatuntoa pitää lapsi hoidossa, vaikka ite oon kotona, mutta jos siinä sais vähän ladattua omia pattereita samalla, että jaksaa paremmin niinä päivinä kun lapsi on kotona.
Meillä on tänään kotona tyttöjen ilta; ollaan naperon kans kahestaan kun mies lähtee " nauttimaan" Iron Maidenin konsertista. Saattaa olla väsy mies huomenna, kun meinaavat vielä ajella sieltä kotiin konsertin jälkeen ja normaali työpäivä huomenna. Lupasin kiltisti ;) viedä tytön yksin päiväkotiin, että mies saa nukkua vähän pitempään. Yleensä viedään yhdessä, kun on sama työmatka ja työt alkaa samaan aikaan.
( . ) kaikki edelleen hyvin, lukuunottamatta liitoskipuja, jotka taas yltyivät kun piti kävellä töihin. Torstaina on neuvola, kiva päästä taas sinne. Maha on tosiaan alempana, ihan kuin ois helpompi hengittää tänään, kun kohtu ei samalla tavalla paina keuhkoja kasaan.
Voikaa hyvin!
T: Monttu 32+4
Monttu:
Maria: sama juttu täällä, yksi arvo oli miullakin sokerirasituksessa koholla ja verensokerimittarin sain kotiin. Jos saat samanlaisen värkin kuin miulla on, niin se pistäminen on tosi helppoa, ei sitä neulaa edes näe. Napista vaan painaa ja naps on reikä sormenpäässä. Yllättävän nopeesti siihenkin tottuu. Onko siulle sanottu, kuinka usein pitää mitata sokereita kotona?
T: Monttu 32+4
[b]puhui ainakin vielä puhelimes jostain 7 kerrasta?? sitten niiden tuloksista katsotaan jatkoa..
Maria-79:
puhui ainakin vielä puhelimes jostain 7 kerrasta?? sitten niiden tuloksista katsotaan jatkoa..
Täällä mitataan 8 kertaa päivässä, kolmena päivänä joka toinen viikko lapsen syntymään asti. Eli ennen ja jälkeen aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Nyt oon tosin jättänyt viimeisen mittauksen pois, kun menen nukkumaan iltapalan jälkeen. Kaikki arvot on tähän mennessä ollut rajojen alapuolella. Että vähän taas tämmöstä turhan tuntuista...
Kirjoittelin viimeisiä rivejä ja onnistuin säheltämään viestin jonnekin hevon kuuseen :-( Anoppi soitti just että on tulossa käväisemään joten ihan lyhyesti.
Mekulle kiitos kun kaivelit luetteloa, peitto tilattu katsotaan onko millainen.
Fable - toivottavasti kaikki menee kuitenkin parhain päin. Ei varmaan mahdollista että la olisi vaan laskettu väärin ja olisitkin jo pidemmällä? Mun la vain ultrien perusteella kun menkoista ei voinut oikein sanoa.
Päivähoidosta - meillä poika aloittaa joulukuun alusta 3 pv viikossa ja klo 8 - 14.30. Johtajatar olisi halunnut että lopettaa kokonaan kun on niitä jotka OIKEASTI tarvitsee hoitopaikan... Nyt onkin huono omatunto ja asiaa kovasti mietiskelen :-( Saahan sen sitten äkkiä sieltä hoidosta pois, mutta en oikein uskalla ainakaan vielä sitä tehdä. Jos tulokas onkin erittäin vaativainen ja mä en saa ikinä nukkua jne... Huokaus.
SyntymäpäiväG: toisaalta toivon että vasta tammikuussa kun la on 1.1. mutta vähän pelkään että joulukuun puolella jo tulee jos tekee esikoiset. Tarkempaa päivää en oikein osaa sanoa...
Täytynee mennä ennenkuin anoppi on oven takana.
t. Mirabella ja Albert rv 33+1
[color=darkviolet]Mars-patukkaa tässä mussutan. Pitäähän se joku palkinto itelle antaa hyvästä suorituksesta ;)
[color=blue]Maria [color=maroon]ihana lukee tuota sun tekstiä piristi heti aamutuimaan :) :) hih oma napanöyhtä ;) mahtuuko sulla sellasta olemaan, ku mun napa on ainaki kavonnu :D
Kyllä tosiaan sun systeri on jotenki kieroutunu luonne, jos tykkää piikitellä toisia :O :D
Niin minkäs ikänen teiän pojan kloppi on? Tää pää, ku on nykyään niin hatara, ett tuulenpuuskan ja vireetki vie vähäsetki järenhippuset muille maille. .
[color=blue]NukkumisG: [color=violet]jaahas yleensä meen sänkyyn jotai klo 23 maissa ja nousen yleensä kasin maissa elikkäs mitäs siittä tulis *räknää* Sanotaanko, ett jotain 7-8 tuntia nukun riippuen öistä. Enkä ota päikkäreitä, ku päivisin ei uneta.
[color=blue]Treema [color=maroon]meiän akka (4v7kk)tuumas eilen, ett vielä ku jos vähä masu kasvaa niin ei mahuta enää vierekkäin sohvalle! Olin kylellään ja akka änkes viereen.
[color=blue]Monttu [color=violet]eläs höpötä siellä :) nyt ei saa alkaa suremaan sitä, jos lapsonen hoijossa ja sie kotosalla. Ei sekään tervettä ois, että tyttö ois aina sun kans sisällä ku vois leikkiä ja rientää kavereitten kans hyvässä hoidossa. Heh, kuuleeko rivien välistä, että meillähän virikehoitoo harrastetaan ;) ja tää akka rohjottaa hyvillä mielin kotona.
Tänään saan jo iltapäivällä soittaa maksa-arvojen tulokset *jännittää* sappiarvoissa menee muutama päivä, ku ne tehään Oulussa. .
[color=blue]Fable [color=maroon]en ihmettele yhtään, jos mietityttää tuleva. Toivotaan ettei vauva ihan älyttömästi kasva. Oot varmasti nyt hyvässä ja tarkassa valvonnassa, joten yritä olla huolehtimatta liikaa. Voimia bd bd.
[color=blue]Mirabella [color=violet]ikävä kyllä tästä mökistäkään ei löydy Elloksen luetteloa. Mulle tulee vaan sieltä niitä ohkasia esitteitä toisinaan.
[color=blue]Tigger [color=maroon]juu kai se pitää uskoo ettei pulkkaan oo asiaa ;) Joko alkaa tuleva koitos jännittään? Tuli mieleen noista valmennuskäynneistä.
[color=blue]Sulina [color=violet]toivottavasti matka tähän suuntaan menee hyvin masukkaana.
[color=darkviolet]Ohoh patukka kesti tänne asti eli varmaan 20 minsaa :D Lattioita pitäs alkaa moppaileen, ku ukko peräti eilen illalla imuroi. Se on tosiaan peräti, koska sitä ei pahemmin tapahu. Eikä tullu mutinoita vastaan, ku kysäsin imuroisko se, ett saan tänään sit mopata.
Joten mäenlasku-episodin hyötyä tämäkin, olettasin. Pitääköhän alkaa ihan tolkuttomasti nyt juoksuttaan ukkoo ;)
Lunta satelee ja taitaa olla viitisen astetta pakkasta tai ainaki aamusella oli sitä luokkaa. Viiman tynkää on, joten ei parane lähtee pihalle. .tai no enempi aattelen sitä, ett jos tulee hutera olo labran takia. Ei saa naureskella siellä, vaikka en oo ikinä pökränny (koputtaa puuta) niin huteran olon saan joskus. Osasyynä varmasti jännityksen laukeeminen. Aattelin sit tänään ottaa rennosti ja pysyä mökillä.
Oispa tuossa pyykkejäki mitkä oottaa kaappeihin pääsyä. Akan vaatteet sain aamusella laitettua, mut askaretta ois vielä. Eilen tosin alotin ompeleen akalle pöksyjä, joten niitä vois surruutella tännään kasaan. Jossai välissä. .
Tuli tässä yks päivä mieleen ettei vieläkään oo nimiä sovittuna. Ei oo ollu innostusta miettiä jostai syystä. Tai ku ei muka oo mitään nimiä olemassa mitä haluais. Pitäspä muistaa ens viikolla kysyä neuvolassa, ett millon saa sen kaavakkeen mikä toimitetaan synnärille. Siihenhän pitää olla nimiehotukset varulta, vaikkei ne pysyviä tarvikkaa olla niin viimeksi laitettiin ihan valitut nimivaihtoehot. Jos tosissaan tulis hätäkasteen paikka niin eipä siinä hötäkässä kerkeäis välttämättä nimiä aatella.
Kummiasioista on sentään vähä ollu puhetta, mut eipä niitäkkää oo lukkoon lyöty. Mut ei tarvis kummiskaa mun yhen unen käyä toteen eli ristiäiset oli alkamassa, ku tajusin ettei kummeja oo nimetty/pyydetty. Voisko kukaan olla niin horisko. .
Ei mutta nyt pitää saaha persaus tästä ylös.
Mukavaa tiistaita kaikille :)
Kloppi on nyt 1vee 5kk..
heh,ei mulla mitää nöyhtää oo :) sanoon ukollenki ,notta ku viälä vähä plumpsahtaa uloos tua napa,niin saaraha tyäntää mun napa sen navan sisälle !
napaseksiä..hihihihiii..(kuka muka tyhymällä päällä??)
Siis pitkä viestini hävisi taas jonnekin eli eikun uudestaan kirjoittamaan, aaargh....!
Elinen tosiaan meni hujauksessa kun ystäväni tuli käymään ja heiluin koko aamun imurinvarressa ja se tuntui tosiaan liitoksissa kun illalla oltiin synnytysvalmennuksessa ja piti kammeta ittensä lattialta ylös....!
Siellä sitten kokeiltiin jumppapalloa ja oli muuten mukava istua siinä ja liikutella itseään, vinkiksi teille muillekin " liitoskipuilijoille" (Monttu & Ardisia), mies osti minulle heti Prismasta semmoisen tv-tuoliksi, halpa hinta hyvästä olosta (15,90 ¿) ja siinähän sitten heiluttelin itseäni telkkarin ääressä illalla! Sitähän voi sitten käyttää synnytyksen jälkeen ihan varsinaisen jumppapallona, ja leikkiä lasten kanssa!
MARIALLA ikäviä kokemuksia exän kanssa, älä rasita itseäsi liikaa, vaikka vaikeetahan se on kun on tottakai huoli lapsistakin. Tsemppiä & jaksamisia!
ZATU joutunee jättämään pulkkailut nyt sitten tuonne laskiaiseen ettei olo mee ihan mahottomaks!
NENNILLÄ ihana sisko kun huolehtii siivoamisesta & ruuan laitosta!
Minunkin sisko lupaili siivousapua kun olen synnärillä, mutta saas nähdä kun hänellä noita omia muksuja on 4 kotona että miten ehtii tännekin....
Joku ihmetteli maa-artisokan ulkonäköä, eikä turhaan, sillä se on valitettavan harvoin käytetty juures.Se on sellainen puolikkan nyrkin kokoinen, hyvin mukulainen, perunan värinen mutta täysin valkoinen sisältä.Inhottava kuoria mutta maksaa vaivan!
Sisältää paljon kuitua ja inuliinia ja sopii hyvin diabeetikoille, tosi juuri kuituisuuden takia laitan keittoon puolet perunaa muuten aiheuttaa ikäviä ilmavaivoja....
MEKULLA oli ihana bataattikeitto-ohje, täytyy kokeilla vaikken pahemmin bataatista välitä, kookosmaito/kerma sen sijaan on ihanaa!
SYNTYMÄPÄIVÄ G: minulla ei ole varsinaista päivää jolloin toivon vauvan syntyvän, olenkin sanonut että kuhan pysyy mahassa joulukuuhun asti niin hyvä! (LA 12.01)
Mies tosin toivoo että tulisi ensi vuoden puolella kun on ite joulukuun-lapsi....
JOULURUUISTA: meidän joulupöytään kuuluu peruna, porkkana ja lanttulaatikot, sekä kinkku että kalkkuna. Italiansalaatti ja rosolli sekä jonkun muunkin mainitsema katkarapusalaatti.
Kaloja, eli silliä, silakkaa, lohta ja yleensä olen myös tehnyt maksapateen mutten tänävuonna....
Lipeäkala ja mäti ei kuulu meidän jouluun.
Kaikki ruuat olen yleensä itse tehnyt, mutta saas nähdä miten käy tänä vuonna.... Laatikot tosin voisi tehdä raakana pakkaseen niin ei tarvis kun sulattaa ja uuniin, maistuu paljon paremmalta itsetehtyinä!
Jouluihminen kun olen niin nautin tunnelmasta täysin rinnoin (ja varsinkin tänä vuonna täysin vatsoin!) ja me, kuten varmasti moni muukin tammenterho, mennään tänä vuonna siinä tahdissa minkä maha osoittaa!
Nyt jos reippailisin tuonne ulos happihypylle koiran tai sauvojen kanssa ja palailen viimeistään huomenna neuvolakuulumisten kanssa!
Voikaa hyvin,
Pupina 31+4
[color=violet]heh mie oon luullu, ett napaseksi on sitä ku kikkeli työnnetään napaan :D no joo mitähän aamusumpissa oli. .
[color=blue]Pupina [color=maroon]vihreenä täällä luen teiän valmennuksesta. Me ku käytiin akan aikaan niin pöyän ääressä aina istuttiin ja käytiin muka asioita läpi. Yks surkee filmi katottiin. Kivunlievityksistä saatiin lappusia muistaakseni kotio lukemiseksi. .ainoa hyvä asia niin käytiin synnärillä tutustumassa. Oispa meilläki ollu jotain kuivaharjotteluja.
[color=darkviolet]Peräti pyykit on kaapeissa ja lattiat osaksi tuoksuvia. Tiskipöytäki näyttää kattelemisen arvoselta. Kaupassa vois käyä kuhan oon saanu murua rinnan alle.
Eilen tein piparitaikinan ja akan kans leivotaan iltapäivällä :) :) Kerron sitten oliko hyvä ohje ja laitan kiertoon, jos tulee syötäviä :b
Äkkiä kävin lukaseen viestit läpi...tässä nyt kiireesti jotain.
ARIELLA: Sitä tässä oon kans ajatellut että mitä itse voin tehdä jottei vauva kasva liian suureksi, jos kerran sokereissa ei ole häikkää. Kun neuvolassa ollaan sanottu ettei se oma syöminen vauvaa kasvata jos sokerit on ok, mutta taas sairaalassa perjantaina kehotettiin välttään ihan liiallista sokerin syöntiä. Kysyin sitä että mistä voi siis johtua vauvan hurja kasvu ja lääkäri oli vaan sitä mieltä, että se johtuiu sitten perimästä. Kyseli tarkkaan mun ja miehen syntymäpainoja ja kokoja. No, mä olen syntynyt 3viikkooa etuajassa ja jo silloin painanut 3600g/50cm, mutta en ole isokoinen muuten. normaalisti 160/53, nyt raskausaikana kiloja tosin on kertynyt yli kymmenen. Mutta mies on iso, siis pitkä ja roteva. Että ilmeisesti nääkin asiat sitten vaikuttaa jollain lailla kun kerran niitä kyseli.
Perjantain ultran perusteella vauva olisi 4700g jos syntyy laskettuna aikana. Mutta tuossa katselin noita kahden viimeisen ultran painoarvioo, niiden välillä oli kymmenen päivää. Ekassa saatiin arvio 1693g ja rv 29+4, toisessa siis 2257 ja rv 30+6, eli jompikumpi arvio heittää koska eihän se vauva sentään yli puolta kiloo kasva kymmenessä päivässä, vaikka kuinka olis makrosominen.
En sitten tiedä, seurattaisko vauvan vointia yhtä tarkkaan jos ei tuota lapsivettä olisi niin paljon. Nythän nää kaksi asiaa yhdessä vaikuttaa ja siihen yhdistettynä nää supistukset. Viime yönä meinasin jo lähtee sairaalaan kun maha oli todella kipeä, sellaista menkkamaista jomotusta ja alaselkää poltteli. Ja niitä kivuttomia supistuksia tuli yhtenään kun käveli. Vähän kyllä hirvittää että jos tuolla kohdunsuulla on ruvennut viimein tapahtuun, nää supistelut on meinaan ärtyneet pahemmiksi. No, panadoli ja kauratyyny auttoivat asiaan, tällä kertaa. En tiedä mitä sitten oli.
Eli tästä päästäänkin siihen nukkumiseen. Eli ei mene yöt hyvin täälläkään. Yhtenäkään yönä ei pääse nukkuun ennen puoltayötä ja sitten siinä kolmen maissa on se eka vessareissu. Eli 3h unta ja sitten valvotaan ja taas torkahdetaan pari kolme tuntia. Eli tässähän on jo melkeen sama rytmi kun sitten vauvan kanssa tulee oleen. Ikävää vain että on jo valmiiksi univelkainen tällä menolla. Väsyttää mutta sitä käy jotenkin ylikierroksilla.
Mirabella: Ei liene mahdollista että la olis väärin, koska np-ultrassa vastas ihan viikkoja, samoin kuin rakenneultrassa. Sen jälkeenhän noi vauvat rupee kasvaan yksilöllisesti.
No, huomenna on sitten se sokerirasitus, inhottaa jo etukäteen, mutta pakko se on taas läpikäydä. Mielenkiinnolla odotan tuloksia.
Onko muut jo pakkaillu sairaalakassia? Pitäis varmaan munkin ruveta ajatteleen asiaa kun tuntuu tää oleminen välillä siltä, että lähtö on lähellä. Olispahan sitten valmiina. Täytyypä taas ihan muistella mitä kaikkee kannattaa ottaa ja mitä jättää. Liivinsuojat oli ainakin kova sana viime kerralla ja oma rintapumppu. En tykännyt siitä sairaalan pumpusta, yleensä siellä oli aina joku toinenkin pumppailemassa, ettei saanut olla omassa rauhassa. tuli kyllä vähän lehmämäinen fiilis siellä....
Zatu:
heh mie oon luullu, ett napaseksi on sitä ku kikkeli työnnetään napaan :D no joo mitähän aamusumpissa oli. .
ehehhee.. nii,jos nuata napoja kovan hinkkaa yhtehe,eikä syä napapillereitä ,saati käytä napakumia,tulookoha mulle lisää napoja??
se oliski iloone lisä alapään suanikohjuulle ja pukamille.. kjäh jäh...
jos söis itte tehtyä hernes soppaa,niin vois aivokki(?) saara ravintua jonkunlaasee tyäskentelyhy,tai jos ees taso hivene eres nousis :DD
[color=A020F0]*kiskasee Zatun kyynärvarresta tänne E-P:lle ja esittelee tiskipöydän tiskejä...silityspöydän puhtaita pyykkejä...karvakorvia lattialla -eilisen koiravieraan ansiota-.... ja läikkynyttä kaffia keittiönlattialla ja tuijottaa toivekkaina zatua silmiin V i i t t i s i k s...*
Jep, se oottaa mua kotona *voi mua raukkaa* , taidanpa viettää tänään ylsäillan töissä, josko joku taikoisi ne silläaikaa..jonnekin?
Huh huh, söin just äsken 5 vihreää kuulaa...örg. En muistanutkaan miten makea voi tuo värkki ollakkaan..eikä yhtään omatuntokaan soi 8-o no onneksi kävin ees tänään siellä kasvispaikassa lounaalla: oli meinaan niiiin hyviä sieniä että! Tattimuhennosta, kangassieniä etikkaliemessä ja sienisalaattia NAM!
Pahus, ukot huutaa tuolla alhaalla jotain...tarttee mennä!!
Palaamisiin !
Mary 30+6
Te ootte kertakaikkisesti pelastanu mun päivän ja lisänny elinvuosia muutamalla kymmenelle,harvoinpa tulee näin makeasti naurettua :D
Jouluruuat:Peruna-,porkkana-,lanttu-,makarooni-, ja maksalaatikko. Kinkku,palapaisti,rosolli,makaroonisalaatti,vihreäsalaatti, ja lisäksi joko muussi tai perunat. Kalaa (lohta ja silliä) joskus,harvoin viihtin kotiin ostaa itseäni varten,syödään sit joulupäivänä anoppilassa :) Siellä onkin kiva käydä kun siellä on aivan erilaiset ruuat taas kun meillä,on poropaistia ja kalkkunaa ja juureslootaa plus kaikkee kivaa pohjalaista murkinaa :) Ruuat teen itse,aaton aatto menee siinä puuhassa mukavasti aina.
Joulunalus perinteinä meillä on ehdottomasti se että jouluaatto yönä paketoidaan vasta kaikki lahjat miehen kanssa ja kinkku paistetaan myös yöllä..ja kuusi laitetaan samana yönä pystyyn odottamaan lapsia aamukoristeluun.. oho kuullostaapa nyt yhtäkkiä rankalta projektilta (sanoo äiti joka nukahtaa joka ilta 23.00. ja nukkuu pari tuntia päivälläkin)
Kauhia ku joulu pyörii mielessä jo koko ajan..
Oma napa.. möyrii kovasti..masussa kasvaa karvapeite,ei ainakaan tarttee masun kohalta palella =) perjantaina siis neuvola,neuvolakortti on hukassa,pitäs kai tehä suursiivous ja koittaa etsii se. Väsyttää ihan kamalasti,voisin nukkua koko ajan. No eipä tässä mitään uutta oo navasta kerrottavaa. Pikkuneiti sanoi tänään että se ei kaljua vauvaa huoli meille... ja että pitää lähteä röntgeniin katsomaan onko se tyttö vai poika ja tarkistaa hiustilanne.
Nyt tekemään jotain..
T:Isa ja masukki 30+2
Tulipa meilläkin tuota isukkia ja moffaa ja faffaa juhlittua oikein kunnolla. Vielä iltasella myöhään käytiin laittamassa mun miehen isän haudalle kynttilä. Esikoinen oli ihan tsippi, kun kotiin päästiin...Mutta kaikilla oli oikein hyvä mieli!
NUKKUMIS G:
Täällä ei nukuta kunnolla! Uni on tosi kevyttä ja herään melkein kaikkeen mahdolliseen :( Lonkat särkee edelleen ja se kyllä valvottaa, kun joutuu jatkuvasti vaihtamaan kylkeä, välillä pakko makaa selälleen, että lonkat vähän rauhottuis. Hengittäminen on jotenkin sikaraskasta, tuntuu ettei nenän kautta riitä tarpeeks happea. Aamuisin (ja muutenkin) tulee niistettyä sellasta epämäärästä verihyytymä-räkä seosta. Ilmeisesti limakalvot on kuivat. Mun mielestä esikoisesta oli sama juttu. Saikkarilla olen jo ollut kauan muiden vaivojen takia, joten voin lepäillä päivisin, kun siltä tuntuu.
ESIKOISEN HOITOPAIKKA:
Älkää hyvät ihmiset ottako ressiä tai huonoa omaatuntoa kontolle lapsen hoitoon viemisestä. Meillä esikoinen on 5 vee ja ollut samassa päiväkodissa 4 vuotta, joten mulle sanottiin ihan suoraan, että parempi pitää lapsi hoisdossa, vaikkakin sitten lyhennettyä päivää tms. järjestely. Meillä ainakin neiti nousis kapinaan, jollei pääsis kavereiden kanssa leikkimään. Esikoinen on muutenkin sosiaalinen tapaus ja riippuvainen päiväködin touhuista; leikit, laulut, kaverit - kaikki ohjelma käydään meillä tarkkaan läpi, enkä rehellisesti pystyisi samaan!
Nyt pitää ruveta imuroimaan ja tyhjäämään tiskikonetta!
Äitee ja " Aatutar" 29+4
[color=blue]Joulumuonista [color=maroon]ettei tullu muuta sanottua aiemmin, ku ettei makarooniloota meillä kuulu joulupöytään. Kinkku, peruna- porkkana ja lanttulaatikko kuuluu ja maksa, joka jäänee tänä vuonna kauppaan :`( *yhyy*.
Rosollia tulee ostettua, mut siittä en pahemmin perusta. Perunasalaattia ja joulun punasia isoja omppuja pitää olla ja mandariineja. Jos nuo puuttu niin aatto on jotenki vajaa. Joulupöydän konvehteja pitää ehottomasti olla ja niitä pitää opetella jo ennen joulua syömään ;)
Karjalanpaistia tai hirvenlihaa pitää laittaa uunissa pottujen seuraksi. *hmm* onkohan vielä muuta. Joululimppua mulle, ukko ei siittä perusta. Kinkkuja tuhotaan yleensä kaks. .Ja toinen on ainaki kymppi kilonen. Pipareita ja torttuja niin eiköhän näillä pärjää.
[color=blue]Maria [color=violet]no käyttäkää nyt ihmeessä etes jotai napaehkäsyä :O miltä näyttäs masu, joka on täynnä napoja. Sitähän ei joutas muuta tekeen, ku tuijottaan jotakin omaa napaa :D
[color=blue]Mary [color=maroon]voi harmi, ku nyt vasta luin sun pyynnön (hehheh) eli oot varmaan jo saanu urakoitua kotihommat.
Uh mitä oot erehtyny syömään -> sieniä *örk* sori mut noi sun kuvailut. .mie en oo ikinä perustanu tateista. Kärpässieniä tuli kuvattua syksyllä, mut se on vähä eri asia :D
[color=blue]Isa [color=violet]kivakiva siis, että täällä on toinenki karvamasu mulle seuraksi. Mä oon päätelly, ett mieshormoonit taitaa jyllätä " masukuoren" alla, koska sen verran paljo karvotun ;)
[color=blue]Mieletön [color=maroon]mä oon kans huomannu välillä hengityksen muuttuvan jollailailla työläämmäks. Kai tuo masu kasvaa ja painaa.
[color=darkviolet]Akan kans sit tehtiin pipareita. Jääkaapissa on vielä taikinaa, ku mulla alko jauhot kutittaan kämmentä ja akka ei jaksanu enää leipoo. Päätettiin sit jättää huomisellekki. Tässä ohje, koska tuli hyviä.
[b]PiPaRkAkUt:[/b]
125g voita
3/4dl siirappia
1dl sokeria
reilu 1rkl piparkakkumaustetta
1 muna
4-4 1/2dl jauhua
1tl soodaa
Kiehauta rasva, siirappi, sokeri ja mausteet. Jäähdytä. Lisää muna. Sekoita joukkoon jauhot joissa sooda sekasi :) Vältä turhaa sekottamista, ett tulis rapeita pipareita.
Jääkaappiin yöksi muhimaan. Paista 200 asteessa 5-8 minsaa.
Tein kaksinkertasena, ku tuosta pitäs tulla jotai 60 kipaletta. Jos joku tarvii erikseen mausteitten määrät niin voin laittaa. Mä olin tänä vuonna " laiska" ja käytin valmista seosta. Taitaa olla jo aikasa eläneitä mun inkiväärit jne.
Iltasumppi kutsuu :)
Vitsit, tajusin tuossa äsken kaupassa käydessämme, että tänä vuonna en voi syödä pipareita aurajuustolla :( Täytyy varmaan leipoa aimo kasa pipareita ja ostaa valmiiksi monta pötikkää aurajuustoa, sitten kun vauva on syntynyt, niin herkuttelen oikein olan takaa niitä + kiloittain graavi+kylmäsavulohia. *kauheessa nälässä*
Neuvolassakin tuli käytyä ja kaikki oli ok. Oon stressannut ton painon kanssa pari päivää, kun viime viikolla oma vaaka näytti yli kaksi kiloa lisää painoa. Mittasi terkka sitten verenpaineen, joka oli koholla, kun mietin koko ajan kuinka sitä painoa oikein on tullut. Vihdoin punnitushetki tuli ja jee, painoa oli tullut ihan maltillisesti
+323g/viikko. (miten se muuten voi olla tuollainen tulos, kun painoa on tullut 800g yhteensä, eikös se tee +400g/viikko? Mittasi sitten uudestaan verenpaineen ja sekin oli tipahtanut takaisin normaalilukemiin :). Päädyttiin terkan kanssa tulokseen, että meidän vaa´alla (joka näyttää aina mitä sattuu) heitetään vesilintua!
Tuota verensokeriasiaa jaksan aina ihmetellä. Kuinka eri puolilla Suomea voi olla niin eri käytännöt? Luulisi niinkin yleisessä asiassa kuin raskausajan diabeteksen hoidossa olevan jotkut valtakunnalliset suositukset. Tarkoitan tällä sitä, kuinka Monttu ja Maria saitte ne verensokerimittarit kotiin ja täällä Espoossa, käydään vaan kerran kuussa paastosokerikontrollissa. Ei sillä että hinkuisin pistelemään itseäni, mutta ihmettelen vaan tätä eri neuvoloiden käytäntöjä...
Täytyypä tästä lähteä laittamaan iltapalaa pojalle!
Taneli
[color=CD3700]ÄÄÄHH..Kylläpä lupasivat nua säähemmot huanua säätä,en mää ny enää halua vettä,nyhhä pitääs olla talavi??
No, pitää luattaa,notta ovat tavallisee tapaa välis vääräs..
[color=#8B0000]Sain nukuttua viime yänä suht hyvin,kerran vessahan ja samalla tarakistin neiti9veen nenän tilan,hällä on flunssa ja illalla juaksi veri nenästä niin notta! No, siel se nukkua posotti paperinen tuppo nenäs,sen sitte verin pois hilijaa.. :)
[color=8B4500][b] Oma napanöyhtä:
Kui erilaanen voi muksu olla mahas?? Ei kukaa oo ollu näin maharottoman vilikas liikkeenen ku tää!
Ihan ihimetyttää moinen..
Huamenna olis taas neuvola ja mää saan sen sokurimittarin kotia, sitä täällä moni ihimetteliki,miks moinen yhyren arvon olles viturallaan.No,nii määki ihimettelen..
Siskoo lupas tulla tökkii piikillä,josnen itte tohori :) Taitaa siskoos olla saristin vikaa vai??[/b]
[color=#228B22]Kyllä tua on tehokas sana,tua ÄITI, Junioori tuas huuti ku mettän peto:Äiiitiiiii! Kovaa ja korkialta. Silloli jääny muumi-kirija jumihi kissin kiipeely paalun alle..
No ny se kitajaa mun kola pullon perähä..
Aloottaa herttaasella äänellä:äitii ja kun ei tehua,nostaa volyymia ja korkeutta :DD
[color=#556B2F]ny mää lähären kattomaha ,jos keittääs uuret kahavit ja klopillen jotain suuhu pantavaa kans..
[color=404040][b]Mariaja himpula 31+2[/color][color=8B3A62]♥