Mitä ihmettä nykyään pitää tehdä, jos sairastuu niin pahasti ettei kykene menemään töihin, mutta terveyskeskuksessa ei päästetä lääkärille? Nyt asialliset vinkit jakoon, kiitos!
Sairasloman edellytyksenä on lääkärintodistus eikä työterveydessä ole sairastapausten hoitoa. Hoitajantodistus ei kelpaa. Ilman näitä poissaolosta seuraa kirjallinen varoitus ja toisesta potkut.
Meillä eka sairaslomapäivä on palkaton mikä tarkoittaa 100 euron menetystä ja jos hakee yksityiseltä lääkäriltä sairaslomalapun, se on 200 euroa tutkimuksineen.
Duunarin palkalla 300 euroa on kohtuuton lasku yhden päivän sairaslomasta. Voitte uskoa, että mun työpaikalla kynnys jäädä saikulle on siksi todella korkealla. Osalla ei ole edes mahdollista nykyään, kun eläminen on muutenkin niin kallista. Täällä on Buranat, Panadolit ja energiajuomat kovaa valuuttaa, kun taudit leviää. Hankalinta on niillä, joilla työ on todella fyysistä.
Mutta nyt niitä vinkkejä?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painut yksityiselle, ei satkun lääkärimaksu voi taloutta kaataa. Jos flunssan takia menossa niin ei tule mitään labroja, jos halutaan poissulkea poskiontelotulehdus niin labra on 50€ sille. Ihme valitusta taas, on ratkaisuja mutta ei kelpaa.
Luuletko että kaikkialla on yksityisiä tai että niihin saa ajan samalle päivälle?
Se satkun maksu ei muutenkaan kuulu sille työntekijälle, jos työnantaja kusipäisyyttään vaatii todistuksen lääkäriltä.
Minä varmaan menisin työpaikalle räkimään ja pärskimään ja tekisin niitä aivan estoitta, varsinkin esihenkilön lähellä. Ehkä tekisin tikusta asiaa ja kävisin hänen huoneessaan pälisemässä jostain työasiasta.
Riippuu missä asut, täällä on varaa valita. Eikä siellä tarvitse käydä naamatusten, puhelin tai videopuhelu riittää myös. Ja senkun menet töihin, koko Suomi pärskii tällä hetkellä, täällä menossa 5. viikko flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka terveyskeskuksen todistus ei kelpaa? Ei ole itsellä tullut vielä tuollaista paikkaa vastaan ja matalapalkka-alalla olen aina työskennellyt ilman työterveyttä. Itse soitan terveyskeskukseen ja tarvittaessa menen terveyskeskukseen jos sairastun, ikinä en ole ilman sairaslomatodistusta jäänyt.
Lueppas nyt uudelleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä joku työterveyshuolto on, vai kuinka huonoja nekin voi olla?
Jossain paikoissa työterveyshoitajan saikkulappu käy, mutta ei muiden.Itse soittelisin sinne työterveyshuoltoon niin kauan, että saisin jonkun ajan lääkärille.
Jos sopimukseen kuuluu vain lain määräämät terveystarkastukset, niin ei sieltä saa sitä saikkulappua vaikka kuinka soittelet.
Tämä tuntuu olevan monelle ylivoimaisen vaikea tajuta. Lain määräämä työterveyshuolto ei tarkoita sitä että saikkulaput haetaan työterveydestä, vain työhöntulotarkastus ja työtapaturmat kuuluvat minimi työterveyteen.
Meillä pyöri töissä norovirus. Työnantaja oli tietoinen norovirusepidemiasta, mutta siltikään omailmoitusta ei voitu ottaa käyttöön. Ei muuta kuin työterveyteen jonottamaan ja toivoa samalla, että ei tuu oksennukset ja paskat. Samalla varmaan myös levitettiin työterveyteen norovirusta, mutta pääasia on, että työnantajan ei tarvii joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painut yksityiselle, ei satkun lääkärimaksu voi taloutta kaataa. Jos flunssan takia menossa niin ei tule mitään labroja, jos halutaan poissulkea poskiontelotulehdus niin labra on 50€ sille. Ihme valitusta taas, on ratkaisuja mutta ei kelpaa.
Lukemisen ymmärtäminen?
Päivän palkka on satanen ja lääkäri maksaa 200 + matkat. Normaali palvelualan palkka, käteen jää 1800 kuussa.
Jos sä olet tarpeeksi kipeä niin kyllä sä menet lääkärille kuin lääkärille. Ja taas kerran ihmiset: hankkikaa se terveysvakuutus, niin ei ole tällaisia ongelmia. 400€ vuodessa siitä, että pääsee lääkäriin kun haluaa, kaikki tutkimukset tehdään kyselemättä, ja maksaa näihin liittyvät lääkkeetkin ei voi olla liikaa.
Meillä kaikilla on jo sairausvakuutus ja sen tulee riittää.
No ei selkeästi riitä, turha kitistä sitten.
Sitten ei oo muuta vaihtoehtoa kuin mennä töihin kipeänä. Jos olet palvelualalla niin muista sitten mainostaa asiakkaille miksi olet töissä kipeänä. Ehkä se työnantajan mieli muuttuu kun tulee tarpeeksi kitkerää palautetta asiakkailta🤷
Miten ensimmäinen päivä palkaton? Eihän me vielä Ruotsin malliin olla siirrytty. Vain alle kuukauden mittaisessa työsuhteessa työntekijälle maksetaan 50% palkasta, muutoin oikeutettu täyteen korvaukseen. Tämä on työsopimuslaissa, sitä ei voi paikallisella sopimisella ohittaa. 2 luku 11§.
Yleislääkärin vo maksaa meillä alimmillaan (arkena päivällä) 65 e, palvelumaksun ja kantamaksun kanssa satkun. Sanot aikaa varatessa tai viim siellä vo:lla ettei mitään tutkimuksia vaan saikkulappu, siis jos joskus vielä joudut privaan turvautumaan.
Hommaan itseni töihin jollain keinolla. Työpäivän pituus on sitten toinen kysymys. Tuli tutuksi tämä touhu, kun työkaveri tartutti influenssansa ja sain sitten keuhkokuumeen. Viikko osastolla, kuukauden saikku ja puoli vuotta puolikuntoisuutta, jolloin oli aivan arvoitus, milloin on työkuntoinen ja milloin ei.
Työnantaja oli raivona mutta mitään ei muuttunut, jotta sairaat pysyisi kotona.
Ottaisin loparit tollasesta duunipaikasta.
Onko kyseessä joku pikkufirma vai missä toimitaan noin ettei ole yksityistä työterveyshuoltoa?
No varmaan ihan ekana kannattaisi kysäistä liitosta onko työnantajan toiminta hyväksyttävää, seuraavaksi etsit uuden työpaikan tai jäät työttömäksi. Vai minkälaista vastausta oikein odotat? Voit toki käydä myös kipeänä töissä tai mennä yksityiselle jos julkinen terveydenhuolto ei toimi tai työnantaja ei sitä hyväksy. Kannattaa myös kertoa yrityksen nimi jotta muut osaavat boikotoida heidän palveluitaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ensimmäinen päivä palkaton? Eihän me vielä Ruotsin malliin olla siirrytty. Vain alle kuukauden mittaisessa työsuhteessa työntekijälle maksetaan 50% palkasta, muutoin oikeutettu täyteen korvaukseen. Tämä on työsopimuslaissa, sitä ei voi paikallisella sopimisella ohittaa. 2 luku 11§.
Mun miehen työpaikalla on sama käytäntö. Ensimmäinen saikkupäivä palkaton.
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä joku työterveyshuolto on, vai kuinka huonoja nekin voi olla?
Jossain paikoissa työterveyshoitajan saikkulappu käy, mutta ei muiden.Itse soittelisin sinne työterveyshuoltoon niin kauan, että saisin jonkun ajan lääkärille.
Työterveyshuolto ei välttämättä sisällä sairausvastaanottoa / yleislääkäripalveluja. Voi olla pelkästään se minimitasoinen työterveyshuolto, joka sisältää käytännössä työpaikkakartoitukset ja ikäkausitarkastukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka terveyskeskuksen todistus ei kelpaa? Ei ole itsellä tullut vielä tuollaista paikkaa vastaan ja matalapalkka-alalla olen aina työskennellyt ilman työterveyttä. Itse soitan terveyskeskukseen ja tarvittaessa menen terveyskeskukseen jos sairastun, ikinä en ole ilman sairaslomatodistusta jäänyt.
Onnittelut, jos siellä terveyskeskukset toimivat. Suurissa kaupungeissa eivät toimi. Ainut puhelinnumero on takaisisoitto, ja sitä soittoa saa odotella monta päivää. Lääkäriin pääsyä kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä joku pikkufirma vai missä toimitaan noin ettei ole yksityistä työterveyshuoltoa?
Lähes jokaikisessä matalapalkka-alan firmassa ei ole työterveyshuoltoa muuta kuin se pakollinen töihintulotarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut, jos siellä terveyskeskukset toimivat. Suurissa kaupungeissa eivät toimi. Ainut puhelinnumero on takaisisoitto, ja sitä soittoa saa odotella monta päivää. Lääkäriin pääsyä kuukausia.
Helsingissä alle kaksi tuntia takaisin soitto nyt joulukuussa.
Sairaslomapäivä ei voi olla palkaton. Ja yksityiselle vaan, niin minäkin aikoinaan tein. Pyydät oikein pitkän saikun, niin vähän kompensoi sitä maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että kaikkialla on yksityisiä tai että niihin saa ajan samalle päivälle?
Se satkun maksu ei muutenkaan kuulu sille työntekijälle, jos työnantaja kusipäisyyttään vaatii todistuksen lääkäriltä.
Minä varmaan menisin työpaikalle räkimään ja pärskimään ja tekisin niitä aivan estoitta, varsinkin esihenkilön lähellä. Ehkä tekisin tikusta asiaa ja kävisin hänen huoneessaan pälisemässä jostain työasiasta.Riippuu missä asut, täällä on varaa valita. Eikä siellä tarvitse käydä naamatusten, puhelin tai videopuhelu riittää myös. Ja senkun menet töihin, koko Suomi pärskii tällä hetkellä, täällä menossa 5. viikko flunssassa.
Meillä ollaan koronassa.
Näitäkin valitettavasti löytyy. Esimerkkinä McDonalds.