Työttömät vastikkeellisiin töihin ajatus sisältää valtavan sudenkuopan veronmaksajille
Säännöllisesti kuulee niitä ajatuksia, joissa toitotetaan, että työttömän pitäisi tehdä työtä sen työttömyyskorvauksensa eteen, eli toisin sanoen työttömyysturvasta halutaan vastikkeellista. Tämä on varmasti varsinkin monelle kokoomusmieliselle niin herkullinen ajatus, että kuola suorastaan valuu suupielestä, mutta tämä ajatus sisältää myös todella kalliin pommin veronmaksajien niskaan.
Tämä järjestelmähän takaisi käytännössä varmasti sen, että yritykset pyrkisivät hyödyntämään tätä ilmaista työvoimaa niin paljon kuin suinkin olisi mahdollista. Tästä seuraisi, että valtava määrä niitä oikean palkan työpaikkoja jäisi syntymättä ja ne paikat korvattaisiin näillä ilmaistyöntekijöillä. Lopputuloksena on se, että meillä olisi entistä enemmän työttömyysturvaa saavia ihmisiä, jotka eläisivät veronmaksajilta tulevilla tulonsiirroilla. Me oikeissa palkkatöissä käyväthän oltaisiin tämän järjestelmän maksumiehinä. Me maksettaisiin jo ennestään työttömänä olleiden elatuksen lisäksi myös nämä uudet tuelliset joita syntyisi, kun yritykset käyttäisivät tätä ilmaistyövoimaa perustamatta niitä oikean palkan työpaikkoja. Tämä koko systeemihän olisi valtava tulonsiirto veronmaksajilta suoraan yrityksille. Oletteko oikeasti ajatuksella kiihkoilijat miettineet tätä puolta asiasta?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti olekaan siinä, että kyseessä on yksityisen markkinan etu. Pointti on siinä, että jos joka tapauksessa valtio/kunta sinut elättää niin ihan hyvin silloin voi jotain sen rahan eteen tehdä eli olisit ns. kunnalla tai kaupungissa töissä apukäsinä. Aika monessa paikassa on siivottavaa, järjestettävää, arkistoitavaa tms. pihahommia, puistojen kunnostusta jne. mitä voisi sitten tehdä eli tekisit yhteiskunnan ja yhteisön eteen töitä, ei todellakaan mitään yksityisille tarjottavia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä. Jos ei suostu tekemään 10 tuntia viikossa erilaisia aputöitä, niin ei saa etuutta. Ei meillä voi olla yhteiskuntaa, jossa osa saa valita, viitsiikö tehdä töitä vai ei.
Kyllä. Työtä tekevillä on niin järjetön verotus, että kyllä kaikkien pitää tähän osallistua jotenkin. Ei voi olla niin että osa raataa ja osa makaa kotona kun ei huvita.
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatuella jokaisessa julkisen puolen yksikössä. Ei siellä monikaan vakituinen kyllä raada.
Palkkatuella saa ihan saman palkan kuin vakituiset eikä työkokeilija edes tee töitä.
Ei saa, olen ollut palkkatuella ja normaalilla sopimuksella ja normaali on 200 kuukaudessa enemmän.
Työkokeilijoita on myös sairaaloiden osastoilla eikä kukaan tarkistanut epikriisejä, kun ne postitin, mutta olin kyllä huolellinen. Sama kun purin potilaskansioita. Itse laitoin tietoturvaroskikseen ja arkistoon tietyt paperit.
Ei onnistu, palkkatukea saa vain silloin, kun palkka on TESsin mukainen ja se pitää myös todistaa palkkatukihakemuksessa.
TYökokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksinään, joten olet ollut pelkästään tyhmä kuvitellessasi, että sinulta odotetaan luettelemiasi asioita. Kaivat vain kuoppaa muille työttömille ja olet surkea esimerkki.
Jos työtön ei mene työkokeiluun niin tulee karenssi ja jos ei tee töitä hyvin niin tulee karenssi.
Työttömiä on sairaalan arkistossa ja osastoilla työkokeilussa ja lisäksi palkkatuella sairaalan infossa ja hallintoyksikössä.
Ja? Tein noin ja nyt nautin elämästä jo viidettä vuotta täydellä toimeentulotuella. Kumppani "eri osoitteessa" ja molemmilla täydet tuet. Nyt voi elellä ulkomailla osan vuodesta jos huvittaa. Työkkärin työntekijät ovat aivan lopussa, eikä heillä riitä aikaa kenenkään asioihin. Semmoinen tämä meidän tukisysteemi on oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin lakimuutos, että näitä kaikenmaailman ilmaisia harjoittelijoita, kokeilijoita tms. annettaisiin vain julkiselle sektorille. Silloin yksityiset työnantajat eivät voisi tehdä heillä voittoa.
Sivareillahan tällainen sääntö jo on, että saavat mennä vain julkiselle. Onnistuisi siis muillekin.Julkiselta sektorilta on vähennetty vuosikymmenten aikana niin paljon vakinaisia työntekijöitä, ettei sieltä riitä ketään perhedyttämään jotain tilapäisiä kokeilijoita tai ohjaamaan ilmaisia harjoittelijoita hommiin. Pitää muistaa että julkisella on paljon lakisääteisiä tärkeitä tehtäviä joihin ei voi päästää ketä tahansa sössimään. Lisäksi julkisella sektorilla käsitellään usein kansalaisten henkilötietoja ja muita tärkeitä tietoja (verotoimisto, Kela, kaupungit, yms.).
Palkkatukitöitä ei taida enää saada kirveelläkään julkiselta, ainakaan valtiolta, joku kielto siellä taitaa olla. En tiedä mihin perustuu, mutta TE-toimistosta joskus annettiin ymmärtää. Voi olla myös siksi että tutkimusten mukaan julkiselle sektorille sijoittuminen palkkatuella ei edistä myöhempää työllistymistä yksityiselle sektorille.
Lisäksi taitaa olla niin ettei julkiselle saa 100% palkkatukea, joten palkkatuelle ottaminen lisää julkisen sektorin työvoimakuluja.
Olet kyllä ihan pihalla. Tosin osalle se palkkatuki myönnetään, osalle ei, riippuu henkilöstä.
Mikä tuossa oli mielestäsi väärin?
Milloin olit itse viimeksi palkkatuella ja missä? Mihin tietosi perustuvat.
Itse olen ollut julkisella sektorilla kolme eri kertaa kolmessa eri paikassa viimeisten n. 20 vuoden aikana.
Olen ollut palkkatuella 3 kertaa vuoden 2014 jälkeen.
Julkisella sektorillako? Ja mitä edellisessä oli väärin?
Kyllä, nimen omaan mainitsemissasi paikoissa.
Miten pitkiä pestejä sait ja millä tehtävänimikkeillä?
En viitsi kirjoittaa, koska henkilöllisyyteni paljastuisi.
Mutta uudet tuli palkkatuella minun jälkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin lakimuutos, että näitä kaikenmaailman ilmaisia harjoittelijoita, kokeilijoita tms. annettaisiin vain julkiselle sektorille. Silloin yksityiset työnantajat eivät voisi tehdä heillä voittoa.
Sivareillahan tällainen sääntö jo on, että saavat mennä vain julkiselle. Onnistuisi siis muillekin.Julkiselta sektorilta on vähennetty vuosikymmenten aikana niin paljon vakinaisia työntekijöitä, ettei sieltä riitä ketään perhedyttämään jotain tilapäisiä kokeilijoita tai ohjaamaan ilmaisia harjoittelijoita hommiin. Pitää muistaa että julkisella on paljon lakisääteisiä tärkeitä tehtäviä joihin ei voi päästää ketä tahansa sössimään. Lisäksi julkisella sektorilla käsitellään usein kansalaisten henkilötietoja ja muita tärkeitä tietoja (verotoimisto, Kela, kaupungit, yms.).
Palkkatukitöitä ei taida enää saada kirveelläkään julkiselta, ainakaan valtiolta, joku kielto siellä taitaa olla. En tiedä mihin perustuu, mutta TE-toimistosta joskus annettiin ymmärtää. Voi olla myös siksi että tutkimusten mukaan julkiselle sektorille sijoittuminen palkkatuella ei edistä myöhempää työllistymistä yksityiselle sektorille.
Lisäksi taitaa olla niin ettei julkiselle saa 100% palkkatukea, joten palkkatuelle ottaminen lisää julkisen sektorin työvoimakuluja.
Olet kyllä ihan pihalla. Tosin osalle se palkkatuki myönnetään, osalle ei, riippuu henkilöstä.
Mikä tuossa oli mielestäsi väärin?
Milloin olit itse viimeksi palkkatuella ja missä? Mihin tietosi perustuvat.
Itse olen ollut julkisella sektorilla kolme eri kertaa kolmessa eri paikassa viimeisten n. 20 vuoden aikana.
Olen ollut palkkatuella 3 kertaa vuoden 2014 jälkeen.
Julkisella sektorillako? Ja mitä edellisessä oli väärin?
Kyllä, nimen omaan mainitsemissasi paikoissa.
En viitsi kirjoittaa, koska henkilöllisyyteni paljastuisi.
Mutta uudet tuli palkkatuella minun jälkeeni.
Mutta samat nimikkeet kuin vakituisilla.
Ihmisillä on joku ihme luulo, että kaikki työssäkäyvät saavat tes-palkkaa.
Ongelma on se, että miksi tässä maassa on niin paljon työttömiä. Tätä asiaa pitäisi kartoittaa jotenkin paremmin ja tarjolla tulisi myös olla paremmin tukea työllistymiseen. Ongelma on myös se, että on iso joukko pitkäaikaistyöttömiä, jotka kertovat olevansa kuitenkin työkyvyttömiä esim. kroonisen kivun vuoksi. Lääkärit eivät kuitenkaan tunnista tätä työkyvyttömyyttä aiheuttavaksi sairaudeksi, jonka johdosta nämä ihmiset pyörivät järjestelmässä nostamassa toimeentulotukea, sairauspäivärahoja ja työttömyysetuuksia. Saanen myös epäillä, että osan kohdalla kyse on kivun/sairauden sijaan laiskuudesta tai piilossa olevasta päihdeongelmasta.
Veronmaksaja kirjoitti:
Minä voisin vaikka maksaa hieman lisää siitä nautinnosta, että loppuu työttömien kotona lorviminen.
Suomalainen maksaa satasen, ettei naapuri saisi viittäkymppiä.
Ei niitä mihinkään yrityksiin laitettaisi vaan tekemään niitä hommia mihin ei nykyään palkattujen työntekijöiden aika riitä. Tuonne vaan ulos tekemään lumitöitä, poimimaan koirankakkoja, keräämään risuja metsästä, taluttamaan mummoja lenkille ja muuta vastaavaa. Tästä saavat sitten korvauksena työttömyystuen. Hommat jos ei kiinnosta niin sitten katkaistaan tuet ja jos haluaa enemmän rahaa niin sitten mennään oikeisiin töihin. Täysin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Kunnathan toimivat näin. " Palkataan" velvoitetyöläinen, palkkatukineen esim. päiväkotiin, avustaviin tehtäviin. Teetetään hänellä samat työt, kuin hoitajilla, lisäksi ne avustavat työt. Saadaan halpa orja, josta otetaan kaikki irti. Olen kokenut tämän.
Olen kokenut myös saman kunnan nuorisotoimessa.
Työttömät voisivat tehdä työtä sen korvauksen eteen mutta vain sen verran työpäiviä että korvaus tulee täyteen, eli sama palkka kuin muillakin.
Itse teen viikonloppuisin hommia, saan n. 500€ kuussa sisältäen lomarahan.
Juusdp kirjoitti:
Työttömät voisi leikkiä juoppoja , 1 juoppo työllistää helposti 6 poliisia , 4 sairaanhoitajaa , 1 lääkärin , 1 juristin , 1 tuomarin , tehdään vielä niin että kantasuomalainen on. Toi juoppo ja maahantulijat täyttää noi virat.
Tää on hauska ;)
Aloin haaveilemaan fiksujen ihmisten planeetasta, jonne pääsisi vain "hyvät ihmiset". Pääsisitkö sinä?
Jo nyt maksamme veroillamme työnantajille tulonsiirtoja, kun he saavat työllistää ihmisiä palkalla, jolla ei Suomessa tule toimeen. Pitäisi olla minimipalkka työstä ja kielto, että työssäkäyvä ei saa sossuntukia.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mihinkään yrityksiin laitettaisi vaan tekemään niitä hommia mihin ei nykyään palkattujen työntekijöiden aika riitä. Tuonne vaan ulos tekemään lumitöitä, poimimaan koirankakkoja, keräämään risuja metsästä, taluttamaan mummoja lenkille ja muuta vastaavaa. Tästä saavat sitten korvauksena työttömyystuen. Hommat jos ei kiinnosta niin sitten katkaistaan tuet ja jos haluaa enemmän rahaa niin sitten mennään oikeisiin töihin. Täysin oma valinta.
Ei niitä "oikeita" töitä välttämättä sa vaikka kuinka hakisi, kun hakijoita on enemmän kuin töitä riittää. Työstä maksetaan palkkaa, ei työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnathan toimivat näin. " Palkataan" velvoitetyöläinen, palkkatukineen esim. päiväkotiin, avustaviin tehtäviin. Teetetään hänellä samat työt, kuin hoitajilla, lisäksi ne avustavat työt. Saadaan halpa orja, josta otetaan kaikki irti. Olen kokenut tämän.
Olen kokenut myös saman kunnan nuorisotoimessa.
Jep, täyttä hyväksikäyttöä. Työstä kuuluu maksaa palkkaa, eikä mitään almuja.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voisivat tehdä työtä sen korvauksen eteen mutta vain sen verran työpäiviä että korvaus tulee täyteen, eli sama palkka kuin muillakin.
Itse teen viikonloppuisin hommia, saan n. 500€ kuussa sisältäen lomarahan.
Tämä, eniten ärsyttää se työttömän rutina että en tee töitä kun saan saman makaamalla kotona.
3- 4 työpäivää kuukaudessa kun tekisi, tienaisi itse tuon rahan.
Palkkatuella työtä tekevillä on sama ammattinimike kuin työkavereilla esim. Asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Juusdp kirjoitti:
Työttömät voisi leikkiä juoppoja , 1 juoppo työllistää helposti 6 poliisia , 4 sairaanhoitajaa , 1 lääkärin , 1 juristin , 1 tuomarin , tehdään vielä niin että kantasuomalainen on. Toi juoppo ja maahantulijat täyttää noi virat.
Tää on hauska ;)
Aloin haaveilemaan fiksujen ihmisten planeetasta, jonne pääsisi vain "hyvät ihmiset". Pääsisitkö sinä?
Jo nyt maksamme veroillamme työnantajille tulonsiirtoja, kun he saavat työllistää ihmisiä palkalla, jolla ei Suomessa tule toimeen. Pitäisi olla minimipalkka työstä ja kielto, että työssäkäyvä ei saa sossuntukia.
Kaupan alalla moni saa vain 20-30 työtuntia.
30 työtunnilla palkka vuorotyöstä 1300 netto eli sama mitä eläkeläiset saa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jo nykyinen 9€/päivä vääristää työmarkkinoita. Kuka hullu nyt maksaisi palkkaa jos saa ilmaisen ammattilaisen.
Miksi vääristelet totuutta?
Etkö muista että saat tuon 9 ecen lisäksi paljon muutakin rahaa siellä kotona oleskelustasi. Senhän piti alunperin olla bussi/matkakuluihin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti olekaan siinä, että kyseessä on yksityisen markkinan etu. Pointti on siinä, että jos joka tapauksessa valtio/kunta sinut elättää niin ihan hyvin silloin voi jotain sen rahan eteen tehdä eli olisit ns. kunnalla tai kaupungissa töissä apukäsinä. Aika monessa paikassa on siivottavaa, järjestettävää, arkistoitavaa tms. pihahommia, puistojen kunnostusta jne. mitä voisi sitten tehdä eli tekisit yhteiskunnan ja yhteisön eteen töitä, ei todellakaan mitään yksityisille tarjottavia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä. Jos ei suostu tekemään 10 tuntia viikossa erilaisia aputöitä, niin ei saa etuutta. Ei meillä voi olla yhteiskuntaa, jossa osa saa valita, viitsiikö tehdä töitä vai ei.
Kyllä. Työtä tekevillä on niin järjetön verotus, että kyllä kaikkien pitää tähän osallistua jotenkin. Ei voi olla niin että osa raataa ja osa makaa kotona kun ei huvita.
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatuella jokaisessa julkisen puolen yksikössä. Ei siellä monikaan vakituinen kyllä raada.
Palkkatuella saa ihan saman palkan kuin vakituiset eikä työkokeilija edes tee töitä.
Ei saa, olen ollut palkkatuella ja normaalilla sopimuksella ja normaali on 200 kuukaudessa enemmän.
Työkokeilijoita on myös sairaaloiden osastoilla eikä kukaan tarkistanut epikriisejä, kun ne postitin, mutta olin kyllä huolellinen. Sama kun purin potilaskansioita. Itse laitoin tietoturvaroskikseen ja arkistoon tietyt paperit.
Ei onnistu, palkkatukea saa vain silloin, kun palkka on TESsin mukainen ja se pitää myös todistaa palkkatukihakemuksessa.
TYökokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksinään, joten olet ollut pelkästään tyhmä kuvitellessasi, että sinulta odotetaan luettelemiasi asioita. Kaivat vain kuoppaa muille työttömille ja olet surkea esimerkki.
Jos työtön ei mene työkokeiluun niin tulee karenssi ja jos ei tee töitä hyvin niin tulee karenssi.
Työttömiä on sairaalan arkistossa ja osastoilla työkokeilussa ja lisäksi palkkatuella sairaalan infossa ja hallintoyksikössä.
Ehei, karenssia ei tule, jos työkokeilussa noudattaa työkokeilusopimusta ja muistuttaa, että mitään ei tarvitse tehdä yksin eikä mitään edes tarvitse tehdä, riittää että tutustuu alaan ja ammattiin ja erilaisiin työtehtäviin, itse ei tehdä mitään yksin.
Lue vaikka työttömyysturvalaista, ei siellä sanota sanallakaan, että työkokeilussa yksintehtävästä työstä kieltäytymisestä tulisi korvaukseton määräaika.
Niin varmaan lukee, mutta käytäntö eri esim. kun olin sairaalassa niin osastonsihteeri sairastui ja tein töitä yksin. Minulla oli puhelin millä soittaa toisen osaston sihteerille ja kysyä neuvoa työtehtävissä.
Jos olisit lukenut työkokeilusopimuksen, olisit ilmoittanut, että sinä et tee töitä puhelimen varassa ja tuuraa palkatta sairastunutta. Miksi työttömillä on niin kamalasti lukutaidottomuutta?
Niin, työtön saa omat tunnukset Lifecareen ja merkitsin esim. diagnooseja potilaille.
Työttömät näkevät kaikissa kaupungin yksiköissä asiakastiedot. Toimistotyötä ei muuten pysty tekemään eli nimen, sosiaaliturvatunnuksen, osoiteen ja muut tiedot. Ihmettelen työttömien haukkumista, kyllä heihin ainakin luotetaan.
Menin kaupungin yksikköön, ilmoitin olevani työtön ja haluavani nähdä kaikki asiakastiedot. Eivät antaneet, vaikka kerroin, että tämän palstan perusteella ne minulle työttömyyteni vuoksi näytetään.
Laiskurit pitäisi laittaa tietöihin oranssissa puvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä "oikeita" töitä välttämättä sa vaikka kuinka hakisi, kun hakijoita on enemmän kuin töitä riittää. Työstä maksetaan palkkaa, ei työttömyyskorvausta.
Suomessa on valtava työvoimapula. On ollut jo useamman vuoden. Heti kun loiseläjiltä katkotaan tuet niin alkavat nämä työpaikat kummasti kiinnostamaan.