Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät vastikkeellisiin töihin ajatus sisältää valtavan sudenkuopan veronmaksajille

Vierailija
29.12.2022 |

Säännöllisesti kuulee niitä ajatuksia, joissa toitotetaan, että työttömän pitäisi tehdä työtä sen työttömyyskorvauksensa eteen, eli toisin sanoen työttömyysturvasta halutaan vastikkeellista. Tämä on varmasti varsinkin monelle kokoomusmieliselle niin herkullinen ajatus, että kuola suorastaan valuu suupielestä, mutta tämä ajatus sisältää myös todella kalliin pommin veronmaksajien niskaan.

Tämä järjestelmähän takaisi käytännössä varmasti sen, että yritykset pyrkisivät hyödyntämään tätä ilmaista työvoimaa niin paljon kuin suinkin olisi mahdollista. Tästä seuraisi, että valtava määrä niitä oikean palkan työpaikkoja jäisi syntymättä ja ne paikat korvattaisiin näillä ilmaistyöntekijöillä. Lopputuloksena on se, että meillä olisi entistä enemmän työttömyysturvaa saavia ihmisiä, jotka eläisivät veronmaksajilta tulevilla tulonsiirroilla. Me oikeissa palkkatöissä käyväthän oltaisiin tämän järjestelmän maksumiehinä. Me maksettaisiin jo ennestään työttömänä olleiden elatuksen lisäksi myös nämä uudet tuelliset joita syntyisi, kun yritykset käyttäisivät tätä ilmaistyövoimaa perustamatta niitä oikean palkan työpaikkoja. Tämä koko systeemihän olisi valtava tulonsiirto veronmaksajilta suoraan yrityksille. Oletteko oikeasti ajatuksella kiihkoilijat miettineet tätä puolta asiasta?

Kommentit (312)

Vierailija
181/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä enkä ole onneksi nähnyt vielä toistaiseksi työtöntä päivää. En silti kannata tukien vastikkeellisuutta. Työttömissä on varmasti todella paljon vajaasti työkyvyttömiä (päihde- tai mielenterveysongelmaisia tai muuten sairaita). Ei heistä ole tekemään töitä ja heidän tuominen pakkotyöhön aiheuttaa työpaikallakin vain harmia. On hyvä että kuntouttavaa työtoimintaa on niille joille se on tarpeen mutta moni on työtön myös siksi ettei mitään omaa alaa sivuavia töitä vain ole kaikille. Ei ne työttömyyskorvaukset mitään suuria ole ja jokainen joka työttömiä kahdehtii voi itse kokeilla tuota herkkua.

Puhumattakaan siitä AP:n mainitsematta vaikutuksesta että sitten tuossa mallissa monelta veronmaksajalla menisi oikeasti työ alta josta on tähän asti saanut palkkaakin. Tuota mallia hyväksikäytettäisiin työnantajien taholta oikein urakalla.

Vierailija
182/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun minä en halua tehdä töitä. Haluan nukkua aamuisin ja viettää sellaista comfy&cozy kotoilua. Vähän sidukkaa pelatessa.

Eikö se ole ihmisoikeusrikos ettei perustavaa toimeentuloa taata jokaiselle?

Työttömiä on kaupoissa hyllyttämässä tavaroita työmarkkinatuella 570 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä työkokeilu nimellä.

Pitäisikö perustaa kauppaa, kun valtio maksaa työvoiman. Aika hyviä voittoja kaupat on saaneet mitä olen seurannut.

Missä kaupoissa? Sano yksikin kauppa.

No, esim. ruokakaupoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jo nykyinen 9€/päivä vääristää työmarkkinoita. Kuka hullu nyt maksaisi palkkaa jos saa ilmaisen ammattilaisen.

Tuo aloituksessa mainittu järjestelmä vaan olisi vielä paljon pahempi, sillä se pakottaisi käytännössä kaikki työttömät tuon vastikkeellisen työtoiminnan piiriin. Nuo 9€/päivä-hommat on myös perseestä, mutta niitä ei sentään tee kuin jotkun satunnaiset työttömät. Voin kuvitella, että kun markkinoille tulisi 200 000 ilmaista työntekijää tarjolle, niin kyllä olisi yritykset kieli pitkällä sieltä kaappaamassa porukkaa omiin tarpeisiin. Monissa firmoissa on loppujaan aika paljon sellaista avustavaa tai lyhyen perehdytyksen työtä, joihin voitaisiin noita ihmisiä käyttää. Nykyään niihinkin hommiin on pakko palkata joku sillä vähintään tessin palkalla. Tämä tarve poistuisi ja kaiken tämän tulonsiirron yrityksille maksaisivat työssä käyvät veronmaksajat entistä kalliimmin omasta selkänahastaan

Ap

Ei se nyt ole ihan satunnaista kun pelkästään työkokeilu nimikkeellä on yli 100 000 työtöntä. Kun lasketaan kaikki 9 euron toimenpiteet työttömille niin se on yli miljardin lasku veronmaksajille. Muka rahasta pulaa mutta eipä tuota ole yksikään puolue ehdottanut säästökohteeksi. 

Pitäisi kelvata kokoomukselle kun työttömiltähän siinä leikattaisi.

Tämä! Ei oole harvinaista ja satunnaista. Hyvin yleistä. Olen maisteri ja työkkäri ehdotti minulle työkokeilua. Tyrmäsin ehdotuksen siihen paikkaan ja sanoin, että teen vain työtä, josta maksetaan palkkaa. Ilmaiseksi en mene töihin, eihän menisi se työkkärin nainenkaan. Jos en saa töitä, kouluttaudun uudelle alalle.

Ilmaisen työn tekeminen ei auta pääsemään työelämään. Laskut juoksee, palkkaa on saatava.

Minulle sanottiin, että tulee karenssi jos ei mene.

Kaikki eivät saa toimeentulotukea tilalle, koska siihen vaikuttaa puolison tulot.

En saa minäkään toimeentulotukea, en ole koskaan saanut sellaista.

Onko näin, että työvoimatoimisto voi pakottaa menemään ilmaiseksi töihin? Ei kai? Töitä on toki haettava ja haastattteluun mentävä ja töihin, jos paikan saa. Mutta että työkokeiluun?

-Sama

Vierailija
184/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun minä en halua tehdä töitä. Haluan nukkua aamuisin ja viettää sellaista comfy&cozy kotoilua. Vähän sidukkaa pelatessa.

Työttömiä on kaupoissa hyllyttämässä tavaroita työmarkkinatuella 570 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä työkokeilu nimellä.

Pitäisikö perustaa kauppaa, kun valtio maksaa työvoiman. Aika hyviä voittoja kaupat on saaneet mitä olen seurannut.

Eli työtön saa 700, kun hyllyttää tavaroita 20 päivää kuukaudessa.

Minimieläke on 922 netto tammikuussa eikä mene veroa.

Nuorempaa sukupolvea kusetetaan samalla kun eläkeläiset pitää huolta omista eduistaan. Heillä oli ansiosidonnainen 2 vuotta jo 1990-luvulla.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Vierailija
185/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kysyin kaupan nimeä.

Vierailija
186/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät vastikkeellisiin töihin..

Joo sellaiset jotka ovat täysin tahallaan vuodesta toiseen siivellä eläjiä!

Mutta niinhän siinä kävisi, että kohta niitä vastikkeelisia töitä tekisi kaikki vähemmän koulutetut ja työttömyyden heti alkaessa..

Tämä.

Vierailija
187/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä kauppojen nimiä tiedät. Mitä jos kysyisit työkkäristä. He näitä työkokeiluja järjestävät.

Vierailija
188/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin siivouspaikkoja, yhdessä vaadittiin oman auton käyttöä ja kahdessa työtunteja oli 6 viikossa. Ja nuo oli työkkärin sivuilla.

Vierailija
189/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työtön saa 700, kun hyllyttää tavaroita 20 päivää kuukaudessa.

Minimieläke on 922 netto tammikuussa eikä mene veroa.

Nuorempaa sukupolvea kusetetaan samalla kun eläkeläiset pitää huolta omista eduistaan. Heillä oli ansiosidonnainen 2 vuotta jo 1990-luvulla.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Taas tämä sama aivoton täällä kiljuu eläkkeistä 😱😂

Vierailija
190/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä kauppojen nimiä tiedät. Mitä jos kysyisit työkkäristä. He näitä työkokeiluja järjestävät.

Tiedän aika paljonkin kauppojen nimiä, ja missään näistä kaupoista ei ole palkattu 9€ työntekijöitä, joten kerro nyt sen kaupan nimi missä edes yksi työkokeilija on. Voidaan sitten selvittää puhutko pskaa. Saan sen nimittäin selville 5 minuutissa kun kerrot kaupan nimen

Vierailija
191/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tes-työpaikat ovat koko Suomen nähtävillä työkkärin sivuilla ja jokainen työtön tekee niihin itse kotona työhakemuksen.

Kun työkkäriin mennään käymään niin työkkäri näyttää näitä työpaikkoja ja hae. Kun työttömyys kestää niin työkkäri järjestää työkokeilua tai voi antaa lapun palkkatukityöpaikkaan. Minulle annettiin palkkatukityölappu palolaitokselle toimistotöihin ja sanottiin, että hae pian, on myös muita hakijoita.

Vierailija
192/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jo nykyinen 9€/päivä vääristää työmarkkinoita. Kuka hullu nyt maksaisi palkkaa jos saa ilmaisen ammattilaisen.

Tuo aloituksessa mainittu järjestelmä vaan olisi vielä paljon pahempi, sillä se pakottaisi käytännössä kaikki työttömät tuon vastikkeellisen työtoiminnan piiriin. Nuo 9€/päivä-hommat on myös perseestä, mutta niitä ei sentään tee kuin jotkun satunnaiset työttömät. Voin kuvitella, että kun markkinoille tulisi 200 000 ilmaista työntekijää tarjolle, niin kyllä olisi yritykset kieli pitkällä sieltä kaappaamassa porukkaa omiin tarpeisiin. Monissa firmoissa on loppujaan aika paljon sellaista avustavaa tai lyhyen perehdytyksen työtä, joihin voitaisiin noita ihmisiä käyttää. Nykyään niihinkin hommiin on pakko palkata joku sillä vähintään tessin palkalla. Tämä tarve poistuisi ja kaiken tämän tulonsiirron yrityksille maksaisivat työssä käyvät veronmaksajat entistä kalliimmin omasta selkänahastaan

Ap

Ei se nyt ole ihan satunnaista kun pelkästään työkokeilu nimikkeellä on yli 100 000 työtöntä. Kun lasketaan kaikki 9 euron toimenpiteet työttömille niin se on yli miljardin lasku veronmaksajille. Muka rahasta pulaa mutta eipä tuota ole yksikään puolue ehdottanut säästökohteeksi. 

Pitäisi kelvata kokoomukselle kun työttömiltähän siinä leikattaisi.

Tämä! Ei oole harvinaista ja satunnaista. Hyvin yleistä. Olen maisteri ja työkkäri ehdotti minulle työkokeilua. Tyrmäsin ehdotuksen siihen paikkaan ja sanoin, että teen vain työtä, josta maksetaan palkkaa. Ilmaiseksi en mene töihin, eihän menisi se työkkärin nainenkaan. Jos en saa töitä, kouluttaudun uudelle alalle.

Ilmaisen työn tekeminen ei auta pääsemään työelämään. Laskut juoksee, palkkaa on saatava.

Minulle sanottiin, että tulee karenssi jos ei mene.

Kaikki eivät saa toimeentulotukea tilalle, koska siihen vaikuttaa puolison tulot.

En saa minäkään toimeentulotukea, en ole koskaan saanut sellaista.

Onko näin, että työvoimatoimisto voi pakottaa menemään ilmaiseksi töihin? Ei kai? Töitä on toki haettava ja haastattteluun mentävä ja töihin, jos paikan saa. Mutta että työkokeiluun?

-Sama

Kyllä voi pakottaa. Karenssilla ne heti uhkailevat. Itse jouduin olemaan 6kk työkokeilussa! 9e/pv, 5pv viikossa ja 6 tuntia päivässä. Tämä viime vuonna.

Vierailija
193/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän aika paljonkin kauppojen nimiä, ja missään näistä kaupoista ei ole palkattu 9€ työntekijöitä, joten kerro nyt sen kaupan nimi missä edes yksi työkokeilija on. Voidaan sitten selvittää puhutko pskaa. Saan sen nimittäin selville 5 minuutissa kun kerrot kaupan nimen

Selvitä itse. Tosin työnantajalla on vaitiolovelvollisuus työsuhteista ja huomasin sairaalassa, että osastonhoitaja ei ollut kertonut hoitajille, että olen työtön. Sihteeri sanoi, että oli sanottu, että tulee henkilö avuksi. Hoitajat luulivat, että olen opiskelija.

Vierailija
194/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä kansaa, jonka mukaan palkalla, tuilla ja veroilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, vaikka tuet maksetaan veroista ja tukia tarvitaan, kun palkka ei riitä.

Asiallista työtä asiallisella palkalla ratkaisisi aika monta ongelmaa tässä maassa.

Työstä pitäisi aina maksaa oikeaa palkkaa. Ei ole kohtuullista eikä tasa-arvon mukaista, jos osalle maksetaan palkkaa, ja osalle vain tukia, vaikka tekisivät sanoja töitä.

Nämä nykyisetkin tukityöt ovat sellaisia, että niistä on vaikea päästä palkalliseen työhön. Muutama on ehkä onnistunut. Ainakin sellaisia juttuja joskus kuulee. Mutta osalle käy niin, että pysyvät tukitöissä koko ikänsä. Mitään muuta eivät onnistu saamaan, vaikka kuinka jokaisessa työssä tekevät töitä pää märkänä, näyttävät osaamistaan, joustavat vaikka mille mutkalle ja tekevät enemmän kuin tarvitsisi.

Vierailija
195/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä itse. Tosin työnantajalla on vaitiolovelvollisuus työsuhteista ja huomasin sairaalassa, että osastonhoitaja ei ollut kertonut hoitajille, että olen työtön. Sihteeri sanoi, että oli sanottu, että tulee henkilö avuksi. Hoitajat luulivat, että olen opiskelija.

Niin eli taas meni tähän,

Väitetään että ruokakaupoissa on työkokeilijoita hyllyttäjinä ja kaupat tekevät voittoa tällä systeemillä.

Kun kysytään kaupan nimeä sitä ei tietenkään kerrota koska sellaista ei ole. Taas valehdeltiin ja tarkoitus oli mikä?

Vierailija
196/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän työtä on työn etsiminen, ei kuluttaa päiviä ilmaistyntekijänä.

Vierailija
197/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on näitä 9€ työntekijöitä. Kyllä se vähän ilkeältä tuntuu.

Työkavereiden kanssa puhutaan lomamatkoista ja auton vaihdosta ja tää yksi onneton käy töissä kesälenkkarit jalassa loskassa.

Näin kuinka hän jonotti joulunalla pitkän jonon hännillä ilmaista ruokakassia kun ajettiin ohi jouluostoksille.

Tuli huono omatunto koko jouluksi kun mietin sitä raukkaa. Töitä hän on tehnyt jopa ahkerammin kuin me muut ja ihan on yhtä pätevä.

juuri hän ei saa palkkaa tekemästään työstä vaikka hän meistä kaikista sitä kipeimmin olisi tarvinnut. Työtön ei voi edes työnteolla parantaa elämäänsä. Puhdasta orjatyötä.

Näin jälkikäteen ajattelin, että olisinpa älynnyt auttaa häntä jotenkin mutta oli niin kiire ym.

Vierailija
198/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.[/quote]

Millä vanhan ihmisen mielestäsi pitäisi sitten elää ja tulla toimeen?

Hypätä hautaan suoraan töiden jälkeen?

Kaikki eivät ole miljonäärejä tai heidän jälkeläisiään joilla toimeentulo on turvattu vaikka ei saisi euroakaan eläkettä!

Tavallisen tallaajaan taas on pakko saada eläkettä pystyäkseen maksamaan laskunsa!

Sitäpaitsi he ovat työllä 40-50 vuotta.. eläkkeensä ansainneet toisin kuin eräät..

Vierailija
199/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä käy etsiä sellaista paikkaa, jossa ei tärppää.

Vierailija
200/312 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli taas meni tähän,

Väitetään että ruokakaupoissa on työkokeilijoita hyllyttäjinä ja kaupat tekevät voittoa tällä systeemillä.

Kun kysytään kaupan nimeä sitä ei tietenkään kerrota koska sellaista ei ole. Taas valehdeltiin ja tarkoitus oli mikä?

En valehtele. Mutta en halua syytteitä niin siksi en mainitse edes valtion viraston nimeä, missä olin palkkatuella. Minulla on sieltä normaali työtodistus.