Miksei ihmiset viihdy hoitoalalla
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miksikähän?
Miksi sinä et ole hoitoalalla tai pyri sinne? Nyt olisi varmasti tilaisuus!
Olen jo hoitoalalla. Älykkäät ihmiset eivät tänne alalle kouluttaudu.
Palkka ei ole kummonen. Kiireinentyö.Naisvaltainen ala jossa on paljon seäntakana puhumista ja kyräilyä.Olen ollut vuosikymmeniä sitten alalla. Nykyään kun on paljon ikäihmisiä niin ala on varmaanstressaavaa. Helpommalla pääsee monessa muussa työssä. Tulevaisuudessa kun vanhuksia on vielä enemmän niin toivottavasti ulkomailta tulee työntekijöitä.
Ennentaisi olla monelle kutsumustyömutta nykyihmiset ovat toisenlaisia.Helpompaahan se tubettaminen on ja kivempaa.
naiset makaa mieluummin sohvalla miehen ja yhteiskunnan elättämänä, kuin tekee töitä
Työkaverit on tyhmiä. Se on melkoinen ongelma, varsinkin jos on aiemmin työskennellyt normaalijärkisten kanssa. Työyhteisöt on täynnä absurdeja sääntöjä ja käytäntöjä, joita ei millään järkiperusteella voida perustella. Aiheuttavat tosin koko ajan kitkaa pilkunhalkojien ja tekijöiden välille. Muutenkin hirveästi turhaa hommaa, joka ei hyödytä potilasta mitenkään.
Huono ilmapiiri, tylsät jutut ja työntekijän arvostus nolla. Palkka on ihan kohtuullinen mielestäni, mutta sen pitäisi olla moninkertainen, että aiemmin mainitut asiat unohtuisivat.
Enkä tiedä miten hoitoalalle saisi fiksumpia tekijöitä. Jonkin verran heitä hakeutuu alalle nytkin, mutta monikaan ei jää.
Minua kiinnostaisi hoitoala, mutta en halua vuorotyötä. Tämä on suurin syy, miksi en lähde opiskelemaan alaa.
Fyysisesti ja henkisesti raskas työ, mutta arvostus on todella vähäinen.
Kuvittele että raadat joka päivä 8 tuntia jatkuvassa kiireessä hiestä märkänä ja saat siitä jotain 2700e bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi hoitoala, mutta en halua vuorotyötä. Tämä on suurin syy, miksi en lähde opiskelemaan alaa.
Kyllähän löytyy myös paikkoja joissa tehdään pelkkää 8-16 vuoroa.
Työ on todella rankkaa henkisesti ja fyysisesti. Yövuoroja, vaikeita ja joskus jopa väkivaltaisia potilaita. Näkee kärsiviä ja kuolevia ihmisiä, eikä kaikkia voi mitenkään auttaa.
Suurin osa ammateista on huomattavasti helpompia kuin hoitoalan työt.
Voisin kuvitella, että yksi tekijä on ääliöt hoidettavat ja joissain tilanteissa väkivallan uhka. Hoitajat eivät enää saa "käskyttää" potilaita, liiallinen humanismi on vienyt käskyvallan. Potilas taas saa käyttäytyä miten lystää. Tähän lisäksi vielä se, että kun vielä 1990-luvulla harva mieskään oli yli satakiloinen, niin nyt niitä obeeseja potilaita joutuu nostelemaan monta kertaa päivässä.
Esim. kaupan alalla hankalan asiakkaan voi ääritapauksessa jättää palvelematta, mutta potilaat on pakko hoitaa.
Tuossahan tuli hyviä kommentteja. Yleensä sinne ei hakeudu henkilöitä, joilla olisi kapasiteettia muunlaisiin tehtäviin. Ja kun siinä heidän kuvittelemassaan helpossa työssä joutuukin tekemään töitä ihan sen määritellyn ajan viikossa, onkin se shokki.
Juuri juttelin lähihoitaja-kaverini kanssa, ja hän oli täysin uupunut, kun pitää tehdä jopa kaksi lähityöpäivää, eikä kaikkea voi hoitaa etänä :O . Ja kun joutuu opettelemaan jonkun uuden ohjelmiston, niin se kuormittaa häntä jo niin, että ei tiedä miten selviää ensi vuodesta. Jooh.
Kerroin muutamia esimerkkejä tästä mun pörssiyhtiössä tapahtuvasta esimiestyöstä, jossa vaatimukset ja työtahti aivan eri luokkaa. Hän sanoi että mun vain pitää kieltäytyä töistä. No joo, sehän onkin se ratkaisu :D
Enempää ei tarvinne selittää kysyjälle.
Lähihoitajan työ oli niin kauheaa, että näen siitä edelleen painajaisia vaikka jätin alan vuosia sitten. Asiakasryhmä jota yritin työelämässä välttää olivat liikuntavammaiset, joilla pää jotenkin pelasi. Ne olivat niin ilkeitä ja katkeria hoitajille, ettei yhteistyöstä meinannut tulla mitään. Raskaita potilasnostoja, soittokellojen kilkatuksia kesken lounastauon ja epäkollegiaaliset kollegat ja ainakin silloin oli surkea palkka. Ei ole ikävä.
Varmaan myös samasta syystä kuin moni muu vuorotyötä ja päivystyksiä tekevä vaihtaa hommia.
Ei ehkä helpoin pala kakkua sovittaa perheen kanssa, ja jos sattuu olemaan vielä pitkä työmatka, kummallakin täytyy olla auto. Joista molemmat on tietysti koko ajan rikki koska niillä ajetaan paljon.
Lähdet aamulla ennen sian pieremää tokkurassa paahtamaan renkaat kolisten ja meinaat nukahtaa aina ratiin koska sisäinen kello on jatkuvasti tillin tallin.
pakkorokotusten vuoksi paljon poistunut ,vaikka on mieluinen työ.
Ne ei ole tottuneet tekemään töitä kipeäksi asti ja kuuntelemaan päivät pitkät haukkumista ja halveksuntaa, välillä joku koittaa antaa puukostakin. Kaikkien hoitoalalle pyrkivien olisi kannattanut kasvaa minun perheessäni niin olisi tottunut siihen että tuo on ihan normi elämää mistä kuului olla kiitollinen. Saithan kuitenkin käyttää sähköä ja asua kotona.
Raskas kohtaamistyö, jossa on pakko olla sosiaalinen ja vastapainoksi saa kuunnella sairaiden sekoilua. Nyrkistäkin tulee. Palkka ei ole kovin kilpailukykyinen. Onhan noita syitä..
Syitä varmasti useita, mutta ainakin se, että potilaat ja omaiset ovat muuttuneet. Heillä on pelkästään oikeuksia ja ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan. Rähjätään hoitajille, vaikka hoitajilla ei ole mitään vaikutusvaltaa siihen, miten sairaalassa/terveyskeskuksessa/hoivalaitoksessa johtoporras on päättänyt säästää rahaa mslloin mistäkin. Hoitaja on se, joka ottaa potilaiden ja omaisten kiukun vastaan. Nykyisin yhä useammin fyysisen väkivallan muodossa tai ainakin sen uhkaamisena. Sekakäyttäjien sekä mielenterveysongelmaisten määrä on lisääntynyt somaattisellakin puolella. Kun mä kasarilla tein keikkaa sairaanhoitajana Meilahdessa kirran osastolla, sinnekin tuli pitkän ryyppyputken jälkeen yleensä haimatulehduksen vuoksi potilaita, joille sitten noin vuuorokauden viinaton aika aiheutti deliriumin. Mutta siihen aikaan heille pistettiin vaan sen verran tuju annos rauhottavaa, että olivat deliriumin ajan käytännöllisesti katsoen kanttu vei. Ei jääty edes ottamaan vastaan juoppohulluuskohtausta vaan lääkittiin jo valmiiksi rauhoittavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ketä hoitajia haukkuu.
Muotoile lause uudelleen suomenkielellä.
Niin? Miksikähän?
Miksi sinä et ole hoitoalalla tai pyri sinne? Nyt olisi varmasti tilaisuus!