Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eväät 6h junamatkalle

Vierailija
28.12.2022 |

Facen yhdessä reissuryhmässä henkilö kysyy vinkkejä. Mukana teini ja pikku lapsi. Joku ehdottaa jopa kylmälaukkua jne mukaan. Siis eikö oikeasti tuota aikaa selviä vaikkapa yhdessä sämpylällä ja pillimehulla? Toivottavasti ei mitään haisevia lihapullia ynnä muita pakkaa mukaan ravintolavaunuun.

Kommentit (1015)

Vierailija
201/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuryynimakkaroita ja rasvatonta piimää. Oikein pitkälle matkalle alkumatkalla ensin karjalanpiirakoita, joiden päällä voita ja sipuliteemakkaraa paksuina viipaleina, ja loppumatkasta kalakukkoa ja voita.

Vierailija
202/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys pelkästään kuuden tunnin junamatkasta. Esim. itse joudun lähtemään kotoa noin 1,5 tuntia ennen junan lähtöä. Asun Helsingissä. Ja ennen lähtöä siivoan tiskipöydän, vien roskat, pesen hampaat jne. Syön ehkä pari tuntia ennen kotoa lähtöä. Tästä tulee syömisessä taukoa jo 8 tuntia, ellen syö junassa. Eikä siellä määränpäässä odota ruoka asemalla valmiina. Menee vielä ainakin tunti ennenkuin olen lopullisessa matkakohteessa.

Miksi a) et syö ennen ovesta lähtöä b) syö ennen kuin astut junaan?

Määränpäässä voit mennä läheisimpään kauppaan / ravintolaan syömään, jos päiväsi pyörii ruoan ympörillä aamusta iltaan.

Varmaan siksi kun hänellä ei ole nälkä silloin kotoa lähtiessä. Onhan hän syönyt heti herätessään. Se että syö silloin kun on nälkä ei ole sitä, että elämä pyörii syömisen ympärillä. Voihan joku joka pätkäpaastoilee aamun ja matkustaa klo 08-14 välin tarvita evästä vaikka klo 12.

Minulle ainakin tulee nälkä yleensä iltapäivästä yön ja aamun paaston jälkeen ja jos en syö klo 11-13 välilä niin voin huonosti. Siitä syön noin klo 16 lämpimän ruoan ja toisen lämpimän ruoan noin klo 20. Sen jälkeen en syö enää mitään. Eikä nuo ruokailuni ole mitään valtavia annoksia vaan nälän mukaan syön.

Noin, olen syönyt riittävästi kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja paastoan taas seuraavaan päivään klo 12 asti. Olen normaalipainossa ja elämä ei taas tänäänkään pyörinyt syömisen ympärillä vaikka minut saattoikin nähdä jossain syömässä.

toisilla elämä on aikatauluttamista.

Totta kai täytyy olla jotain aikatauluja ruokailunkin suhteen. Muutenhan elämä pyörii syömisen ympärillä vai miten se meni? 🤭

En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta itsellä kans niin että asemalle on usein n. Tunnin matka ja usein myös siellä määränpäässä. Ne aikataulut harvoin menee niin että pystyisit just ennen lähtöä syömään jos aiot ehtiä junaan ja olet päässyt töistä/koulusta. Määränpäässä ei useinkaan ollut ruokaa, kaupat auki tai ravintoloita. Hyvä jos edes kotiinkuljetusta.

Ihmisten syyt matkustaa ja syödä junassa on erilaisia. Joku voi olla työmatkalla, toinen lomalla, itse olen ollut vuosia kaukosuhteessa. En nyt ymmärrä miksi junassa ei saisi syödä, sitä vartenhan ne pöydätkin on. Yhtähyvin voi ihmetellä mihin tarvitaan makuuvaunua tai business-luokkaa tai kokoustiloja. Tilanteet on erilaisia.

Sen sijaan junassa toivoisi että asemalla jnaan nouseva porukka ymmärtäisi päästää junasta poistuvat ensin pois ja siirtyisi kunnolla sivuun. Pitkänmatkalaisilla kun on usein junanvaihto ja pahimmillaan saa juosta jäisiä portaita pitkin seuraavalle laiturille (jota et edes tiedä tai konduktööri sanonut väärän) hädintuskin ehtien seuraavaan junaan. On käynyt aika usein vaikka kuinka yrität päästä sinne heti kun juna on pyhtynyt. On joskus jäätykin muutaman muun matkustajan kanssa seuraavasta junasta ja odoteltu asemalla pari tuntia pakkasessa. Hienoa.

Itsekin matkustan paljon ja vielä siten, että usein vaihdan junaa Pieksämäellä. Sekin pikkupitäjä on rakennettu siten, että asemalta pystyy kävelemään vaikka isompaan kauppaan tai baariin odottelemaan, jos juna ei odota. Yhden ainoan kerran on käynyt niin ettei odota, silloin oli juna tunnin myöhässä.

Mulla tuo junamatka kestää reilut 4,5 h ja päälle vajaan tunnin köröttely bussilla lähelle määränpäätä, jossa joku on sit vastassa ja pääsen perille. Ikinä en ole omia eväitä mukaan ottanut. Syön siinä pikajunassa ravintolavaunussa jolla menen Pieksämäelle ja ostan junasta vissypullon seuraavaan junaan, joka on taajamajuna eli ei ravintolavaunua. Ihan hyvin pärjään tällä. Joskus mukanani lapset, ja helppoa heidänkin kanssaan. Ei todellakaan kiinnosta roudata isoa määrää eväitä junaan, kun kerran sieltäkin saa ruokaa. Kerran kuukaudessa matkustan tuon reitin, enkä ole vararikossa vaikka ostankin syötävät junasta.

Useimmiten nuo vaihdot tehdään sellaisilla paikkakunnilla joissa aseman lähettyvillä on jotain palveluita. Joten kuka käskee hytistä 2h pakkasessa?

Minuakin jäi kiinnostamaan tuo asema, jossa pitää pakkasessa 2h seistä. Olen ollut Avecralla töissä, ja aika hyvin tiedän ne asemat, joilla vaihdetaan. Kyseisten paikkakuntien asemarakennukset ovat auki - tosin pienemmät ei välttämättä kuin esimerkiksi klo 19. Paikkakunnat ovat rataliikenteen isompia tai pienempiä solmukohtia ja asema tärkeä kyseiselle paikkakunnalle, joten aseman lähettyvillä on lähes poikkeuksetta palveluita. Mutta mieluusti kuulisin, missä näin ei ole ja joutuu seisomaan 2h pakkasessa.

Vinkkinä kerrottakoon, että junien raiteiden numerot on kerrottu jokaisen raiteen vieressä valotaulussa ja samoin esim alikulussa on tarkat nuolet ja opasteet. Junalle, johon vaihdetaan, on myös mennyt tieto montako vaihtajaa on tulossa. Pienemmillä paikkakunnilla vaihtajien määrä voi olla vaikka neljä, ja juna kyllä pyrkii kaikki odottamaan ihan tarkasti laskien. Toki kiirehtiä kannattaa, ja jos puhutaan isommista vaihtajamääristä niin tällöin on eri asia.

Onneksi Suomen asemat ovat niin pieniä, että harvoin on matkustajaliikenteelle enemmän raiteita kuin neljä tai kuusi. Isot asemat pois lukien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen päämäärättömäm vaeltelun inhottavana matkan aikana ja tykkään kuluttaa aikaa syömällä jotain koska junassa on lähes aina tylsää.

Tällaisia tyyppejä on AINA junissa, ja siitä tämä ongelma ja keskustelu lähteekin. Kun se syöminen on joillekin vain ajanvietettä ja tapa, eikä mikään pakottava tarve, niin sitten on vaunuosastot täynnä juuri näitä rasittavis mässyttäjiä ja omenanhaukkailijoita ja jugurttipurkin kolistelijoita. Ne syövät huvikseen ja tappaakseen aikaa.

Saa sitä huvikseenkin toki syödä. Sitä varten menkää sinne ravintolavaunuun hupisyömään, ei muiden samassa vaunuosastossa matkustavien tarvitse sitä kuunnella, katsella ja haistella.

Mä syön ne sillileipäni siellä vaunussa, suu auki äänekkäästi mäklyttäen ja maireasti hymyillen sammalla kun tuijotan sinua syvästi silmiin Ja jos omat eväät onkin päässyt poikkeukselliesti unohtumaan niin tilaan sieltä ravintolavaunusta siihen paikalleni sen omituiselta haisevan juustomunakkaan irvikuvan tai lihiksen parilla nakilla, ehkä jopa molemmat. Jos et kestä niin voit minun puolestani kökkiä sen matkasi vaikka junan vessassa. Parempi kyllä jos jäisit vain suosiolla kotiin.

Vierailija
204/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen pärjää oikein mainiosti 6 tuntia työntelemättä jotain koko ajan kyselyaukkoonsa. Ei ole kenenkään pakko kiikuttaa niitä mandariineja, omenoita, eväsleipiä, hapansilakoita sun muita elintarvikkeita sinne vaunuosastoon muiden pakkohaisteltavaksi. Jos alkaa hiukomaan, niin ravintolavaunu on yleensä alle minuutin kävelymatkan päässä.

Nämä eväiden pakkosyöjät tekevät varmaan kauppareissullekin itselleen eväät. Ja konsertissa pitää vähintäänkin haukkailla omenaa. Autossa pitää tunkea banaania nieluun liikennevaloissa kun ei hetkeäkään pärjää syömättä. Onko nämä jotain pula/sota-ajan lasten traumaperintöinä tulleita tapoja että koko ajan pitää syödä jotain? En käsitä.

Vierailija
205/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savuryynimakkaroita ja rasvatonta piimää. Oikein pitkälle matkalle alkumatkalla ensin karjalanpiirakoita, joiden päällä voita ja sipuliteemakkaraa paksuina viipaleina, ja loppumatkasta kalakukkoa ja voita.

No nyt on eväät kohdillaan, 5/5.

Vierailija
206/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme miksei uimarannoilla näy kesäisin enää hoikkia ihmisiä, kun porukka mässää jotain eväitä koko ajan joka paikassa.

Vierailija
207/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse toisten syöminen. Itse koen kätevämmäksi syödä ravintolavaunun ruokaa niin ei tarvitse tehdä eväitä ja kantaa niitä mukanaan. Itse siis matkustan junalla paljon, monta kertaa kuussa, ja useamman tunnin matkoja junia myös vaihtaen. Usein otan ravintolavaunussa myös lasin viiniä ja sen kanssa matkanteko on joutuisaa.

Vierailija
208/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen pärjää oikein mainiosti 6 tuntia työntelemättä jotain koko ajan kyselyaukkoonsa. Ei ole kenenkään pakko kiikuttaa niitä mandariineja, omenoita, eväsleipiä, hapansilakoita sun muita elintarvikkeita sinne vaunuosastoon muiden pakkohaisteltavaksi. Jos alkaa hiukomaan, niin ravintolavaunu on yleensä alle minuutin kävelymatkan päässä.

Nämä eväiden pakkosyöjät tekevät varmaan kauppareissullekin itselleen eväät. Ja konsertissa pitää vähintäänkin haukkailla omenaa. Autossa pitää tunkea banaania nieluun liikennevaloissa kun ei hetkeäkään pärjää syömättä. Onko nämä jotain pula/sota-ajan lasten traumaperintöinä tulleita tapoja että koko ajan pitää syödä jotain? En käsitä.

Normaali ihminen pärjää läpi elämänsä ilman että koskaan kokee pakottavaa tarvetta ahdistua ja avautua muiden junamatkustajien eväistä.

Vierailija
209/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset saa jopa junamatkojen eväistä itselleen ongelman.

Vierailija
210/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei häiritse toisten syöminen. Itse koen kätevämmäksi syödä ravintolavaunun ruokaa niin ei tarvitse tehdä eväitä ja kantaa niitä mukanaan. Itse siis matkustan junalla paljon, monta kertaa kuussa, ja useamman tunnin matkoja junia myös vaihtaen. Usein otan ravintolavaunussa myös lasin viiniä ja sen kanssa matkanteko on joutuisaa.

Ja jos ottaa toisen ja kolmannen, matkan loppuminen harmittaa.

Vierailija
211/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On epäterveellistä pitää 6 tunnin ruokavälejä, myös aikuisten. Lapsille jopa hengenvaarallista.

ei jestas, ei todellakaan ole aikuiselle pahaksi ellei nyt o le joku diabeetikko. Yksi täytetty ruisleipä vanhemmalle ja hakee ravintolavaunusta kahvin kylkeen. Lapsille mehut ja leivät samoin. Taatusti laskeutuvat hengissä kohteeseen.

Meinaatko että juna lentää? Juna vetäny redbullia?

laskeutuvat junasta asemalaiturille. Sieltä tullaan hiukan yläviistosta alas.

Vierailija
212/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ei tässä nyt ongelma ollut muutaman leivän ja pillimehun nauttiminen. Vaan se, että pohtimalla pitää pohtia ja kysellä, että mitä evääksi. Ja vinkkeinä annetaan ruokatermoksessa makatonimössöä ja nuudeleita, kylmä(tai lämmin)-laukussa nakkeja, kaikenmaailman tuorejuustoilla yms täytettyjä tortilloja jne. Pointti oli se, että varmaankin 6h junassa pärjää ihan yksinkertaisilla eväsleivillä, joiden syöminen nyt ei luultavasti niin kovin montaa häiritse.

Vierailija
213/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junassa voisi olla lapseperheille omat vaununsa.. Saa työssämatkustajat ja aikuiset olla keskenään. Saavat lapsiperheet nauttia muiden lapsiperheiden tuomasta ilosta keskenään Ehkä sitten huomaavat, miksi heitä katsotaan siellä vaunussa pitkään

Mitä, onko VR poistanut leikkivaunut käytöstä? En ole vähään aikaan junalla matkustanut. Puolisoni tapasi ottaa paikan leikkivaunusta aina vajaan parin tunnin työmatkalle lähtiessään aikaisin aamusta. Kerran siellä oli kuulema ollut joku äiti lapsensa kanssa siihen aikaan, muuten sai aina olla yksin ihan rauhassa. Juna alkoi täyttyä vasta siellä hänen määränpäässään.

Vierailija
214/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 kaljaa, yks aina puoleen tuntiin, niin on hauskuus huipussaan perilää!

Vierailija
215/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetyt kananmunat on aina meillä eväänä. Säilyvät ja ovat hyviä. Lisäksi pestynä tomaatteja ja reissarit. Vesipullot jokaiselle lapselle.

Vierailija
216/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran eväänä kaksi ruisleipää. Paha vaan että olin vetänyt perseet edellisenä iltana ja ollut jatkoilla viiteen. Matka Seinäjoelta Jyväskylään meni ikävissä merkeissä oksennusta pidätellen. Jyväskylässä piti vaihtaa junaa ja odottaa varmaan 30 min. Siellä tuli niin paha olo että yrjösin aseman koriste-pensaiden juurelle, just silloin kun juna tuli asemalle ja väkeä paljon. Hipsin junaan, paha olo jatkui, menin suoraan vessaan ja jouduin pidättämään yrjöä niin kauan että juna lähtee liikkeelle koska vessa oli vanhanaikainen ja se vetohomma oli rikki siten että se pönttö oli koko ajan auki radalle ja oksut olisi valuneet suoraan siihen. Sit juna nytkähti ja pystyin helpottamaan oloa.

Samassa vaunussa oli Neljän Ruusun Kode Koistinen. Menin vessaan isommalle asialle ja väänsin hirveät tortut, joista iso osa jäi kiinni pöntön reunoihin. Tulin pois vessasta ja oven takana oli se Kode koistinen odottamassa vuoroaan. Vaunuun palattuaan hän mulkoili mua sen näköinenä että tuokin tyttö sit sotki vessan.

Seuraava vaihto oli Pieksämäellä ja Kode tuli taas samaan vaunuun. Vaunussa oli myös muita Ilosaarirockiin menijöitä mm. mystinen sienimies, joka puhui kaverilleen Gili-saarille suuntautuneesta päihtelyreissustaan ja myöhemmin tarjosi Kodelle, mulle ja yhdelle jätkälle sieniä. Ei kukaan ottanut.

Sit pääsin Joensuuhun jossa kaveri oli vastassa ja mentiin Goldfingeriin oluille ennen kuin vietiin hänen opiskelijakämpäänsä Noljakkaan mun tavarat ja lähdettiin kohti Ilosaarta.

Sellaiset alkusävelet festarille joskus 1996/1997.

Vierailija
217/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusi tuntia on sama kuin kauppareissu? Kannattaisiko lukea ketjua vaikka parin sivun verran ennen kuin kommentoi.

Vierailija
218/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys pelkästään kuuden tunnin junamatkasta. Esim. itse joudun lähtemään kotoa noin 1,5 tuntia ennen junan lähtöä. Asun Helsingissä. Ja ennen lähtöä siivoan tiskipöydän, vien roskat, pesen hampaat jne. Syön ehkä pari tuntia ennen kotoa lähtöä. Tästä tulee syömisessä taukoa jo 8 tuntia, ellen syö junassa. Eikä siellä määränpäässä odota ruoka asemalla valmiina. Menee vielä ainakin tunti ennenkuin olen lopullisessa matkakohteessa.

Määränpäässä voit mennä läheisimpään kauppaan / ravintolaan syömään, jos päiväsi pyörii ruoan ympörillä aamusta iltaan.

Varmaan siksi kun hänellä ei ole nälkä silloin kotoa lähtiessä. Onhan hän syönyt heti herätessään. Se että syö silloin kun on nälkä ei ole sitä, että elämä pyörii syömisen ympärillä. Voihan joku joka pätkäpaastoilee aamun ja matkustaa klo 08-14 välin tarvita evästä vaikka klo 12.

Minulle ainakin tulee nälkä yleensä iltapäivästä yön ja aamun paaston jälkeen ja jos en syö klo 11-13 välilä niin voin huonosti. Siitä syön noin klo 16 lämpimän ruoan ja toisen lämpimän ruoan noin klo 20. Sen jälkeen en syö enää mitään. Eikä nuo ruokailuni ole mitään valtavia annoksia vaan nälän mukaan syön.

Noin, olen syönyt riittävästi kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja paastoan taas seuraavaan päivään klo 12 asti. Olen normaalipainossa ja elämä ei taas tänäänkään pyörinyt syömisen ympärillä vaikka minut saattoikin nähdä jossain syömässä.

Totta kai täytyy olla jotain aikatauluja ruokailunkin suhteen. Muutenhan elämä pyörii syömisen ympärillä vai miten se meni? 🤭

En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta itsellä kans niin että asemalle on usein n. Tunnin matka ja usein myös siellä määränpäässä. Ne aikataulut harvoin menee niin että pystyisit just ennen lähtöä syömään jos aiot ehtiä junaan ja olet päässyt töistä/koulusta. Määränpäässä ei useinkaan ollut ruokaa, kaupat auki tai ravintoloita. Hyvä jos edes kotiinkuljetusta.

Ihmisten syyt matkustaa ja syödä junassa on erilaisia. Joku voi olla työmatkalla, toinen lomalla, itse olen ollut vuosia kaukosuhteessa. En nyt ymmärrä miksi junassa ei saisi syödä, sitä vartenhan ne pöydätkin on. Yhtähyvin voi ihmetellä mihin tarvitaan makuuvaunua tai business-luokkaa tai kokoustiloja. Tilanteet on erilaisia.

Sen sijaan junassa toivoisi että asemalla jnaan nouseva porukka ymmärtäisi päästää junasta poistuvat ensin pois ja siirtyisi kunnolla sivuun. Pitkänmatkalaisilla kun on usein junanvaihto ja pahimmillaan saa juosta jäisiä portaita pitkin seuraavalle laiturille (jota et edes tiedä tai konduktööri sanonut väärän) hädintuskin ehtien seuraavaan junaan. On käynyt aika usein vaikka kuinka yrität päästä sinne heti kun juna on pyhtynyt. On joskus jäätykin muutaman muun matkustajan kanssa seuraavasta junasta ja odoteltu asemalla pari tuntia pakkasessa. Hienoa.

Itsekin matkustan paljon ja vielä siten, että usein vaihdan junaa Pieksämäellä. Sekin pikkupitäjä on rakennettu siten, että asemalta pystyy kävelemään vaikka isompaan kauppaan tai baariin odottelemaan, jos juna ei odota. Yhden ainoan kerran on käynyt niin ettei odota, silloin oli juna tunnin myöhässä.

Mulla tuo junamatka kestää reilut 4,5 h ja päälle vajaan tunnin köröttely bussilla lähelle määränpäätä, jossa joku on sit vastassa ja pääsen perille. Ikinä en ole omia eväitä mukaan ottanut. Syön siinä pikajunassa ravintolavaunussa jolla menen Pieksämäelle ja ostan junasta vissypullon seuraavaan junaan, joka on taajamajuna eli ei ravintolavaunua. Ihan hyvin pärjään tällä. Joskus mukanani lapset, ja helppoa heidänkin kanssaan. Ei todellakaan kiinnosta roudata isoa määrää eväitä junaan, kun kerran sieltäkin saa ruokaa. Kerran kuukaudessa matkustan tuon reitin, enkä ole vararikossa vaikka ostankin syötävät junasta.

Useimmiten nuo vaihdot tehdään sellaisilla paikkakunnilla joissa aseman lähettyvillä on jotain palveluita. Joten kuka käskee hytistä 2h pakkasessa?

Minuakin jäi kiinnostamaan tuo asema, jossa pitää pakkasessa 2h seistä. Olen ollut Avecralla töissä, ja aika hyvin tiedän ne asemat, joilla vaihdetaan. Kyseisten paikkakuntien asemarakennukset ovat auki - tosin pienemmät ei välttämättä kuin esimerkiksi klo 19. Paikkakunnat ovat rataliikenteen isompia tai pienempiä solmukohtia ja asema tärkeä kyseiselle paikkakunnalle, joten aseman lähettyvillä on lähes poikkeuksetta palveluita. Mutta mieluusti kuulisin, missä näin ei ole ja joutuu seisomaan 2h pakkasessa.

Vinkkinä kerrottakoon, että junien raiteiden numerot on kerrottu jokaisen raiteen vieressä valotaulussa ja samoin esim alikulussa on tarkat nuolet ja opasteet. Junalle, johon vaihdetaan, on myös mennyt tieto montako vaihtajaa on tulossa. Pienemmillä paikkakunnilla vaihtajien määrä voi olla vaikka neljä, ja juna kyllä pyrkii kaikki odottamaan ihan tarkasti laskien. Toki kiirehtiä kannattaa, ja jos puhutaan isommista vaihtajamääristä niin tällöin on eri asia.

Onneksi Suomen asemat ovat niin pieniä, että harvoin on matkustajaliikenteelle enemmän raiteita kuin neljä tai kuusi. Isot asemat pois lukien.

asemat eivät ole aina ihmisille tuttuja. Esim. jos Pieksämäen rautatieaseman edessä seisoo, niin siinä näkyy vain valtava parkkipaikka ja hämyinen pikkurakennnus, joka on rautatien alikulkutunneli: jos on tuntematon paikkakunta, niin ei sitä osaa keksiä, että onko siellä missään lähellä kauppoja ja jos on, niin mihin suuntaan asemalta pitää lähteä. Toki nykyisin voi katsoa karttasovelluksesta, mutta ehkä kaikki ei jaksa mahdollisessa matkastressissään ja matkalaukkujen kanssa sellaista alkaa katsella. veikkaisin, etät pieksämäellä moni jää odottelemaan vain asemalle (tai asemarakennukseen)

Vierailija
219/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini pysyy hengissä yhdellä tai kahdella energiajuomalla. Sen verran lyhyt matka tuo 6  tuntia. Diabeetikoille tietysti jotain pientä purtavaa mukaan. Itse ottaisin leipää, suklaapatukan ja energiajuoman + vettä.

Vierailija
220/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo 2h (tai oikeastaan tais olla 2,5) me hytistiin joukolla isolla paikkakunnalla, mutta kun kellonaika oli myöhäinen niin kaikki ruokapaikat siellä asemalla oli menny kiinni eikä mitään järkeä lähteä seikkailemaan keskustaan tuon ajan takia. Varsinkaan nuorena naisena ei ehkä kannata lähteä yksin, etenkin jos viikonloppu etkä tunne paikkakuntaa kovin hyvin.

Toisekseen noita junan vaihtoasemia on todellakin muuallakin kuin vain isoimmilla paikkakunnilla.

Miten joku voi tehdä ongelman siitä, että toiset syövät (omat eväänsä) vaunussa? Sitä varten niissä vaunuissa on ne tarjottimet, vastakkaisissa paikoissa käännettävät pöydät mukitelineineen ja roskapussit, jotka vaihdetaan usein. Aivan sama onko ne ostettu lidlistä vai ravintolavaunusta, mitä se kellekään kuuluu. Olen matkustanut junalla pitkiä matkoja paljon eikä mua ole koskaan toisten eväiden syönti häirinnyt.

Enempi häiritsee se, ettei porukka osaa vieläkään tähdätä pönttöön vaan wcn lattia on aina tahmea vuodesta toiseen. Tai se ettei ilmastointi toimi helteellä ja wc on varattuna ekat 2h sama montako vaunua käyt läpi. Tai se ettei junan ovet aukea pakkasella tai konduktööri unohtaa aukaista ne ja jäät vasta seuraavalla asemalla kun et pääse pois. Tai se että saat hyvityksenä siitä 2,5h myöhästymisestä pelkän pullan. Tai kun oot saanu 4 ei tietoa vaihtolaiturista eikä mikään niistä pidä paikkansa. Tai kun sulla olisi enää matkaa jäljellä tunti mutta odotamme vastaantulevaa junaa tai junassa jokin vika ja odotat sen takia yhden tunnin lisää. Tai kun junassa on joku häirikkö.

Olen matkistanut junassa paljon ja omia eväitä söi ainakin osa opiskelijoista jo 15 vuotta sitten. Osa meni ravintolavaunuun. Ja ne junaliput oli silloin halvempia, silti kaikki ei olleet valmiita ostamaan ravintolavaunusta. Vr tuskin hävisi, koska nämä säästäjät olivat lähes poikkeuksetta säännöllisiä junan käyttäjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi