Eväät 6h junamatkalle
Facen yhdessä reissuryhmässä henkilö kysyy vinkkejä. Mukana teini ja pikku lapsi. Joku ehdottaa jopa kylmälaukkua jne mukaan. Siis eikö oikeasti tuota aikaa selviä vaikkapa yhdessä sämpylällä ja pillimehulla? Toivottavasti ei mitään haisevia lihapullia ynnä muita pakkaa mukaan ravintolavaunuun.
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
en minäkään käsitä miten ihminen ei kykene olemaan kuutta tuntia syömättä (poislukien sairaudet, joiden vuoksi pitää syödä säännöllisesti). Jos sitten tuollaisen matkan joutuu istumaan ilman kokonaista lounasta, niin kyllähän siihen riittää pari hedelmää tai kotona tehty eväsleipä. Itse yleensä vain otan mukaan vettä ja jos nälkä tulee, niin käyn sitten jostain ostamassa jonkun leivän.
Onko pakko jatkaa tällä tampiolinjalla ja höpistä asioista, joista ei tiedä mitään? Jos sinä pärjäät pelkällä vedellä, ei se tarkoita sitä että muut pärjäisivät.
Lasten vanukkaat, anopin hyydykekakku, raikkaita voileipiä, pestyä jauhenlihaa ja juomaksi makaronien keitinvettä.
Jossain Intiassa porukkaa roikkuu junissa ikkunankarmeista kiinni ja ilmastointi 404. Suomessa kauheinta junamatkustuksessa on tajuta, että samassa vaunussa joku kehtaa haukata omenaa tai syödä meetwurstileipää. Tämähän on jo kauhuelokuvan arvoinen käsikirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarallisen pähkinäallergisena toivon ettei ihmiset toisi pähkinöitä julkisiin kulkuvälineisiin, koska jo pelkkä pähkinäpussin avaaminen 10 metrin päässä minusta aiheuttaa anafylaktisen sokin.
Joka kerta kun lennän lentokoneella ei lentokoneessa edes tarjoilla pähkinöitä ja kuulutetaan ettei kukaan avaisi itse tuomiaan pähkinäpusseja. Vain kerran on joku kiellosta huolimatta avannut pussin ja sain niin kovan reaktion että kone kääntyi takaisin.
Ei ole kiva elää jatkuvassa pelossa että missä lähettyvillä joku ehkä syö pähkinöitä mutta ei tässä oikein kotiinkaan voi jäädä
junissa on allergiakoppeja. Kannattaa varata sellainen, koska takuulla koko vaunullisessa on joku jolla on pähkinöitä jossain muodossa eväänä.
Onhan toikin kohtuutonta, että lentokoneellisen matkustajia pitää huomioida yhden ihmisen allergia 🧐! Enkä ehkä edes usko sellaisen tilanteen olevan mahdollinen. Toki tosi kaamea tilanne allergikolle, jos saa kohtauksen, mutta aina vain ei ole mahdollista jokaisen ihmisen tilannetta huomioida julkisessa liikenteessä(kään).
jotkut allergiat ovat hengenvaarallisia. Minä ainakin voin skipata vaikka pähkinöiden tai sellerin syömisen, jos koneessa on pahasti allergisia. Tai vaikka jättää väliin kala-aterian. Ei se ole minulle iso asia: voin syödä allergisoivat aineet muualla.
MIten ihmisille on nykyisin niin ylivoimaisen vaikeaa ottaa toiset ihmiet huomioon?
Mä olen ollut koneessa, jossa tuli tällainen kuulutus, ettei avattaisi pähkinöitä. Ja tietenkin olisin sitä noudattanut, vaikka olisi ollut pähkinöitä eväänä, mielummin nälässä kuin toisella hengenvaara. Tämäkin oli kahden tunnin lento vain.
Mutta muuten kyllä voisin ottaa pähkinöitä (terveellisiä, säilyviä, energia- ja kuitupitoisia, ei jää roskaa tai voimakkaita tuoksuja) tai muuta evääksi, koska ennen matkaa on kaikkia muita kiireitä ja juuri siinä kulkuvälineessä ei oikein muuta tekemistä kuin syödä. Esimerkiksi tänä syksynä olen usein viikottainkin reissannut hoitamaan hautajais- yms järjestelyjä toiselle paikkakunnalle ja juuri junassa/bussissa on aikaa pysähtyä, kummassakin päässä on muuta touhua. Eli ennen sitä aamun matkaa olen ehkä ollut jo sen 12 h syömättä ja perillä on taas jonkin meno. Tuorepuuron sekoittaa purkkiin viidessä minuutissa ja on parempaa syötävää kuin junakärryn tarjonta.
Kuitenkin tosiaan ei ole kyse vain
jäi kesken, siis vain siitä matkan ajan syömättä olemisesta ei ole kyse.
Veikko Huovisen Hamstereista tulee just Pölösen elokuva. Sehän on suoraan tämä ketju, ainoana erona Peter Franzen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on suorastaan naurettava. Kukaan ei tarvitse kuuden tunnin matkalle ruokaa. Ja kyllä, on pieni lapsi ja noin 35-kiloinen koira, ikinä kukaan meistä ei ole nälkään tai janoon kuollut. Ei mua myöskään haittaa muiden ihmisten pupellukset.
Itse olet naurettava kun kommentoit moista. Et tiedä mitään toisten ruoka-aikatauluista tai käytännöistä. Joidenkin ihmisten on syötävä tietyin väliajoin ja sinun mielipiteelläsi ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Hulluinta on ettei VR koe syömistä junissa ongelmalliseksi, mutta näille joillekin se on ja ollaan määrittämässä toisten puolesta mikä on hyväksyttävää tai normaalia. Näemmä jos on pätkäpaastolla niin silloinkin täytyy matkustaa oman ruokailuikkunan ulkopuolella ettei kukaan näe, että nyt tuo syö. Kertakaikkiaan ahdistava ketju taas jonka suhteen en usko, että kaikki kirjoittajat ovat tr0llejakaan.
Kun toiset ihmiset syövät junassa, se on muiden mielestä mässytystä, hotkimista, pupeltamista, ahmimista, mössöttämistä ja heidän eväänsä ovat lähmäisiä, ällöjä, haisevia, rapisevia tai epäkäytännöllisiä.
Ja olisi yleensäkin paree olla syömättä 6 tuntia, muuten on huono, lihava, avuton ja kökkö.
Mutta JOS sattuisi niin ihmeellisesti, että kuuden tunnin junamatkan aikana Sinulle tulisikin nälkä, evääsi olisivat pähkinöitä, porkkanan palanen (pakasterasiassa), välipalapatukka rapisemattomassa kääreessä ja vettä pullossa.
Mutta Sinulle ei tule nälkä. Eikä tarttis tulla muillekaan.
Noin pitkällä matkalla on kyllä suuri riski että tulee ruokaraivo jos ei saa tankattua jotain välillä. Itse ottaisin pähkinöitä ja tuoreita tai kuivattuja hedelmiä sekä jotain terveellistä, sokeritonta juotavaa. Tuoreita hedelmiä voi kuoria ja paloitella ja pakata valmiiksi muovirasiaan niin niitä on evästauon tultua helppo syödä sieltä.
Tykkään myös erikoiskahveista. Jos niitä on pakko saada niin sitten ehkä termospulloon kotona tehtyjä kuumia juomia äidille.
Vierailija kirjoitti:
Jos junamatka kestää 6 tuntia, niin se ei tarkoita sitä, että ruokaväli ilman eväitä olisi kuusi tuntia. Juna-asemalle pitää monesti lähteä kotoa yli tunti ennen junan lähtöä (harvalla on kaukojunan asema ihan kodin vieressä), ja lopullinen määränpääkin saattaa olla reilun matkan päässä juna-asemalta. Lisäksi junien myöhästyminen ei ole harvinaista.
Jos lapsen kanssa tekee noin pitkän junamatkan ilman mitään syötävää, niin ihan varmasti lapsi on loppumatkasta jo kiukkuinen ja levoton ja aiheuttaa kanssamatkustajille paljon enemmän häiriötä kuin eväiden syömisellä. Ravintolavaunuun lapsen kanssa kulkeminen monen vaunun läpi ei ole kauhean kätevää. Lisäksi ravintolavaunuissa on usein täyttä ja pitkät jonot.
Se on RAUTATIEASEMA eikä mikään juna-asema!!!!! Mikä ihmeen keksintö, joo, käännös englannista, samoin kun vähintään yhtä typerät otetaan juna tai bussi, niillä mennään, ei niitä oteta) moinen sana on. Ja tiedän, OT, mutta kun menee niin ihon alle tämä sana. GRRRRR!!!Jopa toimittaja näyttää käyttävän sitä, nyt kun vartijoiden tekemistä pahoinpitelyistä uutisoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin pitkällä matkalla on kyllä suuri riski että tulee ruokaraivo jos ei saa tankattua jotain välillä. Itse ottaisin pähkinöitä ja tuoreita tai kuivattuja hedelmiä sekä jotain terveellistä, sokeritonta juotavaa. Tuoreita hedelmiä voi kuoria ja paloitella ja pakata valmiiksi muovirasiaan niin niitä on evästauon tultua helppo syödä sieltä.
Tykkään myös erikoiskahveista. Jos niitä on pakko saada niin sitten ehkä termospulloon kotona tehtyjä kuumia juomia äidille.
Miten ajattelit raivota junassa, jos tulee nälkä?
Voi jjj...Nämä tyypit ovat kyllä parhaita, jotka luettelevat ihan sormea heristäen ja ilmeisen tosissaan suu pyöreänä
millaisia eväitä junassa saa syödä ja mitä ei.
Perkele, jos jollakin on nälkä vaikka puolen tunnin matkalla, keittäköön halutessaan vaikka kilon pottuja itselleen ja syököön kokonaisen metwurstipötkyn tai yhden pinjansiemenen.
Ihan oikeasti se EI ole minun asiani. Minulla on muutakin ajattelemista.
Ja joskus minulla on evästä, joskus ei. Otan lähtiessä kaapista mitä sattuu olemaan.
Enkä syö ravintolavaunussa, ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä vähän outoa juttua täällä. Kerrotko mikä siinä on niin kamalaa jos joku syö junassa eväitä? Rapina? Miten sitten perheellisten tulisi junassa toimia kun tulee älyttömän kalliiksi ostaa ruoat ravintolavaunusta ja ne loppuvat kahvivaunussa sitten muiltakin.
Rapina, mässytys, haju. Ei siinä ole mitään outoa, että seurueeseenne kuulumattomat eivät halua kuunnella ja haistella syömistänne.
Miten ne ruoat muka siihen loppuvat muilta jos perheelliset ostavat ne ravintolavaunusta? Luuletko, ettei siellä ole varattuna ruokaa muuta kuin perheettömille? Ja miksi perheellisillä ei olisi varaa ostaa ravintolavaunusta? Jos ei ole varaa ruokkia omia lapsiaan, ei niitä pitäisi hankkiakaan. Ja jos viimeiset rahat menivät junalippuihin, niin jokin on pielessä.
Mä en halua haistaa kenenkään hikeä, dödöä tai partavettä, hiuslakasta tai tupakan hajusta puhumattakaan. En halua kuunnella kenenkään jutustelua, mistään aiheesta. Käytäväpaikalla inhotta kun jonkun ohi menevän laukku tai takki hipaisee minua. Siinä jonkun munaleivän mässytys on vain tippa valtameressä.
Sinulle ja hengenheimolaisillesi voi suositella omatoimista siirtymistä kävellen paikasta toiseen, vaikkapa metsäpolkuja pitkin. Se kireällä oleva pinnakin saattaa hieman helpottaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään myös erikoiskahveista. Jos niitä on pakko saada niin sitten ehkä termospulloon kotona tehtyjä kuumia juomia äidille.Miten ajattelit raivota junassa, jos tulee nälkä?
Juuri sitä varten on jotain pientä syötävää mukana niin ei tule sitä ruokaraivoa ja nälkäisenä kitiseviä ipanoita. Verensokeri pysyy hyvissä lukemissa kun ei oteta sokeriövereitä mutta ei myöskään nähdä nälkää matkan aikana.
Ihanintahan tässä on, että ostan lipun ekstraluokkaan, jossa ei saa häiritä toisia matkustajia.
Kalakukko ja iso pussi vaahtokarkkeja.
Lähtöpalat: tee, paahtoleipä, paistettu muna, pekoni, murot, rasvaton maito, appelsiini. Puolimatkassa: Janssonin kiusaus, pikkelsi, reissumies, piimä, suklaavanukas. Saapuessa: burger, cola, kahvi ja wiener, konvehti. Näillä selviytyy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanintahan tässä on, että ostan lipun ekstraluokkaan, jossa ei saa häiritä toisia matkustajia.
Saahan siellä syödä. Teetä ja kahviakin on tarjolla lipun hintaan sisältyen.
Kuljen 6,5 tunnin matkaa junalla n. 8-10 krt vuodessa. Kolmen viime vuoden aikana juna on ollut myöhässä max muutaman minuutin. Toissapäivän reissulla eväinä oli pakasterasiaan kuoritut ja pilkotut mandariinit ja omena, pikku pussi pähkinöitä ja vesipullo ja talouspaperia käsien pyyhkimiseen. Hyvin pärjäsin eikä nuori vieruskaverikaan paheksunut mummin napostelua.